بررسی کلاهبرداری که در اثر غفلت والدین اتفاق می‌افتد؛
همین چند سال پیش بود که وقتی در کوچه و خیابان قدم می‌زدیم، متوجه حضور جمع زیادی از کودکان و نوجوانان می‌شدیم که مشغول سپری کردن اوقات فراغت و بازی با یکدیگر بودند و صدای‌شان محله را برداشته‌بود؛ بازی‌هایی که هزینه‌ای نداشت و به دنبال هم دویدن و دیگر بازی‌های دسته‌جمعی ختم می‌شد.

به گزارش«سدید»؛ همین چند سال پیش بود که وقتی در کوچه و خیابان قدم می‌زدیم، متوجه حضور جمع زیادی از کودکان و نوجوانان می‌شدیم که مشغول سپری کردن اوقات فراغت و بازی با یکدیگر بودند و صدای‌شان محله را برداشته‌بود؛ بازی‌هایی که هزینه‌ای نداشت و به دنبال هم دویدن و دیگر بازی‌های دسته‌جمعی ختم می‌شد.

البته فراموش نکنیم تنها هزینه این بازی ناراحتی افراد کهنسال در هر کوچه به خاطر سر و صدای کودکانی بود که مشغول بازی‌هایی نظیر فوتبال، گل کوچک، کارت بازی، دنبال بازی و... بودند که هرچه جلوتر رفتیم این سبک زندگی جای خود را به زندگی هوشمند داد و کودکان و نوجوان جذب فناوری‌های نوظهور شدند و سبک زندگی سنتی از بین رفت؛ فناوری‌ای که به خانه‌نشینی کودکان، نبود فعالیت و تخلیه انرژی‌های کودکانه، خلوتی کوچه‌ها و پارک‌های محلی و... منجر شد. در ابتدا این فروشگاه‌های بازی بودند که کودکان و نوجوانان را برای ساعاتی دور هم جمع می‌کرد تا به صورت گروهی مشغول بازی‌های رایانه‌ای شوند.

سود کلاهبرداران از در اختیار قرار دادن تلفن‌های همراه به فرزندان‌تان

متاسفانه کلاهبرداران با ارسال برخی تبلیغات روی تلفن‌های همراه از طریق نرم‌افزار، ارسال لینک‌ها، بازی‌های آلوده و... با یک چشم برهم زدن تمامی اطلاعات شما را تخلیه شده و دست‌تان هم به جایی بند نیست؛ البته فقط کلاهبرداران منتظر کودکان نیستند و برخی اوقات نیز خود کودکان اقدام به خرید اینترنتی بازی‌ها و... می‌کنند که تخلیه حساب و خرید اینترنتی را در پی دارد. برهمین اساس علیرضا طباطبایی هاشمی، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با جام‌جم درباره خطراتی که تلفن همراه می‌تواند در حین بازی کودکان برای خانواده‌ها ایجاد کند، می‌گوید: «بچه‌ها یکی از عمده‌ترین هدف‌های کلاهبرداران رایانه‌ای هستند؛ چراکه بسیاری از کودکان اگر مرتکب تخلفی شوند، موضوع را به خاطر ترس و... با خانواده مطرح نمی‌کنند و مستند کردن موضوع را نیز بلد نیستند، به همین دلیل سرنخ‌ها از دست می‌رود.»

اغفال کودکان بسیار راحت‌تر از بزرگسالان است

وی با بیان این‌که کودکان بسیار راحت‌تر نسبت به بزرگ‌تر‌ها اغفال می‌شوند و تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، می‌افزاید: «در چنین فضایی کودکان آسیب‌پذیرتر ازدیگران هستند و تنها راه جلوگیری از وقوع این اتفاقات نظارت و کنترل خانواده است. موضوع نظارت بر کودکان و کنترل آن‌ها در فضای مجازی، یکی از مباحثی است که در تمام دنیا دنبال می‌شود و آموزشگاه‌ها، موسسات غیرانتفاعی، پلیس و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه کار می‌کنند و ابتدا برای خانواده‌ها در ارتباط با نحوه کنترل کودکان، آموزش‌های تخصصی می‌گذارند.»
این کارشناس حوزه سایبری ادامه می‌دهد: «باید بدانیم چگونه کودکان را کنترل کنیم و مسأله مهم دیگر نظارت خانواده روی تبلت، رایانه و تلفن همراه است تا اگر در اختیار کودکان قرار گرفت، بتوانند از آن مراقبت کنند و حادثه‌ای ایجاد نشود.»
طباطبایی هاشمی تاکید می‌کند: «در حال حاضر بیشتر کودکان تلفن همراه هوشمند، رایانه، تبلت و... در اختیار دارند و خانواده‌ها باید بتوانند بر آن‌ها نظارت کنند؛ ما موارد بسیاری داشته‌ایم که خانواده‌ها بعد از متهم شدن کودک، متوجه موضوع شده‌اند. تا حد امکان توصیه می‌شود تلفن‌همراه خود را در اختیار کودکان قرار ندهید، چراکه داده‌های مهمی از جمله اطلاعات حساب شخصی، نگهداری برخی رمزها، ولت رمز ارز و... هدف کلاهبرداران قرار می‌گیرد.»

هک تلفن همراه مسئولان، به خاطر کودکان‌شان!

به گفته این کارشناس حوزه سایبری، در اختیار قرار دادن تلفن‌های همراه به دست بچه‌ها راه را برای کلاهبرداران باز می‌کند و مواردی داشته‌ایم که تلفن همراه برخی مسئولان به دلیل این‌که در اختیار کودکان‌شان قرار گرفته هک شده و تمام اطلاعات مهم در اختیار دیگران قرار گرفته‌است.
وی ادامه می‌دهد: «همچنین در برخی مواقع نیز حساب خانواده توسط کودکان خالی می‌شود، چراکه در برخی بازی‌ها اقدام به خرید جزئیات و آواتار‌های آن بازی می‌کنند که منجر به ضرروزیان خانواده می‌شود و امکان بازگشت پول نیز وجود ندارد.»

خانواده، مقصر اصلی تخلیه اطلاعات تلفن‌های همراه

این وکیل سایبری با بیان این‌که نبود نظارت خانواده‌ها روی کودکان مشکل اصلی در این‌گونه پرونده‌هاست، می‌گوید: «برخی خانواده‌ها نیز تسلط کافی به رایانه ندارند و همین موضوع نیز منجر شده نتوانند کودکان را کنترل کنند. امروزه تمامی کودکان برای انجام تکالیف درسی به تلفن هوشمند، رایانه، تبلت و... نیاز دارند.»
به گفته طباطبایی هاشمی، تلفن همراه کودکان باید از بزرگسالان جدا باشد و خانواده‌ها نیز باید نظارت کافی روی کودکان داشته‌باشند و با ارتقای سطح دانش خود، کودکان‌شان را بهتر کنترل کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه نرم‌افزار‌هایی اغلب طعمه کلاهبرداران می‌شود، می‌گوید: «موارد زیادی وجود دارد، اما اغلب لینک‌ها و نرم‌افزار‌های آلوده در قالب بازی و تبلیغات ارسال شده و به ایجاد چنین مشکلاتی منجر می‌شود.»
حال باتوجه به مطالب گفته شده، انتظار می‌رود خانواده‌ها نظارت بیشتری روی تلفن‌های همراه، رایانه و... خود داشته‌باشند تا مشکلی برای خود و فرزندان‌شان ایجاد نشود و بتوانند آگاه‌سازی مناسبی را برای فرزندان‌شان داشته‌باشند.

/انتهای پیام/

منبع: جام جم
ارسال نظر
captcha