معاون آموزشی موسسه دارالاعلام المدرسه اهل‌البیت(ع) قم گفت: اولاً اینکه علمای اهل سنت بزرگ‌ترین مخالفین جریان‌های وهابی و تکفیری هستند و قریب به‌اتفاق آنان این جریان‌ها را محکوم کرده و از آن تبری جستند همان‌گونه که در چچن که احمد طیب شیخ الازهر هم حضور داشت، ضمن برگزاری همایشی وهابیت را خارج از اسلام دانستند.

به گزارش فرهنگ سدید، گروه وحدت «فرهنگ سدید» گفت‌وگویی انجام داده است با حجت‌الاسلام احمدکوثری معاون آموزشی موسسه دارالاعلام المدرسه اهل‌البیت(ع) قم؛ که در ادامه می‌آید:

آقای کوثری با توجه به اینکه جنابعالی معاون آموزش و مسئول امور شعب موسسه دارالاعلام قم هستید لطفاً معرفی کوتاهی نسبت به این موسسه داشته باشید؟

موسسه دارالاعلام المدرسه اهل‌البیت علیهم‌السلام، تحت اشراف حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) به‌صورت کاملاً تخصصی باهدف شناخت، نقد و مقابله با افکار مخرب وهابیت و از سوی دیگر دفاع و حفاظت از کیان اهل‌بیت علیهم‌السلام به همت و تلاش عدّه‌ای از صاحب‌نظران برجسته و اساتید و محققین فعالیت خود را از سال 1389 آغاز کرد.

موسسه از همان ابتدا با شناسایی ضرورت‌های موجود در عرصه نقد وهابیت و لزوم مبارزه با اندیشه‌های انحرافی این گروه با یاری اساتید و صاحب‌نظران این حوزه، مرکزی منسجم و متمرکز در این زمینه را تشکیل داد تا بتواند به تنها مرجع یگانه در مقابل با افکار انحرافی وهابیت تبدیل گردد.

وضعیت امروز روابط شیعیان و اهل تسنن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هم شیعیان و هم اهل تسنن محب پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) هستند و مسلمانان اگر در جهان به موفقيت و پیروزی‌هایی هم برسند بر اساس اتحادي است كه بين شیعیان و اهل سنت است اما جریان‌های تكفيري همانند داعش با مدیریت سرویس‌های جاسوسی استکبار به دنبال اختلاف بين شیعیان و اهل سنت هستند چراکه این جریان‌ها دشمن تمام مسلمانان هستند و هرکسی که از عقاید آنان پیروی نکنند را کافر می‌دانند. امروز فرقه‌هایی مانند وهابيت نیز با بهره‌مندی از منابع نامحدود مالي و پشتیبانی‌های آل سعود و آمریکا به ترويج و گسترش فعالیت‌های خود در سراسر جهان مبادرت كرده و با شعار فريبنده توحيد و اقتدا به سنت پیامبر اکرم (ص)، سعی دارند به‌دروغ خود را اهل سنت بنامند و در قالب این نام افكار منحرف خود را در جهان منتشر کنند.

شما بین اهل سنت و جریان‌های تکفیری همانند وهابیت و داعش تفاوت قائل شدید چه ادله‌ای بر این مطلب دارید؟

اولاً اینکه علمای اهل سنت بزرگ‌ترین مخالفین جریان‌های وهابی و تکفیری هستند و قریب به‌اتفاق آنان این جریان‌ها را محکوم کرده و از آن تبری جستند همان‌گونه که در چچن که احمد طیب شیخ الازهر هم حضور داشت، ضمن برگزاری همایشی وهابیت را خارج از اسلام دانستند.

ثانیاً شما اگر ببینید اینان بر اساس افکار شخصی بنام ابن تیمیه شکل‌گرفته‌اند که ابن تیمیه در فتوایی عجیب می‌نویسد: «هر کس به یک مذهب خاص از مذاهب چهارگانه تسنن (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی) تعصب ورزد او جاهل و گمراه است، بلکه کافر است و باید از این عقیده خود توبه کند و الا باید کشته شود!»

اصلاً بر اساس این عقیده است که وهابیان بیشترین قتل و غارت‌هایشان را در بین برادران اهل سنت انجام دادند و داعش هم طبق اظهارنظر نخست‌وزیر پیشین عراق، در سوریه و عراق اهل سنت را بیش از شیعیان به قتل رساندند، البته هم وهابیت و هم داعش در مناطقی بودند که اطراف آنان بیشتر برادران اهل سنت بودند و بدین خاطر اکثر جنگ‌هایشان هم با آنان بوده است. در کشور ما هم اولین قربانیان تکفیر از علمای اهل سنت چون ماموستا شیخ‌الاسلام بودند.

به نظر شما شیوه برخورد ما با برادران اهل سنت چگونه باید باشد؟

ما باید برویم سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام را در مقابله با اهل سنت ببینیم. حضرت امام خمینی ره در کتاب طهارت خودشان اشاره می‌کنند که هم امام باقر (ع) و هم امام صادق (ع) درزمانی که نسبت به سایر ائمه ع آزادی بیشتری داشتند و به تربیت شاگرد می‌پرداختند هیچ‌گاه دیده نشد که از معاشرت با اهل سنت پرهیز کنند و همواره با احترام با آنان برخورد می‌کردند. درنتیجه ما باید همان کاری را بکنیم که اهل‌بیت ع انجام می‌دادند. امام رضا ع در حدیث شریفی فرمودند: «خدا رحمت کند بنده‌اي را که امر ما را زنده مي‌نمايد». عبدالسلام می‌گوید: من گفتم: چگونه امر شما را زنده نمايد؟

امام فرمودند: «علوم ما را فرا بگيرد و آن‌ها را به مردم بياموزد که اگر مردم، محاسن و زيبایي‌هاي کلام ما را بدانند از ما پيروي مي‌کنند».

اما امروزه ما می‌بینیم که جریانی افراطی به نام تشیع لندنی به وجود آمده، نظرتان نسبت به این جریان چیست؟

امروز جریانی به نام حمایت از دین و تشیع شکل‌گرفته که مبنای رفتار و عمل خود را توهین به مقدسات سایر فرق اسلامی قرار داده است و در این جهت نیز از همه ابزارهای رسانه‌ای روز دنیا بهره می‌برد. این بدترین دفاعی است که از تشیع انجام می‌شود وقتی تشیع سرمایه بزرگی مانند اهل‌بیت (ع) را دارد که مورد محبت و توجه اهل سنت و بهترین امتیاز برای تبلیغ و تبیین جریان تشیع است چه نیازی به تفسیق و تکفیر دیگران و توهین به مقدسات سایر فرق دارد.

این جریان با حمایت دولت‌های غربی و با بهره‌گیری از رسانه‌های متعدد ماهواره‌ای، با توهین به مقدسات اهل سنت و قرار دادن جریان شیعی در مقابل برادران اهل تسنن زمینه گرایش و توسعه جریان تکفیری را فراهم می‌کند که باید در این زمینه بسیار هوشیار باشیم و شکل‌گیری این روند در کشور ما نیز می‌تواند تبعات اجتماعی و امنیتی داشته باشد.

امیدوارم همه امت اسلامی با پیروی سیره پیامبر عظیم الشان و اهل‌بیت (ع) از افراط‌وتفریط دوری کنند و به تعالیم روح‌بخش اسلام و قرآن عمل کنند.

ارسال نظر
captcha