چگونه میتوانم مؤمن باشم؛
اگر در برابر برخورد ناپسندی برای انسان تکلیف شرعی مثل امر به معروف یا نهی از منکر ایجاد شود، چنانچه بر خود مسلط باشد و بردباری پیشه کند، میتواند عکسالعملی مناسب داشته باشد.
نگاهی به تاثیرات حظور بانوان درهیأتها؛
باور بسیاری از مردم حتی افراد مقید به شرکت در مراسم مذهبی این است که این مراسم صرفا توجه و عرض ارادتی به اهلبیت (ع) است و آن را نوعی رفتار عاطفی و هیجانی و نه حتی تحولی، تلقی میکنند؛ درحالیکه حضور در آیینهای معنوی علاوه بر عرض توجه وارادت به اهلبیت (ع)، به اقتضای معنویت حاکم بر این نوع محافل و به سبب تحول شناختی در خصوص باور انسان به حقایق زندگی برگرفته از کلام عترت هم در ایجاد و نهادینهسازی باورهای دینی و هم در اصلاح سبک زندگی دینی تأثیری بس شگرفدارد.
گفتگو بارضا اسماعیلی؛
سرودن شعر درباره مقام شامخ حضرت زهرا (س) بهواسطه ارادت شاعران شیعی به ایشان، سبقه طویلی در تاریخ شعر فارسی دارد و گرچه در ادبیات کهن ایرانی، شعرهای مستقل برای آن حضرت دیده نمیشود، اما شعرای فارسی نگاه ویژهای به ایشان داشتند.
نگاهی به مفهوم عدالت اجتماعی در سخنان بانوی بزرگ اسلام؛
حضرت زهرا سلاماللهعلیها در دو فراز نورانی از خطبۀ فدکیه، از عدالت سخن به میان آوردهاند. یک جا در مقام تبیین فلسفۀ تشریع احکام اسلام، میفرمایند: «خداوند عدالت را پیونددهندۀ دلها قرار داد» و در جایی دیگر میفرمایند: «خداوند دادگری در احکام را موجب انس و همدلی مردم قرار داد». فراز نخست به کارکرد عدالت در رابطۀ مردم با مردم اشاره دارد و فراز دوم به کارکرد عدالت در رابطۀ حاکم با مردم.
علامه سید مرتضی عسکری پاسخ داده است؛
براساس منابع تاریخی و حدیثی و بنابر نقلهای فراوان، مسلمانان عصر پیامبر (صلی الله علیه و آله) در زمان حیات ایشان به آثار آن حضرت تبرّک میجستند و این روش پس از رحلت حضرت نیز ادامه داشت.
در آینه داستانهای قرآن؛
بنیاسراییل از ابتدا دوازده طایفه شده بودند و باهم نمیساختند. این حالت مانع رشدشان بود و اگر همین طور باقی میماندند حداکثر با یک زندگی قبیلهای توأم با جنگ و دشمنی روزگار را میگذراندند.
آیت الله شبیری زنجانی پاسخ میدهد؛
شهادت حضرت زهرا(س) هر روزی باشد باید به قصد رجاء توسل کرد و به حسب روایات همان ثوابی که وعده داده شده به توسّل به قصد رجاء إعطاء میشود.
گفتگو با پژوهشگر و استاد دانشگاه؛
مقابله با هر گونه شک و تردید افکار عمومی شیعیان در قبال شرایط مقدر شده برای امام دوازدهم یا موضوع مهدویت یکی از راهبردهای توأم با صبر و بصیرتِ امام حسن عسکری (ع) بود.
روایت تاریخ از کارنامه روحانیت؛
اگر علما و روحانیون اسلام در زمانی با تاسیس حوزههای علمیه و مدارس و دانشگاهها و کتابخانهها و... و با نشر کتاب و دانش و هنر به رواج علم و فرهنگ و تمدن پرداختند و حتی در دوران تهاجم مغول و در سرزمینهای دیگر نیز از این کار بازنماندند و در زمانی دیگر، در کنار حکومتی مدعی دین و پیروی از اهلبیت (ع)، مصادری همچون شیخالاسلامی و مفتی و امامت جمعه و جماعت و خاتمالمجتهدینی را پذیرفتند و خمس و زکات مومنین را سامان دادند و سهم امام گرفتند و حدود شرعی را جاری کردند، اما در یک دوران که همان دشمنان قدیمی در قالب استعمار کهنه و نو، سرزمینهای اسلامی را عرصه تاختوتاز خویش قرار دادند، دیگر به درس و بحث و تبلیغ و حد شرعی بسنده نکردند، گره لباس محکم نمودند و بهطور مستقیم وارد مبارزات بهاصطلاح سیاسی و مقابله رودررو با استعمارگران و متجاوزان و اشغالگران شدند.
مروری بر داستان های اقوام گذشته درقران؛
قرآن کریم سرشار از قصص و گزارشهای تاریخی مربوط به امّتهای پیشین و پیامبران آنان با هدف انتقال معارف وحیانی و هدایت انسان است. قصص قرآنی از نظر محتوا و هدف، شامل همه حکمتهای نزول قرآن میشود و در این راه شیوهای کارآمد است. از این رو قرآن داستان را برای اثبات وحی و نبوت، یگانگی خدا، هم ریشه بودن ادیان آسمانی و نیز برای بیم و نوید، نشان دادن نمودهای قدرت الهی، سرانجام نیک و بدی، صبر یا ناشکیبایی، سپاسگزاری یا سرکشی و دیگر اهداف رسالی، تربیتی و یا سنتهای تاریخی و اجتماعی به کار میبرد. قرآن با داستان روشن میکند که شیوه دعوت انبیا و ابزارهای به کار رفته در این راه همسان بوده است.