لزوم بهره برداری از صنعت گردشگری در شرایط بد اقتصادی
اولین و واضح ترین نتیجه ای که از کاهش ارزش ریال در برابر ارز های مرجع مانند دلار و یورو قابل حصول است ارزان شدن سفر به ایران برای گردشگران سراسر دنیاست.

به گزارش فرهنگ سدید؛ شرایط امروز اقتصادی کشور و کاهش روز افزون ارزش ریال در مقابل ارز های خارجی به ویژه دلار و یورو در کنار آثار و پیامدهای منفی ای که برای اقتصاد کشور دارد می تواند منشا اثرات مفیدی برای صنعت گردشگری کشور شود. صنعت گردشگری هر کشور از سه بخش اصلی تشکیل شده است: گردشگران داخلی (کسانی که در داخل مرز های کشور به سفر و گردش می پردازند)، گردشگران ورودی (کسانی که از کشور های دیگر به داخل مرز های یک کشور سفر می کنند) و گردشگران خروجی (کسانی که از کشور خود به کشور دیگر سفر می کنند)

تاثیر شرایط اقتصادی بر گردشگری ورودی

اولین و واضح ترین نتیجه ای که از کاهش ارزش ریال در برابر ارز های مرجع مانند دلار و یورو قابل حصول است ارزان شدن سفر به ایران برای گردشگران سراسر دنیاست. بررسی های اولیه نشان می دهد در 5 ماهه ابتدایی سال 97 و همزمان با کاهش ارزش ریال، میزان گردشگران ورودی به ایران با 45% رشد در مقایسه با 5 ماهه ابتدایی سال گذشته روبرو بوده است که بدون شک این افزایش ورودی حاصل کاهش ارزش ریال است. به عنوان مثال میزان گردشگران عراقی ورودی به ایران در 5 ماهه نخست امسال معادل کل گردشگرانی بوده است که سال گذشته به ایران سفر کرده اند.
بنابر گزارش های متعدد و بنابر محاسبات انجام شده یک آلمانی با 15%  درآمد ماهیانه اش می تواند یک مسافرت 10 روز با تمامی امکانات به ایران داشته باشد.این عدد برای کشور های اروپای غربی با درصدهایی بالاتر قابل تخمین است.
از سوی دیگر کشوری مانند عراق که در 5 ماهه نخست امسال به تنهایی 40% ورودی ها به ایران را تشکیل داده است با 60% و حتی کمتر از 60% می توانند یک سفر 10 روزه به ایران داشته باشند و بتوانند از خدمات و تسهیلات گردشگری ایران استفاده کند.

چنانچه یک فرد بخواهد سفرهای انفرادی و ماجراجویانه به ایران داشته باشد روزانه بین 5 تا 10 دلار در ایران بیشتر هزینه نخواهد داشت. با تمام این اوصاف نمونه های تاریخی زیادی وجود دارد که کشورهای مختلف برای توسعه و رونق گردشگری خود سیاست هایی مانند کاهش ارزش پول ملی خود را دنبال کرده‌اند و از این طریق توانسته اند که روند گردشگران وردی به کشورشان را افزایش دهند. کشور هایی مانند ژاپن، برزیل، ترکیه، مکزیک، چین و... از این دست کشور ها هستند.

تاثیر شرایط اقتصادی بر گردشگران خروجی

آن چیزی که در این بخش مسلم است این است که کاهش ارزش ریال منجر به افزایش هزینه های مسافرت های خارجی خواهد شد. بنابر گزارش های آماری سال گذشته بیش از 10 میلیون نفر به خارج از کشور مسافرت کرده اند واین امر منجر به خرج ارز و منفی شدن تراز گردشگری ایران شده است. در مقابل افزایش هزینه های مسافرت های خارجی باعث کاهش این سفرها خواهد شد و در این شرایط فرصتی پیش خواهد آمد تا بتوان این نیاز به سفر را به سمت مقاصد داخلی هدایت کرد. نیازی که شکل گرفته است و وجود دارد را می توان با تدابیر و برنامه هایی که توسط بخش های مختلف انجام می شود را به سمت مقاصد داخلی هدایت کرد تا از این طریق هم بتوان از خروج ارز جلوگیری کرد و هم بتوان به توسعه مقاصد داخلی همت گمارد.

تاثیر شرایط اقتصادی بر گردشگران داخلی

شرایط امروز اقتصادی کشور موجب شده است که سفر و گردشگری در اولویت های پایین خانوار ایرانی قرار گیرد و دلیل این امر هم تورمی است که موجب گرانی و افزایش هزینه های ضروری خانوار شده است. در این شرایط و با توجه به اینکه قیمت خدمات گردشگری و همچنین حامل های انرژی مانند بنزین تغییر چندانی نداشته است می توان کشور را به سمت انجام سفر های گروهی و سفر با تور تشویق کرد تا از این طریق هم افراد جامعه به مسافرت بپردازند، هم چرخه اقتصاد گردشگری فعال شود و هم اینکه سفر با تور به فرهنگ سفر ایرانی ها اضافه شود که بتوانند سفر هایی با امکانات بیشتر و هزینه کمتر انجام دهند.

در پایان می توان اذعان کرد که شرایط کنونی اقتصاد کشور در کنار تهدید هایی که برای صنایع مختلف به ویژه صنعت گردشگری دارد می تواند موجبات خیرات و برکات زیادی برای کشور شود به شریطی که این شرایط را با نگاهی دقیق و علمی تجزیه و تحلیل نموده و فرصت های آن را بهتر شناسایی نماییم.

 

منبع: پژوهشکده حکمت

Iran (Islamic Republic of)
صابر
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
با سلام جالب بود
ارسال نظر
captcha