پایگاه مطالعاتی تحلیلی سدید

تیتر یک
در حاشیه تلاش طولانی وزارت آموزش و پرورش برای نزدیک‌تر شدن به عدالت آموزشی؛
عدالت‌آموزشی به‌عنوان مهم‌ترین بحث حوزه آموزش، پرورش و مدیریت تعلیم، سال‌هاست که توجه متصدیان امر آموزش را به خود جلب کرده و تلاش آن‌ها را در این راستا جهت داده است. مفهومی انسانی، اخلاقی و البته دینی که در صورت محقق نشدن آن، نمی‌توان انتظار رسیدن به وضعیت مناسبی در آموزش‌وپرورش داشت.
جامعه و اقتصاد
کرونا و ذهنیت جمعی در ایران
اولین سری از وبینار تحت عنوان کرونا و ذهنیت جمعی در ایران مطرح شد؛

کرونا و ذهنیت جمعی در ایران

مهرآیین در اولین سری از وبینار تحت عنوان کرونا و ذهنیت جمعی در ایران: پدیده‌هایی مانند زلزله، مالاریا، اپیدمی‌ها و کرونا این‌ها پدیده اجتماعی هستند، چون در درون جامعه محقق می‌شوند و بر روی جامعه تأثیرگذارند، اما آغاز آن‌ها اجتماعی نیست لذا اجتماع نتوانسته با این پدیده‌ها کامل درگیر شود// سرگلزایی: روایت‌های مخرب روایت‌هایی هستند که فزاینده تعصب، تحجر و رخوت و خشونت هستند. یعنی منجر می‌شود ما در چارچوب‌های جزمی و بدون استدلال و سند محکم‌تر بمانیم و روی حرف خود پافشاری کنیم.
و بازهم؛ زنان در حاشیه!
حاشیه نشینی چه تاثیری بر زندگی زنانه می‌گذارد؟!

و بازهم؛ زنان در حاشیه!

زنان به عنوان نیمی از جمعیت حاشیه نشین از بسیاری جهات دچار محرومیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مضاعفی هستند که ان‌ها را به شدت در معرض آسیب قرار می‌دهد؛ اغلب آن‌ها بخاطر عدم برخورداری از شرایط اقتصادی مساعد، عدم دسترسی به امکانات آموزشی و تربیت فرهنگی و... دچار آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، تن فروشی و قانون شکنی شده اند. سرفصل مشترکی که در مناطق حاشیه‌ای مختلف، با پوشش‌های گوناگونی خود را نشان می‌دهد.
جایگاه اندیشه اجتماعی در توسعه و پیشرفت جوامع
مقایسه دو شاخه از علوم اجتماعی؛

جایگاه اندیشه اجتماعی در توسعه و پیشرفت جوامع

اندیشه اجتماعی به لحاظ موضوعی و دامنه، شامل تمامی موضوعات مذکور در علوم اجتماعی می‌شود. به بیانی دیگر، اندیشه اجتماعی علمی است که به روابط اجتماعی، نهاد‌های اجتماعی و ابعاد اجتماعی انسان می‌پردازد و در یک منظومه کلی ابعاد مختلف حیات انسان، مانند سیاست، اقتصاد، فرهنگ، آموزش، حقوق و... را در یک کل بررسی می‌کند؛ و به هر یک از عرصه‌های مذکور نیز نگاهی کلان و نه تخصصی دارد.
برابر؛ مثل فرزندان یک پدر!
حاشیه نشینی یک امر واقعی در اجتماع است؛

برابر؛ مثل فرزندان یک پدر!

برابری انسان‌ها در پیشگاه حکومت، یک امر عقلانی است. هر فردی که در سرزمینی زندگی می‌کند، به اندازه دیگر افراد حاضر در آن جامعه، حق زندگی، برخورداری از امکانات و رفاه اجتماعی را داراست. پس نمی‌توان با بهانه‌هایی همچون ضعف بنیه اقتصادی یا سکونت ناگزیر در قسمت‌هایی از خاک وطن، او را از چرخه دریافت خدمات محروم کرد.
تا کاخ‌نشینی هست، کوخ‌نشینی هم پابرجاست!
چه وسعت خانه برای زندگی مناسب است؟

تا کاخ‌نشینی هست، کوخ‌نشینی هم پابرجاست!

شاید تابه‌حال به این حدیث از پیامبر برخورده باشید که می‌فرمایند "مِنْ سَعَادَةِ اَلْمُسْلِمِ، اَلْمَسْکَنُ اَلْوَاسِعُ"؛ اما ایا واقعاً اگر خانه‌ی بزرگ نداشته باشیم سعادت‌مند نیستیم؟ یا نمی‌توانیم بشویم؟
بنای وهابیت در تخریب بقیع
یادداشت// سید جواد هاشمی فشارکی

بنای وهابیت در تخریب بقیع

هشتم شوال مصادف با سالروز تخریب بارگاه ملکوتی و متبرک ائمه بقیع توسط وهابیت است، اما حذف و تخریب اماکن، نماد‌ها و آثار برجای مانده از صداسلام توسط وهابیون برای نخستین بار نیست که صورت می‌پذیرد و در موارد مشابه بسیاری تکرار شده است.
منهای شهریه!
مروری بر تاریخچه تاسیس مدارس غیرانتفاعی در ایران؛

منهای شهریه!

نخستین مدرسه ابتدایی و متوسطه در تهران در سال ۱۲۷۶ هجری شمسی تأسیس شد. حاج میرزا حسن رشدیه که روحانی و از پیشقدمان فرهنگ نو در ایران بود، پس از آنکه از مرکز تربیت معلم بیروت فارغ التحصیل شد، در ایروان مدرسه‌ای برپا کرد که مورد توجه قرار گرفت و سپس مدرسه‌ای در تبریز گشود.
حق مسکن فقرا از اموال اغنیا
فرهنگ انفاق در خرید و فروش جامعه ایرانی چه جایگاهی دارد؟

حق مسکن فقرا از اموال اغنیا

حتماً شما هم طی چند سال گذشته، همواره دغدغه گرانی مسکن اجاره‌ای خود را داشته‌اید و می‌دانید که گرانی مسکن اجاره‌ای بیش از همه، فشارهای بیشتری را بر گرده طبقه ضعیف و محروم جامعه وارد کرده است. چه بسیار خانواده‌هایی که به علت گرانی مسکن اجاره مجبور به حاشیه‌نشینی شده‌اند.
پدیده فقر چگونه می‌تواند بر لشکر آدمکش‌ها بیفزاید؟
فقیر که باشی بازنده جنگ هستی!

پدیده فقر چگونه می‌تواند بر لشکر آدمکش‌ها بیفزاید؟

هنوز به قاتلان بیشتری احتیاج دارید؟ سرباز مزدور استخدام کنید. مزدوران خارجی را به کار بگیرید. کافی نیست؟ به مهاجران قول بدهید که اگر به ارتش بپیوندند، به آن‌ها حق شهروندی می‌دهید. دبیرستان‌ها را مجبور کنید تا نتایج آزمون استعداد و اطلاعات تماس با دانش‌آموزان را به استخدام‌کنندگان بدهند و آنان هم به دانش‌آموزان قول بدهند در دنیای شگفت‌انگیز مرگ، حق انتخاب حوزه فعالیتشان را خواهند داشت و اگر زنده بمانند، آن‌ها را به کالج خواهید فرستاد.
چگونه می‌توان مردم‌سازی حکمرانی را عملی کرد؟
در گفتگو با رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی‌شریف مطرح شد؛

چگونه می‌توان مردم‌سازی حکمرانی را عملی کرد؟

ملکی گفت: شعار از عدالت‌دادن حتما خیلی خوب است ولی یک بخش قابل‌توجهی از مشکل ما در کشور این است که مصادیق عینی عدالت را به جز شعارهایی که خیلی بنیادین است و همه با آن موافق هستند دقیق تعریف نکردیم و به‌عنوان مثال نگفتیم منظور ما از عدالت آموزشی در دانشگاه‌ها و مدارس چیست. فکر می‌کنیم عدالت یک مصداق کاملا مبین و روشنی دارد درحالی که اینچنین نیست.
۱