شاخص امید به زندگی در ایران طی چند دهه اخیر به دلیل گسترش شبکه‌های بهداشت و درمان با رشد مطلوبی همراه شده است، به طوری که این شاخص هم‌اکنون به 76 سال رسیده است.

به گزارش«سدید»؛شاخص امید به زندگی در ایران طی چند دهه اخیر به دلیل گسترش شبکه‌های بهداشت و درمان با رشد مطلوبی همراه شده است، به طوری که این شاخص هم‌اکنون به 76 سال رسیده است.
، درباره علل رشد امید به زندگی پس از انقلاب در کشور گفت: تاکید بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب بر توجه به کوخ‌نشینان و رسیدگی به محرومان در مناطق کم‌برخوردار موجب شد انجام واکسیناسیون گسترده و آموزش‌های بهداشتی در دستور کار قرار گیرد.
دکتر سیدعلیرضا مرندی با بیان اینکه در آن سال‌ها شبکه‌های بهداشت و درمان را در روستا‌ها و شهر‌های کوچک و بزرگ در شرایط جنگ و محدودیت راه‌اندازی کردیم، افزود: علاوه بر انجام واکسیناسیون گسترده، توجه به زایمان‌های بهداشتی و مصرف آب آشامیدنی سالم با راه‌اندازی شبکه آب لوله‌کشی سالم، همچنین رسیدگی‌های بهداشتی و درمانی موجب شد طول عمر مردم بتدریج افزایش و میزان مرگ و میر در سطح وسیعی در کشور کاهش یابد. این در حالی است که قبل از انقلاب در برخی استان‌ها حتی یک پزشک متخصص زنان و زایمان وجود نداشت و خیلی از کودکان به دلیل شیوع برخی ویروس‌ها و بیماری‌های واگیر جان خود را از دست می‌دانند؛ به عنوان نمونه سالانه ۱۱ هزار کودک فقط بر اثر کزاز می‌مردند.
مرندی در ادامه افزود: با توسعه شبکه بهداشت و درمان در کشور ۹۵ درصد مردم واکسینه شدند، آن هم در شرایطی که بی‌توجهی به واکسیناسیون پیش از انقلاب تا جایی بود که حتی ۲۰ درصد اساتید دانشگاه واکسن می‌زدند.
وی افزود: طی ۲ دهه اول انقلاب و پس از آن وضعیت بهداشتی روستا‌ها در پی ایجاد خانه‌های بهداشت و توجه به استفاده از آب آشامیدنی سالم در کنار واکسیناسیون و آموزش‌های پزشکی بهبود یافت به طوری که میزان مرگ و میر از ۲۷۵ هزار مورد در سال، به ۹۱ هزار نفر رسید و اگر این اقدامات با توجه به پیشرفت علم پزشکی ادامه می‌یافت، اکنون شاخص طول عمر بیشتر از ۷۶ سال در ایران بود. مرندی گفت: اکنون که وضعیت شاخص‌های بهداشت در کشور بهتر شده است، امید به زندگی نیز افزایش یافته است، به طوری که این شاخص برای زنان ۷۹ سال و برای مردان ۷۶ سال شده است؛ در حالی که قبل از انقلاب امید به زندگی ۵۶ سال بود. افزایش ۲۰ ساله امید به زندگی در ایران طی ۴ دهه اخیر به دلیل افزایش شاخص‌های بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی بوده است. وی افزود: توسعه شبکه‌های بهداشت در کشور امید به زندگی ایرانیان را همتراز کشور‌های پیشرفته می‌کند.

طی ۲ دهه اول انقلاب و پس از آن وضعیت بهداشتی روستا‌ها در پی ایجاد خانه‌های بهداشت و توجه به استفاده از آب آشامیدنی سالم در کنار واکسیناسیون و آموزش‌های پزشکی بهبود یافت به طوری که میزان مرگ و میر از ۲۷۵ هزار مورد در سال، به ۹۱ هزار نفر رسید و اگر این اقدامات با توجه به پیشرفت علم پزشکی ادامه می‌یافت، اکنون شاخص طول عمر بیشتر از ۷۶ سال در ایران بود

 وضعیت خوب «امید به زندگی»

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با اشاره به جمعیت سالمندان کشور گفت: در حوزه بهداشت و درمان توفیقات زیادی طی این ۴۰ سال داشته‌ایم و اکنون در زمینه امید به زندگی وضعیت بسیار خوبی داریم و با کشور‌های توسعه‌یافته در افزایش عمر و خدمات برابری می‌کنیم. امید به زندگی ۷۶ سال، رقم قابل تحسینی است. احمد دلبری در همایش روز جهانی سالمندان افزود: شعار امسال، تحقق وعده‌های حقوق سالمندی است. وی با بیان اینکه منطقه ۲، ۱ و ۳ شمیرانات حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بخش زیادی از سالمندان این منطقه «تنها» هستند، گفت: یکی از اعلان‌های سازمان جهانی بهداشت و حقوق سالمندی، بحث تنهایی و انزوای آنهاست که سازمان جهانی بهداشت، سال‌های سال این موضوع را مطرح کرده و ما باید برای تنهایی و انزوای سالمندان فکر کنیم.

 جمعیت سالمندان تا ۲۰ سال آینده ۲ برابر می‌شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت، از افزایش ۲ برابری جمعیت سالمند کشور طی ۲۰ سال آینده خبر داد. در پیام حسین فرشیدی به مناسبت روز جهانی سالمند آمده است: «ضمن گرامیداشت روز جهانی و هفته ملی تکریم سالمندان، برای سالمندان گرانقدر کشور که به منزله یک ثروت ملی بوده و در حفظ و انتقال گنجینه فرهنگ ایرانی - اسلامی و همبستگی بین نسلی دارای جایگاهی والا هستند، آرزوی سلامت دارم. افزایش امید به زندگی و کاهش بی‌سابقه نرخ باروری کلی، در قرن بیستم در سراسر جهان منجر به پدیده سالمندی جمعیت شده است. کشور ما نیز دستخوش چنین تغییرات جمعیتی شده است و در صورت حفظ روند یادشده، رشد سالمندی جمعیت، با شتاب بسیار زیادی پیش خواهد رفت به گونه‌ای که نسبت جمعیت سالمند طی حدود ۲۰ سال آینده، از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد خواهد رسید (۲ برابر شدن جمعیت سالمندی). این در حالی است که در بسیاری از کشور‌های توسعه­ یافته جهان، ۲ برابر شدن جمعیت سالمندی در طول بیش از ۱۰۰ سال اتفاق افتاده است. بدیهی است تغییرات جمعیت‌شناختی در سیاست‌گذاری‌های کلان وزارت بهداشت و به طور ویژه معاونت بهداشت مد نظر قرار دارد. یکی از راهکار‌های مواجهه با تغییرات یادشده، اصلاح ساختار جمعیتی از طریق حفظ و ارتقای جوانی جمعیت با هدف پویایی جمعیت است. یکی از پیامد‌های مثبت این سیاست وجود نیروی انسانی جوان برای حمایت و مراقبت از جمعیت سالمندانی است که شمار آن‌ها به طور روزافزون در حال افزایش است. هدف تمام اقدامات معاونت بهداشت در حیطه سلامت سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، به تعویق انداختن وابستگی و ناتوانی، برخورداری سالمندان از سلامت روانشناختی و حفظ نشاط و سرزندگی و مشارکت آنان در جامعه است. البته بدیهی است این مهم تنها وقتی تحقق می‌یابد که مراقبت‌های سلامتی مطلوب از زمان پیش از تولد، آغاز و در تمام مراحل بعدی زندگی تداوم یابد. فردی که سالم پیر می‌شود امکان بیشتری برای داشتن مشارکت فعال در خانواده و جامعه و برخورداری از زندگی با کیفیت خواهد داشت. امید است با همراهی، همدلی و همکاری همه­ جانبه تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و ترویج گفتمان علمی و عملی مشترک بین صاحبان اندیشه، سیاست‌گذاران و مجریان شاهد عملیاتی شدن و اجرای سند ملی سالمندان و در پی آن تحقق جامعه‌ای سالم و پویا باشیم که در آن آحاد جامعه فرصت تجربه یک دوره سالمندی سالم، موفق و فعال را داشته باشند».

 سرعت رشد سالمندی در ایران

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در همایش روز جهانی سالمندان با تاکید بر لزوم توسعه مراکز روزانه گفت: در حال حاضر از ۴۳۰۰ سالمندی که در مراکز نگهداری می‌شوند بالغ بر ۱۳۰۰ نفر مجهول‌الهویه هستند.
یوسف رضایی با بیان اینکه سالمندی به جهت شرایط خاصی که در کشور داریم اهمیت مضاعفی دارد، اظهار کرد: ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند. از نظر سرعت رشدی که در حوزه سالمندی داریم، کشور اول در دنیا هستیم و به همین دلیل باید اقدام و همکاری فرابخشی در این حوزه شکل گیرد. به گفته وی، حدود ۵۰ درصد هزینه‌های درمان به حوزه سالمندی اختصاص دارد و باید حوزه سالمندی در سطح ملی و اجتماعی جزو اولویت‌ها باشد.
رضایی با اشاره به سرعت رشد جمعیت سالمندان گفت: براساس آمار‌های سازمان جهانی بهداشت، پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ سال دیگر این ۱۰ درصد به ۲۰ درصد برسد. معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در ادامه به فعالیت‌های بهزیستی در امور سالمندان اشاره کرد و یادآور شد: ۱۷۲ مرکز شبانه‌روزی داریم و بیشتر از تخت‌های بیمارستان‌های دولتی استان تهران، تخت‌های شبانه‌روزی بهزیستی است که از این ۱۷۲ مرکز، ۷۰ مرکز برای مرکز نگهداری از سالمندان اختصاص دارد.
رضایی با بیان اینکه بالغ بر ۴۳۰۰ سالمند در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: می‌توان ورودی مراکز سالمندان را کاهش داد.

/انتهای پیام/

 

ارسال نظر
captcha