سیاست خارجی آمریکا در بن‌بست حمایت از اسرائیل به قلم فیلیپ. ام. گیرالدی؛
«بهترین دوست» و «بزرگ‌ترین متحد» آمریکا، اسرائیلِ فاقد دموکراسی است؛ شهرک‌نشینان اسرائیلی بدون ترس از مجازات، شهروندان فلسطینی ساکن کرانه باختری را تیرباران می‌کنند. بمباران عصر حجری غزه همچنان ادامه دارد و هیچ خبری از آن در رسانه‌های جریان اصلی منتشر نمی‌شود؛ گویی چنین جنایتی اصلاً رخ نداده است.

گروه جامعه و اقتصاد «سدید»؛ «فیلیپ. ام. گیرالدی» [1] افسر سابق سازمان سیا، یادداشت‌نویس، مفسر و مشاور امنیتی که در حال حاضر مدیریت اجرایی «شورای منافع ملی» آمریکا را بر عهده دارد، در یادداشتی که وب‌سایت آمریکایی «Information Clearing House» آن را منتشر کرده است به بن‌بست در سیاست خارجی آمریکا می‌پردازد. بن بستی که در نتیجه حمایت آمریکا از جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه به وجود آمده است. به گفته وی، علی‌رغم نگرانی بایدن از عدم اقبال عمومی به وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری میلادی در نتیجه حمایت از نسل‌کشی اسرائیل در غزه، وی همچنان قادر به اتخاذ تصمیم درست نیست و به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهد.

 

بایدن، رئیس‌جمهور زمان جنگ

طی چهار ماه گذشته، با توجه به عدم تمایل رسانه‌های جریان اصلی به گزارش صادقانه و مدیریت مداوم دستگاه‌های تبلیغاتی دولتی در مورد آنچه که به خبرنگاران درز می‌کند، به طور فزاینده‌ای نگران این وضعیت سانسور بوده‌ام و لذا اخبار را از وب‌سایت‌های خبری مهم آنلاین دنبال کرده‌ام. اخبار مربوط به آنچه در رابطه با روسیه و اوکراین در جریان است در ابتدا با شدت‌گرفتن جنگ در اواخر سال گذشته به نفع مسکو تغییر کرد؛ به طوری که نتیجه این وضع، تنها در سایت‌های نومحافظه‌کاری مانند مؤسسه «American Enterprise Institute»، «Foundation for Defense of Democracies (بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها)» و «National Review» به چالش کشیده شد.

بایدن استدلال می‌کند که ایستادن در کنار «متحدان» آمریکا، حتی زمانی که آنها متحد واقعی نیستند، برای حفظ اعتماد به آمریکا و مأموریت رهبری آن برای ایجاد «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» و در نتیجه نجات جهان ضروری است.

 در حال حاضر جو بایدن و تیم او در تلاش هستند تا ۶۱ میلیارد دلار برای «ولادیمیر زلنسکی» - رئیس‌جمهور اوکراین - جمع‌آوری کنند تا این جنگ را تا انتخابات آمریکا در اواخر سال جاری میلادی طولانی‌تر کنند تا بایدن بتواندبه دلیل حمایت از اوکراینبه‌عنوان یک رئیس‌جمهور قدرتمند «زمان جنگ» ظاهر شود که به‌سختی برای دفاع از ایالات متحده در برابر تهدیدات روس‌ها می‌جنگد. به نظر می‌رسد که این پول در اصل حفره فساد اوکراین را از وضع فعلی گشادتر خواهد کرد و کسی را در کاخ سفید آزار نخواهد داد؛ اما بازی بایدن ادامه می‌یابد. وی می‌گوید این لایحه دوحزبی حمایت از اوکراین پیامی روشن به اوکراینی‌ها و شرکای ما و متحدان ما در سراسر جهان می‌فرستد: «می‌توان به آمریکا اعتماد کرد، می‌توان به آمریکا تکیه کرد و آمریکا برای آزادی می‌ایستد. ما برای متحدانمان با قدرت می‌ایستیم. ما هرگز در برابر کسی و قطعاً در برابر ولادیمیر پوتین سر تعظیم فرود نمی‌آوریم؛ بنابراین، بیایید به این موضوع فکر کنیم... آیا ما با ترور و ظلم کنار می‌رویم؟آیا ما در کنار اوکراین خواهیم ایستاد یا در کنار پوتین؟آیا ما در کنار آمریکا خواهیم بود یا در کنار دونالد ترامپ؟»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در حال حاضر این خط را دنبال می‌کند که به نوعی در حال نجات دموکراسی یا محافظت از «دموکراسی» است. به نظر نمی‌رسد این واقعیت که اوکراین، احزاب سیاسی و حتی گروه‌های مذهبی و زبان روسی را ممنوع کرده است، بر این روایت تأثیری داشته باشد. فراموش نکنید که چگونه دولت زلنسکی اخیراً «گونزالو لیرا» [2] - روزنامه‌نگار آمریکایی - را که در اوکراین زندانی بود، به خاطر آزادی مطبوعات به قتل رساند!

 

اسرائیل؛ بهترین دوست آمریکا

بایدن استدلال می‌کند که ایستادن در کنار «متحدان» آمریکا، حتی زمانی که آنها متحد واقعی نیستند، برای حفظ اعتماد به ایالات متحده و مأموریت رهبری آن برای ایجاد «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» و در نتیجه نجات جهان ضروری است. البته فراتر از اوکراین، «بهترین دوست» و «بزرگ‌ترین متحد» آمریکا، اسرائیل است که اعتقادی به دموکراسی ندارد؛ چرا که شهروندان فلسطینی حقوق محدودی دارند و کسانی که تحت اشغال ارتش اسرائیل در کرانه باختری زندگی می‌کنند عملاً هیچ حمایتی در رابطه با دستگیری خودسرانه یا حتی تیرباران‌شدن توسط سربازان و شهرک‌نشینان دریافت نمی‌کنند. شهرک‌نشینان اسرائیلی از کشتن و غارت اعراب ساکن کرانه باختری نمی‌ترسند، چون می‌دانند که هیچ مجازاتی در کار نیست.

بمباران عصر حجری غزه همچنان ادامه دارد و هیچ خبری از آن در رسانه‌های جریان اصلی منتشر نمی‌شود؛ گویی چنین جنایتی اصلاً رخ نداده است. در همین حال، رسانه‌های آمریکایی و اروپایی هر چیز جدیدی را به‌عنوان «قساوت حماس» که توسط ارتش دروغگوی اسرائیل ترویج می‌شود، با خوشحالی گزارش می‌دهند؛ گویی که این حرف‌ها حقیقت دارد. این در حالی است که بایدن برای فراهم‌کردن پول نقد ۱۴ میلیارددلاری و سلاح‌هایی که ارتش اسرائیل را قادر می‌سازد تا فلسطینی‌های بیشتری را بکشد و در عین حال کشتار بی‌گناهان را به تمسخر بگیرد، دست به هر کاری می‌زند.

 

بایدن با کشتار فلسطینی‌ها مشکلی ندارد

تلفات هولناک غیرنظامیان در غزه نتیجه مستقیم عدم اقدام جو بایدن برای وادارکردن اسرائیلی‌ها به تغییر مسیر است. او این قدرت را دارد که با تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو و تهدید به قطع کمک‌های نقدی، تسلیحاتی و سیاسی آمریکا به اسرائیل، مانع کشتار بیشتر فلسطینی‌ها شود، اما دولت بایدن تصریح کرده است که قصد انجام چنین کاری را ندارد.

بایدن برای فراهم‌کردن کمک مالی ۱۴ میلیارددلاری و سلاح‌هایی که ارتش اسرائیل را قادر می‌سازد تا فلسطینی‌های بیشتری را بکشند دست به هر کاری می‌زند.

اخیراً فیلم «مایک پمپئو» - وزیر امور خارجه سابق و رئیس اسبق سیا در اسرائیل - منتشر شد که با سربازان اسرائیلی که احتمالاً به تازگی از غزه و کشتار مردم از جمله زنان و کودکان برگشته‌اند، جشن گرفته و می‌رقصد. جدیدترین شاهکار و شیرین‌کاری ارتش اسرائیل نیز قراردادن تک‌تیراندازها و تانک‌ها در اطراف «بیمارستان ناصر» - آخرین مرکز پزشکی فعال در منطقه رفح - در جنوب غزه است. فلسطینی‌هایی که در غزه تلاش می‌کردند زنده بمانند، قبلاً از سوی اسرائیل به آنها دستور داده شده بود که به رفح بروند؛ چرا که آن جا به گفته اسرائیل امن است. اما این یک دروغ بود. ارتش اسرائیل به بمباران و تیراندازی به غیرنظامیان در منطقه رفح ادامه داد، حتی زمانی که آن‌ها می‌خواستند تسلیم شوند. اسرائیل همچنین زیرساخت‌هایی مانند بیمارستان‌ها و مدارس را تخریب کرد تا منطقه کاملاً غیر قابل سکونت شود.

ارتش تک‌تیراندازان اسرائیل در غزه اکنون با تیراندازی به پزشکان و بیماران در داخل ساختمان و در محوطه بیمارستان ناصر برای مجبور کردن مدیران بیمارستان به تخلیه و تعطیلی، سرگرم هستند. همه اینها بخشی از آن چیزی است که در حال گسترش است؛ زیرا نتانیاهو اعلام کرده است که حمله زمینی به رفح به زودی آغاز خواهد شد. این در حالی است که فلسطینی‌های آسیب‌دیده که به دلیل جلوگیری از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه از سوی اسرائیل در حال گرسنگی هستند، جایی برای رفتن ندارند و هزاران نفر دیگر نیز به همین دلیل جان خود را از دست خواهند داد.

 

کشتار انسان و اخلاق، نتیجه کتاب مقدس پمپئو

وحشی‌ترین ارتش جهان دست به اقدام مخالف اخلاق جدیدی زده است. به گفته مقامات اسرائیلی، در اقدامی حتی عجیب‌تر از جنایات قبلی، شروع به دعوت گروه‌هایی از شهرک‌نشینان اسرائیلی برای سرکشی به بازداشتگاه‌ها و زندان‌هایی کرده است که اسرای فلسطینی در کرانه باختری و همچنین زندانیان نوار غزه را در خود جای داده‌اند. شهرک‌نشینان اسرائیلی می‌توانند زندانیانی را مشاهده کنند که تنها لباس زیر به تن دارند و در حالی که زندانیان مورد ضرب و شتم، تحقیر و شکنجه قرار می‌گیرند، به آنها بخندند و بسیاری از بازدیدکنندگان نیز اجازه دارند از آنچه در حال وقوع است با تلفن‌های همراه خود فیلم بگیرند تا با دوستان و خانواده‌های خود به اشتراک بگذارند.

«مایک پمپئو» که یک صهیونیست مسیحی بوده و دارای گرایش‌های «تقدیرگرایانه» [3] است، معتقد است که فلسطین به اسرائیلی‌ها تعلق دارد، زیرا در کتاب مقدس که او به دقت «مطالعه کرده است»، چنین نوشته شده است. وی همچنین در حالی که وزیر امور خارجه ترامپ بود، اعلام کرده بود که آمریکا دیگر شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری را «غیرقانونی» نمی‌داند. او همچنین الحاق بلندی‌های جولان سوریه توسط اسرائیل را به‌عنوان اقدامی کاملاً قابل‌قبول تأیید کرده است؛ در حالی که طبق قوانین بین‌المللی، این منطقه به سوریه تعلق دارد. نمی‌دانم «مایک پومپئو» که خود را به‌عنوان یک مسیحی مؤمن معرفی می‌کند، در مورد آن همه بچه کشته شده و مثله شده فلسطینی توسط اسرائیل چه فکری می‌کند؛ البته اصلاً اگر بخواهد به آن فکر کند!

تلفات هولناک غیرنظامیان در غزه نتیجه مستقیم عدم اقدام جو بایدن برای وادارکردن اسرائیلی‌ها به تغییر مسیر است؛ البته بایدن تصریح کرده است که اصلاً قصد انجام چنین کاری را ندارد!

همچنین در یک اقدام افتضاح دیگر در آمریکا، به دنبال اولین گام موفق در مجلس نمایندگان برای استیضاح «الخاندرو مایورکاس» [4] - وزیر مخوف وزارت امنیت داخلی - ادعا شد که این استیضاح در نتیجه یک «تئوری توطئه یهودی‌ستیزانه» بوده است؛ زیرا او یک «یهودی سفاردی» [5] است. ادعا شد که او به دلیل یهودی بودن و نه به دلیل بی‌کفایتی خود که در سه سال گذشته مرتباً نشان داده است، استیضاح شده است.

مشاهده رقص پمپئو در فلسطین و تماشای تبلیغ وزیر امنیت داخلی آمریکا برای اعتبار یهودی خود مرا وادار کرد تا درباره کل موضوع سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده تجدیدنظر کنم. من به این نتیجه رسیدم که بازیکنان، کاریکاتور هستند و نباید آنها را جدی گرفت و در عوض باید به‌عنوان یک نمایش کمدی اقدامات آنها را در نظر گرفت. البته همیشه می‌توان روی دولت بایدن برای ایجاد خنده حساب کرد، به‌خصوص وقتی دلقک‌هایی به نام «آنتونی بلینکن» [6]- وزیر امور خارجه - ، «ویکتوریا نولاند» [7] - معاون وزیر خارجه - ، «کارین ژان پیر» [8] - سخنگوی کاخ سفید - و «جیک سالیوان» [9] - رئیس سازمان سیا - را به میدان می‌آورد.

 این اواخر حرف و حدیث‌های عجیب و خنده‌دار زیادی درباره راه‌حلی برای نسل‌کشی فلسطینی‌ها به گوش می‌رسد. با این حال به نظر می‌رسد بایدن خیالش راحت است که به اسرائیلی‌ها اجازه می‌دهد پاک‌سازی قومی غزه را به پایان برسانند، قبل از اینکه کسی به دنبال یافتن جایی برای اسکان دو میلیون فلسطینی بی‌خانمان دیگر باشد.

 

افکار عمومی و انتخابات، مهم‌تر از جان انسان‌ها

«ران دسانتیس» کاندیدای سابق ریاست‌جمهوری و فرماندار صهیونیست ایالت فلوریدای آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که هیچ فلسطینی نباید به‌عنوان پناهنده وارد آمریکا شود، زیرا آن‌ها همه «ضد یهود» هستند. با این وجود، بایدن و وزیر امور خارجه او - «بلینکن» - می‌خواهند فرمولی برای این موضوع ارائه کنند. واکنش جهانی نسبت به حمایت سرسختانه کاخ سفید از وحشیگری اسرائیل، عواقبی را به همراه داشته است؛ زیرا این امر به منزله همدستی آمریکا در جنایات علیه بشریت تلقی می‌شود. بر اساس فرمول ابداعی آنها، نوعی حاکمیت محدود و خلع‌سلاح‌شده برای فلسطین‌ها پیش‌بینی شده است؛ اما نتانیاهو و متحدان سیاسی‌اش که از مدت‌ها پیش با راه‌حل دو کشوری مخالف بودند، اخیراً بارها طرح‌های پیشنهادی برای هر موجودیت مستقل فلسطینی را رد کرده‌اند. اسرائیل حتی در حال حاضر از لابی قدرتمند رسانه‌ای خود در جهان برای مقابله با هرگونه به‌رسمیت‌شناختن دیپلماتیک کشور فلسطین توسط کشورها یا به‌عنوان یک عضو کامل در سازمان ملل استفاده می‌کند.

با وجود این لابی قدرتمند حامی اسرائیل، جای تعجب نیست که بزرگ‌ترین تلاش برای حفظ اوضاع در مسیر حمایت از اسرائیل علیه صداهایی است که در حمایت از فلسطین در ایالات متحده بلند شده است. هم «بلینکن» و هم «جیک سالیوان» - مشاور امنیت ملی آمریکا - به‌دقت هر قدمی که دولت بایدن برمی‌دارد با «ران درمر» [10] - سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن و وزیر امور راهبردی کنونی اسرائیل - هماهنگ می‌کنند.

اگرچه اسرائیل و نتانیاهو جایگاه بالایی در آمریکا به لحاظ ادامه حمایت‌ها از خود دارند، اما بایدن نگران از دست دادن افکار عمومی در انتخابات سال جاری میلادی نیز هست. بایدن از بیگانگی رأی‌دهندگان آمریکایی با انتخابات ملی در صورت ادامه کشتار در غزه می‌ترسد. این برای اولین‌بار نیست که مضحکه بی‌پایان سیاست داخلی آمریکا بر اتفاقاتی که ۶ هزار مایل دورتر از آمریکا رخ می‌دهد تأثیر می‌گذارد. با توجه به تمایل بایدن به اجتناب از انجام کار درست، می‌توان تقریباً مطمئن بود که نتیجه کار، زیبا نخواهد بود!

 

[1] . Philip M. Giraldi

[2] . Gonzalo Lira

[3] . Dispensationalist

[4] . Alejandro Mayorkas

[5] . Sephardic Jew

[6] . Anthony Blinken  

[7] . Victoria Nuland

[8] . Karine Jean-Pierre

[9] . Jake Sullivan

[10] . Ron Dermer

 

/ انتهای پیام / 

ارسال نظر
captcha