پایگاه تحلیلی سدید

دیگر رسانه‌ها - جامعه
سیاهچاله مد در اینستاگرام
نگاهی به تاثیرات دنبال کردن صفحات بلاگر‌های مد؛
خیلی از نوجوانان، جوانان و حتی میانسالان از دیدن صفحات اینستاگرامی تاثیرگذاران مد و لباس لذت می‌برند و بیشتر اوقات آنان را روزانه رصد می‌کنند. این فالوئر‌ها ازتجارت بین اینفلوئنسر‌ها با صاحبان برند درقالب یک رابطه (سفیران برند brand ambassadors) آگاهی دارند و می‌دانند که درنهایت این افراد برای‌شان پوشاک را انتخاب و حتی سبک پوشش روز را معرفی می‌کنند.
آموزش مجازی برای کودکان جذابیت ندارد
دردسرهای آموزش آنلاین برای دانش‌آموزان و والدین؛
مدارس باز هم به علت آلودگی هوا روی مدار تعطیلی قرار گرفته است. سمیه، مادر رایان ۹ ساله، شاغل است. او پسرش را به مادربزرگ سپرده و سر کارش حاضر شده. تا اینجا مسائل مربوط به تعطیلی مدرسه برای این خانواده با کمی سختی و تغییر در برنامه‌ها تا حدودی رفع شده است.
زیرپوست زندگی‌های بی‌دوام
نگاهی به دلایل افزایش طلاق؛
جالب است بدانید که طبق آمار‌های ثبت‌احوال در دوماهه نخست امسال (تا ابتدای خردادماه) سال۱۴۰۲ در کل کشور، از ۷۹هزار و ۲۶۰ مورد ازدواج ثبت‌شده تعداد ۳۷هزار و ۷۰۱مورد آن به طلاق منجر شده است.
تخت‌گاز به سمت پیری
گفتگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور؛
با وجود این‌که چند دهمین جلسات از قرارگاه جمعیت کشور می‌گذرد و در حالی که سال‌هاست درخصوص بحران سالمندی کشور هشدار‌هایی داده شده، اما همچنان موضوع روند رو به پایین جمعیت کشور همچون کلافی سردرگم دست به دست می‌شود.
حمله به هویت با شباهت‌های تقلیدی
گزارشی از علل گرایش جوانان به الگوهای هالیوودی یا سلبریتی‌ها؛
آدم‌ها گویی از روی یکدیگر کپی پیست شده‌اند؛ بینی‌های رو به بالا، صورت‌هایی که از تزریق پر شده‌اند و بدن‌هایی که با دارو‌ها و مکمل‌های متعددی فرم گرفته‌اند؛ اما پای چه کسانی یا چه چیزی در شباهت‌های بیش ازاندازه نوجوانان و جوان‌های امروزی در میان است؟ چه چیزی باعث پذیرش هویت‌های پوشالی و شباهت‌های بیش ازحدشده است؟
در جست‌وجوی پایگاه از دست رفته
نگاهی به ظرفیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های مساجد؛
مسجد جوادالائمه (ع) در ۳۰‌متری‌جی که خیلی‌ها هم اسمش را شنیده‌اند؛ تقریبا از اواسط دهه ۵۰، تلاش جدی‌اش را شروع کرد تا بتواند کتابخانه مناسبی را در مسجد راه‌اندازی کند، پیش از آن، محل کتابخانه اتاقک کوچکی در جنب شبستان بود که چند قفسه فلزی کهنه و تعدادی کتاب‌های پراکنده مذهبی از نظر گروه سنی و موضوعات داشت. این مکان کوچک و این تعداد کتاب اندک، هسته اولیه کتابخانه‌ای شد که تعداد اعضای آن در سال ۱۳۶۰، به هفت هزار عضو رسید و نیز تعداد عناوین موجود در آن، به صد‌ها مورد سرکشید.
چطور از آوازخوان‌ها چریک بسازیم؟
از الویس پریسلی تا صادق بوقی؛
نام الویس پریسلی در سال‌های اخیر در ایران به‌خاطر تلاش وافر و گاهی طنز یک بازیگر داخلی برای تشبه به جنابش بیشتر سر زبان‌ها افتاد، اما خوب است بدانیم پریسلی اسم رمز فرار آمریکا از یک تهدید فرهنگی بزرگ و ربایش موسیقی اعتراضی ضدنژادی است. ریشه موسیقی جاز به زندگی روزمره مهاجران آفریقایی‌تبار در آمریکا برمی‌گردد، مهاجرانی که عموما از بردگان بودند.
تلویزیون و موبایل را از این کودکان دور کنید
نگاهی به زمان اموزش زبان دوم به کودکان؛
روانشناس‌ها معتقدند کودکان ابتدا باید زبان مادری خود را بیاموزند و بعد از پیشرفت مناسب در زبان مادری، فرصت برای یادگیری زبان دوم خواهند داشت. برخی از والدین به اشتباه تصور می‌کنند؛ موبایل و تبلت تاثیرات مثبتی روی هوش کودک خردسال دارد.
کلیشه‌ای پرتکرار برای توده متحدالشکلِ تنها!
یعنی چه شرایطی به باز توزیع تولیداتی چون موزیک برداران لیلا کمک می‌کند؟
دیوید رایزمن در کتاب «توده تنها» به تعریف سه نوع شخصیت مصرف‌کننده رسانه به‌عنوان مظهر پیشرفت مدرنیته می‌پردازد و می‌نویسد: «شخصیت دگر راهبر در مقایسه باشخصیت درون راهبر، در قلمرو فراغت و مصرف اسیر است.» رایزمن انسان دگر راهبر را توده تنها، منفعل و تأثیرپذیر می‌داند که وسایل ارتباط‌جمعی به طور دائم بر روی او اثر می‌گذارند تا وادارش کنند با جماعتی هم‌رنگ شود؛ لذا آنچه جامعه مصرفی نیاز دارد، شخصیت‌هایی است که از جهت ذوق و سلیقه عکس‌العمل مشابه هم باشند.
هوادار یک زندگی نرمال!
پدیده‌ای مانند تتلو از کجا می‌آیند؟
زمانی که یک ساختار فرهنگی به نحو خط‌کشی شده بداند ارزش‌هایش در چه نقاطی نهفته است، اعضایش از عقده مدرن دیده شدن به‌راحتی عبور می‌کنند. در این شرایط حتما رسانه‌های رسمی، اعتبار و مرجعیت نزد مخاطب دارند و می‌دانند باید چه رفتاری را ضریب توجه قرار دهند. در چنین ساختاری اگر هم بنا به سپردن توجه رسانه‌ای به رویکردی فردگرا باشد، فردی به نمایندگی برگزیده می‌شود که از حداقل درک و رفتار برخوردار است و در مواقع بحران، می‌شود از آن عبور کرد، زیرا در بحران‌ها این جامعه است که اصالت دارد، ولی در شرایط امروز ملاحظه می‌شود که دقیقا شرایط عکس آن است.