به مناسبت سالگرد یک جنایت بشری در مارش میرا؛
«دختر مو شرابی» رمانی است با زمینه تاریخی که دارای داستانی مهیج و روان است. این کتاب از هشت فصل در عناوینی، چون دختر قجری، دختر میرزا، دختر مشروطه، دختر مو شرابی و ... تشکیل شده و هر فصل به یک دوره تاریخی اختصاص یافته است.

به گزارش «سدید»؛ «دختر مو شرابی» رمانی است با زمینه تاریخی که دارای داستانی مهیج و روان است. این کتاب از هشت فصل در عناوینی، چون دختر قجری، دختر میرزا، دختر مشروطه، دختر مو شرابی و ... تشکیل شده و هر فصل به یک دوره تاریخی اختصاص یافته است. در حقیقت کتاب به هشت دوره تاریخی اشاره دارد که از زمان امضای معاهده‌های گلستان و ترکمانچای که به پاره‌پاره شدن ایران انجامید، آغاز می‌شود و با دنیای مدرن و جدید به پایان می‌رسد.

شخصیت‌های اثر در هر فصل بنا بر ضرورت ادوار تاریخی تغییر می‌کنند و به تبع آن، قهرمان‌های هر فصل از اثر متفاوت هستند. به تعبیری دیگر شخصیت‌ها به اقتضای درام و داستان وارد ماجرا و حادثه تاریخی می‌شوند تا مخاطب راحت‌تر تاریخ را هضم کند. به عبارتی، زمختی تاریخ با لطافت قصه همراه شده است. همچنین خیلی از شخصیت‌ها شاید واقعی نباشند، ولی حقیقت دارند. مثلا شخصیت کریم سنگی در فصل دختر گرجی، زاییده ذهن نویسنده است یا شخصیت دختر باکویی و آشپز در فصل دختر قجری و نویسنده کتاب در این اثر از روایت‌های تاریخی مستندگونه استفاده کرده و آن‌ها را در دل داستان خود تنیده است. ماجرا‌هایی نظیر مشروطه، حوادث مسجد گوهرشاد، مبارزه برای ملی شدن صنعت نفت، قیام ۱۵ خرداد و همه و همه وقایع تاریخی هستند که نویسنده آن‌ها را در نگارش داستان‌های خود به عینه به کار گرفته است. خلاقیت او در شخصیت‌پردازی داستان، شفافیت در طول داستان، ساختار خلاقانه اثر و موضوع انتخاب شده، همگی از ویژگی‌های برجسته این اثر هستند. «دختر مو شرابی» داستان در داستان است. داستانی عاشقانه در بستر اتفاقات تاریخی سیاسی ۲۰۰ سال اخیر ایران که داستان اول در خرداد ۹۶ می‌گذرد و داستان دوم، روایتی است دو قرنی از تاریخ معاصر ایران که از ترکمانچای شروع می‌شود و تا اواخر قرن چهاردهم خورشیدی ادامه پیدا می‌کند.

«دختر مو شرابی» نخستین رمان «محمد حسین‌زاده» است که در ۲۲۸ صفحه توسط نشر کتابستان معرفت چاپ و منتشر شده است. او در این کتاب از زندگی دختران این خاک گفته است، آن‌هایی که در تاریک و روشن تاریخ گم شده‌اند و در کوچه‌پس‌کوچه‌های داستان‌ها، صدایشان خاموش و ساکت شده است. او در این کتاب از دخترانی می‌گوید که گاه پرچم‌داران تغییراتی بزرگ و عظیم در تاریخ بوده‌اند و گاهی نیز خودشان قربانی شده‌اند. فریب خورده‌اند و ساده‌اندیشی خودشان و دیگران، زندگی‌هایشان را بر باد داده است. داستانی که از خیانت و تجاوز می‌گوید. قصه‌ای که حماسه، عشق و خروش را با هم دارد. «دختر مو شرابی» داستانی است برای تمام آن‌هایی که دوست دارند به دل تاریخ ایران سفر کنند و از یک داستان زیبا لذت ببرند.

محمد حسین‌زاده، نویسنده اثر دارای کارشناسی ارشد مدیریت و نزدیک به ۱۵ سال در رسانه‌های مختلف مکتوب و مجازی دست به قلم بوده، صد‌ها یادداشت و مقاله سیاسی فرهنگی نوشته و در حال حاضر در سمت مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مشغول به فعالیت است.

نویسنده در مصاحبه‌ای، علت چرایی انتخاب این موضوع برای نوشتن اولین اثر را اینگونه ابراز کرد که: «احساس می‌کنم ماجرای غرب‌زدگی و شرق‌زدگی در ۲۰۰ سال تاریخ معاصر ایران همیشه پاشنه‌آشیل سیاست خارجی ایران بوده است. تز اصلی جمهوری اسلامی، نه شرقی و نه غربی بوده است. قبل از انقلاب که وضعیت قاجار و پهلوی مشخص است، بعد از انقلاب، اما بار‌ها جریانات خوش‌بین به غرب، تجربه شکست‌خورده قاجار و پهلوی را تکرار کرده اند و شکست خورده‌اند. احساس کردم تا این تجربه تاریخی برای همه مردم به‌صورت ملموسی بیان نشود، بازهم از این مسیر و نقطه، ایران ضربه می‌بیند. برای همین سراغ قصه رفتم. البته برجام، خارج شدن آمریکا از برجام و تکرار یک تجربه تکراری دیگر در تعیین مسیر رمان دختر «مو شرابی» اثر داشت.
در حقیقت نویسنده، انگیزه اصلی و نیروی محرک خود را برای نگارش «دختر مو شرابی» اولا: تذکر تجربه‌های تاریخی ایران و دوما: تبیین نقش جریانات مختلف مردمی مانند علما، زنان و ... در دفاع از ارزش‌های ملی و دینی می‌داند. به عبارت دیگر او با خلق این اثر، بحث غیرت دینی و ملی را به میان کشیده است.

اثر حاضر کتابی با نگاه جدی، تاریخی، دقیق و در عین زبانی روان و داستانی است که بخش‌هایی از تاریخ ایران را در خود بازنمایی کرده است.
نویسنده متعهد، نگاه درست را برای مطرح کردن مسائلی مغفول از نادیده‌های تاریخ برگزیده است که نشان از نگاه ژرف و کاملا بی‌طرف آن دارد. به جد در این فضای پرآشوب و پر روایت‌هایی از سوی دشمنان، نیاز است چنین آثاری را مطالعه کرد و در آن‌ها اندیشید. خواننده آگاه می‌تواند با خواندن کتاب «دختر مو شرابی»، خود را در این فضای تاریخی که نویسنده خلق کرده، حس کند و درک بهتری از این شرایط بیابد.
کتاب حاضر سمت و سوی سخنش درباره صدا‌ها و نجوا‌هایی است که میان تاریکی‌های گوشه‌های دور و نزدیک تاریخ و داستان‌هایی که ظاهرا پایانشان خوش است، گم شده یا بهتر است بگوییم خفه شده است. دختران و زنانی که هم بزرگ‌ترین تغییرات را رقم زده‌اند و هم گاه به مسلخ این تغییرات رفته‌اند. داستان سوءاستفاده‌گرانی است که سادگی و پاکی دختران این سرزمین را هدف گرفته‌اند و آن‌ها را قربانی غرض‌های سیاسی و شخصی خود کرده‌اند؛ اگرچه عناوین فصول این کتاب عناوینی زنانه هستند و محوریت قصه زنانه است؛ اما به جرأت می‌توان گفت که مخاطب این اثر نه‌تن‌ها زن‌های جامعه، بلکه همه مردم ایران‌زمین بوده است و برای همگان خواندن آن جذاب
خواهد بود.

/انتهای خبر/

 

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha