پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

گفتگوهای برگزیده
نظر فعالین حوزه بازی‌های رایانه‌ای درباره هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی ایران

تا می‌گوییم بازی‌ها آسیب دارد از ما شکایت می‌کنند!

اخبار رسانه
«سدید» گزارش می‌دهد

«هنر برای صلح» در ایران به دنبال چیست؟

«هنر برای صلح» عنوان جشنواره‌ای است که هر ساله فعالیت خود را ۳۰ شهوریورماه مصادف با روز جهانی صلح (۲۱ سپتامبر) آغاز می‌کند که امسال نیز هفتمین دوره خود را در رشته‌های مختلف برگزار کرده است، اما با وجود برگزاری هفت دوره این جشنواره سوالاتی اساسی و البته بی‌پاسخ در باب مجوزها، نحوه تامین مالی جشنواره و اینکه چه نهادی و چه افرادی جشنواره مدیریت می‌کنند؛ وجود دارد.
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

چرا «رستاخیز» باید در حسرت بماند

یکی از مسائلی که رستاخیز را به فیلم‌های زرد گیشه‌ای تبدیل کرده است، اصرار بر نمایشِ کنیزکانِ فاسد، فساد اخلاقی و میگساری درباریان عرب و موارد مشابه به‌صورت خاص است.
گفتگوبا ساسان‌مویدی به‌بهانه برپایی ۲ نمایشگاه و انتشار یک کتاب؛

عکس‌های من شاعرانه است، اما شاعرانه نمی‌نویسم/ عکاس آغوش‌ها؛ بار‌ها در خود فروریخته

ساسان مویدی این روز‌ها شاهد برگزاری دو نمایشگاه از عکس‌هایش است، هفتمین کتاب مستقلش را نیز رونمایی کرده است؛ پس از شش کتاب که عکس‌هایی از حوزه‌های مختلف را دربرمی‌گیرد، حالا هفتمین جلد از مجموعه کتاب‌های عکاسان جنگ، به ۱۲۶ عکس از او اختصاص پیدا کرده است.
گزارشی از نمایش نقاشی‌های حسن روح‌الامین در برلین و پاریس

کشتی نجات در اروپا/ ماجرای کشیشی که نمی‌خواست تابلو در کلیسا نصب شود

این روز‌ها حسن روح‌الامین، قاب‌های نقاشی‌اش را به کشور‌های اروپایی برده است؛ برپایی گالری و کارگاه‌های نقاشی به همت او و همراهانش در چند شهر از کشور‌های فرانسه، ایتالیا و آلمان کافی بود تا مفاهیم عاشورایی از قاب نقاشی‌های روح‌الامین پرواز کنند و به جان مخاطبان خارج‌نشین بنشینند.
تحلیل یک فیلم ضد دینی

چرا فیلم "ماتریکس" بزرگترین دشمن خداباوران است؟

در بیست سالگی ماتریکس در تحلیلی کاملا متنی و با توجه به خبر ساخته شدن ادامه فیلم‌ توسط یکی از واچوفسکی‌ها تلاش می‌کنیم، از این کتابچه بصری که برای تطبیق و تخریب اعتقادات هسته‌ها و توده‌های ایمان‌دار ساخته شده، بررسی عمیق‌تری ارائه شود.
سینما و ۸۸ درصد مخاطبان فراموش شده

از تأکید بر گسترده تر شدن ابعاد ابتذال در سینما تا اشاره به نفوذ فرهنگی/ خانواده ها خجالت می کشند به سینما بروند/ مدیران خائنانه سکوت کرده اند!

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما ضمن تأکید بر گسترده تر شدن ابعاد فساد وابتذال در سینما متذکر شدند: اصلی ترین دلیل نرفتن اکثریت مردم به سینما این است که فیلم ها تأثیر مخرب فرهنگی دارند و مردم شریف، اخلاق مدار و نجیب به تماشای آثار سخیف و مبتذل نخواهند رفت.
تأثیر بر سینمای ایران

نمایش خانگی؛ جولانگاهی که زیر پای سینما را خالی می‌کند

گسترش اینترنت و پیشرفت سریع و روزافزون وسایل ارتباط جمعی چالش‌های تازه‌ای را برای سینما در سراسر جهان به وجود آورده است.
عباس گودرزی در گفتگو با «فرهنگ سدید» مطرح کرد

عدم درک فلسفه وجودی کاریکاتور دلیل برخورد مسئولین با کاریکاتوریست‌ها/ دوره‌های تخصصی کاریکاتور برای فراریان کشور با هزینه بیت‌المال!/ نقاشی خود را بر طاقچه خانه‌ای در کشمیر دیدم

نقاش و کاریکاتوریست مطبوعاتی گفت: نیش جزو شخصیت کاریکاتور است و اگر کاریکاتوری نیش نداشته باشد، یک طرح ساده است و اگر با کاریکاتوریست‌ها برخورد می‌شود به بی ظرفیت بودن آن مسئول بر می‌گردد و اغلب نیز به ضرر خود آن‌ها تمام می‌شود.
از شایعه تا واقعیت نقاشی یک ایرانی از واقعه عاشورا

اثر نقاش ایرانی به کام یک ایتالیایی

در چند روز گذشته خبری کذب و شایعه در فضای مجازی مربوط به نقاشی با موضوع عاشورا و منتسب به یک جوان تازه مسلمان شده ایتالیایی منتشر شده، در حالیکه این نقاشی متعلق به «حسن روح‌الامین»‌نقاش معروف ایرانی است.
سیمای سینمای بنفش

امید به شفافیت واقعی/ نگاهی به ابهامات هزینه‌کردهای سازمان سینمایی

باید یادآور شد که اگر چه شفافیت به هیچ عنوان در معنی و مقام حل مسئله و پاسخگویی به موضوعات ساختاری و یا سیستمی نمی باشد؛ اما قطعا به عنوان یکی از اصلی ترین لوازم و زیرساخت حل انبوهی از مسائل پیش رو محسوب می شود و از این جهت اگر چه شفافیت به تنهایی فایده‌ای ندارد، اما می‌تواند و بایستی در مقدمه‌ی بسیاری از اقدامات و سیاست‌های جاری در حل مسائل قرار گیرد.
۱
پربیننده ترین ها
آخرین عناوین