دین و اندیشه

تیتر یک
«چپ‌گرایی»؛ تبارشناسی یک اتهام سیاسی
بررسی نقش اندیشه‌های چپ در انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با سید جواد میری؛
اگر ما نتوانیم مقولات را دقیق تبارشناسی کنیم، این می‌شود که هر کسی از عدالت حرف می‌زند، می‌گویند این چپ است. سؤال اینجاست که خود چپ‌ها اگر به مسئله عدالت می‌پرداختند، یا خود بورژوازی که به مسئله آزادی می‌پردازد، این ایده‌ها را از توی جیب خودشان که درنیاورده بودند. این‌ها یک عقبه فرهنگی و تاریخی هم داشتند. در ایران هم به نظر من، تشیع و اساساً خود مفهوم کربلا، ایده عدالت‌محوری و ظلم‌ستیزی را به‌نوعی با روح جامعه عجین کرده بود.
مردم پایه حکومت‌اند، نه ابزار آن
بازخوانی عهدنامه مالک‌اشتر برای حکمرانی معاصر در گفتگو با مصطفی جمالی/ بخش دوم؛

مردم پایه حکومت‌اند، نه ابزار آن

حضرت تأکید دارند که بنیان جامعه بر مردم و حقوق شهروندی استوار است. این مردم پایه بودن، چیزی غیر از شعارهای عوام‌فریبانه‌ای است که امروزه برخی احزاب سیاسی سر می‌دهند تا بر...
الزامِ انسانی؛ درس‌هایی از نهج‌البلاغه برای مالیات‌گذاری
تصویر حکومت علوی در عهدنامه مالک‌اشتر در گفت‌و‌گو با حمزه وطن فدا/ بخش دوم؛

الزامِ انسانی؛ درس‌هایی از نهج‌البلاغه برای مالیات‌گذاری

اساساً چرا حکومت امیرالمؤمنین در دوره خودش مورد طعنه است؟ برای اینکه برخی می‌گویند به اندازه کافی سخت‌گیر نیست. در ادبیات حکمرانی سابق هم هست و الان هم برخی می‌گویند سخن شما...
عدالت‌خواهی انقلابی در میانه چپ‌نمایی و راست‌گرایی
جایگاه اندیشه‌های چپ در انقلاب اسلامی در گفتگو با حسین مهدی‌زاده/ بخش دوم؛

عدالت‌خواهی انقلابی در میانه چپ‌نمایی و راست‌گرایی

ایران از لحظه پس از انقلاب ۱۳۵۷، نه حاضر شد در بلوک چپ حضور یابد و نه حاضر شد در بلوک راست عضو شود. به چه دلیل؟ چون هیچ‌کدام را درمان خود نمی‌داند. درست است. در جزئیات نسخه‌ها...
حکمرانی علوی یعنی خدمتگزاری
بازخوانی عهدنامه مالک‌اشتر با رویکرد حکمرانی معاصر در گفت‌و‌گو با مصطفی جمالی/ بخش اول؛

حکمرانی علوی یعنی خدمتگزاری

در ادبیات امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، حکمرانی باید در این چارچوب و فضا فهمیده شود: اولاً امانت است و ثانیاً سرچشمه پرستشی نوین برای حکمران است. همان‌طور که گفتم حکمران به...
برچسب چپ‌گرایی منابع منتفعین را توجیه می‌کند
مرور نقش اندیشه‌های چپ‌گرایانه در انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با حسین راغفر/ بخش اول؛

برچسب چپ‌گرایی منابع منتفعین را توجیه می‌کند

چرا الان فردی را داریم که برای دویست دلار حاضر است بیاید و کشورش را بفروشد؟ این پدیده‌ای است که ما اگر چند ماه پیش می‌گفتیم، به ما می‌خندیدند. هنوز هم می‌خندند. ولی چرا می‌خندند؟...
پارادوکس اتصال در عصر تنهایی
از هیئت حضوری تا جماعت مجازی؛ آیا «قبیله‌های آنلاین» جایگزین امت مؤمنانه می‌شوند؟

پارادوکس اتصال در عصر تنهایی

باید انصاف داد که پدیده توده‌ای شدن و مصرفی شدن هیئت، قبل از ظهور فضای مجازی آغاز شده بود. ظهور «اَبَرهیئت‌ها» یا «هیئت‌های برند» که حول محور یک ستاره (مداح) شکل گرفته‌اند...
رضایت خواص جبران‌پذیر است؛ نارضا‌یی مردم نه
واکاوی چند و چون حکمرانی دینی در نهج‌البلاغه در گفت‌و‌گو با مهدی صرامی/ بخش دوم؛

رضایت خواص جبران‌پذیر است؛ نارضا‌یی مردم نه

حضرت «خاصّه» را در مقابل «عامّه» (عموم مردم) معنا می‌کنند و می‌فرمایند: «و إن سخط الخاصة يغتفر مع رضى العامة» اگر خواص را به قیمت ناراضی کردن مردم راضی کنی، این خسارت جبران‌پذیر...
از صفویه تا امروز؛ روحانیت چگونه هر بار از دل بحران برخاست؟
بررسی مرجعیت اجتماعی حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با سید محمدعلی حسینی‌زاده/ بخش دوم؛

از صفویه تا امروز؛ روحانیت چگونه هر بار از دل بحران برخاست؟

پس از گذشت ۴۶ سال، در جلسات سران نظام، اکثر مقامات درجه یک از روحانیون هستند. گرچه گاهی تغییراتی در ریاست‌جمهوری و ریاست مجلس ایجاد می‌شود، اما این سیستم همچنان با حضور پررنگ...
دولت دینی به‌مثابه دولت مدارا
تصویر حکومت علوی در عهدنامه مالک‌اشتر در گفتگو با حمزه وطن فدا/ بخش اول؛

دولت دینی به‌مثابه دولت مدارا

حضرت در این نامه می‌گویند: «اگر کارگزار گذاشتی، عیون (جاسوس) برایش بگذار؛ او را بررسی کن؛ ببین چه‌کار می‌کند. اگر جاسوسانت همه با هم آمدند چیزی درباره‌اش گفتند، شما این را...
اگر غبارِ سیاست‌زدگی فرونشیند، حوزه می‌درخشد
نگاهی به فرازوفرود روحانیت شیعه در گفت‌و‌گو با محسن الویری/ بخش دوم؛

اگر غبارِ سیاست‌زدگی فرونشیند، حوزه می‌درخشد

من فرق‌نگذاشتن بین نقش سیاسی داشتن و افتادن به دام جریان‌های سیاسی و اصرار بر اینکه فقط یک جریان، نماد رسمی حوزه باشد و از حوزه یک صدا شنیده شود و با هر صدای دیگری غیر از...
۱