آیا اسرائیل یک تهدید وجودی برای ایران است؟
تعداد اخبار:۱۲

آیا اسرائیل یک تهدید وجودی برای ایران است؟

چرا باید با رژیم صهیونیستی جنگید؟ پرسشی ساده که البته در میان تراکم بسیار بالای تولیدات رسانه‌ای تا حدی در ابهام فرو رفته است. باید برای انسان ایرانی که در گیر و دار مشکلات معیشتی می‌بیند که با افزایش تنش در منطقه، سفره معیشت او و یا حتی امنیت روزانه‌اش مختل می‌شود، توضیح داد که چرا اسرائیل خطرناک است و چرا باید در برابر او از خود دفاع کنیم. اگر جمهوری اسلامی ایران نتواند این پرسش را که امروزه با درهم‌تنیدگی مسائل جهانی به‌نوعی پرسش روزمره و مرتبط با زندگی انسان ایرانی تبدیل شده است، پاسخ دهد، دیگران بیکار نبوده و اصل دخالت او را برخاسته از خوی توسعه‌طلبی و نافی منافع ملی ایران معرفی می‌کنند.
سکولارهای اسرائیل و خشونت کادوپیچ شده

سکولارهای اسرائیل و خشونت کادوپیچ شده

جمهوری اسلامی دارای تضاد جدی با آپارتاید است؛ اما این مرحله بعدی است. یعنی گاهی انقلاب می‌شود و تمام برنامه‌های قبلی او از دست می‌رود، اما در مرحله دوم و برنامه‌ریزی مجدد، ممکن است شما طرحی بدهید که مجدداً با ایران به تفاهم برسید. اما در مرحله نخست، خودِ چرخش، نگران‌کننده است. شما تصور کنید به جای انقلاب اسلامی یک رویکرد فاشیستی روی کار می‌آمد، باز هم خود چرخش برای او نگران‌کننده است.
مسئله فلسطین را از کجا و چگونه بخوانیم؟

مسئله فلسطین را از کجا و چگونه بخوانیم؟

این پرسش که اسرائیل چه نسبتی با آمریکا دارد پرسش تازه‌ای در میان ایرانیان نیست. در پاسخ به این پرسش نیز افراط‌ها و تفریط‌های مختلفی شده است. برخی معتقدند از اساس حتی خود آمریکا را نیز اسرائیل اداره می‌کند. طرف دیگر تحلیل نیز به‌نوعی اسرائیل را ناو جنگی آمریکا در منطقه دانسته و هیچ‌گونه اصالتی برای خود یهود و تحولات درونی اسرائیل برای تحلیل رابطه میان دو طرف قائل نمی‌شود.
یهودیتِ امروز، نژاد یا دین؟!

یهودیتِ امروز، نژاد یا دین؟!

اصل یهودیت امروزه به مفهوم مذهب دیگر نیست؛ بلکه به مفهوم نژاد است. البته یهود نژادی پیوند خورده است با مقوله مذهب و همین کار را پیچیده کرده، از همین رو انفکاک آن امروزه دشوار به نظر می‌رسد. همین امروزه این پرسش که چه کسی یهودی است را باید یک خاخام تعریف کند. گفته می‌شود یهودی کسی است که مادر او یهودی باشد، اما درعین‌حال شما می‌توانید یک یهودی باشید بدون آنکه کوچک‌ترین اعتقادی به دیانت حضرت موسی داشته باشید.
سنخ دعوای ایران و اسرائیل چیست؟

سنخ دعوای ایران و اسرائیل چیست؟

از آنجا که شما با نفت، خام‌فروشی می‌کنید، شکل خاصی از ارتباطات سیاسی را بر روابط خود حاکم می‌کنید که بر جامعه نیز تأثیر می‌گذارد. در کشور ما پول از بالا توزیع می‌شود. توزیع پول از بالا یعنی طبقه کارمند شما بزرگ می‌شود، چرا که نیازی به تولید ارزش‌افزوده توسط مردم خود ندارید. خلاصه آنکه این اقتصاد سیاسی کلان شما یک نظمی را می‌سازد. پس این وضعیت اجتماعی شما ناشی از نقشی است که در حوزه اقتصاد سیاسی ایفا می‌کنید. نظم جهانی نیز همین‌گونه است.
اسرائیل چالشی برای هر فرد با شناسنامه ایرانی!

اسرائیل چالشی برای هر فرد با شناسنامه ایرانی!

ایران تنها کشوری است که مرز ساختگی نداشته و هیچ‌گاه زیر سلطه استعمار نبوده است. از همین رو شبکه‌سازی‌های اطلاعاتی، امنیتی، سیاسی و... آن‌گونه که طبقه حاکم آتلانتیک می‌خواست در ایران شکل نگرفت. بر همین اساس بعد از وقوع انقلاب اسلامی به طور خاص و همچنین حتی در زمان پهلوی، ایران کشوری بوده است که دارای رأی و نظر خود بوده و آن‌گونه که غرب می‌خواست در منطقه بازیگری نمی‌کرد. از همین رو نزاع اصلی ایران با اسرائیل که نماینده قدرت‌های جهانی است به نحوه معماری امنیتی، سیاسی و اقتصادی منطقه برمی‌گردد.
ما را با اسرائیل چه‌کار؟

ما را با اسرائیل چه‌کار؟

در حقیقت باور ما بر آن است که از هر پایگاهی بخواهیم به مسئله فلسطین نگاه کنیم، نمی‌توانیم به‌راحتی از کنار این مسئله بگذریم. چنانچه ما بخواهیم شخصیتی ملی‌گرا باشیم و به ایران و منافع آن توجه کنیم، باید بدانیم که امروزه مسئله فلسطین و اسرائیل نقطه کانونی تولید قدرت در جهان اسلام است. ما باید این سؤال را از خود بپرسیم که چرا ترکیه اردوغان با وجود تمام ریاکاری‌های خود و روابط گرم اقتصادی که با اسرائیل دارد، اما از لفاظی‌ها پیرامون آن پا پس نمی‌کشد؟
صلح‌های بر باد رفته و آنچه در راه است

صلح‌های بر باد رفته و آنچه در راه است

محور تغییر نظم جهانی، تغییر محور تمایلات بشری است. آن کسی که بیشترین تأثیر و هدایتگری را در تغییر محور تمایلات بشر دارد، نظم آینده جهانی را می‌سازد. از یک طرف اسلام و پیام‌های معنویت‌گرایی، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی آن به دلیل سازگاری با فطرت انسان‌ها و از طرف دیگر الگوهای عدالت و آزادی که بلوک شرق یا سرمایه‌داری معرفی کرده‌اند، در تجربه عملی نخ‌نما شده‌اند و اعتماد بشری به اینها رو به کاهش است، به همین میزان، زمینه برای آن که محور تمایلات بشری تغییر یافته و به دست اسلام قرار گیرد، فراهم شده است.
یهود، مشکل اروپا بود

یهود، مشکل اروپا بود

وقتی اسرائیل ساخته شد، حکومتی بسیار متنوع و متکثر شکل گرفت. این یهودیان فقط در یهودی بودن به معنای قومی با هم مشترک بودند؛ از همجنسبازان گرفته تا مذهبی‌های اولترا ارتدکس که خوردن گوشت خوک و کار در روز شنبه را کفر می‌دانند، از چپ کمونیست تا لیبرال سرمایه داری و ... هم باید در این مجموعه کنار هم زندگی می‌کردند. یکی در کیبوتص زندگی می‌کند و دیگری سرمایه‌دار بزرگی است که علاقه دارد در محلات اعیانی ساکن شود.
آپارتاید باید از بین برود

آپارتاید باید از بین برود

شما باید متعهد باشید که سلاح ممنوعه استفاده نمی‌کنید. الگوی هوش مصنوعی که برای جنگ استفاده می‌کنید، این الگو نباید نقطه‌های تجمع کودکان را برای تو شناسایی کند. شما باید متعهد باشید که نسل‌کشی نکنید. شما باید متعهد باشید که اگر شورای امنیت در نسبت با تو قطعنامه‌ای تصویب کرد آن را نقض نکنید. بله از پنجاه عدد، چند مورد را نقض کن اما باقی را باید پایبند باشید. اینها تعهداتی هستند که یک State باید آن را بپذیرد.
بودن اسرائیل یعنی باید بقیه نباشند!

بودن اسرائیل یعنی باید بقیه نباشند!

امام خمینی (ره) صرفاً از ظلم اسرائیل سخن نگفت، بلکه او را غده سرطانی نامید. این یک تعبیر بسیار بلند است. اگر در بدن شما غده سرطانی شکل گرفته و رشد کند، اگر حتی رشد آن به اندازه‌ای باشد که مشهود باشد، آیا آن را به عنوان اندام خود می‌پذیرید؟ آیا می‌گویید باید با آن بسازید و بگویید حالا این هم یک عضوی از اندام بدن ما باشد؟ شما این حرف را نمی‌زنید چرا که می‌دانید به هر میزان این غده رشد کرده باشد در ماهیت آن تغییری ایجاد نمی‌کند و تا زمانی که این غده باشد تمام اندام‌های من در خطر هستند. لذا من غده سرطانی را به رسمیت نمی‌شناسم. چرا که می‌دانم تا زمان وجود این غده، کلیت من در حال از بین رفتن است.   
نزاع در فلسطین بر سر چیست؟

نزاع در فلسطین بر سر چیست؟

ذات یک ملت در تکثر میان گروه‌های آن است. وجه تفاوت میان ملت با یک قوم یا قبیله بیش از آنکه ناشی از تعداد آنان باشد، برآمده از تکثرهای درون آن است. ملت فلسطین نیز از این موضوع مستثنا نیست. همین روزها که اسرائیل به دنبال عملیات طوفان‌الاقصی در حال تبدیل‌کردن غزه به یک تکه زمین سوخته است، درصد زیادی از مردم کرانه باختری و دیگر نقاط فلسطین زندگی روزمره خود را داشته و واکنش خاصی نشان نمی‌دهند.
«الزام به احترام به کرامت انسانی» شما چه معنایی دارد؟

«الزام به احترام به کرامت انسانی» شما چه معنایی دارد؟

نگرانی من در اینجا این نیست که چگونه «اقدامات اسرائیل» را از منظر قانونی قضاوت کنم، بلکه این است که چگونه می‌توان این سردی اخلاقی و بی‌تفاوتی را که در برابر چنین ویرانی خیره‌کننده‌ای از خود نشان می‌دهید، درک کرد. چند زندگی دیگر باید از بین بروند قبل از اینکه شایسته توجه شوند؟ «الزام به احترام به کرامت انسانی» که بیانیه شما با تأکید بر آن در پایان تأکید می‌کند چه معنایی دارد؟ گویی می‌ترسید که صحبت از رنج فلسطینی‌ها تعهد اخلاقی شما را به زندگی یهودیان کاهش دهد. اگر چنین است، چقدر غم‌انگیز است که تصحیح یک اشتباه عظیم مرتکب شده در گذشته باید با تداوم اشتباه هیولایی دیگری در زمان حال گره بخورد.