خلیج فارس دارای پیشینه‌ای وسیع و گسترده است به درازای تاریخ سرزمین پارس، که خاستگاه و زایش فرهنگ‌ها وتمدن‌های بزرگ بشری ریشه در آن دارد و از بدو پیدایش تا زمان حاضر بستری جغرافیایی در شکل‌دهی روابط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تجاری ملل مختلف جهان با محوریت توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی و تعامل مثبت و سازنده بوده است.
گروه اجتماعی فرهنگ سدید- منوچهر جهانیان: خلیج فارس مهد فرهنگ‌ها و تمدن‌های کهن و باستانی جهان به شمار می‌رود. خلیج فارس، نامی برخاسته از تاریخ، فرهنگ و تمدن بزرگ و کهن ایرانی است که شواهد و مدارک و مستندات ما را به جایگاه ممتاز و عظیم آن در میراث فرهنگی مشترک بشری رهنمون می‌سازد. خلیج فارس دارای پیشینه‌ای وسیع و گسترده است به درازای تاریخ سرزمین پارس، که خاستگاه و زایش فرهنگ‌ها وتمدن‌های بزرگ بشری ریشه در آن دارد.
خلیج فارس از بدو پیدایش تا زمان حاضر بستری جغرافیایی در شکل‌دهی روابط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تجاری ملل مختلف جهان با محوریت توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی و تعامل مثبت و سازنده بوده است؛ که بستر‌ها و زمینه‌های همکاری وگسترش فعالیت‌های تجاری واقتصادی منطقه خلیج فارس و جهان را به دنبال داشته است.
فرهنگ و اخلاقیات ایرانیان همواره با تاکید بر همدلی و همکاری میان مردم و اقوام مختلف بشر روح همبستگی، صلح و دوستی در میان ان‌ها را گسترش داده است. در حوزه خلیج فارس، زندگی و هم‌زیستی در این مکان با جوشش فرهنگی و اجتماعی اقوام مختلف در منطقه، بستری را برای توسعه روابط و همکاری‌های فرهنگی واجتماعی میان مردمان وکشور‌های حوزه خلیج فارس و سایر مردمان ملل مختلف را فراهم آورده است.
نام خلیج فارس، با نام ایران برای همیشه تاریخ گره خورده است. این ارتباط عمیق و پایدار ایران با خلیج فارس در اشکال و حوزه‌های مختلف قابل ترسیم، تائید و تاکید است و استمرار آن تا دوران معاصر و حال نیز به تصویرکشیده شده است. سیر تحولات دوران معاصر بیانگر اقتدار ایرانیان در خلیج فارس بوده و در حال حاضر نیز همکاری کشور‌های منطقه خلیج فارس تضمین کننده ثبات و آرامش در منطقه خلیج فارس است.
کشور ایران سهم مهم و اساسی در شکل گیری و تضمین ثبات منطقه خلیج فارس دارد که نیازمند تعامل و توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین روابط دیپلماتیک در میان کشور‌های منطقه خلیج فارس هست که متضمن ثبات و پایداری در این منطقه مهم وحیاتی دنیا است؛ لذا بزرگداشت روز ملی خلیج فارس به عنوان یکی از اقدامات ملی و یک پدافند غیرعامل در مواجهه با نفوذ بیگانگان در حوزه خلیج فارس ضروری است تا همه مجموعه سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و خصوصی کشور در خصوص این امر فراگیر که ریشه در باور‌های ملی، دینی و درونی ایرانیان دارد، مشارکتی فعال داشته باشند.
از این رو برنامه‌های علمی و فرهنگی با رویکرد شناخت و آگاهی بخشی در حوزه میراث فرهنگی وگردشگری منطقه خلیج فارس می‌تواند بستری را برای تحقق زمینه‌های مناسب در خصوص معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران اسلامی، جاذبه‌های متنوع و بی نظیر سواحل وکرانه‌های خلیج فارس، دانش دریانوردی، عشق و مهمان نوازی مردمان سواحل و کرانه‌های منطقه خلیج فارس به سایر مردمان جهان فراهم نموده وگام مهم و ارزشمندی در جهت اعتلای نام خلیج فارس به عنوان مهد و گهواره فرهنگ‌ها وتمدن‌های بشری جهان بردارد.
امروزه گردشگری به عنوان ابزاری در جهت گسترش صلح و دوستی، تعمیق روابط فرهنگی، اجتماعی و تعامل میان مردمان و دولت‌ها به شمار می‌آید که می‌تواند نقش بسیار سازنده و تاثیرگذاری در جهت همگرایی و توسعه روابط و همکاری‌های مشترک میان مردمان و دولت‌های منطقه خلیج فارس ایفاء کند. از این رو لازم است دولت‌های منطقه خلیج فارس براساس اشتراکات فرهنگی، تمدنی و همچنین علاقه‌مندی‌ها و پیوند‌های عمیق و ریشه دار فرهنگی زمینه‌های حضور مردمان سایر مناطق را برای بازدید و آشنایی بیشتر با میراث کهن و باستانی منطقه خلیج فارس فراهم کنند. این امر می‌تواند رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه خلیج فارس، انسجام اجتماعی و زمینه‌های همکاری بیشتر و تعامل منطقه‌ای را
فراهم آورد.
نکوداشت روز ملی خلیج فارس گامی است درجهت معرفی و توجه بیشتر مردمان این منطقه و ساکنان خلیج فارس با پیشینه تاریخی و تمدنی و تاکید بر معرفی آثار و جاذبه‌های بی نظیر و متنوع گردشگری منطقه خلیج فارس برای حضور در عرصه‌های بین المللی در جهت تعامل سازنده و هم افزایی بیشتر میان کشور‌های منطقه خلیج فارس با سایر مردمان و کشور‌ها برای رسیدن به توسعه و آبادانی این منطقه ژئواستراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک است.
ازاین رو لازم است برنامه ریزی برای فراهم آوردن و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و انجام اقدامات بهینه در راستای فعالیت‌های گردشگری در منطقه خلیج فارس با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی و بکارگیری ظرفیت‌های بسیار متنوع و بی نظیر گردشگری منطقه خلیج فارس صورت بگیرد تا هم به معرفی فرهنگ و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری پرداخته شود و هم این‌که به رشد و توانمندسازی جوامع میزبان و محلی، بومیان و ساکنین منطقه خلیج فارس کمک کرد.
با ایجاد و راه اندازی کسب وکار‌های گردشگری و توسعه روابط با کشور‌های منطقه و جهان با حمایت دولت و سایر بخش‌های خصوصی و غیر دولتی و با عزم ملی و جدی می‌توان به این مهم دست یافت. این امر مستلزم تعیین خط ومشی ها، سیاستگذاری‌های کلان و اولویت بخشی به سفر وگردشگری و اتخاذ تصمیمات و داشتن برنامه هدفمند و جامع و همکاری و هماهنگی بین متولیان بخش‌های دولتی و سایر دست اندرکاران حوزه گردشگری و مجموعه‌های مرتبط با مقوله صنعت گردشگری است که اگر مورد توجه جدی قرار گیرد، رونق اقتصادی، اشتغال، کارآفرینی و توسعه و شکوفایی منطقه خلیج فارس را به همراه خواهد داشت.
ارسال نظر
captcha