تحلیل واقعی رویکرد اسرائیل در جنگ غزه به قلم مروان بشارا؛
گستاخی، فساد و سنگدلی نتانیاهو مقصر اصلی شکست‌های سیاسی و نظامی اسرائیل است که در نهایت منجر به حملات ۷ اکتبر حماس شد. نتانیاهو در این نسل‌کشی فلسطینی‌ها از سوی مخالفان غربی سابق خود که تا همین اواخر از برنامه‌های او برای تضعیف دستگاه قضایی اسرائیل ابراز نگرانی می‌کردند، مورد حمایت قرار گرفته است.

گروه جامعه و اقتصاد «سدید»؛ «مروان بشارا» [1] استاد دانشگاه آمریکایی پاریس و تحلیلگر ارشد سیاسی که در مجامع بین‌المللی به‌عنوان مرجعی برجسته در حوزه سیاست خارجی آمریکا، خاورمیانه و امور استراتژیک بین‌المللی شناخته می‌شود، در یادداشتی که وب‌سایت آمریکایی «Information Clearing House» آن را منتشر کرده است، تأکید می‌کند که نسل‌کشی کنونی غزه که از سوی اسرائیل با توجیه دفاع از خود انجام می‌شود، بیشتر یک خودفریبی است. به گفته وی، نسل‌کشی در غزه، امنیت، صلح و آرامش را برای رژیم اسرائیل و همچنین برای کسانی که در غرب از آن حمایت می‌کنند به ارمغان نخواهد آورد.

 

نتانیاهو مقصر جنگ کنونی

اسرائیل در سومین هفته جنگ، تاکنون بیش از ۵۶۰۰ فلسطینی را کشته، هزاران نفر دیگر را زخمی و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است. علی‌رغم درخواست‌های برخی از طرف‌ها برای آتش‌بس، به نظر می‌رسد پایانی برای رنج دو میلیون نفر از ساکنان غزه وجود ندارد. جامعه اسرائیل پس از مدت‌ها پذیرش هم‌زیستی کنار فلسطینی‌ها، از خشم و انگیزه اولیه برای انتقام از کشتار اسرائیلی‌ها توسط مبارزان حماس که عملیات ۷ اکتبر را آغاز کردند، پر شده است.

این خشم کور اکنون توسط خودشیفتگی و افراط‌گرایی یک فرد به محرکی برای نسل‌کشی تبدیل شده است: بنیامین نتانیاهو، یک دروغگوی دو رو و بیمار که برای ماندن در قدرت دست به هر کاری زده است. گستاخی، فساد و سنگدلی نتانیاهو مقصر اصلی شکست‌های سیاسی و نظامی اسرائیل است که در نهایت منجر به حملات ۷ اکتبر حماس شد. او فکر می‌کرد که می‌تواند با دائمی کردن اشغال سرزمین‌های فلسطین و نگهداری میلیون‌ها فلسطینی در یک زندان روباز در غزه و جداکردن کرانه باختری، همه فلسطین تاریخی را به سرزمینی بزرگ‌تر برای اسرائیل تبدیل کند. 

بایدن با ارائه تسلیحات آمریکایی، کمک تاکتیکی در جنگ شهری و حمایت‌های دیپلماتیک، آمریکا را متعهد به نسل‌کشی نتانیاهو علیه مردم غزه کرده است.

سرانجام در ۷ اکتبر غرور و تکبر او کار دستش داد؛ زیرا تکبر باعث ایجاد حماقت می‌شود. غرور به تحقیر تبدیل شد و شکست به مضحکه یا به قول اسرائیلی‌ها، فشله (شکست) تبدیل به فضیحه (رسوایی) شد. در حالی که سران نظامی و اطلاعاتی اسرائیل مسئولیت شکست خود در جلوگیری از حملات را پذیرفته‌اند، نتانیاهو از قبول هرگونه مسئولیت خودداری کرده است؛ این در حالی است که اکثر اسرائیلی‌ها او را مسئول تراژدی ملی خود می‌دانند. به جای استعفا، نخست‌وزیر شرمسار و بی‌شرم اسرائیل یک جنگی سادیستی را بدون هیچ استراتژی یا پایان مشخصی به راه انداخته است.

 

نسل‌کشی برای امنیت!

نتانیاهو در نسل‌کشی فلسطینی‌ها از سوی مخالفان غربی سابق خود که تا همین اواخر از برنامه‌های او برای تضعیف دستگاه قضایی اسرائیل از طریق ائتلاف متعصبان و فاشیست‌ها به‌منظور دورماندن از زندان ابراز نگرانی می‌کردند، مورد حمایت قرار گرفته است. اولین و مهم‌ترین حامیان نتانیاهو، جو بایدن - رئیس‌جمهور ایالات متحده - است که از بی‌اعتنایی به نتانیاهو در تمام طول سال، به آغوش کشیدن و محافظت از او در برابر خشم اسرائیلی‌ها و اعراب رسیده است.

بایدن با ارائه تسلیحات آمریکایی، کمک تاکتیکی در جنگ شهری و حمایت دیپلماتیک، آمریکا را متعهد به نسل‌کشی نتانیاهو علیه غزه کرده است. او دستور استقرار دو ناو هواپیمابر در شرق مدیترانه برای محافظت از اسرائیل و جلوگیری از مداخله ایران در درگیری را صادر کرده است. به همین ترتیب، رهبران اروپایی که بیشتر سال را به نتانیاهو روی خوش نشان نمی‌دادند، اکنون برای نشان‌دادن حمایت خود از دولت او و جنگ او علیه غزه فریاد می‌زنند. آنها از درخواست آتش‌بس خودداری کرده‌اند و به توجیه جنایات جنگی روبه فزونی اسرائیل به‌عنوان اعمال «حق دفاع از خود» ادامه می‌دهند. حامیان غربی اسرائیل دوست دارند قوانین بین‌المللی را به روش‌های نادرستی تفسیر کنند. 

نسل‌کشی کنونی که توسط نخست‌وزیری شکست‌خورده رهبری می‌شود و متحدان غربی او از آن حمایت می‌کنند، دفاع از خود نیست؛ بلکه یک جنگ خودفریبانه است.

اسرائیل، در واقع حق دفاع از خود را دارد، اما نه دفاع از اشغال نظامی وحشیانه چندین دهه‌ای که مدت‌هاست توسط قدرت‌های غربی امکان‌پذیر شده است. بلکه این مردم فلسطین اشغالی هستند که تحت سیستم نژادپرستانه آپارتاید اسرائیل زندگی می‌کنند و طبق قوانین بین‌المللی حق مقاومت در برابر شکنجه‌گر خود را دارند.

نسل‌کشی کنونی مردم غزه که توسط نخست‌وزیری شکست‌خورده رهبری می‌شود و متحدان غربی او از آن حمایت می‌کنند، دفاع از خود نیست؛ بلکه یک جنگ همراه با خودفریبی است. اسرائیل به اشتباه معتقد است که می‌تواند با زور به امنیت دست یابد. اما چه زمانی کشتن تعداد بیشتری از فلسطینیان منجر به امنیت بهتر برای جامعه اسرائیل شده است؟ اسرائیل هرگز با کشتن فلسطینی‌ها به امنیت نرسیده و نخواهد رسید. با تحمیل یک محاصره سرسختانه بر غزه و افزایش بمباران‌ها برای هموارکردن راه تهاجم زمینی، اسرائیل با ضربه‌های خطرناک منطقه‌ای مواجه خواهد شد. همان‌طور که برخی می‌ترسند، ممکن است اسرائیل در این نسل‌کشی، ایالات متحده را به جنگ جهانی سوم بکشاند.

 

مقایسه نادرست

مقایسه تحریک‌آمیز و نادرست حملات حماس به اسرائیل با حملات القاعده به ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ کمکی نخواهد کرد. «جنگ علیه ترور» که ایالات متحده علیه جهان به راه انداخت، خیلی بیشتر از حملات ۱۱ سپتامبر، آمریکایی‌ها را کشت و صدها هزار قربانی عمدتاً مسلمان برجای گذاشت. هرج و مرجی که جنگ علیه تروریسم در جهان به راه انداخت موجب جنگ‌های بیشتری در طی دو دهه گذشته شد. 

با تحمیل یک محاصره سرسختانه بر غزه و راه‌اندازی بمباران‌ها برای هموارکردن راه تهاجم زمینی، اسرائیل با ضربه‌های خطرناک منطقه‌ای مواجه خواهد شد.

در هر صورت، «جنگ علیه تروریسم» ثابت می‌کند که جنایات جنگی، مجازات دسته‌جمعی و سایر موارد نقض قوانین بین‌المللی، افراط‌گرایی را کاهش نمی‌دهند. آن‌ها با دامن‌زدن به چرخه‌های خشونت، آن را تداوم می‌بخشند؛ چیزی که «فیونوالا نی آئولین» [2] ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مبارزه با تروریسم در کنفرانس خبری اخیر خود با تمرکز بر جنگ اسرائیل علیه غزه بر آن تأکید کرد. 

همان‌طور که ارتش اسرائیل جنایات جنگی بیشتری علیه فلسطینیان غزه مرتکب می‌شود، اسرائیلی‌ها باید به دقت ببینند که استعمار و اشغال آنها را به کجا رسانده است. ظلم و ستم همیشگی اسرائیل، نژادپرستی و کشتار فلسطینیان، شرایط را برای بی‌ثباتی، افراط‌گرایی و خشونت بیشتر در فلسطین و منطقه ایجاد کرده است. یک جنگ همراه با نسل‌کشی در غزه، صلح و آرامش را برای اسرائیل و همچنین برای کسانی که در غرب از آن حمایت می‌کنند به ارمغان نخواهد آورد.

 

[1] . Marwan Bishara

[2] . Fionnuala Ni Aolain

 

/انتهای پیام/ 

ارسال نظر
captcha