نگاهی به روایت های تصویری دروغین از اسرائیل؛
کشور‌ها برای پیشبرد اهداف خود، تصویرسازی‌های مدنظر خود از دشمنان و خودشان به ساخت فیلم و سریال می‌پردازند. با همین هدف و نیت تعداد کثیری فیلم و سریال از جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده است. سریال «فائودا» هم از جمله سریال‌هایی است که صهیونیست‌ها برای تطهیر خود ساختند. سریال «فائودا» یک درام جنگی و سیاسی است که داستان دو طرفه درگیری بین اسرائیل و فلسطین را نشان می‌دهد. کارگردان و نویسنده این سریال، لیور راز است که خودش هم یکی از بازیگران نقش اصلی آن است.

به گزارشـ«سدید»؛ کشور‌ها برای پیشبرد اهداف خود، تصویرسازی‌های مدنظر خود از دشمنان و خودشان به ساخت فیلم و سریال می‌پردازند. با همین هدف و نیت تعداد کثیری فیلم و سریال از جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده است. سریال «فائودا» هم از جمله سریال‌هایی است که صهیونیست‌ها برای تطهیر خود ساختند. سریال «فائودا» یک درام جنگی و سیاسی است که داستان دو طرفه درگیری بین اسرائیل و فلسطین را نشان می‌دهد. کارگردان و نویسنده این سریال، لیور راز است که خودش هم یکی از بازیگران نقش اصلی آن است.
سریال «فائودا» در چهار فصل با مجموعا ۴۸ قسمت تولید شده است. پخش این سریال از سال ۲۰۱۵ شروع شد و در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید. این سریال به زبان‌های عبری و عربی تولید شده و با زیرنویس فارسی هم قابل‌دسترس است.
سریال «فائودا» از نظر منتقدان بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. این سریال در سایت IMDB امتیاز ۸.۳ از ۱۰ را کسب کرده است، همچنین در فهرست ۱۰۰ سریال برتر قرن ۲۱ از نظر منتقدان بین‌المللی که توسط بخش فرهنگ بی‌بی‌سی منتشر شده است، رتبه ۳۹ را به خود اختصاص داده است. منتقدان ایرانی هم به تحسین این سریال پرداخته‌اند. مثلا محمدصادق حیدرپور، منتقد و پژوهشگر سینما در مصاحبه با خبرگزاری مهر، این سریال را «شاهکار» خوانده و گفته است: «فائودا به نظر من بهترین سریال جاسوسی و جنگی است که تاکنون دیده‌ام.»
فائودا (در زبان عربی به معنای آشوب)، داستان دو طرفه درگیری بین رژیم اسرائیل و فلسطین را نشان می‌دهد. فرمانده نیرو‌های مخفی صهیونیست‌ها در حال برنامه‌ریزی یک عملیات گسترده است تا یک عضو حماس به نام ابواحمد را که فکر می‌کند شهید شده، شکار کند؛ اما ابواحمد زنده و در حال آماده‌سازی یک حمله بزرگ به سرزمین‌های اشغالی است. در این راه، «دارن» و تیمش با چالش‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوند که نه‌تن‌ها زندگی شخصی و حرفه‌ای آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بلکه باعث می‌شود خطوط مابین دوست و دشمن، خیر و شر، عدالت و ظلم مبهم شود.

تبلیغات برای رژیم صهیونیستی

نقد منتقدین اسلامی در خصوص سریال «فائودا» متفاوت است. برخی از آن‌ها این سریال را تبلیغاتی برای رژیم اسرائیل و تحریف‌کننده واقعیت‌های تاریخی می‌دانند. مثلا محمدحسین خادمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که سریال «فائودا» به‌شدت ضد اسلام و ضد فلسطین است و خواستار ممنوع‌التصویر شدن آن در شبکه‌های ماهواره‌ای شد. همچنین حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، روحانی و استاد دانشگاه در سخنرانی خود گفت: «این سریال به نفع رژیم صهیونیستی و بازگوکننده دیدگاه رژیم صهیونیستی در قبال مقاومت است.»
حسین محمودزاده، منتقد سینما در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «این سریال بسیار جذاب و هولناک است و با توجه به نحوه نگارش داستان، بازگوکننده چشم‌انداز جامعه رژیم صهیونیستی است.»
پس مشخص است که نظر منتقدان اسلامی در خصوص این سریال بستگی به دیدگاه و زاویه دید آن‌ها دارد. بعضی از آن‌ها به جنبه‌های سیاسی و تاریخی آن توجه می‌کنند و برخی دیگر به جنبه‌های هنری و فرهنگی آن.
سریال «فائودا» نشان می‌دهد که چگونه نیرو‌های مخفی رژیم‌اسرائیل با استفاده از جاسوسی، ترور، بازداشت و شکنجه علیه مقاومت فلسطینی عمل می‌کنند. همچنین این سریال به برخی از جنایات جنگی صهیونیست‌ها در غزه و کرانه باختری نیز اشاره دارد. برای مثال قسمت چهارم فصل دوم، حمله هوایی اسرائیل به یک خانه در غزه را نشان می‌دهد که در آن چندین زن و کودک کشته می‌شوند. گزارش سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده است که رژیم اسرائیل، عامل اصلی تنش و درگیری با فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی است. پس مشخص است که سریال «فائودا» به خشونت و ناروایت صهیونیست‌ها علیه فلسطین پرداخته است. با توجه به نظرات جبهه انقلاب در خصوص سریال «فائودا»، می‌توان نتیجه گرفت که این سریال از دیدگاه آن‌ها یک اثر تبلیغاتی و تحریف‌کننده است که با هدف ترویج فکر ضد اسلام و ضد فلسطین ساخته شده است. آن‌ها معتقدند که این سریال بخشی از جنگ نرم دشمن علیه ایران و محور مقاومت است و باید با بصیرت و هوشمندانه به آن پاسخ داد. آن‌ها همچنین با پخش این سریال در شبکه‌های ماهواره‌ای مخالفت کرده‌اند و خواستار ممنوع‌التصویر شدن آن شده‌اند. پس مشخص است که جبهه انقلاب با سریال «فائودا» مخالف است و آن را یک اثر ضد اسلام و ضد فلسطین می‌داند.

تصویرسازی دروغین

بار‌ها و به هر بهانه‌ای یادمان می‌افتد پر از افتخاراتی هستیم که برای آن‌ها فیلم یا سریالی نساخته ایم، درحالی که دشمنان در این زمینه بسیار فعال‌تر هستند و از نداشته هایشان هم اسطوره تراشیده اند.
درباره جریان مقاومت تاکنون فقط یک فیلم موفق ساخته ایم به نام «بازمانده» که نسخه‌ای سریالی از آن را هم تلویزیون پخش کرد و بقیه آثاری که در این حوزه تولید شده اند، عموما ضعیف و بی کیفیت هستند.

قطار سریال‌های دروغین

سریال اسرائیلی «پرچم دروغین» درباره پنج شهروند صهیونیست است که ظاهرا هیچ وجه اشتراکی ندارند. آن‌ها یک روز صبح در حین فعالیت‌های معمول‌شان متوجه می‌شوند که متهم به دست داشتن در یک پرونده آدم‌ربایی هستند؛ پوشش خبری بی‌وقفه، باعث طوفانی در زندگی این پنج نفر می‌شود. اشباح بیروت یا ارواح بیروت یک مجموعه تلویزیونی اکشن - درام اسرائیلی - آمریکایی است؛ این سریال به ماجرای ترور شهید عماد مغنیه، یکی از فرماندهان مقاومت لبنان به دست سرویس‌های اطلاعاتی موساد و سیا می‌پردازد و هشام سلیمان، نقش شهید مغنیه را بازی کرده است. سریالی که درباره شخصیتی تا این اندازه تأثیرگذار ساخته شده است، به هیچ‌وجه نتوانست موفق باشد؛ چون از بزرگ‌کردن نام شخصیت اصلی‌اش می‌ترسید و فقط و فقط می‌خواست او را مخوف نشان دهد.
داستان سریال «تهران» درباره تامار رابینان، یک افسر اطلاعاتی یهودی‌تبار ایرانی است که در سرزمین‌های اشغالی بزرگ شده و به موساد پیوسته است. او برای غیرفعال کردن یک رآکتور هسته‌ای در ایران مأمور می‌شود.
با اینکه نام سریال تهران است، در آن نمی‌توان تهران را هم به واقع آن‌گونه که هست، مشاهده کرد. حتی یک تصویر عادی و متعادل از تهران که بدون قصد طعنه و کنایه به سیاست‌های ایران نمایش داده شده باشد، در سریال نیست.
فیلم‌هایی که در سراسر دنیا با موضوع مظلومیت قوم یهود در قرن بیستم ساخته شده یا تهدید دائمی علیه رژیم اسرائیل را نشان می‌دهند، بیش از اینهاست که در یک گزارش بگنجند؛ اما در ادامه به چند مورد از این فیلم‌ها که مشهورتر از بقیه بوده‌اند و البته هیچ‌کدام را خود رژیم صهیونیستی تولید نکرده، اشاره شده است.

زندگی زیباست ۱۹۹۷

زندگی زیباست (Life Is Beautiful) به کارگردانی روبرتو بنینی، یکی از برترین آثار کمدی جهان محسوب می‌شود، هرچند که فقط نیمه اول فیلم حالت کمدی دارد و نیمه دوم فیلم به مسأله یهودی‌ستیزی در زمان جنگ جهانی دوم می‌پردازد. آمریکا اقامتگاه غواصی دریای سرخ - ۲۰۱۹ فیلمی مهیج و جاسوسی، محصول سال ۲۰۱۹ است که توسط گیدئون راف نوشته و کارگردانی شده است. این فیلم براساس وقایع عملیات موساد، معروف به عملیات جوشوا در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۵ ساخته و در ۳۱ جولای ۲۰۱۹ توسط نتفلیکس اکران شد.

قصه عشق و تاریکی - ۲۰۱۵

«قصه عشق و تاریکی» نام فیلمی است به کارگردانی ناتالی پورتمن، محصول سال ۲۰۱۵. موضوع اصلی آن سختی‌های زندگی یهودیان در اورشلیم، در زمان جنگ بین اعراب و رژیم اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی و به‌دنبال آن، شکل‌گیری رژیم صهیونیستی است. البته فیلم به بی‌خانمان‌شدن فلسطینی‌ها هم به‌صورت مختصر می‌پردازد.
«پیانیست» نام فیلمی است به کارگردانی رومن پولانسکی محصول سال ۲۰۰۲ که نه‌تن‌ها از مهم‌ترین فیلم‌های هولوکاستی دنیاست، بلکه به‌عنوان یکی از فیلم‌های مهم تاریخ سینما هم شناخته می‌شود. فیلم پیانیست توانست نامزد هفت جایزه اسکار و دو جایزه گلدن‌گلوب شود که در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، برنده جایزه اسکار شد و برنده ۵۵ جایزه معتبر و ۷۳ نامزدی در جشن‌ها و جشنواره‌های مختلف بود.

غفلت از جنگ تبلیغاتی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی تولیدات مختلفی در زمینه تبرئه‌کردن خود و ایجاد تصویر مطلوب در بین افکار عمومی ساخته است. با‌این‌حال جبهه مقاومت کمتر در این زمینه تولیدات کیفی و مهم داشته و این ضعف باعث شده است رژیم صهیونیستی با وجود خوی وحشی‌گری، خود را در جایگاه مظلوم قرار دهد. در همین جنگ اخیر هم رژیم اسرائیل این جنگ تبلیغاتی خود را علیه حماس به کار گرفته است؛ بنابراین جبهه مقاومت و سینما و تلویزیون کشورمان در ارائه تصویر واقعی از محور مقاومت باید بتوانند فیلم‌ها و سریال‌هایی تولید کنند که واقعیت محور مقاومت را به مردم و افکارعمومی بین‌المللی ارائه کنند. ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد. با‌این‌حال و با وجود این ظرفیت‌ها؛ اما تولیدات چشمگیری در این زمینه وجود ندارد. جز موارد اندک که آن‌ها هم خیلی نتوانسته‌اند مقابل جنگ تبلیغاتی صهیونیست‌ها قد علم کنند. عرصه فرهنگ و هنر باید تحرکات بیش تری داشته باشد تا بتواند با این جنگ تبلیغاتی مقابله کند، در غیر این صورت روایت‌های واقعی غلبه پیدا خواهد کرد. البته مظلومیت ملت فلسطین تا به امروز مانع غلبه این نگاه شده و حمایت‌های بین‌المللی از حماس نشان‌دهنده این امر است.

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha