«سنت دیرینه آمریکا در حمایت از جنایت‌های متحدین خود» به قلم استفان زونز؛
دولت بایدن به سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده است که هرگونه درخواست برای آتش‌بس در غزه را وتو خواهد کرد. همچنین این دولت به‌عنوان حامی بین‌المللی اصلی جنگ اسرائیل علیه غزه، تمام تلاش خود را برای سرپوش‌گذاشتن بر جنایات اسرائیل علیه مردم غزه انجام می‌دهد.

گروه جامعه و اقتصاد «سدید»؛ «استفان زونز» [1] استاد علوم سیاسی دانشگاه «سانفرانسیسکو» در یادداشتی که وب‌سایت آمریکایی «Truth out» آن را منتشر کرده است به موضوع حمایت‌های بی حد و مرز آمریکا از جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌پردازد. به گفته وی، آمریکا برای توجیه جنایت‌های اسرائیل به هر حربه‌ای متوسل می‌شود. آمریکا طی مدتی که از جنگ غزه می‌گذرد در آمارهای کشتار غیرنظامیان تشکیک کرده است. همچنین آنها مدعی شده‌اند که حماس از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و اسرای غیرنظامی اسرائیل را حماس سربریده است. این در حالی است که همه این ادعاها توسط نهادهای بین‌المللی تکذیب شده است. «استفان زونز» تأکید می‌کند که حمایت از اسرائیل تنها به دلیل فشار لابی حامی اسرائیل در آمریکا نیست بلکه این حمایت، بخشی از سنت دیرینه دولت‌های آمریکا در حمایت از جنایت‌های متحدین خود و سرپوش‌گذاشتن بر این جنایت‌ها است.

 

انزوای آمریکا در جهان به دلیل حمایت از اسرائیل

با شدت‌گرفتن حملات زمینی ارتش اسرائیل به غزه و بالارفتن آمار تلفات غیرنظامیان، به دلیل فقدان اطلاعات ناشی از حملات هوایی که اینترنت و سیستم‌های ارتباطی غزه را از کار انداخته است، دولت بایدن به دلیل حمایت سرسختانه از اقدامات مجازات جمعی اسرائیل علیه مردم غزه، به طور فزاینده‌ای در جامعه بین‌المللی منزوی شده است.

در حالی که افکار عمومی در سرتاسر جهان، اسرائیل را به خاطر کشتار غیرنظامیان در غزه محکوم کرده‌اند، مقامات واشنگتن حاضر نیستند از اسرائیل انتقاد کنند.

 در ۲۷ اکتبر، مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع به قطعنامه پیشنهادی اردن - به‌عنوان یکی از متحدان ایالات متحده - رأی مثبت داد. این قطعنامه خواستار آتش‌بس در غزه شده بود. ایالات متحده یکی از تنها ۱۴ کشور در این نهاد متشکل از ۱۹۳ عضو بود که به این قطعنامه رأی منفی داد. حتی دولت‌های محافظه‌کار عربی طرف‌دار غرب که روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرده‌اند، خشم خود را از اسرائیل به‌خاطر حملاتش به غزه - که بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است - و از ایالات متحده به‌خاطر حمایت از «پاک‌سازی قومی» اسرائیل ابراز کرده‌اند. بیانیه مشترک رهبران اتحادیه اروپا نیز خواستار ایجاد «کریدورهای کمک‌رسانی و آتش‌بس» برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه شده است.

کلیسای کاتولیک، کلیسای ارتدوکس، کلیسای انگلیکان و بسیاری از فرقه‌های مهم پروتستان نیز خواستار آتش‌بس شده‌اند. با این حال، دولت بایدن در حمایت از تداوم حمله اسرائیل به غزه در کنار انجیلی‌های راست‌گرای حامی اسرائیل قرار گرفته است.

 

جنایت جنگی اسرائیل در نوار غزه

پس از کشتار ۱۴۰۰ اسرائیلی توسط حماس در اوایل اکتبر، اسرائیل کمپین مجازات تلافی‌جویانه‌ای را آغاز کرده است که موجب جنایات جنگی در نوار غزه تحت محاصره شده است. سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی از جنایات جنگی گسترده نیروهای اسرائیلی مورد حمایت آمریکا در غزه خاطرنشان می‌کند: «در حالی که نیروهای اسرائیلی به تشدید حملات فاجعه‌بار خود به نوار غزه ادامه می‌دهند، سازمان عفو بین‌الملل حملات غیرقانونی اسرائیل از جمله حملات بی‌هدف را که باعث تلفات گسترده غیرنظامیان شده و باید به‌عنوان جنایات جنگی مورد بررسی قرار گیرد، مستند کرده است.»

در حالی که در سرتاسر جهان اسرائیل را به دلیل این حملات و کشتار غیرنظامیان محکوم کرده‌اند، مقامات واشنگتن تا حد زیادی اسرائیل را از انتقاد معاف کرده‌اند. علاوه بر هزاران غیرنظامی که به طور مستقیم در این بمباران‌ها کشته شده‌اند، اسرائیل تمام آب، غذا، تجهیزات پزشکی، برق و سوخت را قطع کرده است و این منجر به فروپاشی سیستم بهداشتی شده و تلفات گسترده‌تری نیز در پی داشته است. بمباران‌های مستمر، ورود تجهیزات امدادی از مصر را نیز دشوار کرده است. 

تضاد و تناقض بین خشم دولت بایدن از روسیه به دلیل حملاتش به اهداف غیرنظامی در اوکراین و حمایت دولت بایدن از حملات اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی، موضوع قابل‌توجهی است.

 اگر چه وزارت بهداشت فلسطین از زمان تأسیس خود به دلیل استقلال و صحت آمار آن در میان مقامات بهداشت عمومی جهان - از جمله در میان سازمان‌های دولتی آمریکا - شهرت مثبتی پیدا کرده است، با این حال، بایدن نیز مثل «جورج دبلیو بوش» زمانی که آمار سرسام‌آور تلفات حمله آمریکا به عراق را رد کرد، گفت که به آمار ارائه شده از سوی منابع فلسطینی «هیچ اطمینانی» ندارد و در عین حال اذعان داشت که «افراد بی‌گناهی کشته شده‌اند» اما «این بهای به راه‌انداختن جنگ است.»

با وجود این، دولت بایدن به سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده است که هرگونه درخواست برای آتش‌بس را وتو خواهد کرد. در همین راستا در ۱۸ اکتبر، برزیل قطعنامه‌ای را ارائه کرد که علاوه بر محکومیت حماس، صرفاً خواستار توقف در جنگ شده بود تا کمک‌های بشردوستانه به غزه ارسال شود. اما ایالات متحده آن را وتو کرد و تنها رأی منفی را در میان ۱۵ عضو شورای امنیت به این قطعنامه داد. آمریکا همچنین تلاش ناموفقی برای تصویب قطعنامه‌ای که حماس را محکوم و از حق اسرائیل برای «دفاع از خود» حمایت کند، داشته است.

در همین حال، دولت بایدن - به‌عنوان حامی بین‌المللی اصلی جنگ اسرائیل علیه غزه - تمام تلاش خود را برای سرپوش‌گذاشتن بر جنایات اسرائیل انجام می‌دهد. بایدن در مورد تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در حملات اسرائیل ابراز تردید کرده است. الجزیره - پایگاه خبری مستقل قطر - یکی از معدود پایگاه‌هایی است که هنوز خبرنگارانی در نوار غزه دارد و شواهدی از جنایات اسرائیل را منتشر می‌کند؛ اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از دولت قطر خواسته است تا پوشش خبری الجزیره از جنایات اسرائیل در غزه را سانسور کند.

مانند جنگ‌های قبلی، بایدن و رهبران کنگره تلاش می‌کنند تا حماس را به تنهایی مسئول مرگ فلسطینی‌ها اعلام کنند؛ چرا که ظاهراً از آنها به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند و درعین‌حال می‌خواهند که اسرائیل را از مسئولیت کشتار غیرنظامیان خلاص کنند. این در حالی است که نه دیده‌بان حقوق بشر، نه سازمان عفو بین‌الملل و نه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بررسی‌های کامل خود از جنگ‌های قبلی اسرائیل علیه غزه نتوانستند حتی یک کشته فلسطینی را به‌عنوان نتیجه مستقیم استفاده حماس از غیرنظامیان فلسطینی به‌عنوان سپر انسانی ثبت کنند. آنها هیچ نمونه‌ای مبنی بر استفاده حماس از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی در دور کنونی نبرد نیز پیدا نکرده‌اند.

 

تفاوت اوکراین با غزه چیست؟

تلفات غیرنظامیان در ۲۰ روز اول بمباران اسرائیل در غزه در حال حاضر بیش از نیمی از تلفات غیرنظامیان اوکراینی پس از گذشت ۲۰ ماه از بمباران‌های روسیه است. تضاد و تناقض بین خشم دولت بایدن از روسیه به دلیل حملاتش به اهداف غیرنظامی در اوکراین و حمایت دولت بایدن از حملات اسرائیل به غیرنظامیان فلسطینی موضوع قابل‌توجهی است. 

بایدن برای توجیه حمایت خود از اسرائیل حتی به دروغ و جعل نیز متوسل شده است. برای مثال، بایدن در ۱۱ اکتبر ادعا کرد که «تصاویر تأیید شده تروریست‌هایی که سر بچه‌ها را می‌برند» دیده و در اختیار دارد؛ اما کاخ سفید بعداً این ادعا را تکذیب کرد.

اقدامات حماس علیه اسرائیل، بمباران مراکز پرجمعیت غیرنظامی در غزه را توجیه نمی‌کند؛ همان‌طور که جنایات گردان «آزوف» علیه روس‌تبارها در منطقه «دونباس»، بمباران مراکز پرجمعیت غیرنظامی در اوکراین توسط روسیه را توجیه نمی‌کند. جای تعجب ندارد که ناظران در سراسر جهان به این نکته اشاره کرده‌اند که چگونه واکنش‌های متفاوت دولت بایدن با رنگ پوست قربانیان مرتبط است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها از کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین حمایت می‌کنند؛ در حالی که با کمک نظامی آمریکا به اسرائیل مخالف هستند. دولت بایدن اصرار دارد که بسته‌های کمکی به دو دولت در یک لایحه در کنگره مورد بررسی قرار بگیرد تا بدین ترتیب مخالفین کمک به اوکراین نتوانند جلوی آن را در کنگره بگیرند. بایدن اصرار دارد که برای ارائه تسلیحات به دولتی که در برابر تهاجم و اشغال خارجی مقاومت می‌کند، کنگره باید ارسال تسلیحات به دولت دیگر که مهاجم و اشغالگر است را هم تأیید کند.

عفو بین‌الملل و سایر ناظران حقوق بشر از همان روش‌های گزارش‌دهی برای مستندسازی نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی از بمباران هوایی مناطق شهری در جریان حملات اسرائیل به غزه استفاده می‌کنند که با بمباران شهرهای اوکراین توسط روسیه انجام می‌شود؛ با این حال، حامیان سیاست‌های بایدن تأکید دارند که علی‌رغم این که عفو بین‌الملل و دیگر گروه‌ها، حقیقت را درباره جنایات روسیه می‌گویند، اما نمی‌توان به گزارش‌های آن‌ها درباره جنایات اسرائیل اعتماد کرد.

جنگجویان حماس در غزه بیش از ۳۰ هزار تن نیستند و تنها چند هزار نفر دیگر از سایر شبه‌نظامیان مسلح در غزه حضور دارند اما بیش از ۲ میلیون فلسطینی در نوار غزه زندگی می‌کنند. پر واضح است که دولت بایدن با حمایت از سیاست نظامی فعلی اسرائیل، مجازات دسته‌جمعی را در مقیاسی بزرگ تسهیل می‌کند. بایدن برای توجیه حمایت خود از اسرائیل حتی به دروغ و جعل نیز متوسل شده است. برای مثال، بایدن در ۱۱ اکتبر ادعا کرد که «تصاویر تأیید شده تروریست‌هایی که سر بچه‌ها را می‌برند» دیده و در اختیار دارد، اما کاخ سفید بعداً اعتراف کرد که او آنها را ندیده است. این توالی، تلاش‌های اطلاعاتی دولت‌های قبلی برای توجیه جنگ‌ها، مانند اصرار بی‌اساس دولت بوش که توسط جو بایدن - رئیس وقت روابط خارجی سنا - تکرار شد را متبادر به ذهن می‌کند که آن‌ها شواهد غیر قابل انکاری مبنی بر وجود «سلاح‌های کشتارجمعی» در عراق را در اختیار دارند.

بایدن و سایر مقامات علناً به دولت اسرائیل هشدار داده‌اند که در جنگ خود علیه غزه بین حماس و غیرنظامیان تفاوت قائل شود، اما آنها از قراردادن چنین شروطی برای بیش از ۱۰ میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به اسرائیل خودداری کرده‌اند. رهبران اسرائیل می‌دانند که به‌سادگی می‌توانند درخواست‌های دولت بایدن را نادیده بگیرند، درست همان‌طور که سال‌هاست درخواست‌های دولت آمریکا از اسرائیل را برای توقف گسترش شهرک‌های غیرقانونی و جلوگیری از کشتار فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی توسط شبه‌نظامیان شهرک‌نشین راست افراطی را نادیده گرفته‌اند.

 

از ریگان تا بایدن

تلاش‌های دولت بایدن و حامیانش برای توجیه جنایات جنگی گسترده اسرائیل، شباهت زیادی به تلاش‌های دولت رونالد ریگان برای توجیه جنایات جنگی در السالوادور دارد. در هر دو مورد، رؤسای جمهور آمریکا اصرار داشتند که دولت موردنظر دارای دموکراسی است و از خود در برابر تروریست‌ها دفاع می‌کند. آنها تعداد تلفات غیرنظامیان در هر دو مورد را کم جلوه دادند و عفو بین‌الملل و سایر گروه‌های حقوق بشری را به جانب‌داری در گزارش جنایات جنگی و سایر موارد نقض حقوق بشر متهم کردند. در هر دو مورد آنها همچنین اصرار داشتند که تلفات غیرنظامیان در واقع تقصیر دولت مورد حمایت ایالات متحده نیست، بلکه تقصیر «تروریست‌ها» بوده است. در هر دو مورد، مخالفانِ سیاست آمریکا را با متهم‌کردن آن‌ها به حمایت از ایدئولوژی‌های خشونت‌آمیز توتالیتری مورد حمله قرار دادند و سازمان ملل را از هرگونه تلاش برای پایان‌دادن به درگیری‌ها منع کردند.

به طور خلاصه، سیاست ایالات متحده در حمایت از کشتار در نوار غزه اساساً مربوط به فشار لابی طرف‌دار اسرائیل نیست؛ بلکه بخشی از سنت دیرینه سیاست خارجی آمریکا برای کم‌اهمیت جلوه‌دادن و سرپوش‌گذاشتن بر جنایات جنگی توسط متحدان خود است. 

سیاست آمریکا در حمایت از کشتار در نوار غزه اساساً مربوط به فشار لابی طرف‌دار اسرائیل نیست؛ بلکه بخشی از سنت دیرینه سیاست خارجی آمریکا برای کم‌اهمیت جلوه‌دادن و سرپوش‌گذاشتن بر جنایات جنگی توسط متحدان خود است.

 امتناع دولت بایدن از انجام اقدامی در مخالفت با کشتارجمعی آشکارا در غزه، مطمئناً تنها حوزه‌ای نیست که ایالات متحده در آن با اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین‌المللی همگام نیست؛ عرصه‌های دیگری که آمریکا در آنها از اقدامات اساسی حقوق بشر حمایت نمی‌کند عبارت‌اند از: مخالفت آن‌ها با دیوان کیفری بین‌الملل و امتناع از تصویب معاهدات بین‌المللی مانند پروتکل کیوتو در مورد تغییرات آب و هوایی، کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، کنوانسیون حقوق کودک، کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از همه افراد در برابر ناپدیدشدن اجباری، معاهده اتاوا مبنی بر ممنوعیت کاشت مین‌های زمینی، کنوانسیون مهمات خوشه‌ای، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و پروتکل اختیاری کنوانسیونی علیه شکنجه.

دولت بایدن در مواجهه با حملات ویرانگر به اهداف غیرنظامی که ارتش اسرائیل در غزه انجام می‌دهد، حتی نمی‌تواند از فشار مردمی در داخل آمریکا به عنوان توجیهی برای موضع سخت خود یاد کند. در واقع، مخالفت میان دموکرات‌ها با دادن چک سفید امضا به اسرائیل برای جنایات جنگی آن‌قدر زیاد است که می‌تواند شانس انتخاباتی حزب دموکرات در سال ۲۰۲۴ را تهدید کند. بحرانی که در نوار غزه رخ می‌دهد، نمایانگر این است که صرفاً جایگزین‌کردن رهبر سرکشی مانند دونالد ترامپ با یک فرد نهادگرای فرضی مانند جو بایدن، مانع انزوای بین‌المللی آمریکا نشده است.

 

[1] . Stephen Zunes

 

/انتهای پیام/ 

ارسال نظر
captcha