برای شهدای خبرنگار فلسطینی در نبرد غزه؛
از زمانی که درگیری در نوار غزه و حملات رژیم صهیونیستی برای غصب زمین‌های فلسطین روی داد، خبرنگاران بسیاری تلاش کرده‌اند به آنجا بروند تا آنچه را اتفاق می‌افتد برای کل جهان مخابره کنند. درچندروزگذشته که حملات غافلگیرانه حماس، رژیم صهیونیستی را در شرایط بحرانی قرار داد، خبرنگاران بسیاری آنجا حاضر بودند و البته بسیاری از آن‌ها هم جان‌شان را در مسیر حقیقت از دست دادند.

به گزارش«سدید»؛ برای همه آن‌هایی که دست به قلم هستند، میدان نبرد جایی است برای روایت حقیقت. روایتی بی‌واسطه از آن چیزی که برسر مردم اتفاق می‌افتد. خبرنگاران همیشه در این شرایط بحرانی به خط مقدم می‌روند تا راویان حقیقت باشند.

از زمانی که درگیری در نوار غزه و حملات رژیم صهیونیستی برای غصب زمین‌های فلسطین روی داد، خبرنگاران بسیاری تلاش کرده‌اند به آنجا بروند تا آنچه را اتفاق می‌افتد برای کل جهان مخابره کنند. درچندروزگذشته که حملات غافلگیرانه حماس، رژیم صهیونیستی را در شرایط بحرانی قرار داد، خبرنگاران بسیاری آنجا حاضر بودند و البته بسیاری از آن‌ها هم جان‌شان را در مسیر حقیقت از دست دادند. این راویان جبهه مقاومت تلاش کرده‌اند در این مدت، اخبار دست اول آنجا را به گوش مردم جهان برسانند. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، تاکنون دست‌کم ۹خبرنگار در جریان این تحولات جان خود را از دست داده‌اند. ازجمله این خبرنگاران می‌توان به سعید الطویل، محمد صبح، هشام النواجحه، محمد الصالحی، عمر ابوشویش، اسعد شملخ، محمد جرغوم، ابراهیم لافی و نضال الوحیدی اشاره کرد.

از زمانی که تب و تاب تحولات غزه به واسطه دلاوری‌های گروه حماس و خشم رژیم صهیونیستی شدت گرفت، خبرنگاران بسیاری به آن منطقه رفتند تا روایت خودرا از واقعه مخابره کنند. آن‌طور که اطلاعیه گروه آزادی مطبوعات فلسطین نشان می‌دهد، ابراهیم لافی، عکاس عین‌مدیا در گذرگاه بیت‌حانون غزه به شهادت رسید و نضال الوحیدی، عکاس شبکه النجاح و هیثم عکاس عین مدیا و خبرنگار دیگری به‌نام عبدالواحد نیز از مفقودان این حملات بودند. نکته تلخ در این میان، تصویر سه کودک شهید به نام‌های هادی، شام و علی است که همراه مادر خبرنگارشان در حمله هوایی جان‌شان را از دست داده‌اند. طبق اذعان سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی، نیرو‌های اسرائیلی از سال۲۰۰۰ بیش از ۵۰روزنامه‌نگار فلسطینی را کشته‌اند. کما این‌که در سال گذشته میلادی نیز خبرنگار الجزیره، شیرین ابوعاقله، توسط نیرو‌های اسرائیلی در کرانه باختری مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

۲ خبرنگاری که با حمله مستقیم کشته شدند

ازجمله خبرنگارانی که در چند روز گذشته جان‌شان را برای روایت حقیقت در غزه از دست داده‌اند، می‌توان به محمد الصالحی و ابراهیم لافی اشاره کرد. الصالحی، عکاس آژانس طبقه چهارم و لافی عکاس آژانس عین مدیا هنگام پوشش وقایع اخیر بر اثر تیراندازی نیرو‌های اشغالگر به شهادت رسیدند. این در شرایطی است که دو خبرنگار با لباس‌هایی بودند که نشان می‌داد در قامت روزنامه‌نگار در آن محل حضور دارند و نیرو‌های اشغالگر به‌عمد آن‌ها را به قتل رسانده‌اند. نضال الوحیدی، عکاس شبکه ماهواره‌ای النجاه و هیثم عبدالواحد، عکاس آژانس رسانه عینی هنوز مفقود هستند و سرنوشت‌شان مشخص نیست. دفتر رسانه‌های دولتی در غزه اعلام کرده تماس با دو همکار به نام‌های نضال الوحیدی و هیثم عبدالواحد قطع شده است.

خبرنگاری که با مخاطبان خداحافظی کرد

اما نام دیگری که در میان این خبرنگاران شهید دیده می‌شود، هشام النواجحه است که ساعاتی قبل از شهادت در بمباران اشغالگران قدس گفته‌بود: به خدا قسم که هیچ اتفاقی بدون اراده خدا رخ نمی‌دهد. خداوندا مجاهدان مارا ثابت قدم کن، به ما صبر بده، امنیت و امان را برای ما و شکست را برای دشمن اراده کن و برای ما پیروزی بزرگی را رقم بزن. قلب‌های‌تان را مطمئن نگه دارید، بر خودتان مسلط باشید و نگرانی خود را مدیریت کنید، همه ما در پناه خدا هستیم. هشام النواجحه، روزنامه‌نگار در حین گزارش آخر خود به مخاطبان گفته بود: «به خدا هیچ اتفاقی نمی‌افتد مگر آنچه به فرمان خداست.» او از خداوند توفیق مقاومت را خواستار شده و ابراز امیدواری کرده بود خداوند به قلب فلسطینیان صبر و به آن‌ها امنیت عطا کند. آن‌هایی که با او کار کرده بودند، می‌گفتند او برای هرکسی که نگاهش می‌کرد، پیام‌های اطمینان‌بخش می‌داد و می‌گفت خودت را کنترل کن و آرام باش، این ساعت‌هاست که می‌گذرد و ما همه با خدا هستیم و او ما را تنها نمی‌گذارد. پایین می‌آید و باعث می‌شود به سمت امن عبور کنیم. او پیام خود را به‌گونه‌ای پایان داد که گویا با بینندگانش خداحافظی می‌کند: «من با شما به‌خوبی ملاقات و توصیه می‌کنم به خانواده‌های خود اطمینان دهید که حال ما خوب خواهد شد.» در ادامه هم تاکید کرده بود هر اتفاقی که بیفتد، اشغالگری ضربه دردناکی خورده و ان‌شاءا... پیروز خواهد شد.

راوی ترس از مرگ

نام دیگری که در میان خبرنگاران شهید دیده می‌شود، سعیدالطویل است. او هنگام پخش زنده از نوار غزه به شهادت رسید. در آخرین دیالوگ خود گفته بود: زنان، مردان، کودکان، و بزرگسالان آماده شده‌اند و برج حجی منطقه را به‌طور کامل تخلیه کرده‌اند. این روزنامه نگار فلسطینی ترس و وحشت غیرنظامیان را ازمرگ روایت کرده بود. همکارانش در بیمارستان با او برای آخرین بار خداحافظی کردند. خبرنگاران غزه تایید کردند به‌رغم تجاوزات مداوم رژیم صهیونیستی به خبرنگاران و قصد عمدی آن‌ها برای هدف قرار دادن‌شان، این خبرنگاران به کار خود ادامه خواهند داد و تصویر و کلمه را منتقل خواهند کرد. سلام میما، روزنامه نگار دیگری است که همراه همسرش، محمد عبدالناصر المصری و سه فرزندشان با بمباران خانه‌شان کشته شدند. گفته‌شده که ارتش‌اسرائیل خانه او و برخی‌دیگر از روزنامه‌نگاران را ازبین برده و به ده‌ها نفر آسیب رسانده است.

لزوم شفاف شدن جنایت‌ها علیه خبرنگاران

بسیاری از نهاد‌های رسانه‌ای در فلسطین، جنایت‌های صورت گرفته علیه خبرنگاران را محکوم کرده و خواستار تشکیل کمیته تحقیق برای بررسی این جنایات شده‌اند. با این حال، جنگنده‌های اسرائیلی به حملات خود در مناطق مختلف نوار غزه ادامه داده‌اند که بر همین اساس، علاوه بر غیرنظامیان ساکن این مناطق، خبرنگاران بسیاری هم کشته شده‌اند. از دیگر خبرنگارانی که با شلیک مستقیم جان خود را از دست داده‌اند می‌توان به محمد صبح و سعید الطویل اشاره کرد. منابع محلی می‌گویند در حمله هوایی صهیونیست‌های تروریست به ساختمان برج حجی در نوار غزه، تعدادی از اصحاب رسانه شهید و مجروح شده‌اند. سایر شهدای تأیید شده حوزه رسانه، عمر ابوشویش، اسعد شملخ و محمد جرغوم هستند. دراین ارتباط شریف منصور، هماهنگ‌کننده برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه آزادی مطبوعات گفته است که ارتش اسرائیل باید تمام اقدامات لازم را برای تضمین امنیت خبرنگارانی که درگیری اسرائیل و غزه را پوشش می‌دهند، انجام دهد. وی به گزارش‌های نگران‌کننده از افزایش روزافزون مرگ‌ومیر روزنامه‌نگاران فلسطینی اشاره کرده و گفته بود: ما از همه اسرائیلی‌ها می‌خواهیم به‌یاد داشته باشند که خبرنگاران غیرنظامی هستند و نباید مورد هدف قرار گیرند!

راویان شهید
سعید الطویل
محمد صبح
هشام النواجحه
نضال الوحیدی
محمد جرغوم
ابراهیم لافی
اسعد شملخ
محمد الصالحی

/انتهای پیام/

منبع: جام جم
ارسال نظر
captcha