صداوسیما با شروع تحولات غزه، برنامه‌های مختلفی را برای تبیین این تحول و جنگ بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت در غزه روی آنتن برده است. برنامه «ساعت به وقت قدس» یکی از همین برنامه‌های شبکه افق است که تبدیل به شبکه پیش‌رو در پخش برنامه‌های مرتبط با تحولات غزه شده است.

به گزارش«سدید»؛ صداوسیما با شروع تحولات غزه، برنامه‌های مختلفی را برای تبیین این تحول و جنگ بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت در غزه روی آنتن برده است. برنامه «ساعت به وقت قدس» یکی از همین برنامه‌های شبکه افق است که تبدیل به شبکه پیش‌رو در پخش برنامه‌های مرتبط با تحولات غزه شده است. با امیر تاجیک، تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه گفتگو کردیم تا در مورد برنامه «ساعت به وقت قدس» و همچنین عملکرد رسانه‌ای محور مقاومت در تحولات اخیر نظر او را جویا شویم. تاجیک معتقد است که در جنگ اخیر به نسبت جنگ‌های گذشته، جبهه مقاومت از لحاظ رسانه‌ای بهتر عمل کرد و آماده‌تر بود.

تحولات فلسطین وارد مرحله جدیدی شده است. در کنار نبرد نظامی، نبرد رسانه‌ای برای روایت‌سازی‌های جعلی هم وجود دارد. این نبرد رسانه‌ای را چطور ارزیابی می‌کنید؟

معتقدم با یک جنگ تمام‌عیار روبه‌رو هستیم. البته محور مقاومت این‌بار با آمادگی بیشتری در حوزه اطلاع‌رسانی ظاهر شد. هم‌زمان با نسل‌کشی صهیونیست‌ها در باریکه غزه و کرانه باختری، شاهد جنگ روایت‌ها در رسانه‌ها هستیم. رژیم جعلی اسرائیل از ابتدای درگیری‌ها تلاش کرده با استفاده از رسانه‌های خود یا تأثیر و لابی که در رسانه‌های بین‌المللی دارد، روند اطلاع‌رسانی صحیح از جنایاتش را مختل کند. این روش صهیونیست‌ها در طول تاریخ بار‌ها تکرار شده است. از تحریف یک کلمه بگیرید تا شایعه‌سازی و ابهام‌افزایی، همگی روش‌هایی هستند که مورد استفاده دستگاه پروپاگاندای رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند.
رسانه‌های تحت سلطه صهیونیست‌ها درخصوص ساکنان سرزمین‌های اشغالی از عبارت «کشته» استفاده می‌کنند؛ اما وقتی به شهدای غزه می‌پردازند، کلمه «مرده» را به کار می‌برند. هیچ‌یک از رسانه‌های غربی به چرایی عملیات طوفان الاقصی نپرداخته‌اند و فقط تلاش کرده‌اند شروع درگیری را زمان این عملیات جلوه دهند.
نبرد رسانه‌ای کنونی، جنگی نابرابر و نامتقارن است. در یک‌سو شبکه‌ها، خبرگزاری‌ها و بنگاه‌های خبرپراکنی غربی وجود دارند و در سوی دیگر رسانه‌های محور مقاومت و شهروند خبرنگاران حاضر در غزه، مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری. وقتی به‌عنوان یک فعال رسانه‌ای، واکنش ملت‌ها و آزادی‌خواهان سراسر جهان را به جنایات غزه می‌بینم، وقتی تظاهرات یک‌صدهزار نفری در قلب اروپا را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین می‌نگرم، افتخار می‌کنم که در این جنگ نامتقارن، با عنایت به امکانات موجود، جبهه مقاومت خوب عمل کرده است.

برنامه «ساعت به وقت قدس» چطور شکل گرفته و در این مدت چه بازخورد‌هایی داشته است؟

این برنامه که به‌صورت هفتگی در شبکه یک سیما پخش می‌شود، هم‌زمان با روز قدس سال جاری به آنتن شبکه یک اضافه شد. هدف، تولید برنامه‌ای برای تبیین مسأله فلسطین و پاسخ به شبهات بود. حضور دو مجری بین‌المللی، آقای علی خلیلی، مجری فلسطینی و سرکار خانم الهمه، مجری سوری ما و اجرای ایشان به زبان فارسی، در کنار تحلیل‌های جذاب دکتر محمد شاهدی، تحلیلگر ثابت برنامه باعث جلب توجه مخاطبان شد.
پیام‌های متعددی از مخاطبان دریافت کردیم که از وجود چنین برنامه جذاب و متفاوتی در رسانه ملی تقدیر کرده بودند. مخاطبان این برنامه به داخل مرز‌های ایران محدود نمی‌شوند. در جریان کنفرانس اخیر وحدت اسلامی که در تهران برگزار شد، برادران حزب‌الله لبنان اطلاع دادند که بخش‌های مختلف برنامه به‌صورت خودجوش توسط فعالان این حوزه زبان‌گردانی و زیرنویس شده و در گروه‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حزب‌الله منتشر می‌شود. قوت قلبی برای بنده و همکارانم بود. تلاش ما، ارائه هنرمندانه و تبیین موضوع مقاومت برای نسل جدید است.
از سوی دیگر، تاکنون رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهـــوری، دبیـــرکل کنفرانس بین‌المللـــی حمایت از انتفاضه فلسطین، نماینده جنبــــش جهــــاد اســــلامی فلســــطین، نماینده مجلس اعلای شیعیان عراق در ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس فرهنگسرای رسانـــــه، رئیــــس مجمع فعالان و سازمان‌های مردم‌نهاد حامی قدس شریف و شخصیت‌های متعدد دیگری در نامه‌هایی خطاب به رئیس سازمان صداوسیما از تولید «ساعت به وقت قدس» قدردانی کرده‌اند. تقدیر نهاد‌های تخصصی حوزه مقاومت و فلسطین از این برنامه نشان می‌دهد در مسیر صحیحی گام برداشته‌ایم، لکن تأکید می‌کنم که نباید به کیفیت فعلی راضی باشیم. حوزه رسانه، حوزه پیچیده‌ای است و جلب مخاطب، یکی از سخت‌ترین؛ اما شیرین‌ترین مأموریت‌های هر فرد رسانه‌ای است.

برنامه «ساعت به وقت قدس» به یکی از برنامه‌های موفق در تبیین تحولات غزه تبدیل شده است. دلیل این موفقیت را چه عواملی می‌دانید؟

تشکیل یک شورای سردبیری متخصص با حضور چهره‌های شناخته شده حوزه فلسطین و مقاومت اسلامی، برگزاری جلسات مداوم هفتگی برای تصمیم‌گیری در خصوص محتوای برنامه، ایجاد تیم حرفه‌ای نویسندگان و راهنمایی‌های مدیریت شبکه یک و قائم‌مقام محترم این شبکه، در کنار انگیزه‌های شخصی همکاران تولید و مجریان برنامه، باعث شده ماحصل کار مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
وقتی نیاز شد، برنامه را از حالت ضبطی به زنده تغییر دادیم. از همان ساعات ابتدایی عملیات طوفان الاقصی، برنامه زنده‌ای در شبکه یک سیما پیش‌بینی شد؛ در روز اول عملیات حدود پنج ساعت برنامه زنده داشتیم که در آن به اعلام آخرین تحولات و تحلیل آنچه اتفاق می‌افتد، پرداختیم. چهار برنامه زنده دیگر، علاوه بر برنامه هفتگی، پیش‌بینی و پخش شد که با توجه به اهمیت موضوع به‌صورت روزانه اطلاعات دست اولی در اختیار مخاطبان قرار داد. پس از آن، برنامه به روال سابق خود که پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها پخش می‌شد، بازگشت.
به‌عنوان یک مستندساز تأکید می‌کنم که هر داستانی دو روایت دارد. در جریان حملات اخیر به نوار غزه، پیش از قطع آب و برق، رژیم اسرائیل، اینترنت را قطع کرد، قبل از هدف قرار دادن منازل مسکونی و برج رسانه‌ای غزه را منهدم کرد. این رژیم اصحاب رسانه‌ها را هدف قرار می‌دهد و از بمب‌های فسفری بر ضد مقر خبرنگاران در غزه استفاده می‌کند. با این وجود نباید بگوییم خط مقدم این حوزه، رسانه است؟
انگیزه بنده و همکارانم، روایت صحیح ماجرا برای طرفی است که راوی ندارد. در این مسیر با تمام توان ایستاده‌ایم.

در حال حاضر عملکرد صداوسیما را در تبیین تحولات غزه چطور ارزیابی می‌کنید؟

رسانه ملی تلاش کرده با برنامه‌های زنده و ضبطی دیگر به تبیین جنبه‌های مختلف درگیری‌ها بپردازد. همان‌گونه که گفتم در جنگی نابرابر با رسانه‌های غربی هستیم و طبعا نباید و نمی‌توانیم از کمیت و کیفیت اقداماتمان راضی باشیم.
باید با بهره‌گیری از هنرمندان و تهیه‌کنندگان متخصص این حوزه، وظیفه‌ای را که بر دوش‌مان است، به نحو احسنت انجام دهیم. ان‌شاءالله.

/انتهای پیام/

 

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha