نگاهی به سریال سوران؛
این سریال سرگذشت جوان آزاده کُرد را در التهابات دهه ۵۰ منطقه کردستان به تصویر می‌کشد که هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شود.سریال «سوران» جزو آثاری است که در رسانه ملی ساخته شده و روایت اصلی آن در جایی جز تهران شکل گرفته است.

به گزارش «سدید»؛ این رشادت‌های یک ملت است که آن‌ها را استوار نگه داشته و فرهنگ و هنر است که یاد و خاطره آن‌ها را زنده نگه می‌دارد، بار این موضوع نیز بر دوش رسانه ملی به عنوان در دسترس‌ترین رسانه ممکن خواهد بود. یکی از بزرگ‌ترین نوع سریال‌سازی در تلویزیون، ساختن مجموعه‌هایی درباره انقلاب و اتفاقات قبل و بعد آن است، بخش عظیمی از تاریخ معاصر ما با این اتفاقات گره خورده است و همین امر باعث شده بسیاری از سریال‌سازان تلویزیون راغب به ساخت این نوع مجموعه‌ها باشند. یکی از همین مجموعه‌ها، سریال «سوران» به کارگردانی «سروش محمدزاده» با همکاری و تولید حوزه هنری است. این اثر اقتباسی از کتاب «عصر‌های کریسکان» و در نوع خودش کاری با پروداکشن سخت محسوب می‌شود. به بهانه پخش این سریال، آن را بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اقتباسی از تاریخ و کتاب

اقتباس از یک داستان و نوشتن فیلم‌نامه اثری در دنیای سینما بسیار رایج بوده و این اتفاق بیشتر در فیلم‌های روایت تاریخ مرسوم است. این به انتخاب فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان اثری است که به متن کتاب پایبند بماند یا برداشتی آزاد از آن داشته باشند. سریال «قصه‌های مجید»، «زخم کاری» و... نمونه‌ای از این نوع سریال هستند و حال در این میان، بحثی که ایجاد می‌شود آن است که کتاب، متن خوبی داشته یا اثری که از آن ساخته شده است، روایت بهتری دارد که همیشه در بین اهالی فن در مورد آن بحث بسیاری شکل می‌گیرد.

از عصر‌های کریسکان تا سوران

۱۸ اسفندماه سال ۱۳۹۹ نیز با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «عصر‌های کریسکان» در سنندج رونمایی شد. در متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب آمده «این کتاب بسیار جذاب تهیه شده است؛ هم خود سرگذشت این جوان آزاده کُرد جذاب است و هم نوع نگارش صریح، کوتاه و بی‌حاشیه کتاب. با اینکه نیرو‌های مبارز کُرد طرف‌دار جمهوری اسلامی را از نزدیک دیده و شناخته‌ام، آنچه از فداکاری‌های آنان در این کتاب آمده، برایم کاملا جدید و اعجاب‌آور است. نقش مادر و همسر هم حقا برجسته است.

دلاوری و شجاعت راوی و خانواده‌اش ممتاز است و نیز برخی عناصر دیگر کُردی که از آنان نام برده شده است. در کنار این درخشندگی‌ها، رفتار قساوت‌آمیز و شریرانه کسان دیگری که به دروغ از زبان مردم شریف کُرد سخن می‌گفتند نیز به خوبی تشریح شده است. کتاب جامعی است؛ تاریخ، شرح حال، شناخت قوم کُرد، شناخت حوادث تلخ و شیرین منطقه کُردی در اوایل انقلاب در آذر ۹۹ مطالعه شد». کتاب عصر‌های کریسکان، خاطرات امیر سعیدزاده، جوان آزاده کُرد مشهور به سعید سردشتی از سال منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۷۴ به قلم «کیانوش گلزار راغب» در ۲۸۰ صفحه شامل ۲۷ فصل متن و یک فصل پیوست‌ها حاوی اسناد و تصاویر، در سال ۱۳۹۴ منتشر شد.

سریالی انقلابی از کارگردانی پلیسی‌ساز

اگر بخواهیم به پیشینه سروش محمدزاده، کارگردان اثر اشاره کنیم، باید بگوییم که او پیش‌تر، سابقه کارگردانی در تلویزیون و نمایش خانگی را برای سریال‌های «نوار زرد ۲»، «سیاوش» و... داشته است. این کارگردان که تجربه سریال‌سازی در ژانر‌های اجتماعی و پلیسی را دارد، در «سوران» مسیر متفاوتی را پیش گرفته و به سراغ واقعه و کاراکتری در دل تاریخ معاصر رفته است.

آخرین حضور، آخرین اثر

«سوران» در دل خود اتفاقی تلخ را به دوش می‌کشد، یکی از بازیگران این سریال، زنده‌یاد «حسام محمودی» است که بعد از پایان این سریال، بر اثر سکته قلبی ترک دنیا کرد و این مجموعه را به عنوان آخرین یادگاری از خود جا گذاشت.

سوران» از چه می‌گوید!

این سریال سرگذشت جوان آزاده کُرد را در التهابات دهه ۵۰ منطقه کردستان به تصویر می‌کشد که هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شود.
مهدی نصرتی، ایفاگر «سوران» است و زنده‌یاد حسام محمودی‌فرید، توماج دانش‌بهزادی، علیرضا جعفری، مریم کاظمی، احمد جعفری، احمد صدفی، مصطفی کولیوندی، محمدرضا صولتی و آسو پاشاپور سایر بازیگران اصلی این سریال را تشکیل می‌دهند.

سریالی با جلوه تصویری درست

سریال «سوران» جزو آثاری است که در رسانه ملی ساخته شده و روایت اصلی آن در جایی جز تهران شکل گرفته است.
این اثر اگر چه در دل التهابات تاریخ روایت می‌شود؛ اما آنچه برای بیننده باقی می‌گذارد، چیزی جز نشان دادن دقیق و درست زبان و گویش، آداب و رسوم، جغرافیا و رشادت‌های قوم کُرد این مرز و بوم نیست و این خودش اتفاقی مهم در عرصه سریال‌سازی محسوب‌
می‌شود.

/انتهای پیام/

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha