نگاهی به زمان اموزش زبان دوم به کودکان؛
روانشناس‌ها معتقدند کودکان ابتدا باید زبان مادری خود را بیاموزند و بعد از پیشرفت مناسب در زبان مادری، فرصت برای یادگیری زبان دوم خواهند داشت. برخی از والدین به اشتباه تصور می‌کنند؛ موبایل و تبلت تاثیرات مثبتی روی هوش کودک خردسال دارد.

به گزارش«سدید»؛ روانشناس‌ها معتقدند کودکان ابتدا باید زبان مادری خود را بیاموزند و بعد از پیشرفت مناسب در زبان مادری، فرصت برای یادگیری زبان دوم خواهند داشت. برخی از والدین به اشتباه تصور می‌کنند؛ موبایل و تبلت تاثیرات مثبتی روی هوش کودک خردسال دارد.

 انجمن پزشکان اطفال آمریکا اعلام کرد: کودکان زیر 2 سال نباید تلویزیون ببینند ونباید از موبایل و تبلت استفاده کنند. همچنین پژوهش  ها نشان می دهد، کودکان 2 تا 7 سال می توانند روزانه 45 دقیقه تا یک ساعت اسکرین تایم (زمان استفاده از تلویزیون، تلفن همراه، تبلت، بازی  های آنلاین و ... ) داشته باشند.

اما دلیل این محدودیت ها چیست؟ همانطور که همه می  دانیم 5 سال نخست زندگی دورانی بسیار مهم و تاثیرگذار در زندگی هر فردی است؛ در این دوران بیش از هر چیزی شاخص های تحول هر کودک مهم است. شاخص  های تحول شامل 5 حوزه حرکتی، شناختی، اجتماعی، کلامی و مهارت  های خودیاری است.

والدین در سال های نخست زندگی فرزندان باید نسبت به این شاخص  ها حساس باشند و تمرکز خود را روی بازی  ها و موقعیت  هایی برای رشد این شاخص  ها قرار دهند. در صورتی که کودک در این شاخص  ها عقب ماندگی داشته باشد و زود تشخیص داده شود قابل درمان است. فرم  های مخصوص ارزیابی این شاخص  ها در سایت وزارت بهداشت وجود دارد.

اشتباه نکنیم!

این روزها بسیاری از افراد به تصور این که فرزندشان دو زبانه شود از همان نوزادی ساعت ها برای کودک فیلم و کارتون های انگلیسی و فارسی می گذارند.

این در حالی است که روانشناس ها معتقدند کودکان ابتدا باید زبان مادری خود را بیاموزند و بعد از پیشرفت مناسب در زبان مادری، فرصت برای یادگیری زبان دوم خواهند داشت. برخی از والدین به اشتباه تصور می کنند؛ موبایل و تبلت تاثیرات مثبتی روی هوش کودک خردسال دارد.

این باور صحیح نیست و کارکرد خوب با این وسایل نمی تواند معیار اندازه گیری هوش کودکان باشد. تحقیقات نشان می  دهد کودکانی با بهره هوشی متوسط یا کمی پایین تر هم ممکن است در استفاده از این وسایل بسیار خوب عمل کنند. پژوهش    ها حاکی از آن است که حتی اگر اسکرین تایم بتواند تاثیری روی هوش داشته باشد، آسیب  هایش به مراتب از فوایدش بیشتر است.

والدین پرمشغله

دلیل دیگری که زمان اسکرین تایم کودکان را افزایش می دهد، مشغله  های والدین است. گاهی پدر و مادر برای این که بتوانند به کارهایشان برسند، کودک را ساعت ها با تلویزیون و موبایل سرگرم می  کنند، غافل از این که نه فقط شاخص های تحول و رشد کودک را به مخاطره می  اندازند، بلکه این بچه ها یادنمی گیرند خود را به شیوه مناسبی سرگرم کنند. این بچه  ها احتمال زیادی دارد که در سال های بعدی زندگی خود نیز برای سرگرم شدن به راحت ترین راه یعنی تلویزیون و موبایل متوسل شوند.

راه حل چیست؟

بسیار مهم است که فرزندان از همان طفولیت بیاموزند در محیط خانه به روشی به جز اسکرین تایم خودشان را سرگرم کنند. پس وقتی بچه  ای می  گوید:«حوصله  ام سر رفته» راحت ترین کار روشن کردن تلویزیون یا موبایل است. اما راه حل مناسب و صحیح این است که با او در این باره صحبت کنیم و بگوییم:«خوب، حالا بیا با هم ببینیم چه کاری می توانیم انجام بدهیم، پازل، نقاشی و ...». با این روش به مرور او می‌آموزد که خودش را سرگرم کند.

برخی از والدین از گوشی موبایل و تلویزیون برای حل مشکل بدغذایی یا بهانه گیری های فرزندشان استفاده می کنند، این روش مانند این است که ما به جای حل مشکل، صورت مساله را پاک کنیم! اگر بچه بیهوده و بی دلیل نق می زند، پرت کردن حواس او با کارتون مشکلی را حل نخواهد کرد و فردا و پس فردا و روزهای بعدی هم این نق زدن ها قویتر از امروز ادامه خواهند داشت.

بهترین روش

اما اصول کارتون دیدن در موبایل و تلویزیون چیست؟ بهترین روش این است کودکان 2 تا 7 سال همراه والدین خود کارتون تماشا کنند و هرکجا که لازم است والدین توضیحات مناسبی بدهند. گاهی هم لازم است در زمینه برخی از صحنه  ها با کودکمان گفتگو کنیم و نظر او را بپرسیم و در همین حین انواع آموزش  ها را به صورت غیر مستقیم به او بدهیم.

در دل همین گفتگوهای به ظاهر ساده می توان تفکر نقاد، حل مساله ، راه و رسم تفسیر و خیلی چیزهای دیگر را به کودک آموخت. حتی می توان یک ساعت در هفته همه اعضا خانواده با هم به تماشای یک کارتون بنشینند و خوراکی بخورند و در کنار هم خوش بگذرانند. به طور حتم این لحظات با هم بودن تاثیری بسیار عمیق و مثبت روی فرزندان خواهد داشت.

/انتهای پیام/

منبع: اطلاعات

ارسال نظر
captcha