کارگردان برنامه «هماهنگ» از جان گرفتن دوباره یک گونه موسیقی می‌گوید؛
مهدیار عقابی: هدف ما از ساخت این برنامه رشد کمی و کیفی گروه‌های سرود در سراسر کشور بود تا علاقه‌مندان به سرود بدانند بستری برای دیده شدن و پرورش استعدادهایشان دارند.

  به گزارش«سدید»؛ برنامه «هماهنگ» روایتی تازه از سرود و موسیقی است که فصل دوم آن با رقابت گروه‌ها در مرحله نیمه‌نهایی در این شب‌ها روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. این مسابقه به تهیه‌کنندگی سید محمدصادق حسینی و کارگردانی مهدیار عقابی به سفارش موسسه مأوا ساخته شده است. در فصل اول این برنامه امیریل ارجمند (بازیگر، آهنگساز و خواننده)، فلورا سام (بازیگر، نویسنده و کارگردان)، عباس غزالی (بازیگر) و اشکان کمانگری (خواننده) به عنوان اعضای هیئت انتخاب حضور داشتند. گروه‌های برتر مرحله مقدماتی که مجوز حضور در برنامه اصلی را دریافت کرده‌اند با حضور در استودیو هماهنگ به رقابت با هم می‌پردازند. داوران مرحله دوم این مسابقه سیما تیرانداز (بازیگر سینما و تلویزیون و مدرس تئاتر)، بهزاد عبدی (آهنگساز و رهبر ارکستر)، محمدمهدی سیار (شاعر و استاد دانشگاه)، علی لهراسبی (خواننده) و امیریل ارجمند (بازیگر و خواننده، به نمایندگی از هیئت انتخاب) هستند. درباره جزئیات بیشتر این برنامه با «مهدیار عقابی» کارگردان این برنامه که سابقه تولید چند نماهنگ برای تلویزیون داشته است گفتگو کردیم.

انگیزه ساخت برنامه «هماهنگ» چه بود؟

هم من و هم مؤسسه مأوا به عنوای کارفرمای برنامه، سال‌هاست که در حوزه سرود فعالیت می‌کنیم. به نظر ما سرود به مرحله توقف رسیده بود و جلوتر نمی‌رفت؛ به بیان دیگر در ژانر سرود، ناکوکی به وجود آمده بود و مسیر دیگری را طی می‌کرد که باید با بازگشت به عقب، روند‌ها برای حرکت در مسیر درست، اصلاح می‌شد. برنامه «هماهنگ» با استفاده از متخصصان این حوزه و شناسایی و استعدادیابی گروه‌های سرود به دنبال هم‌افزایی در این حوزه بود. هدف ما از ساخت این برنامه رشد کمی و کیفی گروه‌های سرود در سراسر کشور بود تا علاقه‌مندان به سرود بدانند بستری برای دیده شدن و پرورش استعدادهایشان دارند.

شناسایی گروه‌های سرود از سراسر کشور چطور انجام شد؟

ما از بانک اطلاعاتی مجموعه‌هایی همچون آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیج و ارگان‌های دیگر که در حوزه سرود فعالیت می‌کنند استفاده کردیم و با گروه‌های سرود در سراسر کشور مرتبط شدیم. در برآورد اولیه با آمار بیش از ۲ هزار گروه سرود روبه‌رو شدیم که البته بسیاری از این گروه‌ها منحل یا غیرفعال شده بودند. با رصد آن‌ها به حدود ۵۰۰ گروه فعال رسیدیم که آثارشان را برایمان فرستادند. پس از بررسی آثار، ۱۰۰ گروه سرود را از سراسر کشور انتخاب کردیم و در ۱۰ نقطه از ایران مستقر شدیم تا اثرشان را ارائه دهند. از بین این ۱۰۰ گروه ۳۶ گروه توسط هیئت انتخاب، واجد شرایط رقابت در مرحله مقدماتی استودیی شدند. ما برای گروه‌ها در مرحله استودیی این قاعده را گذاشتیم که حتماً اجرای زنده داشته باشند، چون برخی گروه‌ها درگیر پلی‌بک‌خوانی شده و از زنده‌خوانی و شأن سرود فاصله گرفته بودند. از این میان ۱۶ گروه هم وارد مرحله نیمه‌نهایی شدند که اجراهایشان در حال پخش از تلویزیون است. در نهایت هم پنج گروه وارد مرحله نهایی می‌شوند و گروه برتر انتخاب خواهد شد.

هیئت داوران برنامه با چه ملاک‌هایی انتخاب شدند؟

هیئت انتخاب مرحله اول برنامه براساس نیاز‌های آن دوره انتخاب شدند. اشکان کمانگری، موسیقی تدریس می‌کند، خواننده‌ای تواناست و روحیه معلمی دارد. امیریل ارجمند علاوه بر بازیگری، خوانندگی و آهنگ‌سازی می‌کند. از آنجا که فقط خوانش سرود برایمان مهم نبود و یکپارچگی و هماهنگی گروه هم برایمان اولویت داشت خانم فلورا سام و عباس غزالی در مرحله نخست برای سنجش اجرا‌ها در هیئت انتخاب حضور داشتند تا توانایی و عدم استرس بچه‌ها هم رصد شود. وقتی وارد مرحله استودیو شدیم، گروه‌ها اجرای زنده داشتند و فضا برای آزمون صداها، جدی‌تر شد پس باید یک خواننده و آهنگساز جدی‌تر هم به گروه داوران اضافه می‌شد. رزومه بهزاد عبدی مشخص است؛ در نوجوانی عقبه سرودی دارد، تک‌خوان سرود و در جوانی مربی سرود بوده و دلیل موفقیتش را هم حضور در گروه‌های سرود می‌داند. علی لهراسبی هم خواننده سرشناس و محبوبی است که سرودخوانی را در کودکی و نوجوانی تجربه کرده است. دلیل حضور خانم سیما تیرانداز هم به دلیل سابقه تئاتری ایشان بود تا مباحث فرمی و کارگردانی گروه‌ها را بررسی کند. راهکاری که ما برای متوقف نماندن سرود‌ها تعریف کردیم هم مربوط به خوانش شعر‌ها بود و هم اجرای خلاق. خیلی ساده‌انگارانه بود که گروه‌های سرود به ترتیب قد روی استیج بخوانند باید پرفورمنس و اجرای خلاقی داشته باشند تا سرود از قالب سمعی صرف به قالب سمعی و بصری تبدیل شود یعنی مخاطب از دیدن و شنیدن آن لذت ببرد. محمدمهدی سیار هم شاعری توانمند و سرشناس است که برای بررسی محتوای اشعار سرود‌ها در گروه داوری حضور دارد. امیریل ارجمند هم به نمایندگی از گروه انتخاب اولیه در هیئت داوران حضور داشت.

سرود در دهه‌های اخیر به محاق فراموشی رفته بود و برنامه «هماهنگ» سبب شد بار دیگر به این گونه موسیقایی توجه شود، دلیل این مهجوریت را چه می‌دانید؟

سرود گونه‌ای از موسیقی جمع‌خوانی است که اوایل انقلاب بسیار کارآمد بود، چون سرود بر مبنای ایدئولوژی است. جامعه در اوایل انقلاب، جامعه‌ای ایدئولوژیک بود و حرف‌هایی برای گفتن داشت و سرود کمکش می‌کرد. من جریان سرود را در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی کردم؛ در دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰، سرود روند رو به افولی داشته است گویی جامعه حرف‌های ایدئولوژیک نداشت و سراغ توسعه و سازندگی رفته بود پس سرود به کارش نمی‌آمد. از اواسط دهه ۸۰، سرود دوباره زنده شد، چون جامعه حرف و اعتقاد داشت. در سال‌های اخیر هم نیاز ما به سرود بیشتر شده است. سرود در یک مقطع طولانی از پویایی افتاده بود و اکنون نیاز است که دوباره به صورت آکادمیک و تخصصی، فارغ از بحث‌های احساسی به آن نگاه شود. برنامه «هماهنگ» با توجه به بازخورد‌هایی که داوران به گروه‌ها می‌دهند، فضای سرود را تخصصی می‌کند و نگاه مخاطبی که سرود در سبد فرهنگی‌اش وجود دارد نیز تخصصی‌تر می‌شود.

آیا آلبومی از سرود‌های برنامه تهیه خواهد شد؟

در فرایند استودیویی برنامه ۶۰ ترک سرود تولید شده است که دست‌کم ۱۴ ترک آن جزو آثار اصیل و شنیدنی است. احتمالاً مأوا، آلبومی برای انتشار این آثار در نظر بگیرد. کار جذاب‌تر دیگری که رقم زدیم این بود که در مرحله مقدماتی، هر تک‌خوان و کُرخوانی که اجرای درست و فنی داشت را برای تیم ملی سرود هماهنگ انتخاب کردیم و در مرحله نهایی از این گروه سرود ۴۰ نفره رونمایی خواهیم کرد. تنظیم اثر را آقای عبدی انجام داده و شعر را هم آقای سیار سروده است. مخاطبان در ۲۳ تیر ماه که فینال برنامه روی آنتن می‌رود شاهد تماشای یک اثر اصیل و تکنیکال از سوی تیم ملی سرود هماهنگ خواهند بود.

به تازگی بخشی از برنامه هماهنگ در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده که محتوای آن درباره اهمیت هوشیاری مردم نسبت به اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی است، اما رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی از آن به عنوان دفاع از فیلترینگ یاد کردند، دلیلش را چه می‌دانید؟

چون محتوای آن اثر، اسلحه را روی شقیقه رسانه‌های دروغ‌پرداز خارجی گذاشته بود و به کاربران تأکید می‌کرد با عقل و منطق خودتان، محتوای فضای مجازی را رصد کنید، اما آن‌ها تیتر زدند؛ حمایت گروه‌های سرود از فیلترینگ در ایران در حالی که ما در آن سرود، دروغ‌پراکنی رسانه‌های فارسی‌زبان غربی را تقبیح کردیم و، چون مواجهه مستقیم با آن‌ها داشتیم مشخص است که ما را تخریب کنند، چون نمی‌خواهند محتوای درست به مخاطب برسد. ضمن اینکه این محتوای درست توسط دخترانی خوانده شد که چادر به سر داشتند و این کینه شبکه‌های معاند را برای مبارزه با دختران محجبه بیشتر می‌کرد.

آیا برنامه در فصل‌های بعدی هم ساخته می‌شود؟

احتمالاً ۶-۵ ماه بعد به گروه‌های سرود توانمند دسترسی داشته باشیم، چون گروه‌های سرود نیاز به چند ماه تمرین و پوست‌اندازی دارند، ولی جریان برنامه «هماهنگ» متوقف نخواهد شد. به نظرم با آغاز مدارس و تشکیل گروه‌های سرود در مدرسه‌ها و بسیج، تقاضا برای حضور در این برنامه بیشتر شود. ضمن اینکه نوجوانان هم از این برنامه استقبال کردند و بازخورد‌های خوبی از آن‌ها گرفتیم.

تشکیل تیم ملی سرود در یک برنامه تلویزیونی

/انتهای پیام/

منبع: قدس

ارسال نظر
captcha