پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

اخبار رسانه
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

مفهوم شناسی ملت و قوم (۱)

تئوري هاي مربوط به پيدايش ملت ها به دو گروه عمده كهن گرايان و مدرنيست ها تقسيم مي شوند. بر پايه ديدگاه كهن گرايان ريشه ملت ها را مي توان در قبايل ديروز جستجو کرد آدريان هيستنگز در اين باره مي گويد: منابع ملت ها و ناسيوناليسم را نبايد در طرح ها و نقشه هاي روشنفكران و يا منافع طبقات متوسط در عصر مدرن جست و جو كرد،
گفت‌وگو «فرهنگ سدید» با معاون آموزشی موسسه دارالاعلام:

جریان‌های تکفیری ربطی به اهل سنت ندارند/ امروزه جریاناتی باعنوان حمایت از دین و تشیع شکل‌گرفته شده که مبنای رفتار و عمل آن‌ها توهین به مقدسات سایر فرق اسلامی است

معاون آموزشی موسسه دارالاعلام المدرسه اهل‌البیت(ع) قم گفت: اولاً اینکه علمای اهل سنت بزرگ‌ترین مخالفین جریان‌های وهابی و تکفیری هستند و قریب به‌اتفاق آنان این جریان‌ها را محکوم کرده و از آن تبری جستند همان‌گونه که در چچن که احمد طیب شیخ الازهر هم حضور داشت، ضمن برگزاری همایشی وهابیت را خارج از اسلام دانستند.
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

از عشق آمریکا تا فساد اخلاقی و جاسوسی/ سعید عابدینی کیست؟/ ادعای عجیب کشیش قلابی در مورد رئیس­‌جمهور شدن دونالد ترامپ/ عابدینی و نقشش در اغتشاشات 96/ نفوذ از طریق ادیان!

عابدینی از عناصر افراطی فرقه مسیحیت صهیونیستی تا بیست‌سالگی (سال ۲۰۰۰ م.) مسلمان بود و در این زمان از طریق تبلیغات تبشیری جذب جریان مسیحیت تبشیری شد. وی تا پیش از ترک ایران با حمایت کلیسا‌های غیرقانونی جماعت ربانی از مهره­‌های اصلی و سازمان دهنده محافل زیرزمینی ‏کلیسای خانگی بود. ‏
تشکیل انجمن يهوديان در لندن

سازمان هاي صهيونيستی مسيحيت چیست؟

اولين سازمان هاي صهيونيستي مسيحي، انجمن يهوديان لندن (1809) و انجمن بريتانيايي تبليغ انجيل در ميان يهوديان (1842) بودند. (1) اگر چه اين دو سازمان امروزه به سازمان خدمات كشيشي كليسا در ميان قوم يهود معروفند، ( CMJ ) و شاهد مسيحي اسرائيل (2) (CWI) عمدتاً بر پيشاهزاره گرايي عهدمدار (3) تأكيد دارند و هدف آن ها تبليغ مسيحيت است.
کارشناس فرق در گفت‌وگو با «فرهنگ سدید» مطرح کرد؛

فرقه‌ها، جریان‌هایی انحرافی و خارج از روند و مخالف جریان فکری اصیل در جامعه هستند/ مبنای اصلی جریان ریشه‌دار و اصیل دو اصل «عقلانیت» و «فطرت» است/ رهبری جریان‌های انحرافی در دستان «شیطان» است

فرقه‌ها جریان‌هایی انحرافی و خارج از روند و جریان فکری اصیل در جامعه هستند. به‌طور واقعی باید باور کنیم که فرقه‌ها خطرناک هستند، فرقه‌ها آتش‌اند و همان‌قدر که از آتش پرهیز می‌کنیم و سعی می‌کنیم که خود را دورنگه داریم باید از فرقه‌ها نیز پرهیز کنیم.
نگاهی به قانون اساسی

بررسی حقوق اقلیت‌ها در غرب و ایران

احتـرام بـه حقـوق اقلیتهـا و تـلاش در رفـع تبعیـض و نقـض حقـوق حقه ی آنـان، یکـی از مسـائل مبتـلا بـه حقـوق بشـر دنیـای مـا اسـت. اقلیتهـای قومـی، زبانـی، نـژادی و دینـی بـا گرایشهای مختلف در تمام کشـورهای دنیـا وجود دارند.

بهائیت و تروریسم

ترور در لغت، به معنای هراس و هراس افکنی است؛ و در سیاست به کارهای خشونت آمیز و غیر قانونی برای سرکوبی مخالفان خود و ترساندن آنها ترور می‌‌گویند و نیز کردار گروه‌های مبارزی که برای رسیدن به هدف‌های سیاسی خود دست به کارهای خشونت آمیز و هراس انگیز می‌‌زنند، ترور نامیده می‌شود.

همایش ادیان توحیدی در شیراز برگزار شد

پانزدهمین همایش ادیان توحیدی با حضور جمع کثیری از پیروان ادیان توحیدی(مسیحی،٬ یهودی و زردشتی) در شیراز برگزار شد.
گفت‌وگو «فرهنگ سدید» با کارشناس فرق:

فاصله گرفتن مسلمانان از تعقل باعث شکل گیری افراطی‌گری و سلفی گری می‌شود/ یکی از علت های ظهورجریان‌های افراطی و تکفیری در جهان اسلام عامل سیاسی است/ یکی از عواملی که جوانان مناطق سنی نشین به‌سوی وهابیت سوق پیدا می‌کنند«تصوف» است/ هرچقدر از تفکرات اشعری در تسنن و اخباری گری در تشیع فاصله بگیریم، تفکرات افراطی در جهان اسلام کاهش می‌یابد

کارشناس فرق گفت: هرگاه از عقل به‌عنوان یکی از منابع فهم قرآن و سنت فاصله گرفته‌ایم باید شاهد افراطی‌گری و سلفی گری باشیم چه در اهل سنت و چه در تشیع. عقل همان عنصری است که انسانیت انسان با آن گره‌خورده است.
پاسخ به شبهه

چرا در ادیانی مانند دین زرتشت، تمام مراسم‌های شکرگزاری همراه با شادی و نشاط بوده، ولی ما مسلمانان با چشمان گریان و دلی اندوهناک به شکرگزاری‌ می‌پردازیم؟

ما نه با شادی مخالفیم و نه با معنا و چگونگی شکرگزاری بی‌گانه هستیم، و نه دنبال ترویج حزن و اندوه در جامعه می‌باشیم. آنچه ما بدان معتقد و پای‌بندیم تعالیم و آموزه‌های اسلام است. و تعالیم زرتشت را حتی در صورتی که تعالیم الهی بدانیم، مشخص نیست آنچه پیروان این مکتب امروزه انجام می‌دهند دقیقاً منطبق با تعالیم تحریف نشده این دین باشد.
۱