نگاهی به اردو های راهیان پیشرفت؛
دستاورد‌های بسیار خوبی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و علمی داریم، اما نتوانسته‌ایم آن‌ها را به خوبی برای افراد مختلف به خصوص نوجوانان و جوانان به نمایش بگذاریم، به همین دلیل کمتر کسی از پیشرفت‌هایی که کرده‌ایم باخبر شده است یا حتی اگر هم خبر داشته باشد، نمی‌داند تا چقدر این پیشرفت‌ها واقعی است.

به گزارش«سدید»؛ دستاورد‌های بسیار خوبی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و علمی داریم، اما نتوانسته‌ایم آن‌ها را به خوبی برای افراد مختلف به خصوص نوجوانان و جوانان به نمایش بگذاریم، به همین دلیل کمتر کسی از پیشرفت‌هایی که کرده‌ایم باخبر شده است یا حتی اگر هم خبر داشته باشد، نمی‌داند تا چقدر این پیشرفت‌ها واقعی است. اصلاً برای خیلی‌ها ملموس نیست که وقتی از پیشرفت صنعت یا پیشرفت علم در کشور صحبت می‌شود، یعنی چه اقداماتی انجام شده است و از کجا به کجا رسیده‌ایم چراکه معمولاً برای تبیین پیشرفت‌ها، کارهایی، چون سخنرانی و ارائه آمار و ارقام انجام می‌شود و مخاطبان تنها از این طرق توانسته‌اند از آخرین اخبار دستاورد‌های علمی و صنعتی کشور مطلع شوند. هر چند سخنرانی هم می‌تواند منجر به آگاهی‌بخشی مخاطبان شود، اما حضور فیزیکی افراد در کنار دستاوردها، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و روشنگری و تبیین حقایق را رقم می‌زند. از طرفی مشاهده دستاورد‌ها و شنیدن روایت تجربه‌های موفق در عرصه‌های مختلف می‌تواند عامل امیدآفرینی، ایجاد اعتمادبه‌نفس و همچنین آموزش روش‌های کارآمد به افراد باشد.
حدود دو سال است که برخی از افراد و نهاد‌ها برای روایت پیشرفت به تکاپو افتاده و فعال‌تر شده‌اند. آن‌ها طرحی تحت عنوان راهیان پیشرفت را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در این بین دفتر ارتباطات وزارت صمت نیز اقداماتی را انجام داد تا افراد مختلف را با دستاورد‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت آشنا کند. در همین راستا اردوی راهیان پیشرفت شکل گرفت که اهداف تعیین‌شده خود را دنبال می‌کند.

راویان پیشرفت مقدم بر راهیان پیشرفت

حسین زاده‌قشمی، مدیر پروژه گسترش گردشگری کسب‌و‌کار که مبدع طرح راهیان پیشرفت است می‌گوید: «مقام معظم رهبری در راستای جهاد تبیین فرمایشاتی داشتند و گفتند باید دولت‌سازی و جامعه‌سازی کنیم تا به تمدن نوین اسلامی برسیم. در این راستا مطالعاتی انجام دادیم و متأسفانه معتقدیم برای جامعه‌سازی در حوزه صنعت و معدن ضعیف عمل شده است، به طوری که بسیاری از مردم اصلاً خبر ندارند در این حوزه چه اتفاقاتی می‌افتد و اصلاً برای‌شان اهمیتی هم نداشته است، بنابراین باید حرکت و جنبشی جامعه‌ساز را رقم می‌زدیم. هر چند می‌توانستیم از ظرفیت تبلیغات و واحد رسانه‌ای استفاده کنیم تا اخبار را به مردم برسانیم، اما بر این باوریم که مردم باید با یکدیگر، اجتماعاتی را شکل بدهند و دستاورد‌ها را ببینند و آن‌ها را برای هم روایت کنند.»
او در پاسخ به این سؤال که کدام نهاد‌ها و سازمان‌ها برای اردوی راهیان پیشرفت پای کار آمده‌اند، اظهار می‌دارد: «تمام تلاش‌مان را کردیم با روابط عمومی‌های وزارتخانه‌های مختلف تفاهمنامه امضا کنیم، برای مثال با روابط عمومی وزارت علوم، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، تفاهمنامه‌هایی برای اعزام مخاطبان امضا کردیم، در مقابل، اما برخی از نهاد‌ها مانند وزارتخانه آموزش و پرورش همکاری مؤثری نداشتند، به همین دلیل نتوانستیم اقدامات خوبی در برخی از بخش‌ها رقم بزنیم.»

تمام تلاش‌مان را کردیم با روابط عمومی‌های وزارتخانه‌های مختلف تفاهمنامه امضا کنیم، برای مثال با روابط عمومی وزارت علوم، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، تفاهمنامه‌هایی برای اعزام مخاطبان امضا کردیم، در مقابل، اما برخی از نهاد‌ها مانند وزارتخانه آموزش و پرورش همکاری مؤثری نداشتند، به همین دلیل نتوانستیم اقدامات خوبی در برخی از بخش‌ها رقم بزنیم


قشمی درباره نحوه فعالیت اردوی راهیان پیشرفت اینگونه توضیح می‌دهد: «سامانه‌ای برای اردوی راهیان پیشرفت راه‌اندازی شده است که در آن، میزبانان و میهمانان ثبت‌نام می‌کنند و پس از آن، ما وارد کار می‌شویم همکاری میان آن‌ها را انجام می‌دهیم. در حال حاضر حدود ۴۰۰ واحد صنعتی برای میزبانی اعلام آمادگی کرده‌اند.»
او با بیان اینکه اردوی راهیان پیشرفت برای سه گروه «۱۲ تا ۱۸ سال»، «۱۸ تا ۳۰ سال» و «مادران» انجام می‌شود، تصریح می‌کند: «برای هر بازدید گروه ۱۲ تا ۱۸ سال یک بازی اجتماعی طراحی می‌کنیم، یعنی به محض اینکه بچه‌ها وارد اردو می‌شوند، انگار وارد یک بازی اجتماعی شده‌اند تا یک صنعت را بشناسند و برخی از آن‌ها پس از برگزاری مسابقه به عنوان سفیر فرهنگی صنعت انتخاب می‌شوند. همچنین جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال هم وارد باشگاه مشاوران جوان خواهند شد و مادرانی که در اردو‌ها شرکت می‌کنند نیز باشگاه مادرانه را تشکیل می‌دهند.»
مدیر پروژه گسترش گردشگری کسب و کار با تأکید بر اینکه «راویان پیشرفت مقدم بر راهیان پیشرفت است»، می‌گوید: «اگر ما روایت‌کنندگان مناسبی از پیشرفت در صنعت، معدن، تکنولوژی و حوزه‌های مختلف دیگر نداشته باشیم، کارمان به نتیجه نمی‌رسد چراکه روایت غیردقیق یا بیان اطلاعات اشتباه مراجعه‌کنندگان را از موضوع دل‌زده می‌کند.»

هم‌افزایی تنها کلید موفقیت است

قشمی اظهار می‌دارد: «اعزام‌های اردوی راهیان پیشرفت از بهمن ۱۴۰۰ شروع شده است، اما «جامعه‌سازی» تنها با یک اردوی یک روزه یا دو روزه اتفاق نمی‌افتد. هر چند بازدیدکنندگان در اردو با دیدن دستاورد‌ها حال‌شان خوب می‌شود و امید پیدا می‌کنند، اما این امید در تداوم ارتباط ما با بچه‌ها عمیق خواهد شد و آن‌وقت جامعه‌سازی انجام می‌شود، بنابراین معتقدیم اردوی راهیان پیشرفت نباید ختم به بازدید شود و بعد از آن نیز باید مراوده‌ای میان بازدیدکنندگان وجود داشته باشد، به همین دلیل باشگاه‌ها را شکل دادیم تا ارتباطات را تداوم ببخشیم. از این طریق تعدادی از مخاطبان به راویان پیشرفت در میان خانواده، مدارس و همکاران‌شان تبدیل می‌شوند. همچنین عده‌ای علاقه‌شان را با دیدن این دستاورد‌ها پیدا می‌کنند و صنایع میزبان نیز می‌توانند از میان مراجعه‌کنندگان، نیرو‌های مناسب کارشان را گزینش و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.»
او به موانعی که بر سر راه‌شان قرار داشته است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «تغییر وزرا که مدام در وزارت صمت اتفاق افتاد، طرح خوب راهیان پیشرفت را ذبح کرد چراکه ابتدا کار‌ها را با آقای فاطمی‌امین پیش بردیم و طراحی ستاد را انجام دادیم، درست زمانی که می‌خواستیم ستاد را شکل بدهیم، آقای فاطمی‌امین از وزارتخانه رفتند و آقای نیازی به جای‌شان آمدند. مجدداً طرح را برای آقای نیازی توضیح دادیم، ایشان حکم زدند و پروژه گردشگری صنعتی به کل کشور ابلاغ شد تا کار را شروع کنیم، اما ایشان هم از وزارت صمت رفتند، پس از آن آقای علی‌آبادی وزیر شد، بنابراین طی این مدت، ما گرفتار توجیه کردن وزرای مختلف برای پروژه شده بودیم و در شرایطی که می‌توانستیم یک‌میلیون دانشجو و دانش‌آموز را به اردو‌های راهیان پیشرفت اعزام کنیم، اما کمتر از نیمی از این تعداد انجام شده است.»
مدیر پروژه گسترش گردشگری کسب و کار با تأکید بر اینکه هم‌افزایی میان سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف، تنها کلید موفقیت است، می‌گوید: «اگر قصد داریم اردوی راهیان پیشرفت به نتایج و اهدافی که ترسیم کرده است دست یابد، رمز آن هم‌افزایی و هماهنگی میان سازمان‌ها و نهادهاست چراکه افراد زیادی برای رفتن به این اردو‌ها اشتیاق دارند و صنایع مختلف هم پای کار آمده‌اند، فقط باید هماهنگی‌ها به درستی انجام شود. به تازگی رئیس‌جمهور، آقای تقدیری را به عنوان رئیس ستاد راهیان پیشرفت انتخاب کرده‌اند. امیدوارم با تیم جدیدی که در وزارت صمت مستقر شده است، امور مربوط با قوت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و شاهد اعزام میلیونی راهیان پیشرفت در سال جدید، به خصوص در میان گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی باشیم.»

اگر قصد داریم اردوی راهیان پیشرفت به نتایج و اهدافی که ترسیم کرده است دست یابد، رمز آن هم‌افزایی و هماهنگی میان سازمان‌ها و نهادهاست چراکه افراد زیادی برای رفتن به این اردو‌ها اشتیاق دارند و صنایع مختلف هم پای کار آمده‌اند، فقط باید هماهنگی‌ها به درستی انجام شود. به تازگی رئیس‌جمهور، آقای تقدیری را به عنوان رئیس ستاد راهیان پیشرفت انتخاب کرده‌اند. امیدوارم با تیم جدیدی که در وزارت صمت مستقر شده است، امور مربوط با قوت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و شاهد اعزام میلیونی راهیان پیشرفت در سال جدید، به خصوص در میان گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی باشیم

 

نظر بازدیدکنندگان چه بوده است؟

نوجوانان و جوانان زیادی در اردوی راهیان پیشرفت شرکت کرده و آن را تأثیرگذار دانسته‌اند. برخی از آن‌ها نکاتی را مطرح کردند که توجه به آن‌ها می‌تواند موجب اثرگذاری بیشتر این اردو‌ها شود. شادمهر معتمدی که ۲۴ سال دارد و دانشجوی رشته کارشناسی مهندسی مکانیک است به تازگی به یکی از اردو‌های راهیان پیشرفت رفته است. او در این رابطه به «جوان» می‌گوید: «ماه گذشته بود که ما را به کارخانه خودروسازی بردند. در آنجا دیدن این صنعت، برای‌مان جالب و جذاب بود، اما از آنجا که رشته من مهندسی مکانیک است، انتظاراتم از خودروسازی بیش از این‌ها بود، چراکه در برخی از بخش‌های آن از مسائل روز دنیا غفلت کرده بودند و در برخی دیگر از بخش‌ها هم از همه ظرفیت استفاده نمی‌شد.» او ادامه می‌دهد: «همانطور که مدیران و مسئولان بسیار زیادی در کشور تأکید می‌کنند فاصله زیادی میان دانشگاهیان و صنعتگران ایجاد شده است، این موضوع در کارخانه خودروسازی به خوبی دیده می‌شود، در صورتی که در کشور ظرفیت بسیار خوب و همچنین افراد باسواد و علاقه‌مند زیادی وجود دارند، اما از این‌ها به درستی استفاده نشده است. شاید اردوی راهیان پیشرفت بتواند شرایط را سروسامان دهد، اما این در صورتی است که این اردو‌ها فقط در حد یک رفت و آمد و یک نمایش نباشد.»
ملیحه بهمن‌آبادی ۱۸ ساله نیز در همین اردو شرکت کرده است. او توضیح می‌دهد: «دیدن اینکه در یک کارخانه خودروسازی چه می‌گذرد و یک خودرو چطور ساخته می‌شود، بسیار جذاب بود. تمام بخش‌های ساخت یک خودرو و حتی نحوه تست گرفتن آن را هم دیدیم. از آنجا که رشته تحصیلی من کامپیوتر است، این ذهنیت برایم ایجاد شد که می‌توانم با ادامه این رشته، کار‌های مؤثری را در کارخانه‌های مختلفی، چون خودروسازی انجام دهم و این اردو علاقه‌مندی من را نسبت به رشته‌ام دوچندان کرد.»
همچنین ابوالفضل هادی‌خامنه یکی از دانش‌آموزانی است که در اردوی راهیان پیشرفت شرکت کرده است. او در رابطه با نظر خود در این اردو می‌گوید: «ماه گذشته به کارخانه تولید بیسکوئیت رفتم و علاوه بر بازدید از خط تولید، انبار و آزمایشگاه آن را از نزدیک دیدم. در این اردو درباره تولید و بسته‌بندی بیسکوئیت صحبت و روایتی از مسیری که این صنعت طی کرده نیز مطرح شد. در کل، اردوی خوبی بود، اما بهتر بود که رده‌های سنی در آن تفکیک می‌شد. در این صورت ما می‌توانستیم با هم‌سن و سالان‌مان مسائلی را که می‌دیدیم به بحث بگذاریم و جذابیت این اردو برای‌مان بیشتر می‌شد.»
بازدید از صنایع تا این مرحله از کار در افزایش روحیه امیدآفرینی جوانان و نوجوانان اثرگذار بوده و توانسته است برخی از آن‌ها را به رشته‌های مختلف صنعتی علاقه‌مند کند، از سوی دیگر، نظراتی از سوی بازدیدکنندگان مطرح شده است که توجه به آن‌ها می‌تواند به بهتر شدن روند کار کمک کند و همچنین موجب رشد و پیشرفت صنایع شود. به نظر می‌رسد اگر اردوی راهیان پیشرفت، مسیر اصلی خود را با قوت در پیش بگیرد و موانع سر راهش را کنار بزند، می‌تواند به اهدافی که تعیین کرده است، دست یابد. باید منتظر ماند و دید این اردو‌ها تا چه میزان می‌توانند در مسیر خود موفق عمل کنند.

منبع: جوان
ارسال نظر
captcha