پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

دستاورد‌های چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه «صدا و سیما» که توسط «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» جمع‌آوری و به محضر شریف مردم ایران گزارش‌شده است.

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۷
به گزارش فرهنگ سدید، انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهلمین سالگرد پیروزی خود رسیده است که دستاورد‌ها و پیشرفت‌های آن در عرصه داخلی و بین‌المللی نمایان است. امروز انقلاب اسلامی ایران علیرغم هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادی‌خواه جهان جای گرفته و هرروز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده می‌شود بنابراین پیشرفت  ایران اسلامی در طول این چهار دهه  بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاورد‌ها نیز در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیش‌ازپیش مردم در برابر این توطئه‌ها خواهد شد، ازاین‌رو «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» دستاورد‌های انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته در عرصه‌های مختلف را احصا و جمع‌آوری کرده است که در قالب سلسله نشست‌های «شنبه‌های انقلاب» این دستاورد‌ها را ارائه می‌کند. در این گزارش دستاورد‌های انقلاب اسلامی در طول این چهل سال در حوزه «صدا و سیما» ارائه می‌شود که به شرح زیر است:

دستاورد‌های کلی

۱- پیش از انقلاب کشور هیچ گونه الگوی ملی و بومی  برای اداره رادیو و تلویزیون نداشت و رادیو و تلویزیون مقلد محض رویکرد‌ها و شیوه‌های رسانه‌ای آمریکا بود تا جایی که از دو شبکه تلویزیونی یکی از آن‌ها شبکه آمریکا نامیده می‌شد که بسیاری از برنامه‌های آن به زبان انگلیسی به زبان انگلیسی پخش می‌شد.

۲-پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) با طرح نظریه رادیو و تلویزیون دانشگاه عمومی است انقلاب بزرگی در عرصه نظریه پردازی و الگو دهی رادیو تلویزیون در دنیا ایجاد کرد.

۳- پیش از انقلاب اسلامی رادیو تلویزیون صرفا به عنوان ابزار تفریح و سرگرمی و انتشار اخبار مطرح بوده، اما انقلاب اسلامی توقع جدیدی از رسانه را به کار ویژه‌های رسانه اضافه نمود و آن تعالی اخلاقی و علمی جامعه است.

۴- بیش از انقلاب اسلامی به جهت بیگانگی تلویزیون با فرهنگ ملی ومذهبی مردم ایران، اکثریت مردم با تلویزیون قهر بودند ارتباط عموم  مردم با تلویزیون از زمان پخش مستقیم صحنه ورود امام رحمت االله علیه به ایران در ۱۲ بهمن ۵۷ آغاز شد وظرف مدت کوتاه تعداد تلویزیون‌های مردم از ۵۰۰ دستگاه به میلیون‌ها دستگاه رسید.

۵- قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۹۳ درصد برنامه‌های تلویزیون غیر تولیدی و وارداتی بوده است و بیش از انقلاب بیش از ۸۰ درصد تولیدی است.

۶- رادیو و تلویزیون بیش از انقلاب مطلقا اجازه نقد انتشار نظرات انتقادی مسائل نظام بین المللی و مشکلات حاکمیتی داخلی را نداشت.

۷- رادیو وتلویزیون بیش از انقلاب به شدت تهران زده، پایتخت گرا، مرکز گرا بود و تصویری از مسائل مشکلات اقتصادی نقاط کشور در تلویزیون به اصطلاح ملی به نمایش گذاشته نمی‌شد.

۸- تلاش اصلی رادیو وتلویزیون در گذشته تسلیم کردن مردم در برابر سطله غرب و دور کردن آن‌ها از فرهنگ ملی ومذهبی با ارائه تصاویر جذاب و شیک، مخاطب پسند از دنیای غرب وتصاویر سیاه و کسل کننده از حوزه‌های ملی بود.

۹- بسیاری از پدیده‌های آئینی و مذهبی و سنت‌های ملی توده‌های مردم قبل از انقلاب هیچ باز یابی در رادیو و تلویزیون ملی ایران نداشت.

۱۰- در تلویزیون قبل از انقلاب معرفی دانشمندان و شخصیت‌های برجسته علمی و دینی به دلیل تمرکز دربار و خانواده شاه  وجود نداشته است.

۱۱- پیش از انقلاب مردم اعتمادی به اخبار و گزاره‌های القائی رادیو و تلویزیون نداشتند، اما در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مردم، رادیو وتلویزیون را به عنوان منبع خبر قبول دارند.

۱۲- با ظهور انقلاب اسلامی رادیو و تلویزیون از یک رسانه مقلد، دنباله رو به یک رسانه پیشتاز تبدیل شد.

۱۳- پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رسانه‌های ایران محدود و بخشی از جامعه ایرانی بودند، ولی امروز رادیو و تلویزیون ایران مرجعیت جهانی دارد.

۱۴- کارکرد تلویزیون قبل از انقلاب اسلامی القاء خود باختگی، عقب ماندگی، غرب شیفتگی، ترویج کالا‌های خارجی و تحقیر تولید ملی بود، ولی بعد از انقلاب اسلامی روحیه خود باوری، پیشرفت به رویکرد‌های رادیو و تلویزیون حاکم شد.

دستاورد‌های حوزه سیما

۱۵- پیش از انقلاب تلویزیون هر هفته حدود ۳۰ ساعت فیلم پخش می‌کرد که ۹۰% آن خارجی بود، ولی در حاضر در هفته بیش از ۱۰۰۰ ساعت فیلم و سریال ایرانی پخش می‌گردد.

۱۷- رویکر صدا و سیما قبل از انقلاب اسلامی به سبک زندگی غربی و تضعیف جایگاه زن، خانواده و گسترش فحشاء پیش می‌رفت؛ ولی در حال حاضر با تولید بیش از  ۱۱.۰۰۰ برنامه خانواده محور در سال، تلاش می‌شود نقش و جایگاه ویژه خانواده در فرهنگ اسلامی – ایرانی معرفی گردد.

۱۸- قبل از انقلاب اسلامی موضوع سلامت در دستور کار رادیو و تلویزیون نبود، ولی هم اکنون با تولید بیش از ۱۰۵۰۰ برنامه سلامت محور در سال صدا و سیما نقش مهمی در ارتقاء سلامت ایفا کرده است.

۱۹- توسعه جهشی ورزش و فراگیر شدن بسیاری از رشته‌های ورزشی بعد از انقلاب مدیون نقش موثر رادیو و تلویزیون در امر ورزش و تولید سالانه بیش از ۱۰۰۰۰ برنامه ورزشی و راه اندازی شبکه تخصصی ۲۴ ساعته ورزش می‌باشد.

۲۰- قابلیت تلویزیون ایران به ساخت تولیدات داستانی و مستند فاخر در ابعاد جهانی مدیون پیروزی انقلاب و حاکمیت اسلامی است که آن را می‌شود در ساخت ۶۰۰ مستند بلند و ده‌ها سریال فاخر تاریخی اثبات کرد.

۲۱- پیش از انقلاب اسلامی تلویزیون در رده سنی کودک و نوجوان تولیدی نداشت و مصرف کننده برنامه‌های خارجی بود، اما اینک با تولید سالانه بیش از ۱۱۰۰۰ ساعت برنامه کودک و نوجوان و بیش از ۱۰۰۰ ساعت پویانمایی و راه اندازی شبکه پویا غنی‌ترین برنامه‌های سالم و رشد دهنده کودکان را عرضه کند.

۲۲- تعطیل شدن پایتخت بیشتر کشور‌های اسلامی در زمان پخش سریال‌های دینی تلویزیون و کسب سالانه بیش از ۲۰ جایزه جهانی در این عرصه نشانه دهنده کیفیت تولیدات در این حوزه است.

۲۳- نقش آفرینی بی نظیر رادیو و تلویزیون در ایجاد آرامش، آگاهی بخشی همگانی بهنگام، مدیریت افکار عمومی و حفظ وحدت ملی در بحران‌ها و فتنه‌های پیچیده مانند فتنه ۷۸ و ۸۸ بیانگر کارآمدی و اعتماد عمیق مردم به رسانه ملی است.

۲۴- صدا و سیما با تولیدات تلویزیونی وزین و اخلاقی و تربیت نیرو‌های انسانی متعهد، جمع بین هنر روزآمد و دینمداری که قبل از انقلاب هیچ تصوری از آن نبود عینیت بخشید.

۲۵- صدا و سیما زمینه طرح محتوا‌های عمیق فلسفی، فکری و انتقال معارف حوزوی و دانشگاهی به توده‌های مردم فراهم کرده و منبر‌هایی با مخاطب میلیونی در جهت پاسخ به سوالات و شبهات در تدارک دیده است.

دستاورد‌های حوزه صدا

۲۶- تعداد شبکه‌های رادیویی قبل از انقلاب بسیار محدود بوده، ولی هم اکنون ۷۱ شبکه رادیویی به صورت آنالوگ و دیجیتال بیش از ۵۲۰ ساعت برنامه در روز با موضوعات و زبان‌های مختلف برای مخاطبان داخلی و خارجی تولید و پخش می‌نماید.

۲۷- غلبه فرهنگ غرب در رادیو موسیقی مبتذل را در بالاترین جایگاه برنامه‌های آن قرار داده بود امروز نه تنها اکثر این برنامه‌های بی ارزش حذف شده بلکه تولید ۵۰ هزار قطعه موسیقی با موضوعات ملی مذهبی و محلی توانسته است فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی را در قالب هنر موسیقی برای مخاطبین ایرانی و خارجی ارائه دهد.

۲۸- پرداخت جدی همزمان رادیو به شعر و ادبیات فارسی و به لهجه‌ها و گویش‌های محلی اصالت فرهنگ ایرانی را در امواج بی سابقه تهاجم فرهنگی غرب حفظ کرده است.

۲۹- تولیدات رادیویی مبتنی بر روانشناسی مخاطبین و با نگاه تخصصی تفاوت برنامه‌های صبحگاهی، ظهرگاهی، شامگاهی موجب شده که با وجود تنوع زیاد رسانه‌ای جذاب روزآمد رادیو کماکان  مخاطبان خود را داشته باشد.

دستاورد‌های آموزشی و پژوهشی

۳۰- صدا و سیما جزو معدود سازمان‌های رسانه‌ای در دنیا است که نیرو‌های مورد نیاز خود را در دانشگاه تخصصی خود آموزش می‌دهد. همان، ص. ۱۶۶،

۳۱- پژوهش‌های انجام شده در مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، منبع مهمی برای سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و برنامه‌سازان و همچنین استادان، دانشجویان، پژوهشگران و دیگر کارشناسان حوزه ارتباطات و رسانه به شمار می‌روند و نتایج این پژوهش‌ها هم در حوزه‌های کاربردی و هم در گستره نظری و تولید دانش بومی، حائز اهمیت است.

۳۲- نتایج ارائه شده توسط مرکز افکارسنجی و نظر سنجی صدا و سیما از نظر دقت و کیفیت، رتبه برتر در میان مراکز مشابه کشور را داراست.

۳۳- مدل تولید رسانه‌ای متناسب با سبک زندگی اسلامی به صورت علمی و کاربردی جهت استفاده تولید کنندگان و تهیه کنندگان تدوین شده و مورد استفاده قرار میگیرد که این موضوع در تولیدات کشوری، منطقه‌ای و مسلمانان مرجعیت یافته است.

۳۴- بلوغ و پختگی صدا و سیما بشکلی است که فرآیند علمی- مهندسی مدیریت پیام را به شکل بومی انجام دهد و طرح‌های خود را متناسب با شرایط و نیاز‌های کشور  به شکل مستقل پیاده سازی کند.

دستاورد‌های شبکه‌های استانی

۳۵- با پیروزی انقلاب اسلامی ۱۵ مرکز رادیویی و تلویزیونی استانی که صرفا انتشار تولیدات تهران را برعهده داشتند به ۳۴ شبکه رادیویی و ۳۴ شبکه تلویزیونی با هویت مستقل با قابلیت تولید و نشر متناسب با نیاز‌های محلی توسعه یافته اند.

۳۶-  استقلال صدا و سیمای استان‌ها و تولید برنامه‌های محلی با بهره گیری از فرهنگ بومی هر منطقه نقش زیادی در حفظ زیبایی‌ها و جذابیت‌ها فرهنگ متنوع قومی و محلی داشته و از تاراج رفتن ثروت فرهنگی ملت و فراموش شدن سنت‌ها، گویش‌ها و نوا‌های محلی و بومی جلوگیری کرده است.

۳۷- قبل از انقلاب تولیدات تلویزیونی داخلی فقط در مرکز کشور و در تهران صورت می‌پذیرفت و استان‌ها نقشی در تولیدات داخلی نداشتند، ولی هم‌اکنون با بستر سازی مناسب از ظرفیت‌ها و استعداد‌های ارزشمند استان‌ها نه تنها در تولید برنامه‌های محلی خود کفا هستند بلکه بسیاری از تولیدات استانی قابلیت پخش در شبکه‌های ملی را دارند.

دستاورد‌های فنی و زیرساخت

۳۸- با وجود شدید‌ترین تحریم‌های علمی و فنی علیه صدا و سیما نه تنها در طول ۴۰ سال حتی ۱ دقیقه با اختلال مواجه نبوده بلکه در تولید تمام تجهیزات فنی عمده مورد نیاز صدا و سیما به خودکفایی رسیده ایم و کیفی‌ترین محصولات فنی با قابلیت صادرات را تولید می‌کنیم.

۳۹- سیستم تولید و پخش صدا و سیما به پیشرفته‌ترین روش فناوری موجود در جهان (MPEG۴) ارتقا یافته است و از لحاظ فناوری دیجیتال جزء پیشرفته‌ترین کشور‌های منطقه هستیم.

۴۰- آخرین فن آوری انتشار (IPTV) با همت متخصصان داخلی راه اندازی شده و با سرعت در حال تامین نیاز‌های رسانه‌ای کشور در این زمینه است.

۴۱- پوشش دریافت صوت و تصویر شبکه صدا و سیما در مناطق مسکونی کشور از ۳۰ درصد در سال ۱۳۵۷ در حال حاضر به حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

۴۲- پوشش ۱۰۰ درصدی سامانه فرستنده‌های تلویزیونی دیجیتال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در منطقه بی نظیر است.

۴۳- راه اندازی و مدیریت و نگهداری و تعمیرات بیش از ۵۳۰ پایگاه انتشار صوت و تصویر با توان داخلی در صعب العبور‌ترین نقاط ارتفاعی کشور یک توانایی بی نظیر فنی در سراسر منطقه است.

۴۴- صدا وسیما با توجه به فن آوری و کیفیت تصویری از بهترین تجهیزات با کیفیت‌های بالا و بهترین استودیو‌ها برای ضبط برنامه‌های زنده وآرشیوی بهره می‌برد که اکثر این تجهیزات تولید بومی بوده است.

دستاورد‌های شبکه‌های برون مرزی

۴۵- تاسیس ۱۲ شبکه تلویزیونی و ۸ شبکه رادیویی برون مرزی و جذب قریب به ۵۰۰ میلیون مخاطب از شاهکار‌های رسانه‌ای بعد از انقلاب است.

۴۶- تولید سالانه قریب به ۷۰ هزار ساعت برنامه با زبان‌های مختلف رایج جهان و جذب صد‌ها میلیون مخاطب در بازار داغ رقابت رسانه‌ای دنیا از افتخارات صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران است.

۴۷- وحشت نظام رسانه‌ای صهیونیسم بین الملل و عکس العمل‌های خشن و ضد جریان آزاد اطلاعات از سوی آن‌ها و حذف مکرر تلویزیون‌های جمهوری اسلامی از ماهوار‌های "هاتبرد" و "یاه ست" نشان دهنده تاثیر گذاری و عمق نفوذ این رسانه‌ها در افکار عمومی جهان است.

۴۸- پیش از انقلاب خبرنگاران صدا و سیما هیچ حضوری در صحنه حوادث مهم جهانی نداشتند و ناچار به استفاده از منابع غربی بودند، ولی امروزه صدا و سیما با ۳۱۰ خبرنگار قابلیت پوشش مستقل مهم‌ترین خبر‌های روز دنیا را دارد.

۴۹- صدا و سیما قبل از انقلاب در کشور‌های دیگر دفتری نداشته، ولی در حال حاضر با استفاده از ظرفیت ۳۸ دفتر در خارج از ایران اسلامی، برنامه‌های پر محتوایی قابل رقابت با پر آوازه‌ترین رسانه‌های دنیا و با ساختار‌های متفاوت، تولید و پخش می‌نماید.

۵۰- صف آرایی جبهه بزرگ رسانه‌های انقلابی جهان اسلام که امپراطوری رسانه‌ای صهیونیسم را به چالش و استیصال کشیده و قطب رسانه‌ای جدیدی را به حهان معرفی کرده است محصول الگو سازی موفق صدا و سیما جمهوری اسلامی است.

۵۱- ایجاد نزدیک به ۳۰۰ شبکه رسانه‌ای فارسی زبان و گویش‌های ایرانی علیه انقلاب اسلامی برای خنثی سازی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران که علیه هیچ کشور دیگری سابقه ندارد بیانگر تاثیر گذاری جدی رسانه ملی در ترویج فرهنگ انقلاب است.

۵۲- با اینکه قبل از انقلاب تولیدات صدا و سیما برای مخاطبین خارج از ایران وجود نداشته؛ ولی هم اکنون به کوشش گروه‌های تخصصی حجم انبوهی از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی  پرمخاطب داخلی را با ترجمه، دوبله و آماده سازی برای سایر ملت‌ها در کشور‌های مختلف ساماندهی و پخش می‌شود.

۵۳- صدا و سیما  با پشتیبانی و آموزش شبکه‌های مستقل و کشور‌های اسلامی توانسته است جبهه‌ای در مقابل فعالیت رسانه‌ای نظام سلطه ایجاد کند.

۵۴- افزایش ضریب نفوذ صدا وسیما در منطقه و فرا منطقه‌ای باعث شده است گفتمان انقلاب اسلامی در تمام قار‌ها دیده و شنیده شود.

۵۵-با توجه به هجمه بی نظیر فرهنگی، رسانه ایی ماهواره‌ای بر روی یک کشور، صدا وسیما توانسته است در یک نبرد نابرابر سخت افزاری و نرم افزاری رسانه‌ای بخش قابل توجهی از آنان را خنثی کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین ها
آخرین عناوین