نگاه هنرمندان به مسئله مقاومت؛
۱۵سال پیش رژیم صهیونیستی در عملیاتی موسوم به «سرب گداخته» به غزه یورش برد و این منطقه را اشغال کرد. از ۲۷دسامبر۲۰۰۸ (۷دی۱۳۸۷) طی ۲۲روز حدود ۱۵۰۰نفر شهید و قریب ۴۵۰۰نفر فلسطینی زخمی شدند. این اشغال طولانی که همواره با مقاومت فلسطینیان همراه بوده، باعث شد تا نسل جدید فلسطینیان به این نتیجه برسند که مقاومت نمی‌تواند تنها راه ممکن دربرابر اشغالگران باشد.

به گزارش«سدید»؛ ۱۵سال پیش رژیم صهیونیستی در عملیاتی موسوم به «سرب گداخته» به غزه یورش برد و این منطقه را اشغال کرد. از ۲۷دسامبر۲۰۰۸ (۷دی۱۳۸۷) طی ۲۲روز حدود ۱۵۰۰نفر شهید و قریب ۴۵۰۰نفر فلسطینی زخمی شدند. این اشغال طولانی که همواره با مقاومت فلسطینیان همراه بوده، باعث شد تا نسل جدید فلسطینیان به این نتیجه برسند که مقاومت نمی‌تواند تنها راه ممکن دربرابر اشغالگران باشد.

روز گذشته خط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شکنان نسل جوان فلسطینیان به شکل وسیعی به مناطق اشغال شده و شهرک‌های صهیونیستی درعملیات «طوفان‌الاقصی» برخاستند تا آزادی قدس شریف را رقم بزنند. این‌که نسل جوان فلسطینی چگونه پس از ۱۵سال به چنین نتیجه‌ای رسیدند و امروز هزینه‌های مقاومت را کمتر از سازش صرف در برابر زورگویان برگزیدند را باید نتیجه کار‌های فرهنگی و هنری دانست که در این سال‌ها در غزه پا گرفته است. رسانه‌های هنری بدون شک ابزاری توانمند برای هوشیاری انسان‌ها هستند و حال شاهدیم که فلسطینیان غزه تحت بذری که هنر درباره هوشیاری در برابر ایستادن در برابر ظلم کاشته، در دل نسل جوان فلسطینی، جوانه زده تا از سرزمین خود به گونه‌ای دیگر دفاع کنند و رویای آزادسازی فلسطین را امروز به واقعیت نزدیک‌تر کنند. در این گزارش نگاهی می‌کنیم به رویکرد‌هایی هنری که باعث شد امروز شاهد انقلاب بزرگ فلسطینیان باشیم.

وقتی هنر، روشنگری را آغاز کرد

وقتی ۱۵ سال پیش طی ۲۲روز جنگ غزه، مردم بی‌دفاع از زمین، هوا و دریا آماج بمب‌ها و گلوله‌های دشمن صهیونیستی قرار گرفتند، جنگ دیگری نیز در کنار و به موازات جنگ نظامی جریان داشت و آن جنگ رسانه‌ای بود. جنگی که اگر تاثیراتی بیش از جنگ نظامی برجای نگذاشته باشد کمتر از آن نیز نبود. رژیم صهیونیستی با جنگ رسانه‌ای تلاش کرد تا در این سال‌ها از رسیدن صدای فلسطینیان جلوگیری کند، اما مجاهدت هنرمندان جهانی و فلسطینی در طی این سال‌ها در کنار مقاومت ارزشمند مردم غزه، باعث شد تا هنرمندان آزادیخواه، مستقل و استعمارستیز جهان بتوانند به جنایات اسرائیل بپردازند. هنرمندانی که با شناخت پتانسیل ویژه هنر در آگاهی‌بخشی و روشنگری به میدان آمدند و با نگاهی انسانی و خلاقانه به خلق آثاری پرداختند که صدای‌شان جهان را به لرزه درآورد. به تعبیری بهتر هنرمندان طی این سال‌ها شکسته‌شدن ابهت پوشالی اسرائیل در برابر مردم غزه را به نمایش گذاشتند و هنررا فرصتی مغتنم برای پرورش نسلی آزادیخواه در برابر ظلم برگزیدند.

هنر مقاومت روی دیوار اشغالگر

گرچه در این سال‌ها کار‌های هنری بسیاری در غزه شده، اما شاید نمونه عینی انقلاب بزرگ امروز را باید در اثری دید که در روز غزه سال گذشته از سوی هنرمند ایرانی مسعود نجابتی ارائه شد، دانست. نشانه‌نوشته «در قدس نماز خواهیم خواند» نجابتی که در مرز لبنان و فلسطین‌اشغالی روی دیوار‌های شهرک‌های اسرائیلی خطاطی شد آخرین نمونه بذر انقلاب در برابر ظلم رژیم غاصب صهیونیستی بود.
این استاد هنر‌های تجسمی ایرانی در آذرماه سال گذشته در سالروز غزه، روی دیوار مرز سرزمین‌های اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی شعار «سَنُصَلّی فی القدس ــ در قدس نماز خواهیم خواند» را ترسیم کرد تا قدرت پوشالی اسرائیل را به نمایش بگذارد. او که از هنرمندان برجسته ایران است و در حوزه مقاومت آثار متعددی تولید کرده، درباره این اقدام خود گفت: «این جمله را برای نوشتن انتخاب کردم، چون هم وعده الهی است و هم وعده بنده‌ای الهی یعنی رهبرم آیت‌ا... خامنه‌ای.»
نجابتی پیش از این نیز در حوزه مقاومت فعالیت‌های زیادی داشته که دبیری پنجمین و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی مقاومت و برگزاری کارگاه گرافیک «فلسطین تنها نیست» از آن جمله است. ضمن آن‌که ذیل آن آثار مختلفی در این عرصه نقاشی، نقاشیخط، خط و دیگر قالب‌های هنر با موضوع فلسطین به تولید اثر پرداخته است.

هنر‌های تجسمی ایران در غزه

ایران که امروز به پایگاه جهانی مقاومت شناخته می‌شود در این سال‌ها فعالیت‌های هنری بسیاری در غزه و ایجاد روحیه جهاد در برابر ظلم داشته است. سال ۲۰۱۱ تنها سه سال پس از اشغال غزه ایران نخستین نمایشگاه هنر تجسمی را به مدت دو روز در غزه برگزار کرد. در این نمایشگاه ۵۰ اثر از هنرمندان تجسمی ایران برای نخستین‌بار در غزه به نمایش درآمد. در این سال مستندسازانی هم از ایران بر غزه متمرکز شدند که نمونه آن سریال «غزه ۸۵ مایل» به کارگردانی سعید صادقی بود. مستندی که داستان سفر کشتی «ماوی مرمره» با محموله‌ای از کمک‌های انساندوستانه به غزه و داستان تجاوز، کشتار و رفتار غیرانسانی مأموران رژیم صهیونیستی با بیش از ۶۰۰ فعال حقوق بشر سرنشین آن را روایت می‌کرد. برگزاری جشنواره بین‌المللی کاریکاتور غزه و ارسال ۱۱۰۰اثر از ۴۹کشور به دبیرخانه این جشنواره یکی دیگر از اقدامات مهم و ارزشمند هنرمندان ایرانی بود که به همت مسعود شجاعی طباطبایی برگزار شد. همچنین برگزاری جایزه جهانی غزه یکی دیگر از رویداد‌های مهم بود که در رشته‌های عکاسی، نقاشی، کاریکاتور، موسیقی و نمایشنامه در ایران برگزار شد و نکته جالب آن‌که اسپانسر‌های مردمی این جایزه، برای آن در حوزه‌های مختلف هنری جایزه‌ای معادل ۱۰۰ هزار یورو تعیین کردند. در بخش تجسمی نیز به کوشش موزه فلسطین نمایشگاه‌های مختلفی در قالب پوستر، عکس و کاریکاتور غزه از هنرمندان ۶۵ کشور از جمله ترکیه، فرانسه، انگلستان، سوریه، ارمنستان، ایتالیا، ونزوئلا، کویت، لبنان، اکوادور، مالزی و اندونزی برگزار شد تا واکنش هنرمندان جهانی را به موضوع غزه متمرکز کند.

سینما با عمار به غزه رفت

شاید برای مردم غزه که سال‌ها بدون سینما زندگی می‌گذراندند، حضور فیلم‌های جشنواره عمار خبر خوبی بود که سال ۲۰۱۳ رخ داد. جشنواره مردمی فیلم عمار که از سال ۸۹ با تمرکز بر حوزه مقاومت در ایران برگزار می‌شود در سومین دوره خود با حمایت وزارت فرهنگ فلسطین به غزه رفت و با عنوان «روز‌های سینمای مقاومت» فیلم‌های منتخب را در این منطقه اکران کرد. «ریسمانی نزدیک‌تر از رگ» ساخته مسعود اطیابی و فیلم کوتاه «بعد از بینایی» ساخته فاطمه عصار از جمله آثاری بود که در غزه اکران شد. از آن سال جشنواره عمار، پس از برگزاری در ایران، اکرانی نیز در غزه داشته است. اما گسترده‌ترین اقدام هنری در باره غزه که بر نسل جوان امروزی این کشور تاثیر گذاشت را در بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان شاهد بودیم. در این جشنواره بخشی غیررقابتی با عنوان «غزه و فلسطین» فراخوان شد و ۱۱فیلم کوتاه و ۱۲انیمیشن کوتاه در این موضوع به نمایش درآمدند که این آثار بر نسل کودکان فلسطینی آن زمان و جهادگران این روز‌های فلسطین تاثیرگذار بوده است. همچنین یازدهمین جشنواره فیلم دفاع‌مقدس پس از وقفه‌ای چند ساله در حالی در سال۸۹ آغاز شد که دست‌اندرکاران اجرایی آن تلاش کردند به منظور توجه ویژه و اهتمام به مقاومت و پایداری ملت مظلوم فلسطین موضوع «غزه» را به عنوان جایزه ویژه‌ای در بخش بین‌الملل مطرح کنند. در این جشنواره جایزه اول بخش غزه به فیلم «عایشین همچنان زنده در غزه» ساخته نیکلاس وادیموف از سوئیس رسید و جایزه‌های بعدی را به ترتیب «شلیک به فیل» ساخته آلبرتو آرسه و «محمد رجاله» از فلسطین و اسپانیا و «غزه وقتی شنبه آمد» ساخته راشد رادوین از اسپانیا دریافت کرد. مستند بلند «غزه» به کارگردانی اندرو مک‌کانل و گری کین و محصول کشور‌های ایرلند، کانادا و آلمان و «چند نفس تا افق» ساخته جمشید ابرازی از فیلم‌هایی بود که در این سال با نگاهی به غزه و اتفاقات آن ساخته شد.

طنین موسیقی مقاومت برای غزه

حوزه موسیقی نیز با برگزاری کنسرت‌های مختلف فرهنگ مقاومت را در میان فلسطینیان گسترش داد. مانند تلاش هنرمندان ایرانی با برگزاری کنسرت‌های «هم‌آوایی عشق و امید با کودکان بی‌پناه غزه» با اجرای ۱۱نفر ازخوانندگان پاپ ازجمله سیروان و زانیار خسروی، زنده‌یاد مرتضی پاشایی، کیارش حسن‌زاده، مهدی یراحی، بنیامین بهادری، بهنام صفوی، فرزاد فرزین، رضا یزدانی و رضا صادقی برگزار کردند. یا کنسرت «مهربانی با کودکان غزه» توسط عبدالحسین مختاباد به همراه ارکستر رودکی که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. انتشار نخستین اثر موسیقایی مشترک هنرمندان ایران و غزه با صدای پویا بابایی و عبدالمجید عریقات با عنوان «غزه؛ صخره‌الانتصار» هم یکی از آثاری بود که توجهات را به موضوع غزه جلب کرد.

طنین مقاومت تا پیروزی در تئاتر

در حوزه تئاتر، در ایران هم آثار متعددی با موضوع غزه تولید و در جهت روشنگری و تبیین مقاومت مردم بی‌دفاع فلسطین روی صحنه رفت. ابتدا مریم معترف نمایش «هفت کودک یهودی» را روی صحنه برد. نمایش «هفت کودک یهودی» یکی از پرحاشیه‌ترین آثار درباره غزه بود که کارل چرچیل، نمایشنامه‌نویس زن انگلستان در ژانویه ۲۰۰۹ به صورت اینترنتی و مجانی برای دانلود منتشر کرد تا به رسوایی اسرائیل در برابر مردم غزه بپردازد. این نمایش در ایران بار‌ها به صحنه رفته است مانند اجرای مصطفی اسفندیاری از «هفت کودک یهودی» در عمارت نوفل‌لوشاتو. «تمام صبح‌های زمین» به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی حسین مسافر آستانه در تالار وحدت، «مجلس مصائب خانواده ابوفاضل» نوشته زهره غلامی به کارگردانی ایمان شیعه در خانه نمایش از دیگر آثاری هستند که در تئاتر ایران با موضوع فلسطین تولید و ارائه شد.

جهانیان چه کردند

از زمان شروع جنگ در غزه، جمعی از هنرمندان آزادیخواه جهان نیز به انحای مختلف تلاش کردند با اقدامات خود جامعه بشری را از این فاجعه باخبر کنند. انتشار بیانیه‌های متعددی که از سوی هنرمندان ایران و سایر کشور‌ها در آن روز‌ها منتشر شد نمونه‌ای از تلاش آن‌ها بود. در این میان، بی‌شک انیمیشن «منطقه بسته» را باید از پیشتازان اعتراض به حصر غزه بنامیم. انیمیشنی که یونی گودمن، انیمیشن‌ساز مشهور یهودی مخالف دولت اسرائیل درباره مصائب مردم بی‌دفاع غزه ساخت و به گفته خودش تولید آن را پیش از آغاز حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه آغاز کرد، اما با شروع جنگ ۲۲ روزه، این تقابل روی فیلم او تاثیر گذاشت. «منطقه بسته» درباره پسربچه‌ای است که پرنده‌ای را دنبال می‌کند، اما یک دست بزرگ مانع اوست. این دست با ابزار برش شیرینی، اطراف غزه را برش می‌زند و اجازه نمی‌دهد پسر رد شود. در همین حال محل زندگی پسر موشکباران می‌شود و او راه فرار ندارد.

صدای شادی و سرور از غزه

یکی از موضوعات مهمی که در تهییج مردم غزه برای مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم صهیونیست‌ها تاثیرگذار بود، اجرای محمد عساف در مسابقه «عرب آیدل» بود که یکی از رخداد‌های مهم در این سال برای مردم غزه بود. عساف ساکن اردوگاه مشهور خان‌یونس در غزه بود که با برنده‌شدن در یکی از محبوب‌ترین مسابقه رسانه‌ای در دنیای عرب، نه‌تن‌ها بار دیگر نگاه رسانه‌های جهانی را به سمت غزه هدایت کرد، بلکه شور و شوق وصف‌ناپذیری را برای اهالی این منطقه ایجاد کرد تا آنجا که رسانه‌ای همچون بی‌بی‌سی در بخشی از گزارش خود درباره این رویداد نوشت: «عساف، فلسطین را آزاد نکرد، ولی برای مردمی که در ۶۶ سال دوران اشغال لبخند نزده اند، شادی و سرور آورد».
مارسل خلیفه، آهنگساز لبنانی و نوازنده نامدار عود نیز سال‌هاست در کنسرت خود در شهر اروپا به تببین نگاه مقاومت و جهاد در برابر اشغالگران می‌پردازد. خلیفه در این کنسرت‌ها تعدادی از مهم‌ترین آثارش را که اعراب در دوران دو انتفاضه اول و دوم فلسطین شنیده بودند، می‌خواند و در کنسرت‌های خود پرچم فلسطین را در جای‌جای سالن به نمایش می‌گذارد.

صدای بلند غزه در قلب آمریکا

حتی ندای غزه به همت هنرمندان به خاک آمریکا هم کشیده شد و با وجود این‌که رسانه‌های آمریکایی در جنگ رسانه‌ای به نفع اسرائیل خدمت می‌کردند در سال۲۰۱۴ شهر نیویورک میزبان جشنواره فیلم غزه با حضور فیلم‌هایی درباره حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه و مصائب مردم این منطقه شد. در این جشنواره دو روزه فیلم‌های اشک‌های غزه، هواپیمای کاغذی، چاه توت‌فرنگی به کارگردانی آیلات هیلر و نوع دیگری از گریه به کارگردانی عبدالسلام شحاده به نمایش درآمد. همچنین فیلم پرنده‌ها کجا پرواز می‌کنند به کارگردانی ویدا قشطه که به بررسی محاصره نوار غزه می‌پردازد از دیگر فیلم‌های حاضر در این جشنواره است. کشور هم‌مرز آمریکا، مکزیک نیز در این سال میزبان نمایشگاه بزرگ عکس غزه در حمایت از مردم مظلوم غزه شد تا چهره واقعی جنایات اسرائیل در آن‌سوی آب‌ها نیز هویدا شود.

مونولوگی در ۳۳ کشور جهان

یکی از مهم‌ترین اقدامات هنرمندان آزادیخواه در مواجهه با بحران غزه، اجرای یک مونولوگ در ۳۳کشور جهان توسط مرکز تئاتر «عشتار» فلسطین بود. این مونولوگ ابتدا در غزه و سپس در ۳۳شهر مختلف جهان اجرا شد. «مناجات غزه» هم با هنرنمایی کودکان فلسطینی و سریلانکایی در «کلمبو» پایتخت این کشور اجرا شد. مستند‌های ماندگار نیز مانند مستند «آیشین: همچنان زنده در غزه» ساخته نیکلاس وادیموف و محصول کشور‌های سوئیس و قطر تولید شد. این کارگردان به دنبال جنگ غزه در فوریه۲۰۰۹، این فیلم را در نوار غزه ساخت که در نمایش اول جهانی خود در بخش فروم جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۰ به نمایش درآمد و جایزه کلیسای جهانی را نیز از آن خود کرد. این فیلم پس از آن در جشنواره‌های مختلفی از جمله نیون، هات‌داکس، تورنتو و مستند مونیخ درخشید. مستند اشک‌های غزه به کارگردانی ویبکه لوکه‌برگ از کشور نروژ نیز ما را به زمان جنگ اسرائیل در غزه سال۲۰۰۹ می‌برد و در آن مخاطب از دریچه دید کودکان فلسطینی نیم‌نگاهی به جنگ غزه و فجایع آن دارد. این فیلم از سوی مقامات اسرائیلی با واکنش شدید روبه‌رو شد تا آنجا که صهیونیست‌ها این مستند را فیلمی تبلیغاتی برای فلسطین نامیدند که تنها با هدف بدنام‌کردن اسرائیل ساخته شده است. این مستند به‌رغم اعتراضات گسترده جوایز زیادی را در چند جشنواره سینمایی به دست آورد و پول حاصل از این جوایز میان کودکان فلسطینی که در فیلم به تصویر کشیده شده بودند، تقسیم شد.

فرش قرمز جشنواره فیلم غزه

۱۱می‌۲۰۱۶ درست زمانی‌که جشنواره بین‌المللی فیلم کن، فرش قرمز خود را پهن کرد تا میزبان ستارگان سینما باشد، کیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر فرش قرمز دیگری در میانه خرابه‌های شهر غزه پهن شد تا میزبان شهروندان معمولی این شهر باشد. جشنواره فیلم حقوق بشر کرامه-غزه، نخستین جشنواره فیلمی بود که روی موضوعات حقوق بشری در سراسر دنیا تمرکز داشت. در این جشنواره بیش از ۷۰فیلم کوتاه و بلند روایی و مستند از فیلمسازان فلسطینی، کشور‌های خاورمیانه و ملل غربی، در چهارروز در سه سالن سینما و همچنین ده‌ها مدرسه و مرکز فرهنگی واقع در نوار غزه روی پرده رفت. هدف این جشنواره ارسال این پیام به جهانیان بود که غزه شهر مردمی است که زندگی را دوست دارند. تصاویری از فرش‌قرمز ۶۰متری جشنواره فیلم «غزه» که برای اولین بار در این شهر جنگزده برگزار می‌شد در سال۲۰۱۶ توجهات زیادی را به خود جلب کرد و نوید برگزاری یک رویداد فرهنگی- اجتماعی جذاب را در فلسطین داد. عبدا... اومیش، مستندساز آمریکایی در همین سال فیلم «جنگ پیرامون ما» را با همکاری ایمن محی‌الدین (صدمین فرد بانفوذ جهان به انتخاب مجله تایم در سال ۲۰۱۱) ساخت و امیرعباس ربیعی با فیلم کوتاه «ولد» توانست علاوه بر کسب جایزه جشنواره بین‌المللی «اوپن فیلم» بنگلادش در بخش فیلم زنان، با روایت سرنوشت یک مهمان تازه در بیمارستان کوچکی در شهر غزه که زیر بمباران هربار قسمتی از بیمارستان خراب می‌شود، سختی‌های زندگی در این منطقه را شرح دهد.

جشنواره فیلم کوتاه نزرا در ایتالیا

جشنواره فیلم کوتاه نزرا فلسطین، یک جشنواره مستقل با موضوع مقاومت مردم فلسطین است که از ۲۶سپتامبر تا ۹اکتبر۲۰۱۷ در پنج شهر ونیز، فلورانس، رم، ناپولی و میلان با نمایش فیلم‌هایی از فیلمسازان کشور‌های اسپانیا، ایران، اردن، فلسطین، ایتالیا و... برگزار شد. در این دوره ۲۴ فیلم از میان بیش از ۱۰۰۰اثر به بخش مسابقه راه یافتند و فیلم کوتاه آنتراکت به کارگردانی محمدرضا خردمندان در یازدهمین حضور خود در جشنواره‌های جهانی توانست عنوان بهترین فیلم کوتاه تجربی این جشنواره را کسب کند. رویداد مهم دیگر سال۲۰۱۷، برگزاری نمایشگاه عکاسی با عنوان «۱۰۰۰ تصویر شهر محاصره‌شده» در غزه بود. در این نمایشگاه که از بزرگ‌ترین نمایشگاه عکاسی در محیط باز محسوب می‌شد، ۱۰۰۰ عکس و تصویر از غزه به معرض نمایش درآمد؛ عکس‎هایی که طبیعت زیبای غزه محاصره‌شده را به تصویر می‌کشید. در همین سال نمایشگاهی از آثار کنت کلیچ، عکاس معروف سوئدی نیز در موزه هسلبلاد برپا شد و در آن زوایایی از جنگ و رنج مردم غزه به تصویر کشیده شد.

فریاد کارگردانان کن

اتفاق بسیار مهمی که سال ۲۰۱۸ و در جریان برگزاری هفتادویکمین جشنواره فیلم کن رخ داد، برگزاری تجمعی در محکومیت کشتار بیش از ۶۰ فلسطینی در نوار غزه بود. در این تجمع که در رأس آن «آن ماری جاسر» کارگردان فلسطینی قرار داشت، سینماگران کشتار بیش از ۶۰ فلسطینی و زخمی‌شدن صد‌ها نفر را توسط رژیم صهیونیستی محکوم کردند. در این سال که با حمله نیروی هوایی اسرائیل به تماشاخانه و مرکز فرهنگی بزرگ Said al-Mishal در نوار غزه نیز همزمان بود،۱۴چهره تئاتری انگلیس ازجمله روفوس نوریس و کاریل چرچیل در نامه‌ای به گاردین، انهدام کامل تماشاخانه و مرکز فرهنگی Said al-Mishal را محکوم کردند. خلیل حمرا، عکاس برنده جایزه معتبر پولیتزر نیز در این سال نمایشگاهی با عنوان «چرا غزه» در کشور فرانسه برگزار کرد.

۲۵۰ امضای هنرمندان جهان

از مهم‌ترین اتفاقات سال اخیر در ارتباط با غزه، واکنش ۲۵۰هنرمند جهان به محاصره این منطقه بود. ۲۵۰هنرمند ازسراسر جهان ازجمله پیتر گابریل آهنگساز انگلیسی، نائومی کلاین نویسنده کانادایی، کن لوچ کارگردان انگلیسی و عدنان طه، شاعر مغربی با امضای طوماری که در تارنمای «lift the siege.com» منتشر شد، خواستار پایان محاصره غزه از سوی رژیم صهیونیستی شدند. بالای سربردن پلاکاردی با مضمون «حمله به مردم غزه را متوقف کنید» توسط منال عیسی درجریان مراسم فرش قرمز فیلم «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» ازدیگر اتفاقات مهم این سال بود که با واکنش‌های‌زیادی همراه شد.

آزادیخواهان هالیوودی

اقدام، اما واتسون، بازیگر نقش هرمانجی گرنجر در رشته‌فیلم‌های هری پاتر در حمایت از جنبش فلسطین آزاد، موج جدیدی از اعتراضات به اسرائیل را به همراه داشت. او تصویری از یک راهپیمایی طرفدار فلسطینیان را که عبارت «اتحاد یک فعل است» که روی یک پلاکارد نوشته شده بود در حساب اینستاگرامی‌اش به اشتراک گذاشت که بیش از یک میلیون لایک گرفت. این پست با واکنش تند اسرائیلی‌ها همراه شد. همین واکنش تند باعث شد تا بیش از ۴۰ هنرمند مطرح هالیوودی از جمله مارک روفالو، سوزان ساراندون و ... با امضای طوماری در حمایت از مواضع ستاره هری پاتر برخیزند. امضای نامه بیش از ۶۰۰ موسیقیدان و خواننده سرشناس بین‌المللی باعنوان «موسیقیدان‌ها برای فلسطین» برای تحریم برگزاری کنسرت در اراضی اشغالی یکی دیگر از اقدامات مهم هنرمندان سال ۲۰۲۱ بود. در این فهرست که نام شماری از چهره‌های سرشناس دنیای موسیقی از جمله پتی اسمیت، گروه Rage Against the Machine، گروه Cyprus Hill و راجر واترز از گروه پینک فلوید نیز در آن دیده می‌شد، امضاکنندگان حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها را محکوم و خواستار اجرای عدالت و تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها شدند. انتخاب «غزه عشق من» به کارگردانی تارزان و عرب به عنوان نماینده فلسطین در نود و سومین دوره اسکار و در بخش بهترین فیلم بین‌المللی از دیگر رخداد‌های سال ۲۰۲۱ بود.

بازگشت سینما به نوار غزه

علاقه‌مندان به فیلم در نوار غزه که ده‌ها سال است به دلیل تخریب سینما‌ها در جریان ناآرامی‌ها در این منطقه از رفتن به سینما محروم هستند در سال ۲۰۲۲ با جشنواره فیلم حقوق بشر رِد کارپت دوباره صحنه سینما را دیدند. در این جشنواره ۳۰۰ فیلم از ۶۰ کشور جهان حضور داشت. از جمله فیلم‌های نمایش داده‌شده در این رویداد سینمایی می‌توان به «یازده روز در ماه می» به کارگردانی مشترک محمد صواف، کارگردان اهل غزه و کارگردان بریتانیایی «مایکل وینترباتم» اشاره کرد که داستان ۶۶ کودک کشته‌شده در جنگ ۱۱روزه بین اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه در ماه می‌۲۰۲۱ را روایت می‌کند که در آن کیت وینسلت، بازیگر برنده اسکار هالیوودی، روایت داستان را به‌عهده دارد.

جهان غزه را آزاد می‌خواهد

جهان، سال ۲۰۲۳ را به‌گونه‌ای آغاز کرد که هنرمندان دنیا تلاش کردند به انحای مختلف انزجار خود را از رژیم صهیونسیتی و دفاع از مردم بی‌پناه غزه نشان دهند. غزه حال پشتیبانی به نام هنرمندان را دارد که در گستره‌ای از هنرمندان جشنواره جهانی عمار، مقاومت و دفاع‌مقدس گرفته تا هنرمندان آزادیخواه جهان کشیده شده‌اند. آن‌ها غزه را آزاد می‌خواهند و این هدفی است که تلاش در مسیر آن بی‌گمان امروز به ثمر نشسته و نسل جوان فلسطینی در روز انقلاب بزرگ با عملیات حماسی «طوفان‌الاقصی» در حال رقم زدن پیروزی بزرگ مقاومت در برابر نظام سلطه هستند.

منبع: جام جم
ارسال نظر
captcha