نگاهی به سریال سلمان فارسی؛
«سلمان فارسی» یک مجموعه تلویزیونی پروژه‌ای در سطح الف و فاخر تاریخی، ساخته داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری است که سابقه تولید مختارنامه را نیز دارد. این اثر در ژانر تاریخی ساخته می‌شود و تصویربرداری آن از ١١ دی‌ماه ۱۳۹۸ آغاز شده‌ است. این مجموعه قرار است در ۶۰ الی ۶۵ قسمت ساخته شود و داستان سلمان فارسی، صحابه ایرانی پیامبر اسلام (ص) را به تصویر می‌کشد.

به گزارش«سدید»؛ «سلمان فارسی» یک مجموعه تلویزیونی پروژه‌ای در سطح الف و فاخر تاریخی، ساخته داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری است که سابقه تولید مختارنامه را نیز دارد. این اثر در ژانر تاریخی ساخته می‌شود و تصویربرداری آن از ١١ دی‌ماه ۱۳۹۸ آغاز شده‌ است. این مجموعه قرار است در ۶۰ الی ۶۵ قسمت ساخته شود و داستان سلمان فارسی، صحابه ایرانی پیامبر اسلام (ص) را به تصویر می‌کشد. به گفته کارگردان این مجموعه، ساخت این اثر حدود پنج سال زمان می‌برد و پس از آن از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. همچنین ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ پشت‌صحنه ابتدایی این سریال از شبکه یک پخش شد. سریال «سلمان فارسی» همچنان در حال تصویربرداری در ایران و چند کشور دیگر است و عنوان شده در این مجموعه از ۷۰۰ بازیگر ایرانی و خارجی استفاده شده است. این مجموعه تاریخی به دوران زندگی، زمانه و مهاجرت سلمان فارسی از تولد تا صدر اسلام می‌پردازد. مجموعه «سلمان فارسی» در سه مقطع ایران دوره ساسانی ، بیزانس و حجاز صدر اسلام به زندگی صحابه ایرانی پیامبر اسلام می‌پردازد. داستان این مجموعه از تولد روزبه (سلمان) تا درگذشت وی روایت می‌شود.

سلمان فارسی کیست

سلمان فرزند یکی از دهقانان (اشراف زمیندار) و بزرگ‌زادگان ایرانی، زاده کازرون و سپس ساکن جی اصفهان بود. برخی آورده‌اند که پدر او از نظامیان ساسانی بوده ‌است، برخی از محققان نیز او را از خاندانی مزدکی می‌دانند و عده‌ای معتقدند از طبقه برگزیدگان جامعه مانوی بوده ‌است. در برخی منابع از شهرهایی چون شاپور یا دشت ارژن و رامهرمز به‌عنوان زادگاه سلمان فارسی یاد شده ‌است؛ اما انتساب او به جی اعتبار بیشتری دارد، زیرا سلمان پس از فتح اصفهان به دست مسلمانان به آنجا می‌رود و مدتی در اصفهان اقامت می‌کند. طبری و ابونعیم اصفهانی سخنانی را که سلمان در اصفهان بیان کرده، آورده‌اند. همچنین گفته شده سلمان، مسجدی را در جی بنا می‌کند که تا قرون ششم و هفتم بوده ‌است.
اکنون نیز در منطقه جی اصفهان، بقایای مسجدی کهن باقی مانده است؛ اما اطلاع دقیقی از تاریخ بنا و نقش سلمان در ساختنش در دسترس نیست. مرقد مطهر سلمان فارسی، صحابی ایرانی پیامبر اکرم(ص) و از یاران حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در 30‌کیلومتری جنوب ‌شرقی شهر بغداد در شهر مدائن قرار دارد؛ کنار حرم سلمان فارسی، مرقد طاهر، فرزند امام محمدباقر (ع)، مرقد عبدالله ‌بن جابر انصاری و مرقد حُذَیفة‌ بن یمان قرار دارند، سلمان فارسی (ع) هشت صفر سال 36 هجری قمری درگذشت.

ظهور مجدد میرباقری در عرصه سریال‌سازی تاریخی

داوود میرباقری، کارگردانی است که به‌عنوان کارگردان مؤلف با آثار فاخر سینمایی و تلویزیونی شناخته می‌شود. او که آوازه‌اش را با سریال وزین «امام علی (ع)» و «مختارنامه» به دست آورد، در چند سال اخیر دست به خلق و تولید اثری نمایشی نزده بود و پس از سریال «مختارنامه» یک یا دو اثر نمایشی در ژانر ملودرام خانگی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی از او دیده شد.
اما تکرار چندین و چندساله سریال «مختارنامه» و رکوردداری آن در پخش کنداکتور سیما باعث شد نام او همچنان بر سر زبان‌ها باقی بماند و انتظار مخاطب را نیز برای دیدن آثار به‌یادماندنی و جذاب بالا ببرد.
حالا او با سریال «سلمان فارسی» که به گفته خودش بیست سال برای نگارش فیلم‌نامه آن زمان گذاشته، قرار است به قاب تلویزیون بازگردد تا بار دیگر شاهد پیوند عمیق هنر و بینش دینی باشیم.
سریال «سلمان فارسی» به سفارش مرکز سیما فیلم و توسط مؤسسه زلال فیلم ساخته می‌‌شود. تاکنون بازیگرانی همچون فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایتی، مرحوم چنگیز جلیلوند، علی دهکردی، رامونا شاه، احترام برومند، مهدی فقیه، علیرضا مهران و همچنین چند بازیگر خارجی جلوی دوربین رفته‌اند.
حمید شاه‌آبادی، معاون سیما نیز در تاریخ ۱۶ بهمن ۹۹ به همراه جواد رمضان‌نژاد، رئیس مرکز سیما فیلم و جمعی از مدیران سیما برای بازدید از پشت‌ صحنه سریال «سلمان فارسی» به شهرک سینمایی نور رفتند. داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان سریال «سلمان فارسی» نیز با تشکر از حضور معاون سیما و هیأت همراه گفت: «حضور دوستان همیشه تأثیرگذار بوده و باعث می‌شود ما با انرژی و قوت قلب بیشتر پیش برویم.»
وی با اشاره به اهمیت زمان‌بندی در تداوم این پروژه، ابراز امیدواری کرد: «ان‌شاءالله با همراهی دوستان، مساعدت‌‌های لازم انجام شود تا ساخت دکورهای سریال، طبق زمان‌بندی پیش برود.»
فیلم‌برداری بخش میانی سریال که در بیزانس می‌‌گذرد، انجام شده است. طبق منابع موجود، سلمان فارسی در نوجوانی ایران را ترک می‌کند و مسیحی می‌شود و حدود ۷۰ سال در شهرها، کلیسا و دیرهای مختلف بیزانس، سیر و سلوک می‌کند. این فصل از زندگی سلمان در بهار سال 1400 به پایان رسید.
بر اساس گفته‌های میرباقری، ترجیح این گروه فیلم‌ساز بر این بوده است که بعد از فصل بیزانس، فیلم‌برداری فصل اول که فصل ایران است، شروع شود و گفته بود بر اساس برآوردها، انتظار می‌رود این اثر در مدت زمان چهار سال به اتمام برسد.

تعدد لوکیشن در سریال سلمان فارسی

طبق برنامه‌ریزی‌ که برای این سریال در نظر گرفته شده، بخش عمده‌ای از صحنه‌های مربوط به بیابان‌های دمشق در شاهرود تصویربرداری شد. همچنین صحنه‌های مربوط به اورشلیم از دیگر بخش‌های داستان است که در شاهرود مقابل دوربین رفت. بخش دیگری از لوکیشن‌های سریال «سلمان فارسی» در شهرک نور در جاده قم - تهران تصویربرداری شد؛ شهرک نور یا شهرک سینمایی پیامبر اعظم(ص) بزرگ‌ترین شهرک سینمایی ایران است که اولین‌بار برای فیلم «محمد رسول‌الله‌(ص)» ساخته مجید مجیدی مورد استفاده قرار گرفت.
به‌علاوه بخشی از صحنه‌های مربوط به دمشق نیز در شهرک غزالی به تصویربرداری خواهد رسید. تصویربرداری «سلمان فارسی» از زمستان سال 1398 در کویر شهداد کرمان و جزیره قشم آغاز و بارها به‌ دلیل شرایط کرونا، متوقف شد و تاکنون در لوکیشن‌های مختلفی مانند شاهرود، شهرک غزالی، جلفا، شهرک سینمایی نور قم، سواحل مازندران، جزیره قشم و… فرایند تولید سریال انجام شده است.

برآورد هزینه ساخت سریال

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «سریال‌ «سلمان فارسی» دو هزار میلیارد بودجه می‌خواهد؛ یعنی برای ساخت این سریال الف وِیژه قرار است دو هزار میلیارد تومان هزینه شود.»
نکته‌ای که درباره پروژه‌های الف ویژه وجود دارد این است که هر رقمی برای آن برآورد شود، کار در کمترین حالت با دو یا سه برابر برآورد اولیه به پایان می‌رسد؛ چون به دلیل وجود شرایط اقتصادی و تورم موجود در جامعه، هزینه ساخت لوکیشن و فراهم‌کردن تجهیزات در بلندمدت افزایش پیدا می‌کند؛ البته بسیاری از پروژه‌های الف ویژه‌ای که ساخته شده‌اند تا 10 برابر افزایش قیمت داشته‌اند، مثل سریال «مختارنامه» که برآورد آن با دو میلیارد تومان شروع شد و کار با ۲۴ میلیارد تومان به پایان رسید یا مثلا سریال «یوسف پیامبر» که برآورد آن با ۹۰۰ میلیون تومان شروع شد و کار با ۶میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به پایان رسید.

کارکرد هوش مصنوعی در ساخت پروژه‌های تاریخی

خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که برای بالابردن کیفیت کار و کاهش هزینه ساخت سریال‌های تاریخی همچون «سلمان فارسی» از هوش مصنوعی استفاده شده است. جبلی نیز گفته است: «صداوسیما برای تولید محتوای فاخر نیاز به استفاده از فناوری‌های نوین دارد که بخشی از این فناوری با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی مهیا می‌شود.»
استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه تصویر سهم مهمی در کاهش هزینه‌ها دارند. هیچ دستگاه تولید محتوایی نمی‌تواند متناسب با هزینه تولید پیش برود و برای همراهی و همگامی ‌با تحولات فرهنگی باید از فناوری‌های روز برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در تولید استفاده کرد. همچنین این صحبت‌ها، گمانه‌زنی‌ها را در خصوص این سریال قوت بخشیده است که در ادامه منتظر تأیید یا تکذیب سازندگان این اثر فاخر می‌مانیم.

/انتهای پیام/

 

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha