مروری بر کتاب علی از زبان علی
بدون تردید کتابی یافت نمی‌شود تا حقیقت وجود حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) را بر کاغذ نگارش کند؛ اما کتاب «علی از زبان علی» حاصل تحقیق و پژوهش ۱۰ ساله محمد محمدیان در منابع معتبر اسلامی است که قبلا مجموعه هفت جلدی «حیاة امیرالمؤمنین عن لسانه» را به زبان عربی به نگارش در آورده و این کتاب در ۶۲۴ صفحه، خلاصه آن مجموعه بوده و توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است.

به گزارش «سدید»؛  سعیده حسن‌زاده، فعال حوزه کتاب: به مناسبت ایام فرخنده عید غدیر خم به معرفی کتابی می‌پردازم که در گذشته مطالعه کرده و از خواندنش بهره فراوان برده‌ام.
بدون تردید کتابی یافت نمی‌شود تا حقیقت وجود حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) را بر کاغذ نگارش کند؛ اما کتاب «علی از زبان علی» حاصل تحقیق و پژوهش ۱۰ ساله محمد محمدیان در منابع معتبر اسلامی است که قبلا مجموعه هفت جلدی «حیاة امیرالمؤمنین عن لسانه» را به زبان عربی به نگارش در آورده و این کتاب در ۶۲۴ صفحه، خلاصه آن مجموعه بوده و توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است.
کتاب از ابتدا تا انتها از زبان حضرت علی (ع) نوشته شده و به شیوه‌ای است که تصور می‌کنید حضرت علی (ع) خودشان لب به سخن گشوده‌اند و ماجرا را برای ما تعریف می‌کنند. امیرالمؤمنین (ع) از هر نظر بی‌مانند است؛ چراکه در بین اولیا و بزرگان کمتر کسی را می‌توان یافت که زندگانی خود را از ابتدا تا انتها بیان نموده باشد.
تفاوت این کتاب با داستان‌های معمول در این است که حاصل تخیل و برداشت نویسنده نیست و تمام آن، توصیف و بیان یک زندگانی واقعی سراسر کوشش، ایمان، جهاد و ایثار است. از امتیازات کتاب این است که بخش‌های توضیحی مربوط که از سوی اشخاص دیگری بیان شده است، به‌صورت مستقل و متفاوت از متن اصلی در میان قلاب آورده شده است تا از سخنان حضرت تمیز و تشخیص داده شود.
کتاب اطلاعات جامع و دقیقی در اختیار خوانندگانش قرار می‌دهد، به همین منظور پاورقی‌های آن، نام و نشان کتاب‌هایی است که این احادیث و روایات از آن اخذ شده است. نویسنده از منابع متعدد شیعی و اهل تسنن استفاده نموده است. از مهم‌ترین منابعی که مؤلف برای نگارش کتاب از آن بهره برده است، می‌توان قرآن کریم، نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید، تاریخ طبری، تاریخ یعقوبی، الغارات، الطبقات الکبری، الارشاد، الامالی و... را نام برد. نویسنده از منابع تاریخی معتبر و فراوان بهره جسته تا از نظر سندیت، متنی با پشتوانه قوی ارائه داده باشد.
البته نویسنده با اینکه از متون موجود در کتب تاریخی استفاده کرده؛ اما همه آن‌ها را با قلم خود روان‌تر و جذاب‌تر کرده است. از این نظر خوانش کتاب دشوار نیست.
تا به حال کتاب‌های فراوانی پیرامون وقایع زندگانی امیرالمؤمنین علی (ع) نوشته شده است؛ اما مؤلف این کتاب سعی نموده روایت‌های حضرت را با ترتیب تاریخی، از زبان خود ایشان بیان نماید. در زندگانی حضرت علی (ع) اتفاقات بسیار مهمی روی داده است که وسعت آن بسیار گسترده‌تر از اتفاقات زندگی یک انسان است، دور از واقع نیست اگر بگوییم این اتفاقات به وسعت حیات دین مبین اسلام می‌باشد. به همین منظور کتاب در برگیرنده ۱۰ فصل دوران مکه، دوران مدینه، دوران خلفا، دوران خلافت، دوران جنگ جمل، دوران جنگ صفین، دوران حکمیت، دوران جنگ نهروان، دوران غارت‌ها و دوران شهادت می‌باشد.
نویسنده در تمام کتاب سعی نموده است از میان سخنان و نوشته‌های حضرت، مسائل مربوط به جزئیات زندگانی ایشان از جمله روابط خانوادگی، طریقه مواجهه با دوستان و دشمنان، برنامه‌ریزی‌های جنگی و... را از میان متون روایی و تاریخی استخراج نموده و با نظم کنار هم قرار دهد.
کتاب با خاطرات دوران کودکی امام شروع شده و با یادآوری روز‌های پس از هجرت، غصب خلافت و ایام خلافت حضرت ادامه پیدا می‌کند و با توصیف روز‌های نزدیک به شهادت پایان می‌یابد.
کتاب مجموعه‌ای است از فرمایشات امام علی (ع)؛ اما نه به شیوه متداول کتاب‌های احادیث، این کتاب شامل گزارش‌های تاریخی از زندگانی ایشان بر اساس گفتار‌های سیاسی و اجتماعی حضرت است.
این کتاب از جمله آثاری است که هر کسی که یک‌بار آن را مطالعه نماید و حلاوت و شیرینی کلام حضرت علی (ع) بر دل و جانش بنشیند، حتما دوباره به آن رجوع خواهد کرد.
در پایان، از آنجایی که در این برهه از زمان بیش از هر وقت دیگری به شناخت اسلام محتاج هستیم، شناختی که با تکیه به محکمات اسلام بتواند گذشته را به‌درستی توضیح دهد، اهداف اسلام را مشخص و شبهات را پاسخ دهد و چراغ راه آینده نسل جوان باشد تا آرامش بر دل مسلمین جاری شود، خواندن چنین آثاری برای مطالعه عمومی افراد توصیه می‌شود.

/انتهای پیام/

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha