یادداشت// سید جواد هاشمی فشارکی
هشتم شوال مصادف با سالروز تخریب بارگاه ملکوتی و متبرک ائمه بقیع توسط وهابیت است، اما حذف و تخریب اماکن، نماد‌ها و آثار برجای مانده از صداسلام توسط وهابیون برای نخستین بار نیست که صورت می‌پذیرد و در موارد مشابه بسیاری تکرار شده است.
به گزارش «سدید»؛ دکتر سید جواد هاشمی فشارکی دبیر مسابقه طراحی جنه البقیع در آستانه هشتم شوال سالروز مصیبت تخریب جنه البقیع در یادداشتی نوشت:
غرب و صهیونیسم برای سیطره بر قلب جهان اسلام، با فتنه بدعت شکل گیری مسلک وهابیت و استقرار آن بر سرزمین حجاز، تحت سلطه دایمی وراثت دائمی خاندان آل سعود و تحت هدایت ونظارت غرب، در تلاش برای محو آثار اسلامی و کنترل این نقطه کانونی اسلام بوده و گام به گام در حال اجرا است. یکی از موضوعاتی که همزمان با قدرت یافتن وهابیت در عربستان به طور جدی پیگیری شده، حذف و تخریب اماکن، نماد‌ها و آثار برجای مانده از صداسلام است. برخی از این موارد در زیر مرور می‌شود:

محو کامل برخی مکان‌ها
وهابیون در راستای زدودن آثار اسلامی، برخی آثار تاریخی را که یاداوری حوادث دوره تاریخی خود هستند را مانند کوچه بنی هاشم، شعب ابیطالب، مکان استراحه پیامبر، محل واقعه غدیرغم و... را کاملا محو کرده اند، به نحویی که نشانه‌هایی از آن باقی نمانده است و اجازه بازدید از این اماکن تخریب شده هم داده نمی‌شود.

تخریب کامل وتغییر شکل ظاهری
برخی از مکان‌های مقدس که بقعه و یا نماد سنگ قبر و تابلو و... داشته اند، را کاملا تخریب و یا هم شکل کرده اند و به صورت، یک قبرستان یک دست و خاکی در آورده اند. تخریب بقعه چهار امام‌معصوم (ع) در قبرستان بقیع و تخریب بقاع سایر یاران و صحابه صدر اسلام، قبرستان ابوطالب، قبرستان شهدای احد و... از جمله این موارد است.
مشابه همین اقدامات را داعش و تکفیری‌ها در تصرف سرزمین شام وعراق پیاده کرد. انفجار وتخریب حرم مطهر سامرا، حرم سکینه بنت امام علی (ع) و مقبره عماریاسر را می‌توان از جمله اقدامات این گروه‌های تروریستی دانست. حتی در مواردی به قبور مردم مسلمان سوریه هم رحم نشده و قبرستان‌ها را به ویرانه‌ای تبدیل کردند.
تخریب و تغییر کاربری مکان‌های تاریخی مانند مکان ام مشربه به میدان، محل تولد پیامبر نیز از دیگر اقدامات سران آل سعود است. وهابیان برای اینکه نشانی از این اماکن به جای نماند، آن‌ها را به یک ساختمان معمولی مبدل کرده اند.

تغییر در اسامی مکان‌ها
قطب عالم اسلام، وجود اول معصوم عالم بوده که وحی الهی برقلب نازنین آن حضرت الهام شده و ایشان مبلغ و مروج کلامی و رفتاری دین مبین اسلام هستند و جسم مطهر ایشان در محل فعلی دفن است و آثار وضعی و ثواب زیادی در زیارت آن حضرت وجود دارد. در سال‌های متمادی و همراه با توسعه این مکان، نام حرم حضرت محمد (ص) را مسجد نبوی گذاشته و در تابلو‌ها و آثارش به این نام مشهور شده است. به نحویی که متاسفانه سهوا، حجاج ما نیز بجای حرم نبوی، مسجدنبوی می‌گویند؛ و بدترین تاثیر آن در عدم التفات در آیین ورود به حرم که همانا اذن ورود و توجه حرمت مکانی است، می‌گذارد.

سیاست تخریب آثار تاریخی وساخت بنای مدرن
بسیاری از مساجدی که در صدر اسلام و به فراخور حوادث گوناگون ساخته می‌شد، توسط جریان وهابیت و به بهانه توسعه، تخریب شده است. مسجد مباهله در مدینه، مسجدالجن در مکه، مسجدذوقبلتن از جمله مساجد قدیمی هستند که یاداور حوادث تاریخی صدر اسلام هستند، اما توسط وهابیون کاملا تخریب گردیده و بدون حفظ بخش قدیمی و هویت تاریخی آن، یک بنای کاملا مدرن و با نمای تماما سنگ ساخته شده است، که اگر مناره آنرا شما مشاهده نکنید، اصلا متوجه مسجدبودن آن هم نمی‌شوید.

تغییر نماد‌ها
سه نماد رمی جمرات که از جمله نماد‌های غربی بود و مسلمین سالیانه بر هر سه نماد، به عنوان نمادشیطانی سنگ زده ورمی جمرات را به جای می‌آوردند، به نحویی تغییر شکل داده شده است که آن‌مشابهت ذهنی درحجاج با نماد‌های غربی به وجود نیاید.

عدم رعایت حریم بصری
در ساخت و ساز آثار تاریخی در اغلب کشور‌های دنیا، یک حریم بصری در نظر گرفته می‌شود، اما آل سعود تابع حریم اثار باستانی نیست و در کنار مسجدالحرام، برج بسیار مرتفع با انواع جله‌های بصیری ساخته است به طوری که به شدت کعبه را تحت تاثیر قرار داده و اثر نامطلوبی بر طواف کنندگان می‌گذارد.
تنها چند نقطه مهم در عربستان باقی مانده که وهابیت هنوز قدرت جسارت به آن را نیافته است، یکی خود کعبه و یکی بقعه حرم نبوی است، اگرچه افراطیون وهابی چند سال پیش تهدید به تخریب حرم نبوی را نیز ابراز داشته اند.

در خصوص فضیلت و اهمیت قبرستان بقیع
هشتم شوال مصادف با سالروز تخریب بارگاه ملکوتی و متبرک ائمه بقیع توسط وهابیت است. در فضیلت قبرستان شریف بقیع احادیث و روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است. از جمله اینکه در حدیثی فرمودند: "از بقیع هفتاد هزار نفر که صورتشان مانند ماه شب چهارده است، محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت می‎شوند" و در حدیث دیگری آمده است که رسول خدا (ص) در قبرستان بقیع حضور یافتند و به اهل قبور خطاب می‎کردند: "درود بر شما، خداوند ما و شما را بیامرزد شما پیشاهنگان ما بودید و ما هم در پی شما خواهیم آمد"
مکان دفن پیکر چهار امام معصوم (علیهم السلام) در قبرستان بقیع در کتب تاریخی و در فرهنگ شیعه به عنوان مشهد و حرم اهل بیت (علیهم‎السلام) تلقی شده است. امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهم‎السلام) در قبرستان بقیع و در کنار هم دفن شده اند. به فاصله ۳ متری این قبرها، قبر عباس عموی گرامی رسول خدا (ص) قرار گرفته و در کنار آن نیز قبر دیگری است که متعلق به فاطمه بنت اسد مادر علی بن ابی طالب (امام اول شیعیان) است. قبل از ویرانی بقعه، همه قبور ششگانه در زیر گنبد و دارای ضریح زیبایی بودند.
همچنین مدفن تعدادی از همسران، فرزندان، اقوام و عشیره پیامبر اکرم و جمع کثیری از صحابه و یاران آن حضرت و تعداد بی شماری از شهدا و علما در این قبرستان شریف قرار دارند ودر هیچیک از شهر‌های مذهبی، چنین تعداد دفن ائمه (ع) را نداریم و در هیچیک از قبرستان‌های موجود، حتی وادی السلام در نجف اشرف، چنین تجمیع فضیلتی را شاهد نیستیم. پیکر‌های مطهری که همواره محل طواف فرشتگان آسمانی بوده و صد‌ها سال محل زیارت حجاج بیت الله الحرام و زوار حرم نبوی بوده و اکنون نیز به گونه غریبانه‌ای زیر آفتاب قرارگرفته اند؛ لذا می‌توان گفت: بقیع مهم‌ترین و والاترین قبرستان اسلام و بخشی از تاریخ اسنادی صدر اسلام است.

مراحل تخریب قبرستان بقیع و معماری وشهرسازی تحقیرکننده پیرامون آن
۹۷ سال پیش و در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ ه. ق. وهابیون در راستای محو آثار اسلامی، کل بقاع موجود در قبرستان بقیع را تخریب و ان را تبدیل به یک قبرستان ویران کردند؛ در گام دوم برای تضعیف مکان بقیع، محوطه ضلع جنوبی و غربی بقیع که ائمه هدی و انصار واهل بیت پیامبر دفن هستند، با فتنه شهرسازی، به نحویی تراز خیابان دو سمت را پایین می‌اورند، تا قبرستان کاملا از دید عابر حذف شود. در ضلع غربی که به سمت حرم نبوی است، با ایجاد پلکان دروسط ضلع و ساخت چند اطاق در پایین، مانع دیدبصری به سمت بقیع شده اند و در ضلع جنوبی با احداث یک ردیف مغازه چسبیده به دیوار بقیع، سیمای انرا تحت تاثیر منظر تجاری قرارداده اند و به عبارتی کل زواری از این دو سمت عبور می‌کنند، التفاتشان به بقیع حذف و یا کم شده است. در ضلع شمالی و شرقی نیز به دلیل بعد مسافت از قبور مطهر و نیز کم تردد بودن برای زوار، خلوتی خاصی به وجود آمده است.
در طراحی دیوار بقیع که از ریتم سنگ و مشبک توخالی استفاده شده، به قدری مرتفع و حجیم است، که محصوریت شدیدی را بر بقیع مستولی کرده و همچنین هر امکان عبوری را از آن محال کرده است، در حالیکه اساسا چنین ضرورتی وجود نداشته است. ورودی اصلی بقیع کاملا ساده بوده و براساس مفاهیم معماری اصلا جنبه دعوت کنندگی ندارد؛ و تعمدا یافتن ورودی ان به سهولت مشهود نیست. پیاده رو سازی در داخل بقیع نیز که براثر اعتراض و فشار علمای اسلام درست کردند، در حداقل عرض و حداقل مصالح بوده و هرچندسالی، نیز مقداری تغییر مکان داده می‌شود و حفظ هویت مکانی را تهدید می‌کند. علیرغم حجم زیاد زوار و گرمی هوا از حداقل امکانات رفاهی، حتی محل وضو و یاآب آشامیدنی خبری نیست.

سیاست محدود سازی برای زوار بقیع
علیرغم تمام مزاحمت واذیت‌های سعودی ها، در تمامی سنوات گذشته مسلمانان، مشتاقانه و غمبار به زیارت قبور بقیع اهتمام داشته و دارند؛ و وهابیون عرصه را برای زوار سال به سال تنگ‌تر کرده اند. در ابتدای سال‌های تخریب، زوار تا مجاور قبور مطهر چهار امام معصوم می‌توانستند بروند. در گرمای آفتابی که برقبور نیز می‌تابد، بایسند وزیارت کنند. به مرور این امکان، فاصله اش را بیشتر کرده اند؛ و از حدود دو دهه پیش امکان ورود به فرعی مسدود شده است. سال‌های بعد تابلوی بسیار بزرگی چندین متری مرتفع، در جلوی این فرعی نصب شده تا دید به قبور ایمه را محدود سازد. در حدود ده سال پیش امکان ایستادن سرپایی و خواندن زیارت میسر بود، لکن از چهارپنج سال پیش مامورین وهابی و شرطه‌ها ایستاده اند و اجازه توقف نمی‌دهند. اگر کسی بایستد با توهین وضرب وشتم نیز مواجه می‌شود و زوار فقط می‌توانند در معابر بقیع، با فشارجمعیت راه بروند و در زمان کوتاه زیارت سیار داشته باشند و غمبار سلام داده و توسل جویند و از طرف دیگر خارج شوند.
مظلومیت اهل بیت مدفون در بقیع، با بدعتی بنام وهابیت، فتنه دشمنان اسلام برای سیطره بر قبله گاه و مرکز تولد دین مبین اسلام به تخریب بقاع بقیع محدود نبوده و به مرور در حال گسترش است. در تغییر زمین و فضای قبرستان بقیع و چه در ایجاد محدودیت برای زوار مشتاق زیارت اهل بیت و قبور بقیع است؛ که علاوه برهتک حرمت، احتمال انهدام بیشتر آن در طرح‌های توسعه‌ای وجود دارد. از همین رو لازم است کهعلمای اسلام و سران وشخصیت‌ها و نهاد‌های جهان اسلام، بایستی مدیریت مشترک بقیع و حرمین شریفین باحضور نمایندگان مسلمانان سراسر دنیا را باجدیت دنبال کنند.
همچنین ضرورت دارد تاطرح‌هایی برای بازسازی و توسعه بقیع تهیه شود، تا انشاالله هم سبب امید و وجد و جهد بیشتر برای مسلمانان درخصوص بقیع شود و هم اینکه انشاالله زمینه سازی برای آزادی زودتر حرم‌های مطهر شده و پس از ازادسازی، وقفه‌ای برای تهیه طرح بازسازی صورت نگرفته و بلافاصله بتوان عملیات اجرایی صورت گیرد.
 
/انتهای پیام/
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: