نوجوان ایرانی کیست و چه طور زیست می کند
تعداد اخبار:۶

نوجوان ایرانی کیست و چه طور زیست می کند

نوجوان ایرانی در هنگامه و حتی پس از اعتراضات ۱۴۰۱ احساس می‌کرده و می‌کند که نقش‌آفرینی کرده و این نقش خودساخته‌اش را باید با مشارکت دیگران حراست کند، این جمله شاید تحلیلی کوتاه اما جامع در برابر نوجوانی باشد که سال‌ها کسی به خود جرئت توصیف آن را نداده و بر همین اساس همواره نفی‌شده است. حتی آنجا که سیاستی در کار بوده، تقریباً تناسبی با نوجوان امروز نداشته است. توصیف نشدن نوجوان، سیاست‌گذاری اشتباه را در پی داشته است و از سوی دیگر موجب شده آشفتگی در نهادها و ساختارهای مرتبط با نوجوان را شاهد باشیم. با همین صورت‌بندی تلاش داریم تا نوجوان ایرانی را توصیف کرده و نسخه‌ای اولیه برای سیاست‌گذاران ارائه کنیم.
مسئله نوجوان در سازمان صداوسیما سند دارد اما موضوعیت ندارد

مسئله نوجوان در سازمان صداوسیما سند دارد اما موضوعیت ندارد

یکی از اولویت‌ها در سندهای بالادستی سازمان صداوسیما، کودک و نوجوان است. به طور واضح و مشخص مصوبه مجلس در سال ۱۳۶۱ در مورد کودک و نوجوان این است که کودک و نوجوان، جزء هویت‌های صداوسیما هستند؛ یعنی در برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، پشتیبانی منابع نیروی انسانی و بودجه‌نویسی، اولویت با نوجوانان است، اما امروز متأسفانه این مسئله بر روی میز مسئولان سازمان نیست.
باید نگران روزی باشیم که نوجوان، ما را شایسته جواب اعتراض‌هایش نداند

باید نگران روزی باشیم که نوجوان، ما را شایسته جواب اعتراض‌هایش نداند

ما با گروهی از نوجوانان مواجهیم که مسئله «حل مسئله» دارند. دهه ۸۰ بحثی در مورد نوجوانان دهه ۷۰ و ۸۰ مطرح می‌شد که این نسل در خیابان‌ها به اعتراض می‌پردازند تا تغییر در جامعه رخ دهد، اما نگرانی زمانی ایجاد می‌شود که نوجوانان ما حاضر به حرف زدن نباشند. در حال حاضر نوجوان این آگاهی را دارد که ما شایسته جواب اعتراض آن‌ها هستیم.
نوجوان به تجربه و تصویرسازی نیاز دارد، اما ما با این دوره عقلانی برخوردمی‌کنیم

نوجوان به تجربه و تصویرسازی نیاز دارد، اما ما با این دوره عقلانی برخوردمی‌کنیم

بزرگترین چالش این است که زبان مشترکی بین والدین و فرزندان نوجوانشان وجود ندارد. چرا که والدین عقلی و نوجوان هیجانی فکرمی‌کند که این مسئله باعث اختلاف شدید بین این افراد می‌شود. به دلیل تضادی است که در تکنولوژی اعم از کامپیوتر، موبایل و فضای مجازی وجود دارد، نوجوانان مدیریت نمی‌شوند؛ بنابراین خانواده‌ها باید آگاهی خود را نسبت به این موارد افزایش دهند.
نوجوان در برابر زعم آزادی و انتخاب‌گری به خودآگاهی نیاز دارد

نوجوان در برابر زعم آزادی و انتخاب‌گری به خودآگاهی نیاز دارد

ما در حال پرتاب‌شدگی هستیم و انتخاب ما قوه اختیار ما نیست بلکه شرایط محیطی و غریزه ما است. نوجوان، چون گزینه‌های پیش رویش زیاد است، احساس انتخاب‌گری می‌کند. وقتی با جست‌وجو در گوگل می‌تواند به هر چیزی که می‌خواهد برسد، احساس می‌کند دانسته‌هایش زیاد است، اما کدام دانسته‌هایش در جهت رشد فردی و نیاز‌های واقعی و نه کاذب او هستند؟
نوجوان باید در کنار نقش و مسئولیتی که می‌گیرد آموزش ببیند

نوجوان باید در کنار نقش و مسئولیتی که می‌گیرد آموزش ببیند

هر نسل از ایرانیان هرگاه پا به سن جوانی می‌گذاشتند ما شاهد یک اتفاق در سطح جامعه سیاسی خود بودیم نوجوانان متولد دهه ۴۰ انقلاب سال ۵۷ را به پیروزی رساندند و متولدین دهه ۶۰ حوادث سال ۸۸ را رقم زدند. اما از سال ۹۸ انباشت حوادث را شاهد هستیم، این ویژگی نسل زد است که دیگر منتظر به اتمام رسیدن یا شروع یک نسل جدید نمی‌شود. ما هر سال شاهد یک اتفاق تازه هستیم. اگر انباشت نسلی جدی گرفته نشود شکاف نسلی دیگر معنا نخواهد داشت و یک دره عمیق میان این نسل و نسل‌های گذشته شکل خواهد گرفت
دختر نوجوان عاملیت دارد و می‌خواهد از انفعال فعلی خارج شود

دختر نوجوان عاملیت دارد و می‌خواهد از انفعال فعلی خارج شود

ما در برخورد با دختر نوجوان ایرانی می‌بینیم که او رفتار‌های پسرانه از خود بروز می‌دهد و ما آن را مردگرایی و هنجارشکنانه تفسیر کردیم، در حالی که این جامعه بوده است که هیچ گاه قدرت عملکرد لازم را به دختر نوجوان ایرانی نداده است و او به همین خاطر رفتار پسرانه را انتخاب کرده است. چرا برچسب هنجار شکنی به نوجوان می‌زنیم؟ چرا به نوجوان دختر می‌گوییم که از جنسیت خود فاصله گرفته است؟