تلاش غرب برای نابودی یک تمدن ۴۰۰۰ساله؛
دیگر باید بپذیریم در میان ۵۲هزار تن بمبی که بر فضای کوچک غزه که ۳۶۰کیلومترمربع وسعت دارد، اسرائیل و رهبران فکری‌اش درغرب فقط به‌دنبال حماس وتونل‌های زیرزمینی آن‌ها نیستند و همان‌گونه که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی عنوان کرد «جنگ درغزه فقط بین اسرائیل و حماس نبوده بلکه جنگی برای نجات تمدن غرب است.»

به گزارش«سدید»؛ دیگر باید بپذیریم در میان ۵۲هزار تن بمبی که بر فضای کوچک غزه که ۳۶۰کیلومترمربع وسعت دارد، اسرائیل و رهبران فکری‌اش درغرب فقط به‌دنبال حماس وتونل‌های زیرزمینی آن‌ها نیستند و همان‌گونه که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی عنوان کرد «جنگ درغزه فقط بین اسرائیل و حماس نبوده بلکه جنگی برای نجات تمدن غرب است.»

این را می‌شود از میزان تخریب اماکن تاریخی و فرهنگی و کشتار اندیشمندان غزه به‌راحتی دید. پروژه‌ای دهشتناک که از مهد تمدن جهان عراق و سوریه با کمک داعش شروع شد و پس از تخریب حجم وسیعی از تمدن تاریخی منطقه و سرقت هزاران اثر باستانی و دفینه حالا به غزه، گذرگاه تمدن‌های بزرگ مدیترانه، مصر، یونان و خاورمیانه رسیده است. برای درک بهتر این فاجعه تمدنی، لازم است گذری کوتاه بر تاریخچه منطقه کوچکی داشته باشیم. غزه، یکی از تاریخی‌ترین شهر‌های جهان است. اکتشافات باستان‌شناسی در سال ۱۹۹۸ وجود تمدن کنعان در هزاره دوم پیش از میلاد مسیح را ثابت کرد و همین اتفاق قدمت سکونت در غزه را به ۴۰۰۰ سال پیش رساند. بررسی‌ها نشان داد که نام غزه در متون مصری، آشوری و بعدتر در تاریخ یونان وجود داشته است. غزه همچنین سال‌ها یکی از استان‌های امپراتوری روم بود، اما در جریان نبرد میان مسلمانان با حکومت روم، این منطقه به تصرف مسلمانان درآمد و از آن زمان، فرهنگ اسلامی بر آن سیطره یافت و در نقشه حکومت‌های اموی، عباسی، عثمانی و... همواره به‌عنوان یکی از منطق تحت سیطره اسلام وجود داشته است. ماحصل این گستره تاریخی وجود اماکن باستانی و تاریخی بسیاری است که آن را به یکی از مهم‌ترین تمدن‌های جهان تبدیل کرده و اطلاق این تعریف برای منطقه کوچک غزه فقط یک معنا دارد و آن این‌که رژیم صهیونیستی یک کشور غاصب است. صهیونیست‌ها برای پاک کردن این لکه ننگ سال‌هاست در فکر نابودی تمدن غزه بوده‌اند و گاهی نیز به بهانه‌های مختلف ضرباتی بر آن زده‌اند، اما حالا بهترین فرصتی است که در میان بمباران‌های به ظاهر بی‌هدف خود که نگاه افکار عمومی را به سمت کشتار زنان و بچه‌ها هدایت کرده، در حقیقت هدف بزرگ‌تری به نام اضمحلال تمدن را دنبال می‌کند.

اهدافی که افکار عمومی از آن غافل هستند

صهیونیسم در حقیقت درجنگ غزه به بهانه حذف حماس، دو هدف مهم رادنبال می‌کند:از بین بردن آثار تاریخی و باستانی: براساس اطلاعاتی که ازطریق رسانه‌های غزه مخابره می‌شود در حملات اسرائیلی‌ها، تاکنون بیش از۵۰مسجد به طور کامل نابود شده و ۲۰۰مورد آسیب دیده‌اند. دو مناره مسجد بزرگ العمری در مرکز شهر غزه تخریب شده، سه کلیسای تاریخی در غزه ازجمله کلیسای تاریخی سنت پورفیریوس و نیز بیشتر بخش‌های بخش قدیمی شهر غزه با ۱۴۶خانه قدیمی آسیب جدی دیده‌اند. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی منطقه تاریخی البلاخیه و بندر قدیمی شهر غزه و موقعیت تاریخی بیت‌السقا در محله الشجاعیه را ویران کرد و خسارات متعددی را به دیگر مناطق تاریخی همانند منطقه تاریخی تل امرعامر، خانه الغصین، بنای تاریخی متعلق به اواخر دوره عثمانی و نیز حمام تاریخی السمره وارد کرده است. براساس برآورد‌ها جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی همچنین در حملات خود موزه‌های موزه القراره، رفح، دفاتر جمعیت توسعه، مرکز فرهنگ و هنر غزه، جمعیت میلاد، مرکز فرهنگی و اجتماعی عربی، انجمن تئاتر حکاوی و دیگر نهاد‌های فرهنگی غزه را ویران کرده‌اند. کشتار اندیشمندان غزه: روشنفکران همواره گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای عامه هستند. آن‌ها در تحولات سیاسی و اجتماعی همواره پیشقد‌م بوده‌اند، به بینش افکار عمومی عمق می‌دهند و با تغییر در نگرش آنها، مانع دست‌نشاندگی و وابستگی‌شان می‌شوند. دومین فاجعه مهم حال حاضر غزه، کشتار اندیشمندان و روشنفکران است. رژیم صهیونیستی علاوه بر ده‌ها هنرمند، خبرنگار و عکاس که با پوشش لحظه‌ای اخبار، چون سد محکمی در برابر جنایات‌شان ایستاده بودند، کشتار اندیشمندان را نیز در برنامه کاری‌شان گذاشتند. شهادت دکتر سفیان تایه، رئیس دانشگاه اسلامی غزه و رئیس کرسی اخترفیزیک و علوم فضایی یونسکو در فلسطین که او را در میان ۲درصد برتر پژوهشگران جهان در سال۲۰۲۱ قرار داده است، دکتر اسامه المزینی سکاندار وزارت آموزش و پرورش فلسطین، دکتر جمیله الشنطی وزیر امور زنان در غزه و همچنین استاد علوم تربیتی، دکترعمرصالح فراونه یکی از مشهورترین پزشکان زنان‌ونازایی غزه ورئیس پیشین دانشکده‌پزشکی دانشگاه‌اسلامی، مصطفی الصواف از مشهورترین خبرنگاران، نویسندگان سیاسی فلسطینی، سفیان طیبه، دانشمند مشهورغزه و... از نتایج حملات به ظاهر کور اسرائیلی‌ها در غزه است. شهادت رفعت‌العریر، روشنفکر ونویسنده فلسطینی ومبتکر طرح «ما یک عدد نیستیم (ما آمار نیستیم)» بود که درسال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد تا واقعیات زندگی فلسطینیان را بیان کند، آخرین نمونه از برنامه اسرائیل در این خصوص بود.

تخریب تمدن در غزه را جدی بگیرید

دیگر وقت آن است که کشور‌های اسلامی بپذیرند هدف اسرائیل از بمباران غزه، حماس نیست بلکه او به‌دنبال نابودی تمدن این منطقه خاص است و ساده‌ترین راه برای مقابله با این فریب تاریخی، همان چیزی است که چندی پیش خالد عزب، چهره آکادمیک و کارشناس حوزه میراپ عنوان کرد: «آنچه در حال وقوع است، نیازمند مداخله فوری یونسکو است تا میراث غزه به‌عنوان میراث انسانی در معرض خطر که به برنامه‌های فوری برای نجات نیاز دارد، معرفی شود و علاوه بر این سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو) و سازمان پایتخت‌ها و شهر‌های اسلامی باید در این زمینه تقشی ایفا کنند.» رفعت‌العریر، روشنفکر و نویسنده فلسطینی درحمله هوایی روزچهارشنبه رژیم صهیونیستی درشهرغزه همراه خانواده‌اش به شهادت رسید. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رفعت‌العریر مبتکر طرح «ما یک عدد نیستیم (ما آمار نیستیم)» بود. وی از بنیانگذاران این گروه بود که سال۲۰۱۵ راه‌اندازی شد تا واقعیات زندگی فلسطینیان را بیان کند. روزی در اوایل جنگ گفته بود: «من نویسنده‌ام و خطرناک‌ترین سلاحم، قلمم در خانه است.»

/انتهای پیام/

منبع: جام جم
ارسال نظر
captcha