نگاهی به تبلیغات فیلم ها در سطح شهر؛
تغییرات امروزه در دنیای تکنولوژی برای سازمان‌ها چالش‌های متفاوتی را به وجود آورده و موجب پدیدآمدن رقابتی شدید در دنیای کسب‌وکار شده است. تولید و عرضه کالا‌های فرهنگی در جهان امروز سهم زیادی در افزایش تولید ناخالص ملی دارد. بسیاری از کشور‌های پیشرفته سهم قابل‌اعتنایی در بازار فرهنگی جهان دارند و هر ساله میلیارد‌ها دلار ذخیرە ارزی از طریق تولید و صادرات کالا‌های فرهنگی به دست می‌آورند. تولید و عرضه محصولات فرهنگی در ایران به‌عنوان کسب‌وکار حرفه‌ای مورد توجه واقع نشده، درحالی‌که بسیاری از کشور‌های آسیایی از جمله کرە جنوبی، ژاپن، چین و حتی ترکیه در همسایگی ما توانسته‌اند سرمایه‌های زیادی را از طریق تولید محصولات فرهنگی همچون سریال‌های نمایشی مختلف، به بازار فرهنگی خود تزریق کنند. بااین‌حال تولید محصولات فرهنگی و فروش آن‌ها همواره یکی از دغدغه‌های اصلی کشور‌های دارای پیشینه صنعت فرهنگی به‌شمار می‌رود. به‌تازگی تبلیغ دو سریال در فضای شهری از طرف یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی به چشم می‌خورد که علاوه بر استفاده از سبکی نامتعارف، موجب ایجاد رعب و وحشت در اذهان عمومی نیز شده است که در این گزارش به بررسی آن خواهیم پرداخت.

به گزارش«سدید»؛ تغییرات امروزه در دنیای تکنولوژی برای سازمان‌ها چالش‌های متفاوتی را به وجود آورده و موجب پدیدآمدن رقابتی شدید در دنیای کسب‌وکار شده است. تولید و عرضه کالا‌های فرهنگی در جهان امروز سهم زیادی در افزایش تولید ناخالص ملی دارد. بسیاری از کشور‌های پیشرفته سهم قابل‌اعتنایی در بازار فرهنگی جهان دارند و هر ساله میلیارد‌ها دلار ذخیرە ارزی از طریق تولید و صادرات کالا‌های فرهنگی به دست می‌آورند. تولید و عرضه محصولات فرهنگی در ایران به‌عنوان کسب‌وکار حرفه‌ای مورد توجه واقع نشده، درحالی‌که بسیاری از کشور‌های آسیایی از جمله کرە جنوبی، ژاپن، چین و حتی ترکیه در همسایگی ما توانسته‌اند سرمایه‌های زیادی را از طریق تولید محصولات فرهنگی همچون سریال‌های نمایشی مختلف، به بازار فرهنگی خود تزریق کنند. بااین‌حال تولید محصولات فرهنگی و فروش آن‌ها همواره یکی از دغدغه‌های اصلی کشور‌های دارای پیشینه صنعت فرهنگی به‌شمار می‌رود. به‌تازگی تبلیغ دو سریال در فضای شهری از طرف یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی به چشم می‌خورد که علاوه بر استفاده از سبکی نامتعارف، موجب ایجاد رعب و وحشت در اذهان عمومی نیز شده است که در این گزارش به بررسی آن خواهیم پرداخت.

هویت‌سازی فرهنگی

محصولات فرهنگی حامل ایده‌ها، نماد‌ها و شیوه زندگی‌اند و در نقش‌های مختلف اطلاع‌رسانی، سرگرم‌کنندگی، هویت‌سازی و اثرگذاری بر تجارب فرهنگی ظاهر می‌شوند. محصولات فرهنگی صرفا کالا یا خدمت اقتصادی نیستند، بلکه حامل سبک زندگی، باور‌ها و ارزش‌ها هستند. تحلیل روند‌های جهانی نشان می‌دهد محصولات فرهنگی نه‌تن‌ها در مباحث اجتماعی و فرهنگی نقش روزافزونی یافته‌اند، بلکه در حوزه‌های اقتصادی نظیر اقتصاد خلاق و اقتصاد فرهنگی و سیاست همچون قدرت نرم و امنیت نظیر جنگ هوشمند و امنیت نرم، تأثیرگذار شده‌اند. از طرفی، تبلیغات یکی از مهم‌ترین ابزار‌های جذب مشتریان در بازار‌های جدید است. تبلیغات که هدف آن اثرگذاری بر رفتار مصرف‌کننده است، باید با مطالعه دقیق در زمینه الگو‌ها و مدل‌های مناسب تبلیغی در رسانه‌ها صورت گیرد تا شرکت‌ها بتوانند در این زمینه به اهداف خود دست یابند. تحقق این امر نیازمند تدوین برنامه بر اساس روش‌های کاملا مؤثر مبتنی بر مدل‌های علمی است.

حفظ تمدن ایرانی در تبلیغات

ایران یکی از کشور‌های صاحب فرهنگ و تمدن باستانی است و قدمت صنایع فرهنگی و تولید محصولات فرهنگی در کشور در مواردی به بیش از دو هزار سال می‌رسد. تنوع آثار، صنایع و تولیدات فرهنگی در ایران و نیز خدمات فرهنگی، کشورمان را در رده کشور‌های دارای نام و نشان شناخته‌شده در عرصه فرهنگ در جهان قرار داده است. علی‌رغم غنای صنایع فرهنگی و هنری ایران، شاهد افول اقتصادی تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در کشور هستیم که ضعف‌های تبلیغاتی در بهره‌برداری از علوم و فنون جدید در شیوه معرفی محصولات، کالا‌ها و خدمات فرهنگی را می‌توان یکی از علل قابل‌اتکا در رکود و کاهش فروش محصولات فرهنگی در سال‌های اخیر دانست.

تبلیغات منطبق با ارزش‌ها

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتمـاعی و مخاطبان تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، ممکن است حین مشاهده و یا شنیدن محتوای پیام‌های تبلیغاتی با یک‌سری ناهمسویی‌ها و تناقض‌هـا روبه‌رو شـوند. ایـن ناهمسـویی‌های درک‌شـده در محتوای تبلیغ شامل عدم همسویی محتوای تبلیغ بـا الزامـات سـلامتی جسـمی و روحـی، عـدم همسویی محتوای تبلیغ با مسوولیت‌های اجتماعی، عدم همسویی محتوای تبلیغ با عـرف جامعـه، عدم همسویی محتوای تبلیغ با آموزه‌های دینی و مذهبی و نهایتا عدم همسویی محتوای تبلیغ با آموزه‌های فرهنگی است. اتفاق ایجاد شده در روز‌های اخیر و در پی انتشار ویدئو‌های تبلیغاتی دو ســــــریال «پـــــدر گواردیـــــولا» و «زخم‌کاری‌۲» و استفاده از واقعیت مجازی بـــــرای جذب حداکثری مخاطب باعث به‌وجودآمــــــــدن واکنش منفی مردم و اصحاب رسانه شده است.
در این تبلیغات قرار بر این شده هر پنجشـــــنبه ســـــــاعت ۸ صبح هم‌زمان با پخش هر قسمت از سریال «پدر گواردیولا» بیلبورد شهری خون‌آلود شود که نسخه اولیه آن در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. همچنین پیش از پخش فصل دوم سریال «زخم کاری» در بسیاری از فضا‌های شهری، تبلیغات آن با نصب یک المان چاقوی آغشته به خون که نام سریال به همراه پلتفرم انتشاردهنده آن روی چاقو نوشته شده است را می‌بینیم که به‌نوعی خشم را به جامعه تزریق می‌کند و این نوع تبلیغات باعث می‌شود مردمی که شاید هیچ اطلاعی از این فضاسازی‌ها ندارند و اصلا دنیای فیلم و سریال را دنبال نمی‌کنند، با دیدن این المان‌ها و این نوع تبلیغات دچار یک ناامنی روانی شده و بازخورد آن در روزمره و تعاملات‌شان هویدا شود و در نهایت، استفاده از این نوع ابزار برای تبلیغات باعث ترویج خشونت و آزرده‌خاطرکردن خیل عظیمی از مردمی است که شاید بسیاری از آن‌ها به هر دلیلی در جریان اصل ماجرای این نوع تبلیغ نیستند و ممکن است با تماشای این فضاسازی‌ها، شرایط برای آن‌ها ملتهب شده و موجب تشویش خاطر جمعی شود.

خلاقیت با چاشنی تشویش

استفاده از تبلیغات خلاقانه و بهره‌گیری از امکاناتی همچون واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در دنیای امروز در بسیاری از کشور‌ها مرسوم و رایج است و حتی در دنیای مدرن که اقتصاد و بازاریابی حرف اول را در تمام صنعت‌ها از جمله صنعت سینما می‌زند، می‌تواند شیوه‌ای مؤثر در فرایند جذب مخاطب و سودآوری اقتصادی باشد. برای نمونه در بسیاری از کشور‌های آسیای شرقی همچون چین، ژاپن و کره جنوبی با استفاده از نصب تلویزیون‌های شهری و انتشار تصاویر چندبعدی اقدام به تبلیغات محیطی می‌کنند که حتی می‌تواند منجر به جذب صنعت توریسم نیز شود؛ اما در هر کدام از این جوامع پیش از بهره‌گیری از چنین امکاناتی در ابتدا مقدمه‌سازی و آمادگی لازم جهت شناســـــــایی عمــــوم جامعه با تکنولوژی‌هایی از این دست انجام می‌دهند. اما نکته قابل‌توجـــــــه این‌گونه تبلیغـــــات در ایـــــــران این است که، چون در شرایط فعلی در حال نزدیک شدن به سالگرد اغتشاش‌ها در کشور هستیم، نباید هیچ گزاره، نماد و المانی این ماجرا را یادآوری و تشدید کند و به‌نوعی باید جلوی هر گونه تنش و تشنجی گرفته شود.

/انتهای پیام/

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha