پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

فرهنگ و هنر - شعر و داستان
گویا هنر قصد ندارد با مردم حرف بزند
یادداشت// اسماعیل امینی
موضوع خطایی که در محصولات فرهنگی و هنری زمان موجود مشاهده می‌شود این است که مخاطب مفروض آن مقامات بالاتر است و گویا قصد ندارد با مردم حرف بزند؛ دلیل آن نیز این است که پشتیبان مالی، تدارکاتی و انتشار آن دستگاه‌های دولتی و حکومتی است؛ در حالی است که هنر باید برای مردم باید تولید شود، اما سلیقه عموم مردم لحاظ نمی‌شود.
فردی، امیر ادبیات انقلاب اسلامی
به بهانه هفتمین سالگرد درگذشت مرحوم «امیرحسین فردی»
مرحوم امیرحسین فردی که بسیاری از مخاطبان ادبیات فارسی او را با لقب پدر داستان‌نویسی انقلاب به خاطر می‌آورند، یکی از آدم‌های انگشت‌شمار است که در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی همراه با گروهی از بچه‌های جهاد سازندگی و برای یک جهاد فرهنگی راهی یکی از محروم‌ترین مناطق کشور در حوالی شهرستان کهنوج می‌شود و بخش‌هایی از رنج این مردم «فراموش‌شده» را به تصویر می‌کشد.
سعدی پایه ریزِ پالودگی زبان فارسی است
به مناسبت روز بزرگداشت خالق «گلستان»؛
۷۶۲ سال پیش در چنین روزی، سعدی نوشتن «گلستان» را آغاز کرد و بهار به آخر نرسیده، نقطه پایانش را گذاشت؛ امروز را به همین مناسبت روز بزرگداشت این شاعر محبوب نام نهاده‌اند
مساله ادبیات پایداری دفاع از حیثیت و هویت انسان است
مفهوم ایستادگی و تاثیرات اجتماعی آن در گفتگو با «اسماعیل امینی»/ بخش دوم
پژوهشگر ادبی با اشاره به اینکه مقداری بی انصافی است که فکر کنیم ادبیات ایستادگی یک جور ایستادگی لجوجانه مسئولان حکومتی بر مبانی گفت: ایستادگی برای این است که انسانیت از بین نرود؛ ممکن است مصادیق با هم متفاوت باشد، اما مفاهیم آن برابر است؛ معیار‌هایی که هر ملت آن را زندگی شایسته انسانی و شرافتمندانه معنی می‌کند یعنی ایستادگی و دفاع از حیثیت و هویت انسان.
مقاومت تبعه جریان است/ «مهدویت» محصول جریان ساز و «حسینیت» روش حرکت بر مسیر به سمت محصول است
مفهوم ایستادگی و تاثیرات اجتماعی آن در گفتگو با «عبدالحمید قدیریان»/ بخش اول
قدیریان طراح صحنه فیلم «ملک سلیمان» با اشاره به اینکه مقاومت تبعه‌ی جریان است، گفت: اگر قرار است تمدنی ایجاد شود، باید «جریانی» وجود داشته باشد؛ در بین شیعیان دو عنصر مهم جریان ایجاد می‌کند؛ «مهدویت»، این بال عظیم شیعه جایگاه محصول و هدف را دارد و به دلیل داشتن مقصدی متعالی، جامعه را به حرکت تشویق کرده و جریان ایجاد می‌کند و بال «حسینیت» روش حرکت بر مسیر به سوی محصول است و همچون کاروانی در مسیر رسیدن به مهدویت، آحاد جامعه را با خود و در مسیری امن حرکت می‌دهد.
هنر برای هنر در فرهنگ ایران جایی ندارد؛ هنر دارای موضع است
مفهوم ایستادگی و تاثیرات اجتماعی آن در گفتگو با «اسماعیل امینی» /بخش اول
پژوهشگر ادبی با بیان اینکه ایستادگی جزو ذات ادبیات ما بوده در آن تردیدی نیست؛ گفت: تقریبا در مقاطع مختلف تاریخی ایران، هنر تفریحی، انتزاعی و سرگرمی بدین منظر هنر برای هنر کمتر داشته ایم و در فرهنگ ایرانی چنین چیزی وجود ندارد و تقریبا همه هنر ما دارای موضع بوده است؛ باید توجه داشت که کسی که موضع دارد ایستادگی می‌کند و کسی که موضع ندارد نسبت به آنچه که پیش آمد‌ه منفعل است.
رضا رسولی مهمان امشب شب روایت
با محوریت عدالت و ادبیات
برنامه شب روایت که سه شنبه شب ها با موضوع معرفی نویسندگان و آثارشان پخش می شود امشب با بررسی رمان عدالت طلبانه سه راه سرگردون نوشته رضا رسولی موضوع عدالت و ادبیات را بررسی می کند.
در تور ماهیگیرها پهپاد افتاده است!
شب شعر «دلیران هرمزگان» به بهانه قدرت‌نمایی ایران در خلیج فارس
حالا 10 روزی از توقیف نفتکش انگلیسی توسط پاسداران و مرزداران انقلاب اسلامی می‌گذرد و در این فاصله، یکشنبه‌ شب سالنی در قلب پایتخت، میزبان شب شعر «دلیران هرمزگان» بود؛ عنوانی که بر بنری با زمینه آبی آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و تصویر نفتکشی در محاصره قایق‌های سپاه خودنمایی می‌کرد.