ده‌ها هزار کودک فرانسوی قربانی آزار جنسی کلیسا؛
بر اساس گزارش بسیار تکان‌دهنده کمیسیون مستقل تحقیق، ۳ هزار کشیش و مقام وابسته به کلیسای کاتولیک طی ۷ دهه گذشته بیش از ۳۰۰ هزار کودک معصوم فرانسوی را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند. رئیس انجمن قربانیان که در تحقیقات مشارکت داشته است می‌گوید: نسبت بالای قربانیان به‌ازای هر آزاردهنده به‌ویژه برای جامعه فرانسه و برای کلیسای کاتولیک وحشتناک است.

گروه جامعه و اقتصاد «سدید»؛ فرانسه کشوری که مدعی پرچم‌داری آزادی بیان و دموکراسی است به مهد آزار و اذیت جنسی کودکان تبدیل شده است و امروز این کشور را پایتخت آزار و اذیت جنسی کودکان در اروپا می‌نامند. گروه ویژه خشونت خانگی فرانسه برآورد کرده است که سالانه بیش از ۱۶۰ هزار کودک فرانسوی قربانی خشونت جنسی می‌شوند. این رقم معادل آزار جنسی یک کودک فرانسوی در هر ۳ دقیقه است. در مجموع بر اساس این گزارش ۵.۴ میلیون زن و مرد فرانسوی در دوران کودکی خود متحمل کودک‌آزاری شده‌اند. به گفته «گابریل هازان» رئیس گروه ویژه خشونت خانگی فرانسه، روزانه نزدیک به ۴۴۰ کودک و نوجوان در این کشور قربانی خشونت جنسی می‌شوند، اما در نهایت تنها حدود ۵۰ مورد به اطلاع مقامات و نهادهای مرتبط فرانسوی می‌رسد. وضعیت در این کشور به قدری بحرانی است که کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل اخیراً با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که دولت فرانسه باید برای محافظت از کودکان در برابر هرگونه سوءاستفاده جنسی و همچنین رسیدگی به بدرفتاری به آنها، اقدامات فوری انجام دهد. بر اساس این بیانیه، شواهد معتبر و نگران‌کننده‌ای نیز از سوءاستفاده جنسی محارم علیه کودکان فرانسوی وجود دارد. آن‌ها از مقامات فرانسوی خواسته‎اند تا یک سیستم رسیدگی مؤثر به شکایت‌های حامی کودک و یک سازوکار تحقیق برای رسیدگی به شکایات قربانیان ایجاد کنند. اما نکته مهم و البته تأسف‌بار در مورد بحران آزار و اذیت جنسی کودکان در فرانسه، نقشی است که کلیسای کاتولیک فرانسه در این زمینه داشته است. بر اساس گزارش بسیار تکان‌دهنده‌ای که در این کشور توسط یک کمیسیون مستقل تحقیق منتشر شده است، هزاران کشیش و مقام وابسته به کلیسای کاتولیک فرانسه طی ۷ دهه گذشته بیش از ۳۰۰ هزار کودک معصوم را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند. بر اساس این گزارش که خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» بخش‌های مهم آن را منتشر کرده است، مقامات کلیسای فرانسه با آگاهی از این جنایت‌ها به‌صورت نهادینه و سیستماتیک بر آن سرپوش گذاشته‌اند. 

 

پنهان‌کاری سیستماتیک کلیسا

بر اساس گزارشی که سپتامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، تخمین زده می‌شود حدود ۳۳۰ هزار کودک در طول ۷۰ سال گذشته قربانی آزار جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه بوده‌اند که نشان‌دهنده اولین گزارش مهم این کشور از این پدیده جهانی است. به گفته «ژان مارک ساو» [1] رئیس کمیسیونی که این گزارش را منتشر کرده است، این رقم شامل سوءاستفاده‌هایی است که توسط حدود ۳ هزار کشیش و سایر افراد درگیر در کلیسا انجام شده است؛ اقدامات نادرستی که مقامات کلیسای کاتولیک طی دهه‌های گذشته به شیوه‌ای «سیستماتیک» آن را پنهان کرده‌اند.

گروه ویژه خشونت خانگی فرانسه برآورد کرده است که سالانه بیش از ۱۶۰ هزار کودک فرانسوی قربانی خشونت جنسی می‌شوند. این رقم معادل آزار جنسی یک کودک فرانسوی در هر ۳ دقیقه است.

این کمیسیون مستقل، در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط کلیسای کاتولیک فرانسه و در واکنش به چندین رسوایی که این کشور و سراسر جهان را تکان داد، ایجاد شد. ۲۲ کارشناس حقوقی، پزشک، مورخ، جامعه‌شناس و متخصص الهیات در این کمیسیون عضویت داشتند. در بدو فعالیت، یک خط تلفن برای دریافت اظهارات شاهدان راه‌اندازی و در ماه‌های بعد هزاران پیام دریافت شد.

رئیس کنفرانس اسقف‌های فرانسه از قربانیان که حدود ۸۰ درصد آنها پسر بودند، طلب بخشش کرده است. کمیسیون مستقلی که مسئول تحقیقات درباره فساد اخلاقی کشیشان در فرانسه بوده است از کلیسا خواسته تا اقدامی قوی انجام دهد و «خطاها» و «سکوت» صورت‌گرفته را محکوم کند. در این بیانیه همچنین از کلیسای کاتولیک خواسته شده تا به جبران خسارت قربانیان، به‌ویژه در پرونده‌هایی که بیش از حد قدیمی هستند و امکان پیگرد قانونی از طریق دادگاه‌ها را ندارند، کمک کند و غرامت بپردازد.

«ژان مارک ساو» می‌گوید: «عواقب این سوءاستفاده‌های جنسی بسیار جدی است. حدود ۶۰ درصد از مردان و زنانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند، در زندگی عاطفی یا جنسی خود با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند. ما معتقدیم کلیسا به قربانیان بدهکار است و باید دِین خود را در این زمینه بپردازد»

 

زخمی که از بین نمی‌رود

این سند ۲۵۰۰ صفحه‌ای در حالی منتشر شده است که کلیسای کاتولیک در فرانسه، مانند سایر کشورها، به دنبال مقابله با انتشار اسرار شرم‌آوری است که مدت‌ها بر آن سرپوش گذاشته شده بود. البته قربانیان از انتشار این گزارش استقبال کردند. «فرانسوا دوو» [2]، رئیس گروه قربانیان گفت که این یک «نقطه عطفی در تاریخ ما» بود. او سرپوش‌هایی را که اجازه «جنایات دسته‌جمعی برای دهه‌ها» را می‌دادند، محکوم کرد. او گفت: «اما بدتر از آن، یک خیانت وجود داشت؛ خیانت در امانت، خیانت به اخلاق، خیانت به کودکان، خیانت به بی‌گناهی». «اولیویه ساوینیاک» [3] رئیس انجمن قربانیان هم در تحقیقات مشارکت داشت. او به آسوشیتدپرس گفت که نسبت بالای قربانیان به ازای هر آزاردهنده برای جامعه فرانسه و برای کلیسای کاتولیک وحشتناک است.

«ساوینیاک» کلیسا را به دلیل برخورد با چنین مواردی به عنوان یک ناهنجاری فردی به جای یک فاجعه جمعی مورد حمله قرار دهد. او توضیح داد که در سن ۱۳ سالگی توسط مدیر یک کمپ تعطیلات کاتولیک در جنوب فرانسه که متهم به تعرض به چند پسر دیگر بود، مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. «ساوینیاک» گفت: «من این کشیش را به عنوان فردی خوب و دلسوز می‌شناختم که به من آسیب نمی‌رساند. اما زمانی که خودم را نیمه برهنه روی آن تخت دیدم و او داشت مرا لمس می‌کرد، فهمیدم مشکلی وجود دارد. این زخم روحی در انسان از بین نمی‌رود و مثل یک کیست در بدن رشد می‌کند یا مثل قانقاریا داخل بدن قربانی و روح و روان او باقی می‌ماند.» این کشیش در نهایت به اتهام آزار جنسی از کودکان مجرم شناخته شد و در سال ۲۰۱۸ به دو سال زندان و یک سال تعلیق محکوم شد.

کمیسیون مستقلی که مسئول تحقیقات درباره فساد اخلاقی کشیشان در فرانسه بوده است از کلیسا خواسته است تا «خطاها» و «سکوت» صورت‌گرفته را محکوم کند و به قربانیان غرامت پرداخت کند.

این کمیسیون ۲ سال و نیم کار کرد، به قربانیان و شاهدان گوش داد و آرشیوهای کلیسا، دادگاه، پلیس و اخبار را از دهه ۱۹۵۰ مطالعه کرد. خط تلفنی که در ابتدای بررسی‌ها راه‌اندازی شد، ۶۵۰۰ تماس از جانب قربانیان ادعایی یا افرادی دریافت کرد که گفته بودند قربانی را می‌شناسند. «ژان مارک ساو» رئیس کمیسیون مستقل تحقیقات نگرش کلیسا را تا آغاز دهه ۲۰۰۰ به‌عنوان «بی‌تفاوتی عمیق و بی‌رحمانه نسبت به قربانیان» محکوم کرد.

این گزارش می‌گوید که حدود ۳ هزار کودک‌آزار که دو سوم آن‌ها کشیش بودند، در طول این هفت دهه در کلیسا کار می‌کردند. «ساو» گفت: این رقم احتمالاً تخمینی کمتر از واقعیت است. او می‌گوید که آمار قربانیان شامل حدود ۲۱۶ هزار نفر می‌شود که توسط کشیش‌ها و روحانیون دیگر مورد سو استفاده قرار گرفته‌اند. این تعداد با احتساب قربانیان سوءاستفاده‌کنندگان غیرروحانی مرتبط با کلیسا - مانند مدارس کاتولیک - به حدود ۳۳۰ هزار قربانی افزایش می‌یابد. این تخمین‌ها بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی فرانسه در مورد سوءاستفاده جنسی از کودکان در کشور فرانسه است. ساو گفت: «گاهی اوقات مقامات کلیسا، سو استفاده جنسی را محکوم نمی‌کردند و حتی کودکان را با تماس با شکارچیان در معرض خطرات قرار می‌دادند. ما در نظر داریم کلیسا را نسبت به قربانیان پاسخگو کنیم. آنها باید دِین خود را به قربانیان پرداخت کنند». به گفته وی «کودکان در کلیسای کاتولیک بیشتر از مدارس دولتی، اردوهای تابستانی یا هر محیط خارج از خانواده مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.»

«اریک دو مولن بوفور» [4] رئیس کنفرانس اسقف‌های فرانسه گفت که اسقف‌ها از نتیجه‌گیری این گزارش «وحشت‌زده» هستند. او به قربانیان گفت: «من می‌خواهم به خاطر آن اتفاق از هر یک از شما درخواست عفو و بخشش کنم.»

 

همه متهم هستند به جز پاپ!

«ساو» گفت که ۲۲ جرم ادعایی که قابل پیگیری هستند به دادستان‌ها ارسال شده‌اند. بیش از ۴۰ پرونده که بیش از حد قدیمی هستند و نمی‌توان آن‌ها را تحت پیگرد قانونی قرار داد اما شامل عاملانی می‌شود که هنوز زنده هستند به مقامات کلیسا فرستاده شده‌اند. این کمیسیون ۴۵ توصیه در مورد چگونگی جلوگیری از سوءاستفاده صادر کرد. این توصیه‌ها شامل آموزش کشیشان و دیگر روحانیون، بازنگری در قانون «کانن» [5] - کد قانونی که واتیکان برای اداره کلیسا استفاده می‌کند - و تقویت سیاست‌هایی برای شناسایی و جبران خسارت قربانیان بود.

این سند ۲۵۰۰ صفحه‌ای درباره فساد اخلاقی کشیشان در حالی منتشر شده است که کلیسای کاتولیک در فرانسه، مانند سایر کشورها به دنبال مقابله با انتشار اسراری شرم‌آور راجع به سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیساها است که مدت‌ها بر آن سرپوش گذاشته شده بود.

این گزارش پس از آن منتشر شد که رسوایی پیرامون کشیش «برنارد پرینات» [6] که اکنون از مقام خود برکنار شده، کلیسای کاتولیک فرانسه را تکان داد. سال ۲۰۲۲ میلادی «پرینات» به اتهام آزار جنسی کودکان زیر سن قانونی متهم شد و به پنج سال زندان محکوم شد. او اعتراف کرد که برای چندین دهه بیش از ۷۵ پسر را مورد آزار و اذیت قرار داده است. پرونده «پرینات» سال ۲۰۲۲ منجر به استعفای اسقف اعظم سابق لیون - کاردینال «فیلیپ باربارین» [7] - شد. او متهم به عدم گزارش تخلفات به مقامات مدنی هنگامی که از آنها در سال ۲۰۱۰ مطلع بود، شد. بالاترین دادگاه فرانسه در اوایل سال ۲۰۲۳ حکم داد که «باربارین» درباره این پرونده پنهان‌کاری نکرده است. اسقف اعظم فرانسه، در پیامی به روحانیونی که در مراسم نماز یکشنبه در سراسر کشور خوانده شد، گفت که انتشار این گزارش «آزمون حقیقت و لحظه‌ای سخت و جدی» است.

پاپ فرانسیس در ماه مه ۲۰۱۹ قانون جدید و مترقیانه کلیسا را منتشر کرد که در آن از همه کشیش‌ها و راهبه‌های کاتولیک در سراسر جهان خواسته شده بود تا سوءاستفاده جنسی و پنهان‌کاری روحانیون توسط مافوق‌های خود را به مقامات کلیسا گزارش دهند. در ماه ژوئن ۲۰۲۳، پاپ فرانسیس به‌سرعت پیشنهاد کاردینال «راینهارد مارکس» [8] - یکی از برجسته‌ترین روحانیون آلمان و مشاور نزدیک پاپ - مبنی بر استعفا از جایگاه اسقف اعظم «مونیخ» و «فرایزینگ» را به دلیل سوء مدیریت کلیسا با پرونده‌های سوءاستفاده، رد کرد. اما او گفت که روند اصلاحات ضروری است و هر اسقفی باید مسئولیت این فاجعه بحرانی را بپذیرد.

 

[1] . Jean-Marc Sauve

[2] . Francois Devaux

[3] . Olivier Savignac

[4] . Eric de Moulins-Beaufort

[5] . قانون کلیسایی (Canon law) به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که توسط مقامات کلیسایی برای اجرا در کلیساها و نهادهای مسیحی مقرر می‌شود. قانون کلیسایی در کلیسای کاتولیک (هم کلیسای لاتین و هم کلیسای کاتولیک شرقی)، کلیسای ارتدکس شرقی و برخی از کلیساهای ملی آنگلیکن به عنوان قانون داخلی اجرا می‌شود. قانون کلیسایی بر پایه متن کتاب مقدس مسیحیان، سنن حواریون و متون پدران کلیسا تنظیم شده‌ است.

[6] . Bernard Preynat

[7] . Cardinal Philippe Barbarin

[8] . Cardinal Reinhard Marx

 

/ انتهای پیام / 

ارسال نظر
captcha