چه کسانی سنگر جوانان انقلابی را هدف قرار داده اند؟
بیش از ۴۰ روز پیش بود که مسئولان یکی از هیئت‌های قدیمی و بزرگ شهرری در تماسی خبر از اتفاقی دادند که باعث تعجب و حیرت بود. خبر این بود؛ «عده‌ای شبانه با لباس نظامی و اسلحه با یورش به آستان شیخ صدوق (ابن بابویه) (ره) با خاموش کردن برق مجموعه و قطع دوربین‌های موجود پس از آنکه نگهبانان مستقر در محوطه آستان را درون اتاقکی حبس کرده‌اند، اقدام به تخریب سازه‌های حسینیه شهدای مدافع حرم وابسته به هیئت محبان المهدی(عج) نموده‌اند.»

به گزارش فرهنگ سدید: بیش از ۴۰ روز پیش بود که مسئولان یکی از هیئت‌های قدیمی و بزرگ شهرری در تماس با کیهان خبر از اتفاقی دادند که باعث تعجب و حیرت بود. خبر این بود؛ «عده‌ای شبانه با لباس نظامی و اسلحه با یورش به آستان شیخ صدوق (ابن بابویه) (ره) با خاموش کردن برق مجموعه و قطع دوربین‌های موجود پس از آنکه نگهبانان مستقر در محوطه آستان را درون اتاقکی حبس کرده‌اند، اقدام به تخریب سازه‌های حسینیه شهدای مدافع حرم وابسته به هیئت محبان المهدی (عج) نموده‌اند.»
مسئول این هیئت در توضیح بیشتر ماجرا گفت: ۲۲ سال از تاسیس هیئت محبان المهدی (عج) در جوار مقبره عارف کامل و زاهد خداجو مرحوم شیخ رجبعلی نکوگویان (خیاط) که در قسمت غربی آستان محدث والامقام شیخ صدوق (ره) قرار دارد می‌گذرد. این هیئت که در ابتدا با عده‌ای از جوانان ولایی و مذهبی شهرری راه‌اندازی شد، در سال‌های بعد و تاکنون با برپایی یکی از باشکوهترین مراسمات دعای ندبه در صبح‌های جمعه پذیرای جمعیتی بیش از ۵۰۰ نفر از مشتاقان اهل بیت (ع) از جوانان و پیران گرفته تا زنان و خانواده‌هایی است که همه آن‌ها از اقشار مومن و انقلابی شهر مذهبی ری هستند. این هیئت سال‌هاست که با دعوت از وعاظ و کارشناسان خبره و نامی کشور در زمینه علوم و معارف اسلامی تبدیل به پایگاهی مستحکم در جذب و معرفت بخشی جوانان و خانواده‌ها شده است. ویژگی این هیئت این است که محوریت برنامه‌ها استفاده از منبر‌های پرمحتوا و به روز و کاربردی در جهت اهداف والای انقلاب اسلامی و تحقق رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب می‌باشد.
سیدحیدر موسوی درباره سازه و بنای تخریب شده این هیئت هم گفت: در سال‌های گذشته در زمان برگزاری دعا و برنامه‌ها از چادر‌های برزنتی موقت استفاده می‌شد که این چادر‌ها بعد از مراسم جمع‌آوری می‌شد تا مزاحمتی برای تردد احتمالی نداشته باشد. پس از آن در سال‌های اخیر با استقبال زیاد مردم و کمک خیرین سازه هیئت بهسازی شد به صورتی که سقفی برای این قسمت تعبیه و از کرکره‌های برقی برای دیواره حسینیه استفاده شد که پس از برگزاری مراسمات کرکره‌ها بالا برده می‌شد تا در طول هفته خللی در رفت و آمد مردم ایجاد نشود یعنی همه اقدامات با صرف هزینه‌های هنگفت که از سوی کمک‌های مردمی و خیرین تامین شد و ریالی از آن از سوی هیچ ارگان یا سازمان دولتی و غیر‌دولتی نبوده است در نظر گرفته شد تا وجود این سازه هیچ مزاحمتی برای مراجعان به این آستان مبارک نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه دارای حکم رسمی از سوی تولیت وقت آستان شیخ صدوق در سال‌های گذشته برای مدیریت مقبره شیخ رجبعلی خیاط می‌باشد، از تعامل این هیئت با مسئولان و متولیان اوقاف و آستان مبارک شیخ صدوق در همه سال‌های گذشته خبر داد.
موسوی درباره ماجرای تخریب سازه هیئت اظهار داشت: صبح ۲۸ آبان ماه امسال بود که به ما خبر دادند در یک اقدام مشکوک با یورش شبانه عده‌ای که لباس نظامی و اسلحه داشتند و محبوس کردن نگهبانان در یکی از اتاقک‌های آستان و به کارگیری بیش از ۲۰ نفر کارگر و برشکار سازه هیئت شهدای مدافع حرم تخریب شده است.
وی افزود: طبق گزارشی که توسط پلیس ۱۱۰ از نگهبانان مقبره در محل تهیه شده است این اقدام ۲۷ آبانماه امسال ساعت ۲۱:۴۵ آغاز و تا ۵ بامداد ادامه داشته است که طی آن علاوه‌بر تخریب کامل سازه آهنی به مساحت تقریبی ۴۰۰ متر مربع تجهیزات متعلق به این هیئت از قبیل: تعداد ۱۱ عدد کرکره برقی بزرگ و تعداد ۴ عدد بخاری گازی هیتر ۱۴۰ - تعداد دو عدد کولر سلولوزی صنعتی بزرگ و تعداد پنج عدد باند اکو بزرگ و تمام سیستم روشنائی - تعداد ۹ عدد پنکه سقفی به طور کامل تخریب شده است. شاید در نگاه اول احتمال انجام این اقدام عجیب به نیت سرقت سازه‌ها و تجهیزات به ذهن می‌رسید، اما با بررسی انجام شده مشخص شد که هیچ سرقتی انجام نگرفته است.
تخریب با هدف مبهم
نکته عجیب اینکه وقتی سرقتی صورت نگرفته است پس چه فرد یا افرادی از این تخریب هولناک سود می‌برده‌اند یا دنبال تخریب آن بوده‌اند؟
موضوعی که در صحبت‌های حیدر موسوی جلب توجه می‌کند، این است که وی معتقد است پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که گویا مسئولان اوقاف شهرری و تولیت آستان شیخ صدوق که در ماه‌های اخیر منصوب شده‌اند بی‌ارتباط به این ماجرا نیستند.
البته وی به یک طرح شکایت حقوقی از سوی مسئولان وقت اوقاف در سال ۸۸‌اشاره کرد و گفت: در آن سال با توجه به فعالیت‌های مثبت و مورد تأیید هیئت محبان المهدی (عج) که مسئولان و علما و بزرگان شهرری هم بر آن صحه گذاشتند با دخالت مسئولان و علما و بزرگان موضوع شکایت لغو و توافقنامه‌ای به امضای ریاست وقت اوقاف ری، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی ری، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی ری و بنده از طرف هیئت رسید که هرگونه تصمیم درباره این هیئت و مجموعه با نظر طرفین صورت پذیرد. از آن سال تا کنون هم بدون هیچ مشکلی و با هماهنگی کامل با مسئولان اوقاف و آستان فعالیت‌های فرهنگی مذهبی این هیئت ادامه‌اشته است.
موسوی ادامه داد:، اما این حرمت‌شکنی مکان مقدس و مذهبی و حسینیه‌ای که مزین به نام شهدای مدافع حرم و شهید مدافع این هیئت شهید علی امرایی و اسائه ادب به حرمت امام زمان علیه‌السلام است باعث برهم خوردن احساسات مذهبی مردم مطلع از واقعه و تألم خاطر خانواده معزز شهدا، جامعه محترم روحانیت و قشر مذهبی و متدینین و اقشار حزب‌اللهی و هیئت‌های مذهبی شهر شده و بازتاب بسیار نامناسبی در سطح جامعه داشته بصورتی که تعداد زیادی از آن‌ها در اجتماعی بزرگ در محل خرابه‌های حسینیه با امضای طوماری خواستار رسیدگی فوری مقامات قضایی و امنیتی و انتظامی و نظامی در این مورد بسیار حساس شده‌اند.
بی‌میلی اوقاف نسبت به پیگیری ماجرا!
اما از آنجا که مسئول این هیئت و حسینیه و برخی افراد دیگر در تحقیق میدانی خبرنگار کیهان انگشت اتهام را به سوی اوقاف شهرری و متولی آستان شیخ صدوق می‌گرفتند، برای پیگیری موضوع با مسئول آستان شیخ صدوق که این اتفاق در حوزه مسئولیت وی رخ داده تماس گرفتیم که وی به طرز عجیبی از هرگونه توضیح خودداری کرد و پاسخ سؤالات ما را به مسئول اوقاف شهرری ارجاع داد، حال آنکه وقتی مسئولی متولی یک مجموعه‌ای باشد باید پاسخگوی اتفاقات در آن مکان هم باشد.
پس از آن حجت‌الاسلام صادقی رئیس‌اوقاف شهرری بی‌میلی وی از پیگیری ماجرا بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آمد. صادقی که مصاحبه نکردن متولی آستان شیخ صدوق در این باره را تصمیم و ابلاغ خود اعلام کرد، پیش از هر چیز بی‌توجه به حساسیت‌های برانگیخته شده پس از وقوع حادثه مذکور همه چی را عادی و برطرف شده توصیف می‌کرد. وی پس از اصرار خبرنگار کیهان برای روشن شدن ابعاد ماجرا خبر از پیگیری می‌داد.
در تماس‌های بعدی ما باز هم ایشان خواستار این بود که این ماجرا رسانه‌ای نشود و برای نگارنده نیز عجیب بود که مگر نه اینکه اوقاف به عنوان متولی بقاع متبرکه باید با جدیت پیگیر حوادث رخ داده در آن‌ها باشد پس چرا ایشان تمایلی به باز کردن موضوع نداشت. صادقی نه حرف و حدیث‌های مطرح شده مبنی بر اینکه اوقاف مسئول تخریب این سازه بوده است را تأیید می‌کرد و نه تمایل به دنبال کردن ماجرا داشت، تا جایی که معتقد بود کاری است که شده است و شاید در این تخریب و ماجرا خیریتی است و حال باید بعد از این به کار‌های دیگر پرداخت.
نا گفته نماند اخیرا رواق بزرگی در جوار مقبره شیخ صدوق ساخته شده است که مسئولان اوقاف تمایل زیادی دارند مراسمات در آن برگزار شود و شاید یکی از دلایلی که برخی اوقاف را عامل تخریب سازه هیئت می‌دانند این باشد که با تخریب این هیئت، رواق ساخته شده رونق بگیرد، از جمله در هفته‌های اخیر اقدام به برگزاری مراسمات دعای ندبه در رواق جدید کرده‌اند، که البته هیچ اشکالی به این کار وارد نیست، اما در این زمینه مسئول هیئت محبان المهدی (عج) معتقد است که نباید برای رونق دادن به جایی، جای دیگری که مورد استقبال مردم و پرورش‌دهنده شهدای مدافع حرم بوده است را تخریب کرد. ما هیچ وقت با برگزاری مراسمات دیگر مشکلی نداشته ایم. البته تا مشخص شدن کامل ابعاد این حادثه حضور هیئت ما در رواق تازه ساز معنی ندارد.
رئیس‌اوقاف شهرری در لابلای گفت‌و‌گوی مفصل ما با وی در جایی از غیر قانونی بودن استقرار این هیئت و حسینیه گفت و بدون اینکه مسئولیت این حادثه را بر عهده بگیرد ضمن رد کردن نقش اوقاف در این ماجرا اعلام کرد که اگر کاری صورت گرفته (یعنی تخریب سازه هیئت) حتما روال قانونی را طی کرده است! البته مسئول هیئت مذکور هر گونه ابلاغ و صدور حکم قانونی را رد کرد و گفت: اگر ابلاغ و حکمی وجود داشت و به دست ما می‌رسید اعتراضی به آن نداشتیم.
اما در ادامه کیهان بدون اینکه قصد صدور حکم و تعیین مقصر را داشته باشد صرفا برای روشن شدن این ماجرای عجیب بررسی ابعاد دیگر آن را در پیش گرفت.
با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده و شیوه عجیب تخریب حسینیه مدافعان حرم و اطلاع ما از تشکیل پرونده در پلیس امنیت شهرری و دادسرا، پیگیر ماجرا از مسئولان پلیس امنیت و دادستانی شهرری شدیم که آن‌ها نیز به دلایل خاص از ارائه توضیحات و اطلاعات بیشتر در مورد نتیجه تحقیقات خودداری کردند که البته ایرادی نمی‌توان به این موضوع گرفت.
چند سؤال و نکته مهم.
اما در این میان با تأمل در این ماجرای پرابهام چند نکته و سؤال مهم مطرح می‌شود که پاسخ دقیق و توجه مسئولان امر به آن‌ها را می‌طلبد.
۱. با گذشت بیش از ۴۰ روز از وقوع این حادثه ابعاد اصلی این ماجرا همچنان مبهم است و توقع می‌رود در موضوعی به این اهمیت که در سطح یک شهر مذهبی حساسیت برانگیز شده است، پلیس و دستگاه قضائی با سرعت و قاطعیت بیشتر ابهامات موجود را برطرف کنند.
۲. با توجه به ابعاد خاص و امنیتی نحوه اجرای عملیات تخریب و حضور عاملان حادثه با لباس نظامی و اینکه به گفته مسئول این هیئت تاکنون هیچ کدام از نهاد‌های نظامی، انتظامی و امنیتی شهرری دخالت در این ماجرا را تایید نکرده‌اند، باید هرچه سریعتر مشخص شود که چه کسانی به خود اجازه داده‌اند با استفاده از پوشش نیرو‌های نظامی کشور و ایجاد جو بدبینی و ضدامنیتی در بین مردم مذهبی شهرری دست به چنین کاری بزنند؟
۳. اگر ابعاد مخفی این حادثه روشن نشود و فردا روزی مشابه چنین حادثه‌ای در جای دیگری رخ دهد چه کسی مسئولیت آنرا به عهده می‌گیرد؟
۴. آیا رسیدگی به این موضوع و رسیدن به اصل ماجرا تا این حد زمان بر است؟ نمی‌توان اهمیت و لزوم داشتن سرعت و دقت در رسیدگی به چنین پرونده‌هایی را منکر شد.
۵. در مورد نسبت دادن این ماجرا به مسئولان اوقاف شهرری، ضمن اینکه کیهان قصد پیش داوری ندارد و طی چند مرحله برای شنیدن توضیحات آن‌ها با مسئول مربوطه گفتگو داشته است، که البته خیلی واضح و قانع‌کننده نبوده است باید گفت: اینکه اوقاف شهرری به عنوان متولی اصلی اماکن مذهبی و مدافع اصلی مراسمات و هیئت‌ها تمایلی به پیگیری این اتفاق ندارد هم جای سؤال دارد.
۶. پاسخ به اینکه آیا به راستی مسئول اوقاف شهرری و متولی آستان شیخ صدوق نقشی در تخریب سازه یک هیئت قدیمی و معتبر دارند برای دفاع از جایگاه و شأن سازمان محترم اوقاف و امور خیریه که دارای کارنامه درخشان در زمینه امور فرهنگی و مدیریت موقوفه‌ها و همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مناسب در بقاع متبرکه سراسر کشور است واجب و ضروری است. آیا مسئولان ارشد سازمان اوقاف در جریان این اتفاق و حساسیت‌های بعدی آن هستند؟ آیا سکوت و ندادن توضیح مناسب بر ابهامات نمی‌افزاید؟
۷. اینکه عده‌ای جوان مذهبی و ولایی ۲۲ سال پرچم یک حرکت معنوی و فرهنگی موثر را در این وانفسای تهاجم فرهنگی دشمن و وجود مشکلات فرهنگی و اقتصادی در سطح کشور به دوش می‌کشند جای تقدیر و تجلیل دارد نه اینکه آشیانه و سنگر فرهنگی آن‌ها بر سرشان خراب شود، بنابراین باید هرچه سریعتر مشخص شود چه کسانی با این اقدام مشکوک سعی در ایجاد اخلال در یک حرکت جهادی موثر و آتش به اختیار را داشته‌اند؟ البته برگزاری منظم مراسمات معمول این مجموعه در محل خرابه‌های این حسینیه آن هم در سرما و باد و باران نشان از عزم جزم ادامه مسیر در این خاکریز فرهنگی از سوی آنان است.
۸. حتی اگر با همه تلاشی که مسئولان این هیئت برای ایجاد نشدن مزاحمت حین برگزاری مراسم و پس از آن برای سایر مردم و مراجعه کنندگان به آستان شیخ صدوق داشته‌اند، حکمی یا ابلاغی برای جمع‌آوری این سازه که جز برای ذکر دعا و کسب معارف اهل بیت استفاده دیگری نداشته است از سوی اوقاف یا سایر ارگان‌ها صادر شده است (که اگر چنین باشد جای تعجب دارد)، چرا هیچ اطلاعی به مسئولان و اعضای این هیئت داده نشده است و آیا اجرای یک حکم قضائی یا سازمانی (در صورت وجود) در نیمه شب و با این روش مشکوک صورت می‌گیرد؟
۹. بر فرض وجود چنین حکمی چرا هیچ ارگان یا سازمانی مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد؟ اگر حکمی قانونی و با طی کردن مراحل لازم صادر شده باشد چه کسی توان یا قصد ایستادگی در مقابل آن را دارد، آن هم جوانان مذهبی و فعالان فرهنگی که دل در گرو ولایت داشته و پاسدار حریم قانون هستند.
۱۰. در روز‌های پس از تخریب این سازه هیئت‌های مختلف تهران و شهرری با نصب پلاکارد اعتراض خود را به آن نشان دادند، اما باید مشخص شود که چه کسانی مسئول پائین آوردن و تخریب بنر‌ها و پلاکارد‌های اعتراضی هستند؟ چه کسی تصویر شهید مدافع حرم علی امرایی شهید منسوب به این هیئت را با رفتار اهانت‌آمیز از محل هیئت جدا کرده است؟
۱۱. پیگیری این موضع و به سرانجام رساندن آن می‌تواند مانع بروز وتکرار چنین حرکاتی در تحت فشار قرار دادن مجموعه‌های خود جوش و خادمان فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و انقلابی شود، لذا کیهان ضمن اعلام نداشتن موضع و خودداری از اظهارنظر صریح درباره مقصران احتمالی این حادثه، تا مشخص شدن نهایی ابعاد پنهان این ماجرا پیگیر آن خواهد بود.

تخـریـب پـرابهـام سازه یک هیئت فعال فرهنگی و مذهبی

ارسال نظر
captcha