نگاهی به سریال عشق کوفی؛
در این سریال، به گفته این نویسندگان، زنان از اقتدار بالایی برخوردارند؛ سامیه با بازی لعیا زنگنه پرچم طرفداری از علویان را دست گرفته و یکی از چهره‌های اصلی دعوت از امام حسین (ع) به کوفه است. نائله (شبنم قربانی) دختری خودساخته است که مشق رزم می‌کند و وقتی عاشق هلال (سعید شریف) می‌شود، راز دل پیش او می‌گشاید و ازدواج شکل می‌گیرد. همین عشق باعث می‌شود نائله قدم در راه خانواده همسر که علوی هستند بگذارد. زنان منفی سریال هم دارای اقتدار هستند و زیر بار حرف زور نمی‌روند.

به گزارش«سدید»؛ سریال «عشق کوفی» امشب به اتمام می‌رسد؛ سریالی که به تاکید نویسندگانش زنان در آن از اقتدار بالایی برخوردارند، اما شخصیت‌هایی هستند که مبنای واقعی نداشته‌اند.

فائزه یارمحمدی و یزدان محمدکاظمی - نویسندان سریال تاریخی «عشق کوفی» - درباره سهم زنان که بخش مهمی از درام این سریال را تشکیل می‌دهند، سخن گفتند.

در این سریال، به گفته این نویسندگان، زنان از اقتدار بالایی برخوردارند؛ سامیه با بازی لعیا زنگنه پرچم طرفداری از علویان را دست گرفته و یکی از چهره‌های اصلی دعوت از امام حسین (ع) به کوفه است. نائله (شبنم قربانی) دختری خودساخته است که مشق رزم می‌کند و وقتی عاشق هلال (سعید شریف) می‌شود، راز دل پیش او می‌گشاید و ازدواج شکل می‌گیرد. همین عشق باعث می‌شود نائله قدم در راه خانواده همسر که علوی هستند بگذارد. زنان منفی سریال هم دارای اقتدار هستند و زیر بار حرف زور نمی‌روند. از آن سو دختر در «عشق کوفی» صاحب احترام است و مورد مهر والدین قرار می‌گیرد.

شخصیت‌هایی که بر اساس تخیل نویسنده ساخته شده‌اند

فائزه یارمحمدی درباره اینکه آیا شخصیت‌های زنان در سریال ما به ازای واقعی دارند، به ایسنا گفت: گفت: «ابتدا این نکته را بگویم که به جز کاراکتر‌های نام‌آشنا مانند حبیب ابن مظاهر، میثم تمار، ام سلمه و ... که در تاریخ هستند باقی شخصیت‌هایی هستند که مبنای واقعی نداشتند و بر اساس تخیل نویسنده ساخته شده‌اند. زمانی که در حال نگارش قصه بودیم هیچ نگاه جنسیتی نداشتیم، چون برای ما مهم است کاراکتر‌ها فعال و جذاب باشند؛ حالا می‌خواهد آن شخصیت مرد باشد یا زن، فرقی ندارد، چون شخصیتی خوب است که تصمیم‌گیرنده باشد، پای تصمیمش بایستد و منفعل نباشد.»

او با اشاره به سریال «مستوران» که فیلمنامه‌اش را به همراه محمدکاظمی نوشته است و سال پیش روی آنتن شبکه یک رفت، ادامه داد: «البته در سریال «مستوران» کمی ماجرا فرق می‌کرد، چون یکی از مسائلی که در قصه‌های کهن ایرانی وجود دارد این است که متاسفانه قصه‌های ضدزن زیاد دارد. یکی از ویژگی‌های قصه‌های کهن ایرانی است که زنان در آن یا وجه منفی یا منفعل دارند، لذا ما در سریال «مستوران» تلاش کردیم شکل و شمایل دیگری از قصه‌های کهن را به نمایش درآوریم. میزان حضور زنان را زیاد کردیم به این امید که در حد توان‌مان ادای دینی باشد به تمام زنان ایرانی که در آن سال‌ها مورد بی‌لطفی قرار گرفته‌اند.»

یارمحمدی همچنین گفت: «در سریال «عشق کوفی» هم سعی شده است تا نقش زنان بهتر نشان داده شود. نگاه جنسیتی وجود نداشت و فقط به دنبال شخصیت‌های زن و مرد پویا، فعال و متفاوت بودیم تا از کلیشه‌ها فاصله بگیریم و امیدوارم موفق بوده باشیم.»

وجود زنان مقتدر اتفاق چندان عجیبی نیست

یزدان محمدکاظمی هم درباره اینکه که وجود زنان مقتدر در سریال‌های «مستوران» و «عشق کوفی» به دلیل نگرش او بوده است، گفت: «وجود زنان مقتدر برای خود ما اتفاق چندان عجیبی نیست. چون اقتدار کلمه جنسیتی نیست که بخواهیم از آن به عنوان زنان مقتدر یا مردان مقتدر استفاده کنیم. اساسا هر دو جنسیت این صفت را می‌توانند داشته باشند. بالاخره وقتی تاریخ را مطالعه کنید چه در گذشته و چه در زمان حال، زنان مقتدری را می‌بینید که جای پرسش نمی‌گذارد که چرا این‌ها وجود دارند.»

سریال «عشق کوفی» به کارگردانی حسن آخوندپور، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها از شبکه سه پخش می‌شود و قسمت پایانی این سریال امشب روی آنتن می‌رود.

شخصیت‌های «عشق کوفی» مبنای واقعی نداشتند

این سریال روایتی است از اتفاقات کوفه سال ۶۱ هجری که منجر به قیام عاشورا شد. لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، سعید شریف، شبنم قربانی، حسین سلیمانی، نادر فلاح، سوگل طهماسبی، مریم کاویانی، مهسا مهجور، محمد اشکان‌فر، مژگان اخلاقی، جمال‌الدین بیات، معصومه زینتی صافی، احسان محسنی کیاسری، عمار تفتی، سیدجواد هاشمی و ثریا قاسمی بازیگران اصلی این سریال هستند.

/انتهای پیام/

منبع: ایسنا

ارسال نظر
captcha