گفتکو با تعدادی از قدیمی های رادیو؛
روزی که تصمیم گرفتم این گزارش را تهیه کنم، یکی از پیشکسوتان خوش صدای رادیو از میان ما رفته بود. زنده یاد استاد حمید منوچهری، پیشکسوت رادیو و نور چشم بچه‌های رادیو دیگر در میان رادیویی‌ها نبود، از همان جا بود که این گزارش را به پاس سال‌های خدمت و زحمات پیشکسوتان رادیو تهیه کردم و پای درددل این عزیزان نشستم که ماحصل آن تقدیم شما خوانندگان  می‌شود.

به گزارش«سدید»؛ روزی که تصمیم گرفتم این گزارش را تهیه کنم، یکی از پیشکسوتان خوش صدای رادیو از میان ما رفته بود. زنده یاد استاد حمید منوچهری، پیشکسوت رادیو و نور چشم بچه‌های رادیو دیگر در میان رادیویی‌ها نبود، از همان جا بود که این گزارش را به پاس سال‌های خدمت و زحمات پیشکسوتان رادیو تهیه کردم و پای درددل این عزیزان نشستم که ماحصل آن تقدیم شما خوانندگان  می‌شود.

در حق ما رادیویی‌ها جفا شده است

بهروز رضوی، پیشکسوت و گوینده باسابقه رادیو که سال‌هاست صدایش را در برنامه «کتاب شب» می‌شنویم. درباره کار در رادیو می‌پرسم می‌گوید: در حق ما رادیویی‌ها جفا شده است. خیلی مورد بی‌مهری بوده‌ایم. امیدوارم به رادیویی‌ها دوباره نگری و بازنگری کنند. از آنجا که ما به کارمان عشق داشتیم و عاشقانه کارمان را انجام داده‌ایم، امیدواریم یک روز پاداش خوش خدمتی‌مان را بگیریم. ما همچنان دنبال عشق خودمان دویده‌ایم.

ما توقع داریم رادیو مظلوم نباشد

عباس محبی، هنرمند پیشکسوت رادیو و تلویزیون است که بیشتر با صداسازی نقش «جانعلی» او را می‌شناسیم. او تجربه بازی در سریال‌های تلویزیونی را هم دارد. این نقش‌آفرین با سابقه که در برنامه پرمخاطب «صبح جمعه با شما» هم صدایش شنیده می‌شود، رادیو را رسانه‌ای خاص توصیف می‌کند و می‌گوید: رادیو اساسا شیرین است و در حقیقت ما که در آن فعالیت می‌کنیم، فرهاد آن هستیم. همان‌طور که فرهاد به عشق شیرین، کوه را کند ما با دینامیت این کار را می‌کنیم تا به آن برسیم. عباس محبی بیان می‌کند: رادیو طرفداران خاص خود را دارد، خیلی‌ها دوست دارند که به رادیو بیایند. توقع داریم رادیو مظلوم نباشد، ما را بیشتر تشویق و ترغیب کنید. رادیو رسانه‌ای ماندگار است که تنها عشق به آن می‌ماند و بس.

صدابرداری، شغلی بود که دوست داشتم

سوسن بخشایش اولین صدابردار زن، متولد۹ بهمن ۱۳۲۹، با تلاش و کوشش، افتخار زن موفق را از آن خود کرده است.
او می‌گوید: خیلی زود احساس کردم این همان شغلی است که دوست دارم. در نتیجه با عشق و علاقه سعی کردم کار کردن را یاد بگیرم. طوری به این کار صدابرداری علاقه‌مند شدم که می‌خواستم همه برنامه‌های رادیو را ضبط کنم. از برنامه‌های یک میکروفن شروع کردم تا برنامه‌های کودک، گزارشی و حتی برنامه‌های ترکیبی که بسیار مهم بود و توانایی بیشتری می‌طلبید. برنامه‌هایی که ضبط می‌شد، خیلی متنوع بود مانند اجتماعی، سیاسی، هنری، تئاتر و نمایشنامه. سعی کردم در همه زمینه‌ها تا جایی که می‌توانم موفق باشم. با همراهی دوستان استودیو‌های مختلفی را خارج از سازمان راه‌اندازی کردیم که نیاز به تجربه صدابرداری داشت. همزمان چند جوان می‌آمدند و من به آن‌ها کار‌ها را یاد می‌دادم.

رادیو، رسانه‌ای اثرگذار

شهناز دهکردی، تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو باور دارد: زمانی که بنده وارد رادیو شدم، این رسانه تنها رسانه مطرح بود و سایر رسانه‌ها تدریجا در حال توسعه بودند. به همین دلیل همیشه دایره اثرگذاری آن روی آحاد مردم امری قطعی و همیشگی بود که به صورت دائمی با تولید و پخش برنامه‌های مختلف همیشه همراه و یار مخاطبان ارزشمند خود بوده است؛ لذا باید توجه کرد که رادیو کماکان نیز رسانه‌ای اثرگذار است و می‌تواند رسالت اطلاع‌رسانی خود را در بالاترین سطح و انجام دهد. رادیو را با تمام وجودم دوست دارم و همیشه جزو شنوندگان رادیو بوده و هستم.

یکی از بنیان‌گذاران شبکه رادیویی ورزش

مسعود پور اسکویی را یکی از ستون‌های اصلی برنامه‌های ورزشی رادیو می‌دانند. او اکنون با آن که بازنشسته شده همچنان گویندگی می‌کند و صدایش برای مخاطبان ورزشی رادیو، خاطره‌انگیز و پرجاذبه است. او می‌گوید: من مسعود پوراسکویی، متولد ۲۳خرداد ۱۳۱۸ هستم. یکی از بنیان‌گذاران شبکه رادیویی ورزش در ۸ تیر ۱۳۷۸ بودم. زمانی که رادیو ورزش راه‌اندازی شد، پنج نفری بودیم که این شبکه را راه انداختیم. از همان سال تاکنون در این شبکه رادیویی مشغول کار هستم. در حال حاضر هم در رادیو ورزش برنامه خط اول و جهان ورزش (والیبال) را روی آنتن دارم و زمانی که مسابقات والیبال در حال برگزاری است به عنوان گوینده و گزارشگر در آن برنامه حضور دارم.

رادیو، ویترین رسانه است

عباس سنجری، گوینده پیشکسوت رادیو می‌گوید: وقتی که از رادیو بخواهم صحبت کنم در یک خط می‌گویم: رادیو عشق است. رادیو ویترین رسانه است. رادیو می‌تواند ارتباط بسیار خوبی با مخاطبان در داخل و خارج از کشور برقرار کند. رادیو می‌تواند خیلی مفید باشد. امیدوارم همه همکارانم تن‌شان سالم باشد، جیب پر پول داشته باشند و هیچ موقع بیمار نشوند.

بیشتر تحقیق و مطالعه کنیم

بهروز رضوی نژاد، دبیر سابق جشنواره‌های رادیویی و مدرس آموزش‌های برنامه‌سازی در رادیو می‌گوید: مطالعه کتاب، تماشای فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی، شرکت در کلاس‌های مربوط به برنامه‌های رادیویی، تحقیق کردن پیش از دست به کار شدن برای تولید و ضبط برنامه و خواندن متون ادبیات داستانی به برنامه‌سازی در رادیو کمک زیادی می‌کند.

/انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha