امیرخانی گفت:در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تعداد موسسات خیریه بسیار اندک بود ، ولی در حال حاضر بیش از 15000 موسسه خیریه وجود دارد که در زمینه های مختلف فعال هستند که 14 شبکه کشوری و ملی آنها را مدیریت می کنند.

محمد امیرخانی دبیر کمیته احسان و نیکوکاری جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با «فرهنگ سدید» با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نیکوکاری گفت: انقلاب اسلامی، احیاگر فرهنگ احسان و نیکوکاری و حامی محرومان و مستضعفان است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، احسان و نیکوکاری را نهادینه کرد گفت: دوران طلایی دفاع مقدس، عرصه به اوج رسیدن روحیه احسان و نیکوکاری مردم بود.

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری به تاسیس نهادهای انقلابی که وظیفه ذاتی آنها در حوزه احسان و نیکوکاری تعریف می‌شود اشاره و تصریح کرد: به عنوان نمونه کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) به منظور پشتیبانی از محرومان، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به‌منظور مصادره اموال خاندان پهلوی و وابستگان آنها به مستضعفین، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور تامین مسکن محرومان و مستضعفان، سازمان بهزیستی با ابتکار شهید فیاض بخش و بنیاد برکت به منظور محرومیت زدایی از مناطق محروم از جمله اقدامات عملی و بی سابقه انقلاب اسلامی در این حوزه است.

وی به استقبال مردم از تشکیل چنین نهادهایی به ویژه کمیته امداد اشاره کرد و بیان داشت: همکاری مردم با نهادهای انقلابی حمایتی و خدمت رسان ، نشانه اعتماد مردم به انقلاب اسلامی است و از سوی دیگر تبلیغات منفی دشمنان علیه این نهادها، نشانه عملکرد درست آنهاست.

انقلاب اسلامی؛ زمینه‌ساز گسترش فرهنگ قرض‎الحسنه

امیرخانی گسترش فرهنگ قرض الحسنه در جامعه را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه احسان و نیکوکاری عنوان کرد و گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها 462 صندوق قرض الحسنه در سطح کشور وجود داشت که امروز فقط6000 صندوق قرض الحسنه رسمی وجود دارد و تعداد 7600صندوق قرض الحسنه نیز توسط بسیج راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: بیش از پنجاه درصد مساجد کشور دارای صندوق های قرض الحسنه محلی و هزاران صندوق قرض الحسنه خانوادگی نیز بین مردم فعال هستند که از همین رو می‌توان گفت: انقلاب اسلامی فرهنگ قرض الحسنه را در جامعه زنده کرد.

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری جنبش مردمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تعداد موسسات خیریه بسیار اندک بود ، ولی در حال حاضر بیش از 15000 موسسه خیریه وجود دارد که در زمینه های مختلف فعال هستند که 14 شبکه کشوری و ملی آنها را مدیریت می کنند.

امیرخانی با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی بر گسترش فرهنگ نیکوکاری در جامعه بیان داشت: برگزاری جشن‌های بزرگ نیکوکاری و عاطفه ها در آستانه سال نو و همچنین در آستانه بازگشایی مدارس و جشن رمضان در ماه مبارک رمضان از مصادیق گسترش این فرهنگ در سطح جامعه است.

بیش از 300 هزار یتیم و کودک بد سرپرست تحت حمایت هستند

وی به برنامه ویژه نهادهای تشکیل شده در انقلاب اسلامی برای حمایت از ایتام و کودکان بدسرپرست اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد180،000 نفر از ایتام و 150،000نفر از کودکان بدسرپرست تحت حمایت نهادهای حمایتی و موسسات خیریه بوده و 10،000کودک بی سرپرست در 634 مرکزبهزیستی نگهداری می‌شوند و نگهداری 15،000کودک بی سرپرست نیز به خانواده ها سپرده شده است.

امیرخانی در ادامه این مطلب افزود: این حجم از توجه به ایتام و کودکان بد سرپرست در انقلاب اسلامی حاکی از این مطلب است که همه ایتام و کودکان بدسرپرست با مشارکت مردم و خیرین دارای حامی و پشتیبان هستند.

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری به خدمات انقلاب به خانواده‌های بی سرپرست یا بدسپرست نیز اشاره  و تصریح کرد: در حال حاضر حدود3،800،000 خانواده بی سرپرست و بدسرپرست با حدود 10،000،000 نفرجمعیت تحت پوشش نهادهای مردمی و موسسات خیریه قرار دارند.

سازمان بهزیستی مولود انقلاب اسلامی است

امیرخانی، توجه انقلاب اسلامی به معلولان را از دیگر دستاوردهای قابل توجه در حوزه احسان و نیکوکاری عنوان و بیان کرد: در حال حاضر تعداد 1300000نفر از معلولین تحت پوشش نهادهای حمایتی و موسسات خیریه بوده و 2200 مرکز توانبخشی دولتی و خصوصی خدمات توانبخشی به معلولین ارایه می کنند.

وی در توضیح این مهم گفت: امروز سازمان بهزیستی بعنوان مولود انقلاب اسلامی در امر حمایت و پشتیبانی از معلولین حضور و نقش فعالی داشته و از حمایت و پشتیبانی مردم و موسسات خیریه توانمندی نیز برخوردار است.

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری ادامه داد: ما در زمینه خدمات توانبخشی به معلولان، 2200 مرکز دولتی و خصوصی داریم که از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

توجه ویژه انقلاب اسلامی به سالمندان

امیرخانی در ادامه این گفت‌وگو، موضوع سالمندان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: حدودا 1480000نفر از سالمندان کشور تحت پوشش طرح شهید رجایی و 610000نفر از سالمندان تحت پوشش حمایتی نهادهای حمایتی و موسسات خیریه و همچنین 36000نفر از سالمندان نیز در مراکز بهزیستی نگهداری و توسط خیرین پشتیبانی می شوند.

وی ادامه داد: طرح شهید رجایی که جمعیت عظیمی از سالمندان کشور را تحت پوشش دارد از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در زمینه حمایت ازطبقات محروم و آسیب پذیر است.

امیرخانی در تکمیل اظهارات خود در این زمینه گفت: توسعه و گسترش مراکز نگهداری از سالمندان ، محصول نگاه ویژه انقلاب اسلامی به حمایت از اقشار محروم و ضعیف جامعه است.

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل ستادهای مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند اشاره کرد و گفت: تا به امروز بیش از 110،000نفر از زندانیان نیازمند از زندان آزاد شده اند.

وی گفت: همچنین تعداد 60000خانواده زندانیان نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی و موسسات خیریه و مردمی قرار دارند.

امیرخانی در ادامه اظهار داشت: توسعه مشارکت مردم ، خیرین و نیکو کاران در اشتغال وخودکفایی محرومان ومستضعفان از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

کمیته امداد 200 هزار خانوار تحت پوشش را خودکفا کرد

وی در ذکر مصادیق این موضوع گفت: بر اساس آخرین گزارش کمیته امداد حضرت امام(ره) تعداد 200،000خانوار تحت پوشش به خودکفایی رسیده و از پوشش حمایتی کمیته خارج شده اند که همین موضوع در خصوص مدد جویان بهزیستی نیز قابل توجه است.

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری، توسعه مشارکت‌های مردمی که برکت انقلاب اسلامی در حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج ایجاد شده است را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: تعداد 6000 نفر بیمار خاص و صعب العلاج تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام(ره) قرار دارند.

وی با ذکر نمونه‌ای از این اقدامات بیان داشت: به عنوان مثال فقط توسط یک موسسه خیریه تا به امروز تعداد 2500 دستگاه دیالیز،3600 تخت با تجیزات جانبی و6500 تجیزات پزشکی تهیه و به 1100 مرکز درمانی اهداء شده است.

امیرخانی ادامه داد: از دیگر اقدامات نیز پرداخت 284میلیارد ریال کمک هزینه دارو و درمان به بیش 62000 بیمار مبتلا به بیماریهای خاص است همچنین، تعداد 6 مرکز تخصصی مجهز تاسیس و راه اندازی و 8 مرکز نیز در حال ساخت است.

4 میلیون نفر بعد از انقلاب کارت اهداء عضو پر کرده‌اند

وی همچنین گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اینکه کلیه عمل های پیوند اعضاء در خارج از کشور انجام می شد و توانمندی لازم در داخل کشور ایجاد نشده بود لذا مسئله اهداء عضو نیز عملا موضوعیتی نداشت اما بعد از پیروزی انقلاب فرهنگ اهداء عضو در سطح جامعه گسترش یافته و امروز بیش از 4،000،000 نفر دارای کارت اهداء عضو هستند.

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری در ادامه توضیح داد:  با همت مردم نوعدوست تا به امروز در سطح کشور حدود 50،000 مورد عمل پیوند کلیه، 9،000 مورد عمل پیوند مغز استخوان، 5،000 مورد عمل پیوند کبد و 1،000 مورد عمل پیوند قلب انجام شده است.

وی تصریح گرد: توانمندی امروز نظام سلامت و پزشکان کشورمان در انجام اعمال پیوند اعضاء که قبل از انقلاب اسلامی کاملا وابسته به کشورهای بیگانه بودیم ، محصول روحیه انقلابی و جهادی ودستاورد پرافتخار انقلاب اسلامی است.

مسکن؛ در صدر توجهات پس از انقلاب قرار گرفت

امیرخانی به خدمات انقلاب اسلامی برا مسکن محرومان نیز اشاره کرد و گفت:  از بدو پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر اقدامات قابل توجه نهادهای مسئول در حوزه تامین و بهسازی مسکن روستایی، تعداد قابل توجهی مسکن برای محرومان و مستضعفان با مشارکت مردم و خیرین احداث شده است.

وی ادامه داد: تاسیس نهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تامین مسکن محرومان حاکی از توجه ویژه به مسکن محرومان و از افتخارات انقلاب اسلامی است.

امیرخانی تاکید کرد: همچنین ورود جدی نهادهای انقلابی و حمایتی مانند بنیاد های علوی، برکت ، قرارگاه خاتم النبیاء(ص)، بسیج سازندگی ، بهزیستی وحتی آستان قدس رضوی برای تامین مسکن نیازمندان و محرومان به توجه ویژه انقلاب اسلامی به مسکن نیازمندان اشاره دارد و از  افتخارات انقلاب محسوب می‌شود.

انقلاب اسلامی مشارکت مردم در مدرسه‌سازی را توسعه داد

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری یکی دیگر از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه احسان و نیکوکاری را توسعه مشارکت مردم و خیرین در مدرسه سازی دانست و گفت: بیش از 20 درصد فضاهای آموزشی از ابتدای انقلاب اسلامی با مشارکت خیرین احداث شده است که حاکی از توسعه فرهنگ نیکوکاری در بعد از انقلاب است.

وی ادامه داد: در مهر ماه سال1396 بیش از 5000 کلاس آموزشی به بهره برداری رسیده که حدود 50 درصد آن با مشارکت خیرین احداث شده است.

امیرخانی تعداد خیرین کشور را شامل 29000 شخص حقیقی و حقوقی عنوان کرد و گفت: تعهدات خیرین مدرسه ساز در ابتدای انقلاب اسلامی سالانه کمتر از یک میلیارد تومان بوده است که در حال حاضر به مبلغ 800 میلیارد تومان در سال افزایش یافته و معمولا به میزان 50 درصد در هر سال تحقق می‌یابد.

وی تصریح کرد: در حقیقت می‌توان گفت که راه اندازی نهضت مدرسه سازی و ورود نهادهای انقلابی به ویژه در مناطق محروم در عرصه مدرسه سازی از ابتکارات انقلاب اسلامی است.

افزایش 800 برابری تعهدات مالی خیرین مدرسه‌ساز نسبت به اول انقلاب

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری در ادامه گفت: همچنین شکل گیری تشکل های مردمی و خیریه و افزایش 800 برابری تعهدات مالی مردم و خیرین در امر مدرسه سازی نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، قابل توجه است.

امیرخانی در ادامه این گفت و گو به توسعه مشارکت مردم ، خیرین و نیکوکاران در احداث و توسعه  بیمارستانها و مراکز درمانی به ویژه در مناطق محروم اشاره و بیان کرد: بر اساس آمار منتشره توسط مجمع خیرین سلامت  از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 1393، تعداد 3306 پروژه مرکز درمانی و بیمارستانی توسط خیرین احداث و تعداد5227 قطعه زمین توسط خیرین برای احداث مراکز درمانی اهداء شده است.

وی گفت: تعداد 2000 واحد از پروژه های خیرین سلامت، احداث خانه سلامت در روستاها بوده است و همچنین تعداد 70000 نفر از مردم و خیرین با خیرین سلامت همکاری دارند.

احداث بیش از 3300 بیمارستان و مرکز درمانی توسط مردم

امیرخانی بیان داشت: به جرات می‌توان گفت احداث بیش از 3300 بیمارستان و مرکز درمانی به ویژه در مناطق محروم توسط مردم و خیرین محصول حاکمیت روحیه دینی و انقلابی در جامعه است.

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری به توسعه مشارکت مردم، خیرین و نیکوکاران در بازسازی و توسعه امامزادگان و بقاء متبرکه اشاره کرد و گفت: تکمیل ،توسعه ، مرمت و بازسازی بیش 4800امامزاده و بقعه متبرکه با مشارکت مردم و خیرین و واقفین که بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته از دیگر خدمات انقلاب در توسعه فرهنگ نیکوکاری است.

وی به توجه ویژه به مساجد به عنوان سنگر اصلی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی تعداد مساجد کشور 25000 مسجد بود که با همت مردم ، خیرین و نهادهای فعال در حوزه محرومیت زدایی امروز آمار مساجد کشور به 72000مسجد رسیده است.

انقلاب اسلامی مشارکت مردم در احداث کتابخانه را افزایش داد

امیرخانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو توسعه مشارکت مردم در احداث کتابخانه های عمومی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی تعداد کتابخانه های عمومی کشور 511 باب بوده است که با تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1382 و تاسیس انجمن خیرین کتابخانه ساز ، اقدامات ارزنده ای برای جلب مشارکت مردم در احداث و اداره کتابخانه های عمومی کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد کتابخانه های عمومی به 3400 باب افزایش یافته و بیش از 900 باب آن با مشارکت خیرین احداث و تجهیز شده است.

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری بیان داشت: افزایش 6/8 برابری تعداد کتابخانه های عمومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی  از افتخارات انقلاب اسلامی است.

امیرخانی همچنین به توسعه مشارکت مردم در محرومیت زدایی که به برکت انقلاب اسلامی حاصل شده است اشاره و تصریح کرد: تشکیل بیش از 8800گروه جهادی مردمی توسط بسیج و فعالیت های جهادی در مناطق محروم از اقدامات مهم انقلاب اسلامی در حوزه احسان و نیکوکاری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حقیقت حرکت های جهادی محصول تفکر انقلابی و مدیریت جهادی است و سازماندهی مردم بویژه جوانان در قالب گروه های جهادی و اعزام به مناطق محروم جهت محرومیت زدایی و فعالیت های جهادی در عرصه های مختلف از ابتکارات بی بدیل انقلاب اسلامی است.

انجام بیش از 34 هزار پروژه محرومیت زدایی توسط سپاه پاسداران

دبیر کمیته احسان و نیکوکاری به استفاده از ظرفیت و امکانات سپاه پاسداران در محرومیت زدایی و امور عام المنفعه نیز اشاره و بیان کرد: تا سال 1395 بیش از ۳۴ هزار پروژه‌ی محرومیت زدایی در اقصی نقاط کشور توسط قرارگاه محرومیت زدایی کشور به انجام رسیده که شامل فعالیت در حوزه‌های عمرانی و غیر عمرانی است.

امیرخانی ادامه داد: سپاه بنا دارد با رفع مشکلات حوزه اشتغال، زیرساخت، سلامت و مسائل حوزه فرهنگی،  100 دهستان و بیش از ۳ هزار روستا در نقاط محروم کشور را بعنوان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دهستان معرفی کند که از هر استان چند دهستان در این طرح قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: ورود نهاد انقلابی سپاه پاسداران با فرمان مقام معظم رهبری در عرصه سازندگی و محرومیت زدایی از افتخارات انقلاب اسلامی است.

امیرخانی در پایان گفت: کمک به آسیب دیدگان حوادث و بلایای طبیعی بویژه پذیرفتن مسئولیت امداد رسانی مناطق زلزله زده روستایی نشانه آمادگی و روحیه انقلابی این نهاد در همه زمینه هاست.

بر اساس این گزارش، برنامه شنبه‌های انقلاب که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در شنبه هر هفته برگزار می‌شود با بهره گیری از نظرات کارشناسان و صاحبنظران، دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف را بررسی می‎کند.

ارسال نظر
captcha