نگاهی به فیلم «کت چرمی»؛
«کت چرمی» نخستین ساخته بلند حسین میرزامحمدی است که از دل دغدغه‌های او نسبت به معضلات اجتماعی و روایت‌های واقعی بیرون آمده است. او پیشتر کارگردانی سینما را با ساخت فیلم‌های کوتاهی همچون «ماشوم»، «نام مرده»، «ئاکام» و... تجربه کرده است.

به گزارش«سدید»؛ «کت چرمی» موضوع ملتهب و حساسی را دستمایه ساخت اثرش قرار داده، از افشای فساد‌های درون سیستمی تا پرداختن به دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست و ...، اما آیا آنچه از فیلم‌نامه بر پرده سینما هم نقش بسته به همین اندازه جذاب و نفسگیر است؟کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی نخستین نمایش خود را در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر تجربه کرد. فیلمی که در ۹ بخش کاندیدای دریافت سیمرغ شد و توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن با بازی سارا حاتمی را از آن خود کند. حالا با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز اکرانش، این درام معمایی توانسته با پیشی گرفتن از رقیبانش همچون «مصلحت» و «عروسی مردم» یک گیشه ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را برای خود دست و پا کند و افزون بر ۱۲۸ هزار و ۶۸۸ بلیت فروخته و به نظر می‌رسد با توجه به حضور ستاره‌هایی همچون جواد عزتی به فروش صعودی خود هر چند آهسته و پیوسته ادامه خواهد داد. حسین میرزامحمدی نیز به عنوان یک کارگردان اولی در این فیلم با تیمی همکاری کرده که امضای مخصوص به خودشان را دارند و باید دید آیا او می‌تواند در همین ابتدای راه به سبک ویژه خود دست پیدا کند یا به این جنس همکاری‌های تیمی ادامه خواهد داد.

ردپای واقعیت در «کت چرمی»

«کت چرمی» نخستین ساخته بلند حسین میرزامحمدی است که از دل دغدغه‌های او نسبت به معضلات اجتماعی و روایت‌های واقعی بیرون آمده است. او پیشتر کارگردانی سینما را با ساخت فیلم‌های کوتاهی همچون «ماشوم»، «نام مرده»، «ئاکام» و... تجربه کرده است. یکی از همین فیلم‌های کوتاه که شاید بتوان آن را سرآغازی بر ساخت «کت چرمی» هم قلمداد کرد، «نام مرده» است که داستانش درباره پسری است که در یکی از مراکز نگهداری از کودکان کارتن‌خواب بهزیستی خودکشی می‌کند و پس از آن نیز ماجرا‌هایی رقم می‌خورد. میرزامحمدی در جریان تحقیقاتش برای ساخت این مستند با مواردی روبه‌رو می‌شود که از همان زمان جرقه ساخت نخستین فیلم بلندش یعنی «کت چرمی» در ذهنش ایجاد می‌شود.

اما «کت چرمی» داستان عیسی فرهمند از کارمندان بخش حراست سازمان بهزیستی را روایت می‌کند که در یکی از روز‌هایی که برای سرکشی از کودکان بی‌سرپرست به یکی از این مراکز می‌رود با اتفاقی مواجه می‌شود که او را درگیر سرنوشت دختری در آن مرکز می‌کند و پس از آن متوجه تخلفات گسترده سازمانی می‌شود که او را به فساد‌های سیستمی و قاچاق دختران و میهمانی کت چرمی می‌رساند.

چهره‌ای تازه در انحصار نام‌های آشنا

نگاهی گذرا به شناسنامه «کت چرمی»، فهرست بازیگران، تهیه‌کننده و مشاور کارگردان، ناخودآگاه مخاطب را به تجربه‌های مشابه پیشینی که توسط یک تیم تولید شده‌اند، می‌برد. ترکیب جواد عزتی، محمدحسین مهدویان و کامران حجازی که در سریال «زخم کاری» و دو فیلم «مرد بازنده» و «کت چرمی» با یکدیگر همکاری داشته‌اند موجب شده حسین میرزامحمدی را تا حدودی زیر سایه خود ببرند. علاوه بر اسامی پرتکراری که در هر سه پروژه به چشم می‌خورد، فضای داستانی معمایی، پلیسی و نوآر این آثار، ناخودآگاه آن‌ها را در ذهن مخاطب به یکدیگر متصل می‌کند، مهم‌تر آنکه در هر سه اثر هم جواد عزتی نقش اصلی را بازی می‌کند. او پس از بازی در سریال «زخم کاری» ساخته مهدویان، در فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی مهدویان و تهیه‌کنندگی کامران حجازی ظاهر شد و حالا در «کت چرمی» که دومین تجربه حجازی در مقام تهیه‌کننده است و مهدویان نیز به عنوان مشاور حضور دارد، با کارگردانی حسین میرزامحمدی نقش‌آفرینی کرده است.

فاصله معنادار با یک درام جذاب و نفسگیر

داستانی ملتهب در سایه درامی کم‌جان

داستان ملتهب درسایه درامی کم‌جان

میرزامحمدی در «کت چرمی» به عنوان درامی که تنه‌ای هم به گونه معمایی ـ جنایی می‌زند، موضوع ملتهب و حساسی را دستمایه ساخت اثرش قرار داده، داستانی که به دلیل افشای فساد‌های درون سیستمی احتمالاً با مشکلات و مصائبی هم در تولید مواجه شده است، مضاف بر اینکه پرداختن به دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست هم با ملاحظاتی همراه است و حاشیه‌های اخیر دستگیری و اعدام الکس و شباهت‌های او به کت چرمی معروف در فیلم، نوید یک اثر جسورانه را از نخستین ساخته این کارگردان جوان می‌دهد. اما آیا آنچه از فیلم‌نامه بر پرده سینما هم نقش بسته به همین اندازه جذاب و نفسگیر است؟ گرچه پرداخت به یک موضوع خاص در سینمای اجتماعی جذاب است، اما روایت «کت چرمی» از این اتفاقات آنچنان که باید از منطق روایی برخوردار نیست و برخی از شخصیت‌های داستان مانند مأمور امنیتی که نقش او را صابر ابر بازی می‌کند و یا گلاره عباسی در نقش فامیل عیسی فرهمند مانند وصله‌های ناجوری هستند که در خدمت داستان قرار نگرفته‌اند و حذفشان هم تأثیر چندانی در روند قصه ندارد.

اما حضور مؤثر و کوتاه چند بازیگر و اتصال آن‌ها به داستان اصلی از نقاط قوت «کت چرمی» است؛ از بازی حسی و تأثیرگذار پانته‌آ پناهی‌ها تا درخشش رؤیا تیموریان در نقش کوتاهش که با بازی خوب عباس جمشیدی‌فر و ستاره پسیانی یک خرده روایت را به بخش مهمی از فیلم تبدیل کرده‌اند. سارا حاتمی بازیگر جوانی که کارش را با «زخم کاری» آغاز کرد نیز توانسته در این فیلم از زیر سایه نقش مائده در این سریال بیرون بیاید و بازی خوبی از خود ارائه کرده است. اما جواد عزتی که در سال‌های اخیر تک‌ستاره پروژه‌های مهدویان بوده بخشی از خود همیشگی‌اش را هم در «کت چرمی» آورده است. گرچه موفق نبودن این کاراکتر به نوع شخصیت‌پردازی آن هم برمی‌گردد که در قامت یک قهرمان پریشان، غمگین و سرگشته ظاهر شده و آن جنس سماجتی که در «مرد بازنده» داشت و اتفاقاً برای شخصیت فرهمند هم یک ضرورت محسوب می‌شد را با خود همراه نکرده است.

کاراکتر‌هایی که نمی‌میرند!

و، اما نکته آخر اینکه پیش از رونمایی فیلم در جشنواره فجر خلاصه داستانی از «کت چرمی» با این مضمون منتشر شد که «گاهی وقت‌ها باید بین موندن و رفتن، مردن رو انتخاب کرد…»، اما جالب است که تعمداً جلو هر مرگی در سناریو گرفته شده و همین هم تا حدودی اثربخشی درام را تحت تأثیر خود قرار داده و فیلم را به سمت شعاری شدن سوق داده و به آن ضربه زده است؛ با این حال نخستین ساخته میرزامحمدی را می‌توان با اغماض اثر متوسطی دانست که می‌تواند با کاستی‌هایش، علاقه‌مندان به داستان‌های ملتهب و معمایی را با خود همراه کند.

/انتهای پیام/

منبع: قدس

ارسال نظر
captcha