نگاهی به تئاتر سوگواره«ریحانه بهشتی»؛
این روز‌ها در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس چهارمین سوگواره ریحانه‌های بهشتی در حال اجراست؛ سوگواره‌ای که درواقع پاسخی به سوالات مطرح شده دختران نوجوان درباره واژه آزادی است و سعی شده با تفسیر واژه آزادی گامی در جهت تبیین باور‌های اعتقادی برداشته شود. این سوگواره توسط هیات ریحانه‌های بهشتی و دختران نوجوان دهه ٨٠ و٩٠ به صورت کاملا جهادی برگزار می‌شود.

به گزارش«سدید»؛ این روز‌ها در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس چهارمین سوگواره ریحانه‌های بهشتی در حال اجراست؛ سوگواره‌ای که درواقع پاسخی به سوالات مطرح شده دختران نوجوان درباره واژه آزادی است و سعی شده با تفسیر واژه آزادی گامی در جهت تبیین باور‌های اعتقادی برداشته شود. این سوگواره توسط هیات ریحانه‌های بهشتی و دختران نوجوان دهه ٨٠ و٩٠ به صورت کاملا جهادی برگزار می‌شود.
«صوفیا کاظم‌پور» کارگردان سوگواره ریحانه‌های بهشتی  گفت: با توجه به عدم آگاهی مبلغان و متولیان دینی درباره تبیین باور دینی، باید متذکر شوم اصل تبیین باور دینی در قلب هر انسانی است و این ارتباط قلبی برقرار نمی‌شود مگر با استفاده از روش‌هایی که احساسات فرد را برانگیخته کند. ارتباط معنوی انسان و پروردگار در قالب احساسات شکل می‌گیرد. در نتیجه سوق مسیر صحیح احساسات، وظیفه هر مسلمانی است. متاسفانه در نتیجه روش‌های اشتباه آموزش دینی به کودکان و نوجوانان، با پیامد‌هایی مواجه شدیم که قابل جبران نیست. بنده بعد از طی چندین سال تجربه درباره ارتباط‌گیری با دختران نوجوان به این نتیجه رسیدم که در این گروه سنی، احساسات و مطرح شدن ۲ عامل اصلی پذیرش و تبیین است.

وی افزود: بتدریج موضوع عاشورا و محرم را در قالب امروزی آوردیم، به نحوی که روایت داستان در هر سال از دل دختران نوجوان باشد. خوشبختانه امسال با گذشت تنها ٢ روز از اجرا بازتاب بسیار بسیار عالی‌ای دریافت کردیم.

«زینب عبدالرضا» نویسنده، مدیر تولید و دستیار کارگردان چهارمین سوگواره ریحانه‌های بهشتی و تئاتر بزرگ «برای آزادی» نیز گفت: با توجه به مقتضیات زمان و برخی جریانات و اتفاقاتی که در جامعه به وقوع پیوسته و فضای امروزی جامعه که به واسطه تهاجم فرهنگی دشمن روز به روز به سمت کمرنگ شدن باور‌ها و اعتقادات دینی مردم بویژه نسل نوجوان و جوان کشور که سرمایه‌های ارزشمند این آب و خاک هستند، پیش می‌رود، بر آن شدیم با بهره‌گیری از هنر و ایجاد خلاقیت، مفاهیم عاشورا، عزاداری و سوگواره را برای نسل امروز مصور کنیم.

وی افزود: البته طرح و آماده‌سازی این برنامه ۵ سال است آغاز شده و در واقع ما در برنامه «برای آزادی» که تلفیقی از سوگواره و نمایش صحنه‌ای است، سعی کردیم در نحوه برگزاری مراسمات عزاداری و سوگواری اهل‌بیت (ع) به نوعی ساختارشکنی کنیم؛ یعنی با این تفکر که امروز نیاز است تا در راستای سبک و سیاق اجرای مراسمات عزاداری در هیات‌ها تمهیداتی اندیشیده شود که از قدرت جذب بالایی برای جذب مخاطب بویژه مخاطب نوجوان برخوردار باشد، تصمیم گرفتیم برنامه عزاداری یا همان هیات را به سمتی هدایت کنیم که ضمن فاصله گرفتن از شکل تکراری با هنر تئاتر آمیخته شود و از آنجا که اکثر مردم بویژه نسل امروز با هنر رابطه خوبی دارند و به عرصه‌های مختلف آن علاقه‌مندند، از این رو قطعا با این برنامه و نوع سوگواره آن، ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد. همچنین «برای آزادی» می‌تواند الگویی جذاب و متفاوت برای برگزاری هیئات مذهبی و جذب بیشتر نسل امروز به باور‌ها و اعتقادات دینی باشد. عبدالرضا ادامه داد: نمایشنامه «برای آزادی» به منظور تبیین واژه «زن، زندگی، آزادی» طراحی شده و روی صحنه خواهد رفت. در واقع ما در بستر دین اسلام الگو‌های بزرگی از زنان آزاده همچون حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) را داریم که متاسفانه فقط در هیات‌ها یا مراسمات مذهبی به آن‌ها و ابعاد مختلف شخصیتی‌شان پرداخته‌ایم؛ به عبارتی، شاید نتوانسته‌ایم آنطور که باید این بزرگواران را به نسل امروز بویژه دختران سرزمین‌مان معرفی کنیم، در صورتی که با کمی تفکر و خلاقیت می‌توانیم مخاطب نوجوان و جوان جامعه را بیشتر در مسیر پایبندی به اعتقادات دینی قرار دهیم و درک عمیق و درستی از واژه «زن، زندگی، آزادی» را در آن‌ها نهادینه کنیم. وی گفت: طی سال‌های اخیر با تعاریف متفاوت و متنوعی از واژه «برای آزادی» مواجه شده‌ایم، در صورتی که مفهوم اصلی این واژه، رها شدن از غل و زنجیر‌های دنیوی و نفسانی است، ما به این دلیل از واژه «برای آزادی» در عنوانِ نمایش خود بهره گرفته‌ایم که بتوانیم به نوبه خود یک معنی و رنگ خوبی را به این واژه ببخشیم؛ البته شاید در قالب یک تئاتر ۲ ساعته نتوانیم به طور کامل مفهوم حقیقی «آزادی» را به مخاطبان القا کنیم؛ لیکن سعی خواهیم کرد حداقل پیرامون این واژه، چراغی را در اذهان روشن کنیم و مخاطبان را به این تفکر واداریم که آزادی واقعی به چه چیزی تعلق می‌گیرد؟ آیا آزادی واقعی را می‌توان در برداشتن حجاب و نوع پوشش خلاصه کرد؟ به طور کل پرداختن به گستره بسیار فراخ مفهوم واژه «آزادی»، همان موضوعی که متاسفانه امروز در جامعه بویژه در میان گروه سنی نوجوان بشدت کمرنگ شده، از دیگر بخش‌های نمایش بزرگ «برای آزادی» است. امیدواریم با طراحی و اجرای این فعالیت‌های فرهنگی بتوانیم به نوبه خود، در راستای بیان مفاهیم ارزشی، برای نسل امروز، گام‌های موثری را برداریم.

زینب عبدالرضا در ارتباط با مهم‌ترین مؤلفه چهارمین سوگواره «ریحانه‌های بهشتی» و نمایش «برای آزادی» افزود: مهم‌ترین مولفه سوگواره چهارم آن است که این سوگواره از دل جامعه شکل گرفته و داستان آن از بطن جامعه راوی ماجرا‌های خود می‌شود. در واقع در این برنامه سعی کردیم روایت عاشورا، محرم و سوگواری جدا از داستان زندگی نسل امروز بویژه دختران امروز نباشد و تلاش کردیم دغدغه‌های ذهنی یک دختر نوجوان را که فرزند شهید است در قالب دختران امروزی ضمن ترسیم، مصور کنیم، همچنین بیان چالش‌های دخترانِ ایران زمین در کنار ارائه پاسخ‌های مطلوب، از دیگر بخش‌های این برنامه و نمایش خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: اگرچه طی یک سال گذشته فعالیت‌های فرهنگی و هنری در عرصه برگزاری هیئات مذهبی بیشتر شده، اما نیاز است تمهیداتی در راستای سازماندهی و حمایت این هیات‌ها و تشکلات دینی و مذهبی که در بستر فعالیت‌های هنری و فرهنگی شکل گرفته و خواهند گرفت، اتخاذ شود، از این رو خوب است دولت نیز به لحاظ حمایت‌های مالی و فرهنگی پای کار بیاید تا روند اینگونه مراسمات که می‌توانند تاثیر بسزایی در جذب نسل امروز به باور‌ها و اعتقادات دینی داشته باشند، بیش از پیش افزایش یابد. به هرحال سوگواره ریحانه‌های بهشتی در کنار نمایش «برای آزادی» طی این ۴ سال متوالی که برگزار شده، هنوز نتوانسته حمایت و مساعدتی را از سوی سازمان یا ارگانی داشته باشد در صورتی که دولت می‌تواند با حمایت اینگونه فعالیت‌های فرهنگی که لازمه کنونی جامعه است، سهم موثری در هدایت نسل امروز به سمت ارزش‌های دینی و انسانی و فاصله گرفتن آن‌ها از تهاجمات فرهنگی و اعتقادی داشته باشد. گفتنی است، چهارمین سوگواره «ریحانه‌های بهشتی» با همکاری و مشارکت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس و هیات ریحانه‌های بهشتی با هدف تعظیم شعائر حسینی و گرامیداشت حماسه جاودانه عاشورا از ۲۰ تا ۳۰ مرداد ساعت ۲۰ تا ۲۲ در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی خلیج‌فارس موزه ملی انقلاب و دفاع‌مقدس برگزار خواهد شد و در آن بازیگرانی همچون هانیه ابوطالبی، علیرضا اسمعیل‌روزبهانی، زهرا جلایی‌فر، فاطمه جلایی‌فر، صبا حاجی‌اسفندیاری، علیرضا دهقان، حنانه رحیمی‌والا، فاطمه‌زهرا رحیمی‌والا، فاطمه زحلف، هیام زهرا زارعی‌حاجی‌آبادی، هستی ساریخانی، عارفه سهیل‌نقشی، فاطمه سهیل‌نقشی، ملیکا شفیق، فاطمه صداقت، هلیا صداقت، علی صباغان، فاطمه صفایی، سیده‌آلا طباطبایی‌عقدا، سیده‌آوین طباطبایی‌عقدا، محمدمهدی عظیمی، پریا عموخلیلی، علی کاظم‌نژاد، فاطمه کاظم‌نژاد، محسن کریمیان، فریبا کوثری، حسنی کیلانی، حسنا گشانی، مطهره مظلومین، لیلا ملک‌نیا و سینا مومنی به ایفای نقش می‌پردازند. «صوفیا کاظم‌پور» کارگردانی و «مرتضی رحیمی‌والا» نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند.

/انتهای پیام/

 

ارسال نظر
captcha