شیوع ویروس کرونا زودتر از آنچه فکر می‌کردیم بر محافل فرهنگی و هنری تاثیر خود را گذاشت
با توجه به گسترش ویروس کرونا برخی محافل فرهنگی و هنری برنامه‌های خود را لغو کردند. انتظار می‌رود در روز‌های آتی این ویروس تاثیر خود را بر سالن‌های سینما و تئاتر بگذارد.

به گزارش فرهنگ سدید؛ با توجه به گسترش ویروس کرونا برخی محافل فرهنگی و هنری برنامه‌های خود را لغو کردند. انتظار می‌رود در روزهای آتی این ویروس تاثیر خود را بر سالن‌های سینما و تئاتر بگذارد.

 تاکید مراجع تقلید بر عدم حضور در اماکن عمومی

ویروس است دیگر شوخی که ندارد. فرهنگی و غیرفرهنگی نمی‌شناسد که بخواهد تفکیک قائل شود. همین دیروز بود که گفتند شهردار یک منطقه مبتلا شده و رییس شورای شهر هم خودش را در منزل قرنطینه کرده است. وزارت بهداشت هم در اطلاعیه‌ای تاکید کرده مردم از حضور در اماکن پرتجمع پرهیز کنند طبیعتاً یکی از اماکن‌های پرتجمع محافل فرهنگی و هنری باشد و این انتظار می‌رود که این برنامه‌ها هم تحت تأثیر قرار بگیرد. در اولین واکنش‌ها برخی‌دروس حوزه علمیه قم تعطیل شده است و آیت‌الله مکارم شیرازی هم گفت: مردم باید توصیه‌ها و دستوراتی را که مسوولان بهداشت و درمان کشور برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه می‌دهند را با دقت رعایت کنند و انجام دهند و از حضور در اماکن عمومی بپرهیزند.
این مرجع تقلید در یک فایل ویدئویی که روز شنبه منتشر شد، در این خصوص افزود: برای مقابله با این بیماری باید بر اعصاب خود مسلط باشیم و از ترس و استرس پرهیز نماییم. خوب است در تمام خانه‌ها زیارت عاشورا و حدیث کسا خوانده شود، زیرا این دو به همه روحیه می‌دهد و آثار گرانبهایی دارد.
وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی، ادامه داد: در این مقطع زمانی معاشرت‌ها و حضور در مراکز عمومی صحیح نیست. از جمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسوولیت دارد. آیت‌الله جعفر سبحانی از دیگر مراجع تقلید نیز با تاکید ضرورت توجه به هشدارها و توصیه‌های پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا گفته بود: توصیه پزشکان و مسوولان بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا از جمله عدم حضور در اجتماعات برای ما حجت است.

لغو نمایشگاه‌های کتاب استانی
در اولین واکنش‌ها در محافل فرهنگی محفل اتفاق ترانه که قرار بود روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد به خاطر تجمع بالای انسانی لغو شد. از سویی دیگر از روز گذشته چند نمایشگاه استانی در کشور در شرف برگزاری است. اتفاقی که می‌تواند با توجه گسترش این ویروس محلی برای گسترش بیشتر آن باشد. با این حال قادر آشنا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرده است تا این لحظه هشداری به جهت لغو نمایشگاه‌های استانی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا دریافت نکرده‌ایم، اما اگر دستور بدهند قطعاً برای مقابله، این کار را انجام می‌دهیم. برای نمایشگاه زاهدان هشداری دریافت نشده اما چنانچه موضوعی باشد، همراهی خواهیم کرد. آشنا در پاسخ به این سؤال که وزارت بهداشت ساعتی پیش تمام تجمعات را در سراسر کشور لغو کرده است،‌ گفت: ابلاغ هنوز به دست ما نرسیده اما در پی تحقق این مسأله، در وزارت ارشاد جلسه‌ای تشکیل خواهد شد تا پیرامون این مسأله تصمیم‌گیری کنیم.
3اسفند آغاز نمایشگاه کتاب استانی زاهدان بود و قرار است ۵‌اسفند نمایشگاه استانی کتاب در قزوین و ۱۱‌اسفند در ارومیه نمایشگاه دیگری برگزار شود که در آخرین لحظات تنظیم گزارش، لغو شد.

سینماها تعطیل شد
یکی از پرتجمع ترین مراکز فرهنگی سینماها و سالن‌های نمایش است. روز گذشته پزشکان گروه ۶۶‌دانشگاه تهران خواستار تعطیلی سالن‌های سینما و تئاتر برای مقابله با ویروس کرونا تا پایان تعطیلات عید نوروز شدند اتفاقی که در صورت وقوع می تواندضرر مالی زیادی را به سینمای کشور وارد کند در حالی که گریزی ازآن نیست. چین در روزهای اول گسترش این ویروس بیش از 70هزار سینما را تعطیل کرد. از سویی دیگر ایسنا گزارش داده است به نظر می‌رسد خبرهای مربوط به ابتلای چند نفر در بعضی شهرهای کشور و هشدار برای حضور کمتر در مکان‌های عمومی سبب شده سالن‌های سینمایی کشور با افت مخاطب در روزهای پایانی هفته قبل روبه‌رو شود. مقایسه آمار فروش فیلم‌ها در سایت فروش سینمای ایران نشان می‌دهد فیلم‌های پرفروشی مثل «مطرب» در دو روز گذشته حدود 10‌هزار نفر مخاطب داشتند در حالی که فقط جمعه هفته قبل نزدیک به 12هزار نفر و پنج‌شنبه گذشته بیش از 10‌هزار نفر تماشاگر داشته است.
در اتفاقی دیگر مراسم تقدیر از یک سینماگر پیشکسوت هم لغو شد. روابط عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران اعلام کرد با توجه به پیشگیری و رعایت توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا ، برپایی شب محمد‌علی نجفی در تاریخ یکشنبه ۴‌اسفند‌۹۸ کنسل می‌شود و به زمانی مناسب موکول خواهد شد. این شب با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و فیلم‌خانه ملی ایران و صندوق اعتباری هنر قرار بود برگزار شود و پوستر برنامه را بهزاد خورشیدی طراحی و اجرا نموده است. این برنامه پیش از این قرار بود در دی ماه گذشته برگزار شود اما با احترام به جانباختگان هواپیمای اوکراینی، به تعویق افتاد و دوباره نیز به‌دلیل مقابله با ویروس کرونا به تعویق افتاده است.
کرونا برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را هم لغو کرده است. سیما سادات لاری، معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از لغو تمام اردوها، گردهمایی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا خبر داد. وی همچنین از لغو ۲‌المپیاد بزرگ همگانی دانشگاه‌های علوم پزشکی به دستور وزیر بهداشت خبر داد که قرار بود ۹‌اسفندماه در شمال کشور برگزار شود. این المپیادها در ۲‌گروه دختر و پسر و با مشارکت ۲‌هزار و ۴۰۰‌نفر دانشجویان را به چالش می‌کشید. لاری گفت: معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در حال تهیه پروتکلی برای مکان‌های عمومی مانند محیط‌های ورزشی و استخرهاست تا در دانشگاه‌های علوم پزشکی تعطیل شود، چراکه این ویروس در محیط‌های مرطوب هم فعال است.
در آخرین لحظات تنظیم این گزارش روابط عمومی وزارت ارشاد طی بیانیه‌ای اعلام کرد: باتوجه به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیلی برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر کشور صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:
«نظر به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری و به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از همکاری صنوف مرتبط به اطلاع عموم می‌رساند:
تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور تا پایان هفته جاری (۹/۱۲/۹۸) تعطیل می‌شود.
بدیهی است تداوم این وضعیت منوط به بررسی مجدد شرایط و اخذ نظر مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.»

 

منبع: صبح نو

ارسال نظر
captcha