نگاهی به تلاش هنرمندان ایرانی و بین‌المللی برای روشنگری جامعه جهانی؛
هنرهمواره به‌عنوان ابزاری رسانه‌ای تلاش داشته تا در معادلات اجتماعی و سیاسی به ایفای نقش بپردازد. برهمین‌اساس هنرمندان با زبان گویای هنر تلاش می‌کنند که همواره از حق‌گویی و حق‌جویی غافل نباشند و از هنر خود در راستای دفاع از مظلومان بهره بگیرند.

به گزارش«سدید»؛ هنرهمواره به‌عنوان ابزاری رسانه‌ای تلاش داشته تا در معادلات اجتماعی و سیاسی به ایفای نقش بپردازد. برهمین‌اساس هنرمندان با زبان گویای هنر تلاش می‌کنند که همواره از حق‌گویی و حق‌جویی غافل نباشند و از هنر خود در راستای دفاع از مظلومان بهره بگیرند.

در دو هفته اخیر پس از طوفان‌الاقصی و ایستادگی و مقاومت فلسطینیان دربرابر طاغوت بین‌المللی و پس از آن حمله وحشیانه رژیم جنایتکار صهیونیستی به مردم بی‌دفاع غزه و گسترش ددمنشی این رژیم غاصب وحمله به بیمارستان المعمدانی و مکان‌های امنی که بی‌دفاعان درآن حضور داشتند، مثل کلیسای ارتدوکس سنت پورفیریوس، دل هنرمندان آزادیخواه آن‌قدر به درد آمد که همه دست به کار شدند تا برای نشان‌دادن چهره واقعی صهیونیست به جهانیان پیشقدم شوند.

کاریکاتوریست‌های بین‌المللی در موزه هنر‌های معاصر

در روز‌های پیش‌رو قرار است موزه هنر‌های معاصر تهران که به‌تازگی نمایشگاه مروری بر ۱۰۰سال تحولات خوشنویسی ایران از دوره قاجار تا اوایل دهه۵۰ با عنوان «طلایه‌داران خطه خط» را به پایان رسانده، میزبان نمایشگاهی بزرگ از کاریکاتور‌های هنرمندان آمریکای‌لاتین و برخی هنرمندان ایران شود که موضوع فلسطین را به‌عنوان رویکرد اصلی خود برگزیده‌اند. هنرمندان کاریکاتوریست آمریکای‌لاتین که تبحر خاصی در مبارزه علیه امپریالیست در عرصه بین‌المللی داشته، با قلم صریح و رویکرد‌هایی که دارند، آثاری را با موضوع ضدامپریالیست و ضدحقوق‌بشر و با رویکرد فلسطین در این رویداد ارائه خواهند داد. این نمایشگاه با مشارکت حوزه هنری در موزه هنر‌های معاصر تهران برپا خواهد شد که در کنار آن نشست‌های نقد و بررسی نیز برگزار می‌شود.

«کوتاه‌تر از کودکی»

کارگاه تجسمی «کوتاه‌تر از کودکی» یکی از رویداد‌هایی است که اواخر هفته گذشته در حوزه هنری برپا شد و جمعی از هنرمندان گردهم آمدند تا با خلق آثار هنری برای مردم مظلوم غزه حمایت خود را با مردم فلسطین نشان دهند. در این کارگاه که در روز‌های دوم و سوم آبان‌ماه برگزار شد، هنرمندانی در شاخه‌های مختلف هنری اعم از نقاشی، خط، کاریکاتور، نگارگری، گرافیک و مجسمه‌سازی همچون نادر قشقایی مجسمه‌ساز، مرتضی گودرزی نقاش، حسین عصمتی نگارگر، امیرحسین آقامیری نگارگر، محمدحسین نیرومند کاریکاتوریست، سیدحمید شریفی‌آل‌هاشم طراح گرافیک، حسین غلامی خوشنویس، مسعود صادقی خوشنویس و نگارگر، منصور فارسی مجسمه‌ساز، عبدالحمید قدیریان نقاش، سعید نقاشیان خوشنویس، محسن نجفی کاریکاتوریست، صابر شیخ‌رضایی طراح و نقاش و صدیقه سلمان‌نقاش، به خلق آثاری برای نشان‌دادن مظلومیت مردم فلسطین همت گماردند. از ویژگی این نمایشگاه می‌توان به واکنش سریع هنرمندان به موضوع دفاع از مظلومان فلسطین اشاره کرد. هنرمندانی که برخلاف نگاه رایج در هنر از آثار موزه‌ای و نمایشگاهی فاصله گرفتند تا در برابر ظلم و دفاع از مظلوم اقدام کنند.

فراخوانی با موضوع «طوفان‌الاقصی»

هنرمندان حوزه‌های پوستر، تایپوگرافی و کاریکاتور برای حضور در بخش ویژه «طوفان‌الاقصی» با موضوع جنایات رژیم‌صهیونیستی و مقاومت مردم غزه به دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنر‌های تجسمی ایثار دعوت شدند. نمایشگاه این رویداد هنری که اوایل آذرماه در تهران برگزار می‌شود این امکان را فراهم کرده که هنرمندان تا ۱۵آبان‌ماه آثار خود را در رشته‌های یادشده به این رویداد ارسال کنند. در بیانیه این نمایشگاه برای بخش ویژه طوفان‌الاقصی آمده است: «هنرمندان به عنوان پیشتازان ملت‌ها نقش بسزایی را درتبیین و تشریح جنایات رژیم‌صهیونیستی برای ثبت در تاریخ و انتقال به نسل‌های آینده ایفا می‌کنند، ازهمین‌رو دبیرخانه دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنر‌های تجسمی ایثار برای همراهی با ملت‌های آزاده دنیا بنا دارد در بخش ویژه با عنوان طوفان‌الاقصی میزبان آثار هنری هنرمندان متعهد و متخصص در حوزه طراحی پوستر باشد.»

نمایشگاه‌هایی برای روشنگری چهره مقاومت

اما باوجود فعالیت‌های خودجوش در زمینه ارائه آثار هنری با موضوع غزه، برخی ازفضا‌های نمایشگاهی نیز میزبان نمایشگاه‌هایی با موضوع طوفان‌الاقصی هستند. نمایشگاه عکس «با طوفان‌الاقصی تا روز آخر» یکی از این رویدادهاست که چندی است در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران برپاست. نمایشگاهی که آثار عکاسان رسانه‌های فعال در فلسطین اشغالی از عملیات طوفان‌الاقصی را پیش‌روی مخاطبان قرار داده است. دراین نمایشگاه، ۴۲عکس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی با آثار عکاسان بین‌المللی در ابعاد مختلف روی دیوار رفته است تا نشان دهد که نسل جدید فلسطینیان دیگر تاب تحمل ظلم و جور صهیونیست‌ها و حامیانش را ندارد.

کاریکاتور‌های یک فلسطینی

امیه جحا، هنرمند فلسطینی یکی از کاریکاتوریست‌های شناخته‌شده عرصه بین‌المللی است که این روز‌ها نمایشگاهی از آثارش با موضوع مقاومت و اشغالگری درموزه هنر‌های معاصر فلسطین برپا شده است. دراین نمایشگاه ۶۵اثر با موضوع‌هایی همچون مقاومت و مظلومیت مردم فلسطین و افشای جنایات اشغالگران ومتجاوزان صهیونیست و همچنین پیش‌بینی پایان عرصه سلطه صهیونیست به نمایش درآمده است.

«طوفان‌الاقصی» در جهاد دانشگاهی

جهاد دانشگاهی نیز به‌منظور آشنایی بیشتر نسل جوان کشور با اهداف مردم فلسطین نمایشگاه آثار هنری طوفان‌الاقصی را در مرکز فرهنگی کاظمی‌آشتیانی واقع در دانشگاه تهران برپا کرده است. این نمایشگاه روایتگر آثاری است که ۶۰ سال مقاومت در برابر ظلم نظام سلطه را با آثاری از هنرمندان داخلی و خارجی پیش‌روی دانشجویان و علاقه‌مندان قرار داده است. در این نمایشگاه ۳۰ تابلوی نقاشی و گرافیک در نگارخانه دانشجوی شهید مصطفی کریمی به نمایش درآمده است.

/انتهای پیام/

منبع: جام جم
ارسال نظر
captcha