بررسی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان؛
دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شعار این دوره از جشنواره را با توجه به روحیه آرمانگرایانه و میل به پیشرفت کودکان و نوجوانان، «بچه‌ها به سمت قله» اعلام کرد و گفت: با این شعار می‌خواهیم میل به پیشرفت و آرمانگرایی و خودباوری را در بچه‌ها تقویت کنیم.

به گزارش«سدید»؛ جشنواره سی و پنجم فیلم کودک و نوجوان شعار خود را «بچه‌ها به سمت قله» اعلام کرده که ظاهراً برگرفته از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب است.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شعار این دوره از جشنواره را با توجه به روحیه آرمانگرایانه و میل به پیشرفت کودکان و نوجوانان، «بچه‌ها به سمت قله» اعلام کرد و گفت: با این شعار می‌خواهیم میل به پیشرفت و آرمانگرایی و خودباوری را در بچه‌ها تقویت کنیم.
این جشنواره برای خود در این دوره شعار خوبی انتخاب کرده است، اما باید امیدوار بود این رویداد در شعار متوقف نماند و شاهد برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌هایی برای ارتقای کمی و کیفی این ژانر باشیم.
مجید زین‌العابدین، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نشست خبری این رویداد با اشاره به اینکه چابک‌سازی ستاد یکی از ضرورت‌های پیش روی جشنواره بود که سعی کردیم از حیث مسئولیت‌ها و با استفاده از ظرفیت‌های بومی و میزبانی اصفهان تفویض وظیفه کنیم، عنوان کرد: فکر کردیم جشنواره باید شأن و منزلت خود را هم در بخش ملی و هم در بخش بین‌المللی حفظ کند و برای این شأن هم برنامه‌ریزی کردیم. ابتدا نظر این بود که دو بخش ملی و بین‌المللی یکی شود، اما با این کار حق سینمای کودک ادا نمی‌شد و در نهایت تصمیم گرفتیم دو بخش ملی و بین‌المللی را در بخش فیلم‌های بلند داستانی و پویانمایی برگزار کنیم. افتتاحیه جشنواره در روز ۱۴ مهر در اصفهان و اختتامیه آن هم ۲۰ مهر برگزار خواهد شد. زمان نمایش فیلم‌ها نیز بین ۱۵ تا ۱۹ مهر که هفته جهانی کودک نیز است، خواهد بود.

بچه‌ها به سمت قله

مجید زین‌ العابدین با اشاره به شعار جشنواره نیز بیان کرد: «بچه‌ها به سمت قله» شعار جشنواره امسال است، چراکه بچه‌ها هم روحیه کمال‌طلبانه دارند و به همین علت این شعار را انتخاب کردیم که خودباوری و انگیزه را در بچه‌ها تقویت کنیم. امیدواریم این شعار مضمون محتوای جدیدی را پیش روی آثار کودک قرار دهد.
دبیر جشنواره در ادامه گفت: سینما‌های چهار باغ و پردیس ساحل به عنوان خانه جشنواره انتخاب شده‌است. سالن سینمای سوره حوزه هنری هم میزبان هنرمندان، مسئولان فرهنگ و هنر و رسانه خواهند بود. در حال فراهم آوردن شرایطی برای حضور افرادی هستیم که محدودیت‌های جسمی دارند.
وی با اعلام تعداد داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان مطرح کرد: همه ۳۷۷ نفر خبرنگار کودک و نوجوان را به عنوان مهمان در جشنواره خواهیم داشت. امسال همزمان هفتمین المپیاد کودک و نوجوان را هم خواهیم داشت، ما نمی‌خواستیم صرفاً یک رویداد باشد که ثمره‌ای نداشته‌باشد، در نتیجه تصمیم گرفتیم المپیاد را بسیط‌تر کنیم و برنامه‌ریزی به این شکل شد که المپیاد در کنار جشنواره آغاز شود، اما همزمان با جشنواره تمام نشود، به همین ترتیب احتمالاً دو، سه ماه طول می‌کشد تا بچه‌ها با فضای سینما آشناتر شوند و به ظرفیت فیلمسازی ما اضافه کنند. می‌خواستیم المپیاد را به طور عملی با جشنواره گره بزنیم به همین ترتیب این طراحی جدید درباره المپیاد شد. المپیاد دو محور اصلی دارد؛ یکی طراحی داستان و دیگری ساخت فیلم.

طراحی «زنگ سینما» برای مدارس

زین‌العابدین اظهار کرد: حین برگزاری جشنواره امسال به سنت جشنواره‌های گذشته، کارگاه‌هایی با حضور اساتید ایرانی و خارجی داریم. موضوع زنگ سینما همواره از دغدغه‌های اصلی سینماگران، بچه‌ها و ما بوده‌است، بنابراین مصوب شد که زنگ سینما برای مدارس از امسال راه‌اندازی شود، منتها دوستان ما در وزارت آموزش و پرورش ملاحظاتی درباره چگونگی اجرای آن داشتند که قرار شد ساز و کار این موضوع بررسی و تصویب شود. پیشنهاد شده فیلم‌های خارجی هم ایرانی متناسب با کودکان و نوجوانان به نمایش دربیاید.
دبیر این رویداد گفت: در بخش بین‌الملل آثاری از اندونزی، بلژیک، امارات، ترکیه، کره‌جنوبی، هلند، کانادا، چین، روسیه، پرو و ایران به ما رسیده‌است که از این میان دو تولید مشترک هم داریم و مجموعاً ۱۳ اثر داستانی بلند خواهیم داشت. همچنین در بخش کوتاه و پویانمایی هم آثاری از ۱۱ کشور خواهیم داشت. در بخش ملی هم تنوع بومی و جغرافیایی خوبی از فیلمسازان داشتیم، فیلم‌هایی که به بخش ملی راه پیدا کرده‌اند، تنوع بومی دارند و از ۳۵۹ فیلمی که متقاضی شدند، مجموعاً ۱۴ اثر به بخش بلند رقابتی راه پیدا کردند. بخش خصوصی در حوزه تولید آثار حضور پررنگ داشت و ۷۲ درصد از فیلم‌هایی که در بخش رقابت ملی هستند، از بخش خصوصی آمده‌اند.
وی افزود: در بخش پویانمایی البته به دلیل اینکه این صنعت، گران است آثاری که حمایت بخش دولتی را دارند، بیشتر هستند. بالای ۶۰ درصد از این آثار متعلق به بخش‌های دولتی است. در بخش بین‌الملل یک بخش مرور آثار داریم و تعدادی از فیلم‌های کودک و نوجوان از کشور روسیه با همکاری مؤسسه‌ای از این کشور مرور خواهد شد. همچنین تعدادی از آثار کودک و نوجوان چین هم مرور می‌شود که هر روز یکی از آثار خارجی به نمایش درمی‌آید، علاوه بر کودکان و نوجوانان اصفهانی تعدادی کودک خارجی هم به عنوان مهمان حضور خواهند داشت، تعدادی از آن‌ها هم به عنوان داور با جشنواره همراه می‌شوند. در بخش سیفژ هم هیئت داوری و مهمان خواهیم داشت، کارگاه‌های تخصصی هم داریم که در بخش بین‌الملل با پنج موضوع برگزار می‌شود و مدرسانی از صربستان، فرانسه و چین خواهیم داشت.

یک نقشه راه

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره اظهار کرد: فیلم‌های کودک و نوجوان نیازمند حمایت هستند، تعداد تولید ما عدد قابل‌اعتنایی نیست و سال‌هاست در حوزه تولید فیلم کودک و نوجوان دچار اختلال شدیم. گاهی اوقات مقدورات ما کم است، به خاطر همین عدد تولیدی گاهی به شش، هفت فیلم می‌رسد. مسئله دوم اکران است که باید از آن هم حمایت شود. برخی فیلم‌های ویدئویی داشتیم که پروانه آن‌ها تغییر کرد، برخی فیلم‌ها هم به دلیل اکران، امکان حضور نداشتند. برخی فیلم‌ها به دلیل آنکه در هفته‌های آینده اکران داشتند، امکان حضور نداشتند، اما با گفتگو‌هایی که با سازمان سینمایی شده، قرار است از سینمای کودک و نوجوان در حوزه تولید و اکران حمایت شود. امیدواریم بعد از جشنواره بتوانیم نقشه راه آن را ترسیم کنیم و برای سال‌های آینده جشنواره بهتری داشته‌باشیم.

/انتهای پیام/

منبع: جوان
ارسال نظر
captcha