روایت دسته اول از سیاست استعماری رژیم صهیونیستی به قلم جاناتان کوک؛
پروژه‌های شهرک‌سازی یا شهرک‌های یهودی‌نشین همان‌طور که ما آن را می‌نامیم، نام اشتباهی است. این واقعاً برنامه پاک‌سازی قومی اسرائیلی‌هاست. اسرائیل دوباره برنامه پاک‌سازی قومی را در غزه در پیش گرفته و در همین راستا غذا، آب و برق را برای همه ساکنان غزه قطع کرده است.

گروه جامعه و اقتصاد «سدید»؛ «جاناتان کوک» [1] ، نویسنده و روزنامه‌نگار برجسته انگلیسی که تاکنون سه کتاب درباره منازعه اعراب و رژیم اسرائیل نوشته و سال ۲۰۱۱ نیز برنده جایزه ویژه روزنامه‌نگاری «مارتا گلهورن» [2] شد؛ در یادداشت جدیدی که وب‌سایت انگلیسی «Information Clearing house» آن را منتشر کرده است به جنگ کنونی غزه از زاویه دیگری می‌پردازد. وی می‌نویسد: بعد از این در رسانه‌های غربی هر وقت به کلمه «درگیری» درباره جنگ کنونی برخورد کردید، بخوانید «پاک‌سازی قومی» فلسطینی‌های ساکن غزه از سوی اسرائیل. به گفته وی، عملیات اخیر حماس علیه اسرائیل بهانه‌ای بیش نیست و سیاست پاک‌سازی قومی اسرائیل در غزه به سال‌های پیش از تأسیس گروه حماس برمی‌گردد.

 

زمینه گم شده در جنگ غزه

زمینه گم شده آنچه در غزه رخ می‌دهد این است که اسرائیل شب و روز برای پاک‌سازی قومی مردم فلسطین در سرزمین مادری‌شان تلاش می‌کند. حتی قبل از اینکه اسرائیل به یک کشور تبدیل شود و زمانی که به جنبش صهیونیستی معروف بود هم این پاک‌سازی قومی در جریان بود. 

هر چه رسانه‌ها به شما می‌گویند «درگیری غزه»، شما بخوانید «برنامه پاک‌سازی قومی اسرائیل»

تاریخ شروع پاک‌سازی قومی مردم فلسطین به سال ۱۹۴۸ یعنی زمانی که اسرائیل به‌عنوان یک پروژه استعماری غربی تأسیس شد بر می‌گردد نه به جنگ منطقه‌ای ۱۹۶۷. همچنین اسرائیل برای پاک‌سازی قومی فلسطینی‌ها هر روز بین از آن زمان و بعد از آن تاکنون تلاش کرده است. هدف آنها این بود که فلسطینی‌ها را از سرزمین‌های تاریخی‌شان بیرون کنند و یا از مرزهای جدید و توسعه‌یافته اسرائیل بیرون برانند و در محله‌های اقلیت نشین کوچکی در داخل مرزهای اسرائیل به طور موقت اسکان داده شوند تا زمانی که به بیرون مرزها اخراج شوند.

پروژه‌های شهرک‌سازی یا شهرک‌های یهودی‌نشین همان‌طور که ما آن را می‌نامیم، نام اشتباهی است. این واقعاً برنامه پاک‌سازی قومی اسرائیل است. اسرائیل حتی یک کلمه خاص برای آن در عبری دارد: «یهودی‌سازی سرزمین». این سیاست رسمی دولت اسرائیل است. غزه بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین پناهگاه فلسطینی‌ها بود که توسط برنامه پاک‌سازی قومی اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل در اوایل دهه ۹۰ برای کنترل ساکنان غزه و جلوگیری از خروج آنها از این منطقه، یک حصار اطراف آنها ساخت. در ادامه زمانی که کنترل این زندان از داخل بسیار مشکل شد، اسرائیل در سال ۲۰۰۵ عقب‌نشینی کرد و کنترل منطقه را از بیرون پیگیری کرد. فناوری‌های جدید به اسرائیل این امکان را داد تا غزه را از راه دور و از زمین، دریا و هوا در سال ۲۰۰۷ محاصره کند. اسرائیل ورود مواد غذایی و اقلام حیاتی مانند دارو و سیمان برای ساخت‌وساز را نیز محدود کرد. برج‌های اسلحه خودکار در اطراف غزه به هر کسی که به حصار نزدیک می‌شد شلیک می‌کردند. نیروی دریایی اسرائیل نیز در دریا گشت‌زنی می‌کرد و قایق‌هایی را که بیش از یک یا دو کیلومتر دورتر از ساحل سرگردان بودند، متوقف می‌کرد. هواپیماهای بدون سرنشین هم ۲۴ ساعت شبانه‌روز آسمان غزه را تحت نظارت داشتند. 

برنامه پاک‌سازی قومی اسرائیل در غزه ربطی به اقدامات حماس ندارد؛ این برنامه خیلی قبل از اینکه حماس در صحنه ظاهر شود، شروع شده بود.

مردم غزه کاملاً فراموش شده بودند به جز زمانی که چند موشک بر فراز حصار پرتاب می‌کردند که باعث خشم بین‌المللی می‌شد. اگر فلسطینی‌ها راکت‌های زیادی شلیک می‌کردند، اسرائیل بی‌رحمانه آنها را بمباران می‌کرد و گهگاه به تهاجم زمینی می‌پرداخت. تهدید موشکی به طور فزاینده‌ای توسط یک سیستم رهگیری راکتی به نام «گنبد آهنین» [3] که هزینه آن توسط ایالات متحده پرداخت می‌شد، خنثی می‌گشت. فلسطینی‌ها سعی کردند در یافتن راه‌هایی برای خروج از زندان خود ابتکار به خرج دهند. در نتیجه آنها تونل ساختند. اما اسرائیل نیز راه‌هایی برای شناسایی کسانی که به حصار نزدیک می‌شدند پیدا کرد. فلسطینی‌ها با تظاهرات دسته‌جمعی در کنار حصار سعی کردند توجه‌ها را به خود جلب کنند. اما به تک‌تیراندازان اسرائیلی دستور داده شد که به پاهای آنها شلیک کنند که منجر به هزاران قطع عضو شد.

به نظر می‌رسید که «بازدارندگی» جواب داده است. اسرائیل می‌توانست یک بار دیگر منتظر شود و اجازه دهد فلسطینی‌ها در غزه بپوسند. «سکوت و آرامش» برقرار شده بود. تا اینکه در ۷ اکتبر حماس برای مدت کوتاهی توانست از این حصار بیرون آمده و به اسرائیلی‌ها حمله کند و شماری از آنها را بکشد؛ بنابراین اسرائیل اکنون به یک سیاست جدید نیاز دارد. به نظر می‌رسد که برنامه پاک‌سازی قومی دوباره در غزه اعمال می‌شود. اسرائیل غذا، آب و برق را برای همه در غزه قطع کرده است. این منطقه به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک دیگ زودپز است. فشار بر مصر بیشتر می‌شود تا فلسطینی‌ها به دلایل «انسانی» وارد صحرای سینا شوند. هر چه رسانه‌ها به شما می‌گویند، «درگیری» شمار بخوانید «برنامه پاک‌سازی قومی اسرائیل». این برنامه پاک‌سازی قومی خیلی قبل از اینکه حماس در صحنه ظاهر شود، شروع شده است. در واقع، حماس به‌عنوان پاسخی قابل پیش‌بینی به پروژه استعماری خشونت‌آمیز اسرائیل، بسیار دیر ظهور کرد. این پروژه پاک‌سازی قومی ۱۰۰ سال است که به صورت آهسته و گام‌به‌گام در فلسطین در حال اجرا است. اخبار جعلی را نادیده بگیرید. اسرائیل از خود دفاع نمی‌کند بلکه این رژیم برنامه خود را برای ادامه پاک‌سازی قومی فلسطینیان اعمال می‌کند.

اخبار جعلی را نادیده بگیرید. اسرائیل از خود دفاع نمی‌کند؛ بلکه در واقع این رژیم برنامه خود را برای ادامه پاک‌سازی قومی فلسطینیان، پیاده می‌کند.

 

[1] . Jonathan Cook

[2] . Martha Gellhorn

[3] . Iron Dome

 

/انتهای پیام/ 

ارسال نظر
captcha