پایگاه تحلیلی سدید

جامعه و اقتصاد - ساختارها و نهادها
عدم همراهی نهادهای مشارکتی در فرهنگ مشارکت!
بررسی نقش ابعاد مشارکت اجتماعی در فرهنگ و جامعه ایران در گفتگو با مجید ابهری؛
مجید ابهری متخصص علوم رفتاری با اشاره به وضعیت مشارکت اجتماعی در ایران گفت: مردم ایران به دلیل باورهای دینی و فرهنگ اجتماعی جایگاه شایسته‌ای در مشارکت اجتماعی در بین مردم جهان دارند اما نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای کمترین تلاش را برای ارتقا و رشد فرهنگ مشارکت داشتند.
تأملی بر نقش مردم در گذر از بحران‌ها
نقش مردم در مهار کرونا نوشتاری از علیرضا بلیغ؛
مشارکت مردمی برای مهار بحران در زمان رویداد بلایای طبیعی یا تکنولوژیک مانند کرونا هنوز از آثار نیروی اجتماعی انقلاب است و این مشارکت در طول سالیان پس از انقلاب و ایضاً در بازه زمانی شیوع کرونا صحنه‌های زیبایی از تجلی عواطف انسانی را خلق کرده که به واقع نمی‌توان به راحتی نمونه بدیلی در سطح جهانی برای آن یافت.
شهدا را در بنیاد هایشان محصور نکنیم
یادداشت//درآمدی بر جایگاه مردم در تبلیغ شهید
مدیریت مردمی در عرصه تبلیغ و ترویج افکار شهدا و بزرگان عبارت است از اجازه بروز و ظهور دادن به روایت های مردمی و غیر رسمی تر، باید گذاشت تا مردم خود روایتشان را از شخصیت ها به دست بیاورند، نه آنکه با رسانه و سرمایه روایت چهارچوب بندی شده بنیاد خود را بر مردم دیکته کنیم.
قانون باید امکان مشارکت مردم را محقق کند
تبیین مفهوم مشارکت مردمی براساس تجربه همه‌گیری کرونا در گفتگو با مسعود عالمی؛
درحقیقت زیرساخت مشارکت در کشور وجود ندارد و صحبت از مشارکت می‌شود؛ مردم منابع و قوانین ندارند که بتوانند، حضور پیدا کند. مشارکت مردم نه تنها ضروری است بلکه بدون آن، سیاست معنی ندارد. مشارکت ازآن‌جهت که اصالت با جامعه است بسیار مهم است.
سوادسیاسی، لازمه کنشگری صحیح رسانه‌ای
بررسی درامدی بر نسبت رسانه و مردمی سازی در گفتگو با عباس اسدی؛
امروز دیگر گسترش رسانه‌های نوین نمی‌تواند چالشی برای دولت‌ها باشند؛ امروزه مردم در فضای مجازی به ابراز نظر خواهند پرداخت و مسایل سیاسی را باز نشر خواهند داد، اما باید یادمان باشد که یکی از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در فرایند مشارکت سیاسی، سواد رسانه‌ای و سواد سیاسی است.
رسانه‌های نوین، بازوی مردمی سازی و یا ابزار کنترل؟
درآمدی بر نسبت رسانه و مردم در گفتگو با مجید سلیمانی؛
امروزه هر شهروند یک کنشگر رسانه است، از طرفی گسترش رسانه‌های مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی به مردم انتخاب‌های گسترده‌ای داده که البته برخی، لشگر‌های سایبری و جریان‌های کلان رسانه‌ای را آسیب این فضا می‌دانند، با این وجود آیا این وسعت امکان کنشگری مردمی بستری برای دیده شدن نظرات مردمی نیست؟
خدشه به اخلاق اجتماعی
بررسی کارنامه فرهنگی چهار دهه پس از انقلاب در گفتگو با سینا کلهر؛ بخش دوم
نکته این است که همان میزان فرهنگی که در اول انقلاب در بین مردم رایج بوده، در حال حاضر نسبت به آن وضعمان بهتر و یا بدتر شده است؟ از نگاه بنده این تلاش و برنامه‌ای که برای اصلاح فرهنگ عمومی در پیش گرفته شده، به همان هم خدشه وارد شده است.
کار مردمی چه هست و چه نیست؟
فرهنگ ملک طلق مردم است؛
مدل اداره مردمی، یک بدیل و جانشین برای کلیت دولت ملی نیست بلکه راهی برای اداره بهتر امور توسط دولت ملی است. می‌توان گفت که حاکمیت در قبال کار مردمی، نقش پشتیبان، بسترساز و تاحدودی ریل‌گذار را دارد اما کاری که جمعیت زیاد دارد و از نیروی داوطلب استفاده می‌کند، لزوماً مردمی نیست بلکه کار مردمی ضد بوروکراسی است و در آن مردم سیاهی لشگر نیستند.
حل مسئله مردمی در دوگانه نظریات توده و امام-امت
بررسی ابعاد مدل حل مسئله مردمی در گفت‌وگو با محمدهادی همایون؛
در نگاه امام-امت، مردم شیوه حل مسئله هستند، نه صرفاً مرجعی برای زمان‌های بحرانی. اشکال این است که برای مردم جایگاه نظری اصیل قائل نیستیم. هیچ‌گاه از حضور مردم ضرر نکرده‌ایم؛ اینکه کسانی از حضور مردم درصحنه سوءاستفاده کرده‌اند امری عارضی است.
آینده جهان، متعلق به مردمان است!
بررسی آینده حل مسئله مردمی در ساخت دولت-ملت‌ها؛
موضوع مهمی که در چند ساله اخیر محل توجه واقع شده، مقوله فروپاشی دولت-ملت هاست. به عبارت دیگر نظام دولت-ملت‌ها امروزه دیگر کارآیی خود را از دست داده و طبق نظریه‌های نهادگرا، یک نهاد تا زمانی پا برجاست که کارآیی لازم را داشته باشد، لذا پیش بینی می‌شود که دهه‌های پیش رو، عرصه بروز ساخت‌های سیاسی جدید باشد.

کمی به این آیه بیاندیشید!

کنترل آسیب‌های خانواده با فاکتور دینداری

نامزد‌های بخش نمایشنامه جایزه هنری «سردار دل‌ها»

هنرمندان در همه‌جای دنیا مالیات می‌دهند

کارگردا‌ن‌های مطرح سینما و تلویزیون این روز‌ها فعال‌تر شده اند

تهیه‌کننده «تک‌تیرانداز» از جوایز جشنواره فجر امسال می‌گوید

چرچیل و همدستانش کودتا را در ایران کارسازی کردند

مرزبانی یعنی هر لحظه آماده شهادت بودن

فعلاً کار نمی‌کنم تا دوباره کرونا نگیرم

باز هم نقش مامور امنیتی بازی می‌کنم

ماجرای جابه جایی «تفتی» با «دیرباز»

«لذت سادگی» می‌تواند الهام‌بخش ایده‌های جدید باشد

مردم باید فیلم خوب را در سینما با خیال راحت تماشا کنند

معضل سینمای ایران فیلمنامه‌های بدون قهرمان است

از کتابخانه شتری تا کتابخوانی داخل بشقاب پرنده

آینده نگری یک کار صرفا پژوهشی نیست

معیارهایی برای تشخیص موسیقی حرام از حلال

مصادیق کم‌فروشی در شغل‌های مختلف

پرواز ۲ کبوتر باهم در کربلای ۵

چرا رضا خان را از سوی دولت انگلستان برکشیدند

فروکش تب کتاب‌های کمک‌درسی

چند پله پایین‌تر از خط فقر

تا چشمه صاد

قصه دنباله‌دار «شهر فروشی» در پایتخت

عدم همراهی نهادهای مشارکتی در فرهنگ مشارکت!

کرونا، آموزش مجازی و بایدها و نبایدهای والدین

نقش مهم ایران در پیدایش نهضت جنگل

شهیدی که اعتقاد داشت اسلام بدون مرز است

چالش‌های بازیگری در سریال «روز‌های ابدی»

کریمی: شعار برای ذات سریال «ده نمکی» است