نگاهی به اماردانشجویان انگلیسی که به دنبال کسب وکار خود هستند؛
دردنیای امروز شمار بیکاری جوانان افزایش چشمگیری دارد و بسیاری از آن‌ها یا ادامه تحصیل نداده‌اند و مدرک دانشگاهی ندارند یا به‌رغم کسب مدرک دانشگاهی، نتوانسته‌اند کار مناسبی برای خود بیابند و از این رو بیکار هستند. اما در این بین، شمار زیادی از جوانان را هم می‌توان مشاهده کرد که از همان سال‌های نخست ورود به دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی به فکر سر و سامان دادن به آینده خود هستند و چشم‌انداز شغلی را در ذهن می‌پرورانند.

به گزارش«سدید»؛ دردنیای امروز شمار بیکاری جوانان افزایش چشمگیری دارد و بسیاری از آن‌ها یا ادامه تحصیل نداده‌اند و مدرک دانشگاهی ندارند یا به‌رغم کسب مدرک دانشگاهی، نتوانسته‌اند کار مناسبی برای خود بیابند و از این رو بیکار هستند. اما در این بین، شمار زیادی از جوانان را هم می‌توان مشاهده کرد که از همان سال‌های نخست ورود به دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی به فکر سر و سامان دادن به آینده خود هستند و چشم‌انداز شغلی را در ذهن می‌پرورانند. این گروه از افراد به‌ویژه با سازوکاری که چندسالی است بر دنیا حاکم شده و جوانان را به‌سمت کارآفرینی و خوداشتغالی سوق می‌دهد، به‌دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند تا علاوه‌بر اینکه برای خود شغل ایجاد می‌کنند، برای تعداد دیگری از افراد هم کارآفرینی کنند. در این راستا سایت نظرسنجی Intelligent در سال ۲۰۲۲ برای مطلع شدن از گرایش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به کارآفرینی، حدود هزار دانشجوی ۲۴- ۱۸ ساله را پیرامون برنامه‌هایی که برای بعد از فارغ‌التحصیلی در سر می‌پروراندند، مورد بررسی قرار داده‌است. این بررسی نشان می‌دهد که آیا این دانشجویان کسب‌وکاری را برای خود راه انداخته‌اند؟ آیا ایده‌ای برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی درنظر دارند یا خیر.

۳۰ درصد می‌خواهند رئیس خودشان باشند

به گزارش سایت نظرسنجی Intelligent، قریب‌به ۱۷ درصد از فارغ‌التحصیلان درحال‌حاضر کسب‌وکار خود را انجام می‌دهند و پس از فارغ‌التحصیلی قصد دارند به کسب‌وکاری که در دوران یا قبل از دانشکده شروع کرده‌اند، ادامه دهند. در این میان ۱۶ درصد از آن‌ها اعلام کرده‌اند به‌طور قطع برنامه‌ای برای راه‌اندازی کسب‌وکار بعد از فارغ‌التحصیلی خواهند داشت؛ ۲۷ درصد هم گفته‌اند به راه‌اندازی یک کسب‌وکار بعد از اتمام تحصیلات‌شان فکر کرده‌اند و این موضوع را مدنظر قرار خواهند داد. در این میان، ۲۸ درصد از فارغ‌التحصیلانی که قطعا درحال راه‌اندازی کسب‌وکار هستند، قصد دارند بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی کار خود را شروع کنند. درحالی‌که ۱۲ درصد باقی‌مانده هنوز برنامه‌ای برای دوران پس از فارغ‌التحصیلی ندارند. دونفر از هر پنج فارغ‌التحصیل دانشگاهی که قطعا کسب‌وکار خود را راه می‌اندازند، می‌گویند می‌خواهند کاری را انجام دهند که به آن علاقه دارند و این مهم‌ترین انگیزه‌ای است که آن‌ها را به‌سمت شروع کسب‌وکار می‌کشاند. در میان دانشجویانی که از پیش دارای کسب‌وکار بوده‌اند، ۴۷ درصد فعالیت‌های خود را از دوره دانشگاه و ۳۲ درصد هم از دوران دبیرستان آغاز به کار کرده‌اند. ۲۱ درصد از آن‌ها کسب‌وکار خود را در فاصله بین یک‌سال یا سال‌های بین دبیرستان و دانشگاه راه‌اندازی کرده‌اند. مراقب‌های بهداشتی، تجارت و امور مالی، کامپیوتر و آی‌تی، و نویسندگی و ارتباطات درصدر فهرست صنایعی قرار دارند که دانشجویان ترجیح می‌دهند به‌عنوان کسب‌وکار خود راه‌اندازی کنند.

۴۳ درصد با ترک‌تحصیل می‌خواهند مشغول به کار شوند

علاقه دانشجویان به راه‌اندازی کسب‌وکار‌های شخصی در سال‌های فارغ‌التحصیلی متفاوت است. در میان کلاس‌های فارغ‌التحصیلی سال‌های بعد، تنها ۱۰ درصد از دانشجویان همزمان با دوران دانشجویی، مشغول به کار در کسب‌وکار خود هستند، درحالی‌که ۱۴ درصد به‌طور قطع قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارند و ۲۴ درصد قصد دارند بعد از فارغ‌التحصیلی کسب‌وکار خود را آغاز کنند، همچنین ۴۸ درصد از دانشجویان هم به‌طورکلی به مقوله کارآفرینی علاقه‌مند بوده‌اند. مجموع خالص دانشجویانی که درحال‌حاضر کسب‌وکارشان را راه‌اندازی می‌کنند یا به‌طور قطع یا بالقوه کسب‌وکاری را پس از فارغ‌التحصیل شدن کلید می‌زنند، ۵۳ درصد برای فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۲۴، حدود ۵۰ درصد برای فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۲۵ و ۶۱ درصد برای فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۲۶ و پس از آن و ۵۴ درصد نیز برای دانشجویانی اعلام شده که قصد ندارند مقطع تحصیلی خود را به اتمام برسانند.
در میان دانشجویانی که قرار است در سال ۲۰۲۳ به بعد فارغ‌التحصیل شوند و از پیش هم در کسب‌وکار‌های خود مشغول به کار بوده‌اند، ۴۳ درصد اعلام کرده‌اند که اگر کسب‌وکارشان به اندازه‌ای سودآور باشد که بتوانند از آن کسب درآمد کنند، به احتمال زیاد پیش از اتمام تحصیل و کسب مدرک، دانشگاه را ترک خواهند کرد. ۳۳ درصد هم به‌طور قطع حرف از ترک تحصیل نزده‌اند، درحالی‌که ۲۴ درصد احتمال زیادی به ترک تحصیل بدون اخذ مدرک برای اشتغال در کسب‌وکار شخصی داده‌اند. همچنین ۴۳ درصد از فارغ‌التحصیلانی که مشغول به کار حرفه‌ای بوده و قطعا به‌دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند، به‌دلیل علاقه خود تمایل به این کار دارند. ۳۱ درصد دلیل راه‌اندازی کسب‌وکارشان را تبدیل کردن جهان به مکان بهتری برای زندگی عنوان کرده‌اند.
آن گروه از دانشجویانی که امسال فارغ‌التحصیل می‌شوند، شاهد تورم، کمبود موادغذایی و تغییرات ایجادشده در جهان هستی هستند. افراد در زندگی به‌دنبال هدف می‌گردند و فارغ‌التحصیلان به‌جای اشتغال در مشاغل تمام‌وقت، به دنبال صرف زمان برای کار‌هایی هستند که به آن علاقه‌مندند. ۴۰ درصد ازفارغ‌التحصیلان این گروه بر این باورند که راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی، پتانسیل درآمدی آن‌ها را بالاتر می‌برد. ۳۱ درصد از پاسخ‌دهندگان هم منتظر تعیین حقوق، سیاست‌ها و برنامه‌های خودشان هستند که نشان می‌دهد آن‌ها می‌خواهند شرکت خود را اداره کنند، زیرا می‌خواهند رئیس خودشان باشند.

حوزه‌های مورد علاقه فارغ‌التحصیلان برای کارآفرینی

خدمات اجتماعی، تجارت و امور مالی و طراحی و هنر‌های تجسمی در صدر فهرست صنایعی هستند که فارغ‌التحصیلان به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار مرتبط با این حوزه‌ها هستند. ۱۲ درصد از کارآفرینان احتمالی اعلام کرده‌اند کسب‌وکاری که راه انداخته‌اند، با حوزه تحصیلی آن‌ها مرتبط است. ۱۰ درصد از فارغ‌التحصیلان در حال برنامه‌ریزی یا در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری در تجارت و امور مالی، از جمله ارز دیجیتال هستند؛ در حالی که ۱۰ درصد دیگر از فارغ‌التحصیلان خواهان راه‌اندازی کسب‌وکار در زمینه طراحی و هنر‌های تجسمی هستند. به‌رغم ارتباطات عمیق با فناوری و رسانه‌های اجتماعی، تنها بخش کوچکی از فارغ‌التحصیلان ۲۰۲۲ (تن‌ها شش درصد) در حال طرح‌ریزی سرمایه‌گذاری‌های تجاری در حوزه فناوری اطلاعات، چهار درصد در حوزه طراحی و توسعه اپلیکیشن و وب سایت و چهار درصد نیز در حوزه اثرگذاری رسانه‌های اجتماعی هستند.

زمانی برای کسب‌وکار دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

به گزارش universityworldnews، آژانس آمار آموزش عالی انگلیس طبق آمار به دست آمده اعلام کرده است که در سال گذشته حدود ۵ هزار استارتاپ توسط دانشجویان انگلیسی راه‌اندازی شده است. آمار دانشگاه‌های آمریکا هم حکایت از آن دارد که بیش از ۱۷ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا در زمان تحصیلی در دانشگاه کسب‌وکار مورد‌علاقه خود را راه انداخته‌اند. این در حالی است که شمار دانشجویان استرالیایی و انگلیسی که در دوران تحصیل مشغول به کار در کسب‌وکار‌های خود شده‌اند، به ترتیب ۱۱ و ۱۰ درصد گزارش شده است. هر روزه از اپلیکیشن‌هایی، چون فیسبوک، گوگل و اسنپ‌چت استفاده می‌کنیم که همه آن‌ها توسط دانشجویان طراحی و ساخته شده‌اند. از این رو به نظر می‌رسد هرگز نمی‌توان زمان مشخصی را برای راه انداختن کسب‌وکار مورد‌علاقه‌تان تعیین کرد. اما نمی‌توان این موضوع را منکر شد که حضور در دانشگاه و کسب تجربه از دوستان و استادان تا حد زیادی می‌تواند به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در راه‌اندازی کسب‌وکار خود کمک کند. البته مشکلات متعددی پیش‌روی دانشجویانی وجود دارد که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خود را دارند. از یک طرف، آن‌ها تجربه لازم برای کار در دنیای واقعی را ندارند و نیز سرمایه و اعتبار محدودی برای نزدیک شدن به سرمایه‌گذاران دارند. علاوه‌بر این، داده‌ها نشان می‌دهد که بدهی دانشجویان آمریکایی بر تمایل آن‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور تاثیرگذار است. دانشگاه هنوز هم مجالی است که دانشجویان در بستر آن می‌توانند کسب تجربه کرده و از فرصت کارآفرینی‌های ایجاد‌شده استفاده کنند تا راه خود را در دانشگاه پیدا کنند.

حمایت و سرمایه‌گذاری دانشگاهی

آموزش‌های کارآفرینی به سه طریق انجام می‌شوند که شامل افزایش آگاهی دانشجویان از مقوله کارآفرینی به‌عنوان یک گزینه، شکل‌گیری مهارت‌ها و حمایت‌های عملی است. این میزان حمایت، از ایده تا واقعیت بیشتر به هم پیوسته است. پشتیبانی سازماندهی شده در دانشگاه از سوی شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد و نیز دسترسی به استادان و کارشناسان دانشگاهی، کمک به ثبت ادعا‌های مالکیت معنوی و مجلاتی که دانشگاه‌ها به آن‌ها دسترسی دارند، اعمال می‌شود. فعالان متعددی هم هستند که علاقه زیادی به جذب دانشجو دارند؛ به‌عنوان مثال، «ایستگاه F» پاریس بزرگ‌ترین مرکز رشد کسب‌وکار در جهان است که بیش از هزار استارتاپ را در خود جای داده و هدف آن کارآفرینان جوان است؛ «مرکز T» در حیدرآباد هند که شامل دولت‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی را دربرگرفته است. همچنین فرصت‌های مالی متعددی هم یافت می‌شود که می‌توان به رقابت‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه اولیه و کمک‌های مالی برای کمک به دانشجویان برای شروع کسب‌وکار اشاره کرد. رقابت‌ها شامل مسابقه طرح کسب‌وکار دانشگاه «رایس» است که در سال ۲۰۲۳ جایز‌های ۳۵۰ هزار دلاری به برنده اعطا شد. یا در مسابقه‌ای دیگر که از ۲۰ سال پیش تاکنون در دانشگاه منچستر انگلیس برگزار می‌شود، جایزه‌ای ۱۲۵ هزار دلاری برای استارتاپ‌های اجتماعی، فناوری، محیط‌زیست، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات در نظر گرفته شده است. جایزه کارآفرینی دانشجویان جهان با جایزه ۱۰۰ هزار دلاری به دانشجویانی اختصاص می‌یابد که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند.

نقش دانشگاه‌ها در آموزش کارآفرینی

به گزارش universityworldnews، آمار‌های اعلام‌شده از بررسی‌های سال ۲۰۲۱ روی ۲۶۷ هزار دانشجو از ۵۸ کشور نشان می‌دهد که حدود یک سوم دانشجویان دانشگاهی در نظر دارند طی پنج سال نخست پس از فارغ‌التحصیلی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود اقدام کنند. علاوه‌بر این، یافته‌ها حکایت از آن دارد که تقاضا برای آموزش‌های کارآفرینی در سطح بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ تا ۶۶ درصد رشد داشته است. اما به‌رغم تمایل بالایی که دانشجویان به این حوزه از خود نشان می‌دهند، مدل‌های آموزشی دانشگاه‌ها نیاز به تحول دارند تا بتوانند نیاز دانشجویان را برآورده کنند. مهم‌ترین دلیلی که برای این امر وجود دارد این است که کارآفرینی هنوز هم به صورت محدود تنها به‌عنوان ایجاد یک سرمایه‌گذاری جدید تعریف می‌شود و برای تعداد کمی از دانشجویان قابل دسترسی است. در این میان، مشارکت‌های متقابل بین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی نشان می‌دهد که چرا و چگونه کار در دانشگاه، صنعت و دولت باعث افزایش توسعه کارآفرینی چند‌رشته‌ای می‌شود. هر‌کدام از این بخش‌ها نقش مهمی در همکاری‌های سازمانی ایفا می‌کند. به‌عنوان مثال، موسسات آموزش عالی، فرهنگی را ارائه می‌کنند که برای رشد استعداد‌های کارآفرینی، هیات‌علمی یا تخصص علمی در حوزه کارآفرینی و دسترسی به شبکه‌های مربیگری و فارغ‌التحصیلان مفید واقع می‌شوند.
از سوی دیگر، کارخانه‌ها دانش دنیای واقعی و تجربیات یادگیری عملی را برای دانشجویان فراهم آورده و فرصتی را برای تحقیق و توسعه کاربردی ایجاد می‌کنند. همچنین سازمان‌های دولتی نیز فرصت‌های تامین مالی را فراهم کرده و به‌عنوان سیاستگذار برای تاثیرگذاری بر تغییرات در سطح سیستمی عمل می‌کنند. در این میان، دانشگاه‌ها نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. در حالی که آژانس‌های دولتی یا شرکت‌ها معمولا فاقد زیرساخت‌هایی برای برقراری ارتباط هویت‌ها با یکدیگر به‌منظور تسهیل کارآفرینی هستند، دانشگاه‌ها مأموریت توسعه آموزش، پژوهش و خدمت‌رسانی به جامعه در این حوزه را برعهده گرفته‌اند. مشارکت‌های جهانی با استارتاپ‌های بین‌المللی و همکاری با مدیران شرکت‌هایی که با موضوعات تجاری دنیای واقعی مواجه شده و راهکار‌های متفاوتی برای کارآفرینی دارند، به تسهیل این مقوله کمک می‌کند. از نمونه‌های آموزش کارآفرینی می‌توان به طرح دانشگاه «لیهای» آمریکا اشاره کرد که تابستان هر سال، هشت هفته را به دوره‌های کارآموزی تمام‌وقت با استارتاپ‌های دنیا اختصاص می‌دهد. در این مرکز، دانشجویان تنها یک بار فرصت دریافت آموزش‌های عملی در زمینه کارآفرینی جهانی را کسب می‌کنند. دانشجویانی که این دوره را انتخاب می‌کنند، می‌توانند شایستگی‌های بین فرهنگی را توسعه دهند که در هیچ کلاس عادی دانشگاهی تدریس نمی‌شوند. کارآموزان این دوره‌ها به شرکت‌هایی، چون CoworkIn هند، Tenl. io امارات، و Zen Educate انگلیس پیوسته‌اند.

دانشجویان به دنبال ایده‌هایی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود

/انتهای پیام/

 

ارسال نظر
captcha