نگاهی به مسابقه تلویزیونی «میدون»؛
برنامه‌سازی در شبکه‌های تلویزیونی با اهداف مختلفی انجام می‌شود. مسأله ترویج خلاقیت، فرهنگ کارآفرینی و همچنین آموزش‌دادن به افراد علاقه‌مند، بخش مهمی از مأموریت یک رسانه است. برنامه «میدون» یکی از همین برنامه‌های موفق سازمان صداوسیما در حوزه ترویج اهداف گفته شده است. در واقع برنامه «میدون» یکی از برنامه‌های شبکه سوم سیما است که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و در فصل‌های مختلف تبدیل به یکی از برنامه‌های متمایز تلویزیون شده است.

به گزارش«سدید»؛ برنامه‌سازی در شبکه‌های تلویزیونی با اهداف مختلفی انجام می‌شود. مسأله ترویج خلاقیت، فرهنگ کارآفرینی و همچنین آموزش‌دادن به افراد علاقه‌مند، بخش مهمی از مأموریت یک رسانه است. برنامه «میدون» یکی از همین برنامه‌های موفق سازمان صداوسیما در حوزه ترویج اهداف گفته شده است. در واقع برنامه «میدون» یکی از برنامه‌های شبکه سوم سیما است که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و در فصل‌های مختلف تبدیل به یکی از برنامه‌های متمایز تلویزیون شده است.

توجه به مشاغل نوپا

این برنامه یک رقابت تلویزیونی استعدادیابی شغلی با هدف حمایت از کسب‌وکار‌های برتر نوپا است که به تهیه‌کنندگی محمدحسین هاشمی گلپایگانی تولید و از شبکه سه سیما پخش می‌شود. فصل اول «میدون» از مهر ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ و فصل دوم آن از تیر ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ روی آنتن بود. مجموع قسمت‌های دو فصل اول و دوم به عدد ۱۵۰ رسید. فصل سوم نیز از فروردین‌ماه ۱۴۰۱ پخش شده و تا پایان سال ادامه دارد. تلویزیون در این زمینه؛ یعنی برنامه‌های آموزشی و استعدادیابی در حوزه ایجاد کار و کارآفرینی خیلی دست پُری نداشت که «میدون» این خلأ را پر کرد.
برنامه «میدون» به این صورت است که سه شرکت‌کننده راه‌یافته به هر قسمت به ارائه طرح خود می‌پردازند و کارآفرین برتر انتخاب می‌شود. در پایان هفته (در فصل اول) و ماه (در فصل دوم) با رأی مخاطبان، «کارآفرین برگزیده» از میان نفرات برتر برنامه‌ها انتخاب شده و برای تبدیل طرح منتخب به کار صنعتی به برگزیده وام اختصاص داده می‌شود تا بتواند کسب‌وکار و ایده خود را تبدیل به یک کسب‌وکار تجاری و انبوه کند.

فصل جدید «میدون»

فصل سوم این برنامه سال گذشته با تغییراتی روانه آنتن تلویزیون شد. در فصل سوم برنامه، شرکت‌کننده‌ها با ریل وارد میدون می‌شوند و در یک دقیقه کسب‌وکار خود را ارائه می‌دهند. در این یک دقیقه فرصت دارند یکی از سه داور را قانع کنند که شرکت‌کننده را انتخاب کنند و این فرد به بخش اصلی برنامه راه یابد.
فصل چهارم این برنامه چندی پیش شروع به کار کرده است که تم اصلی همیشگی خودش را با تغییراتی جزئی در تعداد داور و سبک اجرای شرکت‌کنندگان دارد و تأکید این فصل بر پرداختن به کسب‌وکار‌های خاص و اهمیت کارآفرینی به سبک جدید است.

«میدون» از کجا آمد؟

ایده معرفی کارآفرینان از دو سال قبل از ساخت «میدون» وجود داشته و به‌خصوص در دو برنامه تلویزیونی «پایش» و «حرف حساب» بخش‌هایی به معرفی کارآفرینان اختصاص یافته بود؛ اما بیشتر حالت حاشیه‌ای و جنبی داشت. از دل همین آزمون و خطاها، برنامه «میدون» متولد شد.
در مورد برنامه «میدون» اطلاعات جالبی هم منتشر شده که نشان‌دهنده توجه مخاطب به این برنامه است. بر اساس اعلام روابط عمومی «میدون»، این برنامه تا به امروز ۷۳۷ نفر شرکت‌کننده داشته است که در این میان حدود هفت هزار نفر در سایت برنامه ثبت‌نام کردند؛ یعنی حدود هفت هزار نفر علاقه‌مند به شرکت در این برنامه بودند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان در برنامه هم جالب است. میانگین سنی شرکت‌کنندگان در این برنامه ۲۸ سال است. پایین‌ترین سن شرکت‌کننده ۲۱ و بالاترین ۷۷ است. از این میان ۶۲۳ نفر آقا و ۱۰۴ نفر خانم هستند. ۵۴۳ میلیارد تومان هم در مجموع سرمایه‌گذاری بوده که به افراد شرکت‌کننده و برتر در این برنامه در قالب‌های مختلف از جمله وام بلاعوض و... اهدا شده است؛ یعنی حمایت‌های خوبی هم از شرکت‌کنندگان شده است.

تابوی فعالیت اقتصادی زنان شکسته شود

خانم مهرنوش یکی از داوران این برنامه است که مدتی هم مدیرعامل یکی از اپراتور‌های تلفن همراه کشور بود. او در مورد این برنامه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان داشته است: «من از مردم و بالاخص خانم‌ها می‌خواهم که بیایند و کمک کنند تابوی شکست زنان در کار‌ها و فعالیت‌های اقتصادی را بشکنند، زیرا خواستن، توانستن است و دعوت ویژه می‌کنم از دختران سرزمینم خاصه دختران روستایی، دانشگاهی و... که بیایند در این برنامه شرکت کنند و پیشرفت کنند و از شکست نترسند؛ چراکه شکست مقدمه پیروزی است.»

ایجاد کار بهترین خدمت به مردم است

علیرضا یونچی، داور مطرح این برنامه  در خصوص اهمیت حوزه کسب‌وکارگفت : «درخواست می‌کنم چشم و گوش مردم در کار خیر علی‌الخصوص در مباحث اقتصادی باز شود.»
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما علت اقبال برنامه «میدون» چه عواملی است، گفت: «ما در برنامه «میدون» حرف و درد مردم را گفتیم و برای برطرف کردن آن راهکار ارائه کردیم. وقتی مشکلات مردم را بیان کنید و برای آن راهکار پیشنهاد دهید، باعث برطرف شدن مشکل خواهید شد.» وی افزود: «در این برنامه کارخانه‌دار و کسی که تجربه کرده و حتی برخی وقت‌ها شکست خورده است به‌عنوان داور یا میزبان می‌آید، کمک می‌کند و راهنمایی می‌دهد تا آن جوان و کارآفرین بتواند پیشرفت کند و شکست را تجربه نکند.»
این داور مسابقه «میدون» گفت: «از همین تریبون به کسانی که تجربه دارند و سنی از آن‌ها گذشته است، اعلام می‌کنم که تکلیفی گردن شما است و باید به این جوانان و کارآفرینان نوپا کمک کنید. بازنشستگان به‌جای نشستن در پارک، بیایند، بنشینند و تابلویی بزنند و بگویند کارآفرینی دارند و به ایجاد اشتغال در جامعه کمک کنند.»
به کمک جوانان بشتابید
وی در مورد تجربیات خود در برنامه «میدون» هم تصریح کرد: «من از برنامه «میدون» چیز‌های زیادی یاد گرفتم، یکی از آن‌ها این است که به جوانان و مردم کمک کنم و تجربیاتم را انتقال دهم، حتی در این برنامه یکسری کار‌ها یاد گرفتم و به تجربیات خودم اضافه شد.» بخش دیگری از گفتگو با این داور مسابقه «میدون» به تفاوت این برنامه با برنامه‌های شبیه به خود اختصاص پیدا کرد. وی در این زمینه گفت: «میدون اصلا شبیه به خودش ندارد؛ بلکه برنامه منحصربه‌فردی است و در این برنامه به کسب‌وکار‌های کوچک فرصت دیده‌شدن رایگان داده شده و از آن‌ها حمایت مالی و تخصصی هم می‌شود.»

برنامه‌ای خلاقانه که نیاز به توجه دارد

برنامه «میدون» تجربه موفق رسانه‌ای در حمایت از کارآفرینان و ترویج فرهنگ کارآفرینی در رسانه ملی است. مسأله‌ای که نیاز امروز اقتصاد کشور است و رهبری هم در سالیان گذشته به این امر توصیه و تأکید کردند؛ اما متأسفانه همچنان فرهنگ کار در جامعه ایران دچار مشکل است، کارآفرینی تقبیح می‌شود و کار کارمندی و خلاقیت‌کُش تشویق می‌شود که این امر با مسأله توسعه و افزایش درآمد ملی کشور در تعارض است. ارزش‌آفرینی و هدایت جوانان در حوزه‌های مورد علاقه که هم بتوانند درآمد کسب کنند و هم برای دیگران شغل دست‌وپا و قوه خلاقیت خود را تقویت کنند، نیاز اقتصاد کشور است که برنامه «میدون» در این زمینه یک برنامه موفق و تکامل‌یافته بود و توانست بر مخاطبان و علاقه‌مندان این حوزه تأثیر بگذارد؛ اما صداوسیما نباید محدود به این برنامه و تک برنامه‌هایی از این دست شود. مسأله ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی باید در همه برنامه‌ها و فرمت‌های مختلف تولیدات رسانه‌ای مورد توجه رسانه ملی قرار گیرد. به امید روزی که ایجاد کسب‌وکار‌های خلاقانه، فردی و شخصی در کشور رونق پیدا کند و جوانان از فضای علاقه برای استخدام در ادارات دولتی پرهیز کنند و به دنبال علائق خود بروند. در این صورت است که رفاه جمعی در جامعه ایران رشد کرده و جوانان تحصیل‌کرده هم به آینده خود و کشور امیدوار خواهند شد.

/انتهای پیام/

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha