سرکوب آزادی بیان حامیان فلسطین در اروپا به روایت مجله تایم؛
این جدیدترین نمونه از تشدید تنش‌ها در اروپا بر سر جنگ اسرائیل و حماس است که با سرکوب اعتراضاتی که در حمایت از فلسطین در اروپا برگزار می‌شود همراه شده است. «اناس مصطفی» از سازمان «CAGE» که یک سازمان حمایتی حقوق بشر مستقر در انگلیس است در ایمیلی به نشریه «تایم» گفت: «ما شاهد سرکوب بی سابقه فعالیت‌ها در حمایت از فلسطین در سراسر این قاره بوده‌ایم. هم اکنون حمایت از فلسطین به طور فزاینده‌ای در اروپا در حال جرم‌انگاری است.»

گروه جامعه و اقتصاد «سدید»؛ مجله آمریکایی «تایم» در یادداشتی به موضوع تهدید آزادی بیان و حق برگزاری تجمع و اعتراض حامیان فلسطین در اروپا پرداخته است. به گزارش این مجله خبری، آمریکا و دولت‌های اروپایی طی ۲ هفته گذشته به بهانه‌های مختلف، حمایت و همبستگی با فلسطین و محکومیت جنایت‌های اسرائیل در جنگ کنونی غزه را ممنوع و محدود کرده‌اند. تایم به طور مشخص در گزارش خود به سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس اشاره می‌کند. بر اساس این گزارش، در آلمان دولت این کشور به غیر از ممنوعیت تظاهرات همبستگی با ملت فلسطین، انداختن چفیه یا حمل نماد‌های فلسطینی را هم ممنوع کرده است. این اقدامات دولت‌های اروپایی برخلاف نص صریح قوانین اساسی این کشور‌ها است.

در روزهایی که جنگ غزه با شدت ادامه دارد و هر روز تعداد دیگری از کودکان و زنان این منطقه به خاک و خون کشیده می شوند، وجدان های بیدار در سراسر جهان به حمایت از فلسطین و مردم مظلوم غزه می پردازند. در این بین اما دولت های اروپایی به ویژه کشورهایی مثل فرانسه، آلمان و انگلیس هرگونه تجمع و یا حمل نمادهای مربوط به فلسطین مثل چفیه را ممنوع اعلام کرده و از برگزاری تجمعات مسالمت آمیز هم جلوگیری می نماید. این اقدام برخلاف قوانین مصرح کشورهای اروپایی در زمینه حق آزادی بیان است. با وجود سنگ اندازی های دولت ها، اما این ملت ها هستند که دست از حمایت مظلوم نکشیده اند و حتی به قیمت دستگیری و زندانی شدن هم پای کار فلسطین هستند.

 

سرکوب اعتراضات حمایت از فلسطین در اروپا

در روز ۱۴ اکتبر ده‌ها هزار نفر از معترضان در سراسر اروپا گرد هم آمدند تا حمایت خود را از غزه اعلام کنند. غزه جایی است که بیش از یک میلیون فلسطینی از زمان حمله غافلگیرانه رزمندگان حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و اعلام محاصره تلافی‌جویانه توسط اسرائیل، آنها از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

در لندن، هزاران تظاهرکننده حامی فلسطین در نزدیکی میدان آکسفورد تجمع کردند و پرچم‌ها و نمادهای فلسطین را به اهتزاز درآوردند و خواستار پایان حملات هوایی اسرائیل و محاصره نوار غزه شدند. پلیس «متروپولیتن لندن» که بیش از هزار نیروی ویژه را در محل مستقر کرده بود، پیش از این هشدار داده بود که «هر کس پرچمی در حمایت از حماس یا هر سازمان تروریستی ممنوع دیگر در دست داشته باشد، دستگیر خواهد شد» و متعاقباً ۱۵ نفر را دستگیر کرد. با وجود خطر دستگیری، کمپین همبستگی فلسطین که به سازماندهی این راهپیمایی در لندن کمک کرد، راهپیمایی دیگری را در روز شنبه، ۲۱ اکتبر برنامه‌ریزی کرده بود. این گروه در شبکه اجتماعی «ایکس» که قبلاً با نام «توییتر» فعالیت می‌کرد، این طور اعلام کرد که «به سازمان دهندگان... توسط پلیس گفته شده است که آن‌ها محدودیت‌هایی را برای تظاهرات همانند شنبه گذشته اعمال خواهند کرد.» در ادامه این بیانیه آمده است: «توضیحات ارائه شده صراحتاً قانع‌کننده نبودند و هیچ تلاشی از سوی دولت یا پلیس برای تضعیف اعتراضات نمی‌تواند ما یا هیچ یک از کسانی را که می‌خواهند به کشتار در فلسطین پایان دهند، متوقف کند.»

این جدیدترین نمونه از تشدید تنش‌ها در اروپا بر سر جنگ اسرائیل و حماس است که با سرکوب اعتراضاتی که در حمایت از فلسطین در اروپا برگزار می‌شود همراه شده است. «اناس مصطفی» [1] از سازمان «CAGE» که یک سازمان حمایتی حقوق بشر مستقر در انگلیس است در ایمیلی به نشریه «تایم» گفت: «ما شاهد سرکوب بی سابقه فعالیت‌ها در حمایت از فلسطین در سراسر این قاره بوده‌ایم. هم اکنون حمایت از فلسطین به طور فزاینده‌ای در اروپا در حال جرم‌انگاری است.»

محدودشدن ابراز حمایت از فلسطینی‌ها در سراسر جهان غرب زنگ خطر را برای گروه‌های حقوق بشری به صدا درآورده است. این گروه‌ها معتقدند که دولت‌ها به جای اعمال ممنوعیت‌های آشکار و پیش‌دستانه، وظیفه بین‌المللی برای حمایت از آزادی بیان و آزادی اجتماعات دارند.

 «استر ماژور» [2]، معاون مرکز تحقیقات عفو بین‌الملل در اروپا، از مقامات اروپایی خواسته است تا از حق همه افراد برای ابراز نظر و تجمع مسالمت‌آمیز حمایت کرده و آن را تسهیل کنند. وی اظهار داشت: «پیامدهای ویرانگر این جنگ به طور آشکاری مردم اروپا را وادار به حمایت از حقوق فلسطینیان کرده است. با این حال، در بسیاری از کشورهای اروپایی، مقامات به طور غیرقانونی حق اعتراض را محدود می‌کنند.»

 

حمایت از فلسطین در کدام کشورها ممنوع است؟

هفته گذشته، بناهای تاریخی و ساختمان‌های دولتی در سراسر اروپا به نشانه همبستگی با اسرائیل به رنگ آبی و سفید روشن درآمدند. همزمان ده‌ها هزار تظاهرکننده حامی فلسطین در شهرهایی مانند پاریس، برلین، رم و مادرید به خیابان‌ها آمدند تا علیه بمباران تلافی جویانه دولت اسرائیل به غزه اعتراض کنند. در «گلاسکو»، جمعیت عظیمی با فلسطینی‌ها، ابراز همبستگی کردند. اما تنش‌ها به ویژه در فرانسه و آلمان که بزرگ‌ترین جوامع یهودی و مسلمان در اتحادیه اروپا، ساکن این دو کشور هستند، تشدید شد. در برلین - که همچنین خانه یکی از بزرگ‌ترین جوامع دیاسپورایی خارج از خاورمیانه با حدود ۳۰ هزار فلسطینی است - پلیس، امنیت را تشدید و گروه‌های طرفدار فلسطین را با تمام قدرت سرکوب کرد. بسیاری از فلسطینی‌ها به خبرنگاران گفتند که از برچسب خوردن تحت عنوان طرفدار حماس برای سخن گفتن علیه اسرائیل می‌ترسند. سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در حالی اتفاق می‌افتد که آلمان سابقه طولانی در حمایت از حق مردم برای تجمع و اعتراض بر اساس قانون اساسی یا قانون پایه خود دارد.

این تظاهرات باعث شد هر دو کشور فرانسه و آلمان یک ممنوعیت عمومی و سراسری برای تجمع در حمایت از فلسطین را به طور کامل اعمال کنند. در فرانسه، «جرالد دارونین» [3]، وزیر کشور فرانسه نوشت که «تظاهرات حامیان فلسطین باید ممنوع شود، زیرا احتمالاً نظم عمومی را برهم می‌زند». به گزارش رویترز، فرانسه از ۷ اکتبر ۹ تظاهرات را ممنوع کرده و از ۱۲ اکتبر نیز ۷۵۲ مورد جریمه و ۴۳ تن را بازداشت کرده است. در پاریس، تهدیدات امنیتی باعث تخلیه مکان‌هایی مانند موزه لوور و چندین فرودگاه شده است. در قانون اساسی فرانسه هیچ حمایت صریحی از حق تجمع مسالمت‌آمیز وجود ندارد و طبق قوانین داخلی این کشور، شهرداری یا پاسگاه پلیس شهر باید حداقل ۴۸ ساعت قبل از اعتراض سازمان‌یافته از برگزاری آن مطلع شوند.

در آلمان، یادآوری غم‌انگیز کشتار ۶ میلیون یهودی اروپایی توسط نازی‌ها در جریان هولوکاست، تنش‌ها را برانگیخته است. «اولاف شولز» [4]، صدراعظم آلمان خطابه به نمایندگان پارلمان این کشور گفت: «تاریخ ما، مسئولیت ما در قبال هولوکاست، وظیفه ما در این لحظه این است که از موجودیت و امنیت اسرائیل دفاع کنیم». مقامات آموزش‌وپرورش برلین علاوه بر ممنوعیت تظاهرات، ممنوعیت انداختن چفیه فلسطینی و استفاده از برچسب‌های «فلسطین را آزاد کنید» را نیز در نظر گرفته‌اند. از زمان ممنوعیت اولیه، پلیس برلین تنها دو درخواست برای اعتراضات حامیان فلسطین را قبول کرده است که هر دو به عنوان تظاهرات سکوت پیشنهاد شدشده‌انددر انگلیس، قانون جدیدی که توسط دولت محافظه‌کار در آوریل ۲۰۲۲ تصویب شد، با انتقاد گروه‌های طرف‌دار آزادی‌های مدنی مواجه شد. آنها می‌گویند که این قانون برای اعتراضات بسیار محدودکننده است و حق آزادی بیان را نقض می‌کند.

هفته گذشته، «سوئلا براورمن» [5]، وزیر کشور انگلیس، به افسران ارشد پلیس این کشور گفت که تکان دادن پرچم فلسطین یا سردادن شعارهای خاص برای فلسطین، مانند «از بحر تا نهر، فلسطین آزاد خواهد شد» ممکن است جرم باشد. دیگر کشورهای اروپایی مانند مجارستان و اتریش هم از ۷ اکتبر از اعتراضات حامیان فلسطین جلوگیری کرده‌اند.

 

آیا ممنوعیت این اعتراضات غیرقانونی است؟

«بنجامین وارد» [6]، معاون بخش اروپا و آسیای میانه دیده‌بان حقوق بشر، در ایمیلی به نشریه «تایم» گفت: هرچند که مقامات مجاز به محدودکردن آزادی بیان و برگزاری تجمعات هستند، چنین محدودیت‌هایی تنها زمانی باید اعمال شوند که «توسط قانون، برای یک هدف مشروع و متناسب» تجویز شده باشند. وی تصریح کرد که دولت‌ها نمی‌توانند با استناد به قوانین محلی آزادی‌های مشروع و اساسی را محدود کنند.

انگلیس، فرانسه و آلمان به‌عنوان امضاکنندگان کنوانسیون اروپایی حقوق بشر - که در بیشتر کشورهای اروپایی اجرا می‌شود - همراه با معاهدات سازمان ملل مانند میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی موظف به حمایت از آزادی بیان و حق اعتراض هستند. مرکز حمایت حقوقی اروپا (ELC)، یک سازمان مستقل در اروپا است که به حکم یک دادگاه در هلند اشاره کرده است. آن دادگاه هلندی شعار معروف فلسطینیان یعنی «از بحر تا نهر فلسطین آزاد خواهد شد»، را نفرت‌انگیز و دارای مجازات قانونی تلقی نکرده است. در این مورد، مدعی‌العموم هلند استدلال کرد که این عبارت مربوط به «اسرائیل و احتمالاً افراد دارای تابعیت اسرائیل است، اما به یهودیان به دلیل نژاد یا مذهب آنها مربوط نمی‌شود.»

 

[1] . Anas Mustapha

[2] . Esther Major

[3] . Gérald Darmanin

[4] . Olaf Scholz

[5] . Suella Braverman

[6] . Benjamin Ward

/انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha