گزارشی از تازه‌های دنیای موسیقی در مردادماه؛
در روز‌های میانه مرداد، پس از تعطیلی ۶ روزه تهران، سری به دنیای موسیقی زده‌ایم تا ببینیم در این روز‌های کرونایی، در موسیقی کشورمان چه می‌گذرد. در این مجال به معرفی برخی آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌هایی می‌پردازیم که به‌تازگی منتشر شده‌اند.
به گزارش «سدید»؛

آلبوم «ملک دل»
آلبوم «ملک دل» به آهنگسازی هامان خلیلی و خوانندگی غلامرضا رضایی با اجرای گروه «برافشان» در ژانر موسیقی ایرانی در دسترس شنوندگان قرار گرفت.

«ملک دل» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی منتشرشده در قالب آلبوم است که به آهنگسازی هامان خلیلی و خوانندگی غلامرضا رضایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. «پیش‌درآمد چهارگاه»، «تک‌نوازی سنتور»، «ساز و آواز درآمد، زابل، مویه»، «چهارمضراب چهارگاه»، «ساز و آواز مخالف و مثنوی مخالف»، «تصنیف مخالف»، «دونوازی کمانچه»، «ساز و آواز حدی» و «تصنیف شوریده» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.
هادی منتظری، از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی به‌عنوان تک‌نواز کمانچه، هامان خلیلی نوازنده تار، مهدی، ولی زاده نوازنده نی، فریما موفقی نوازنده کمانچه، مرجان راغب نوازنده سنتور، وحید ربیع‌پور نوازنده دف و دایره، مهدی دریاباری نوازنده تار، چکاد فشارکی نوازنده کمانچه، سهیل الله‌دادیان نوازنده تمبک و ضرب زورخانه، فرزاد موسوی نوازنده بم تار و حجت فرجیان نوازنده عود از جمله نوازندگان این آلبوم هستند که با صدابرداری یاسر فلاح‌پور، میکس و مستر حامی حقیقی در استودیو پژواک حوزه هنری تولید شده است.

«پنهونی» از علیرضا سیاسی
به گزارش «صبح‌نو»، علیرضا سیاسی جدیدترین آهنگ خود را به آهنگسازی خودش تولید و منتشر کرد. این قطعه «پنهونی» نام دارد و روی ترانه‌ای از حسن علیشیرى اجرا شده است. رضا پناهى تنظیم این قطعه را به‌عهده داشته و رضا لعمانی، مدیر هنری آن است. سیاسی قطعه «پنهونی» را به‌صورت مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده و پیش از این قطعات «منو نمی‌دیدی»، «عاشق تو بودم»، «قصه»، «بارون پاییزی» و... از این خواننده منتشر شده است.

آلبوم موسیقی «بخشایش»
«بخشایش» به آهنگسازی پیام میرجعفری، با حمایت موسسه هنری بانگ آوای سارنگ (باس) در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

سیدمحمد تنکابنی، مدیر موسسه هنری بانگ آوای سارنگ در توضیح این آلبوم گفت: «این مجموعه دارای هشت آهنگ به نام‌های بخشایش، نیایش، آسنا، مستان، آوادیس، مهرآمیز، آرامش و یادآورد است. در این آلبوم هنرمندانی همچون استاد جعفر فیض‌اللهی، شاهرخ پورمیامین، پاشا هنجنی، نورایر گاپویان، شهرام پورمیامین، علی فیض‌اللهی، روناک رنجبین، هامون رحیمی‌فر، الهام رمضان، لرتا سرکیسیان، آنیتا نصیری‌کیان، پانته‌آ محمدی و احمد سرتیپی همکاری داشته‌اند. بخش‌هایی از این آثار در کشور ارمنستان ضبط شده است. در چند مقطع زمانی نیز برخی آثار این مجموعه همچون قطعه «بخشایش» در چندین جشنواره دانشجویی به عنوان بهترین موسیقی تلفیقی مورد تقدیر قرار گرفته است.»

پیام میرجعفری، آهنگساز «بخشایش» در توضیح برخی آثار این مجموعه گفت: «قطعه «بخشایش» به سفارش گروه حنانه و براساس آخرین سروده مرحومه سرکار خانم منصوره فیلی ساخته شده است. ضمن ادای احترام به مرحومه فیلی، در تلاش بودم که به زبان موسیقی روح ایشان را به درگاه ابدیت بدرقه کنم».
او ادامه داد: «ساخت قطعه «مستان» سه‌ماه طول کشیده که براساس دو غزل از شمس تبریزی است و وجه تسمیه این اثر نیز به‌خاطر بیتی با مطلع «مستان سلامت می‌کنند» است. به‌عنوان آهنگساز سعی داشتم که عظمت شعر را در موسیقی پیاده‌سازی کنم».

میرجعفری درباره قطعه یادآورد اینگونه توضیح می‌دهد: «اولین‌بار تم اصلی قطعه، با شنیدن خبر ازدست‌دادن چندی از دوستان و آشنایانم به ذهنم خطور کرد و این موسیقی را ادای احترامی به آن‌ها می‌دانم».

«آگرآباد» با صدای حسین رضا اسدی
حسین رضا اسدی، خواننده سنتی‌خوان کشورمان، در جدیدترین فعالیت خود، قطعه «آگرآباد» را منتشر و روانه بازار موسیقی کرد. خالق آهنگ هنارس جدیدترین قطعه باصدای خود را به نام «آگرآباد» و با آهنگسازی شهرام منظمی به هموطنان کرد. این قطعه لکی روی شعری از مرتضی خدایگان طراحی و با آهنگسازی ارکستر شهرام منظمی اجرا شده است. نوازندگانی همچون آزاد میرزاپور (تار، عود، بم تار)، علیرضا دریایی (کمانچه، ویلن آلتو)، سینا مهری (تمبک، دف، دایره، دهل، ضرب زورخانه)، شهرام منظمی (سنتور) در این قطعه با حسین رضا اسدی همکاری کرده‌اند. میکس و مسترینگ آن را نیز احمد میرمعصومی به عهده داشته است. «آگرآباد» در استودیو نغمه‌سازان ضبط شده است.
حسین‌رضا اسدی از خوانندگان سنتی لک‌زبان است که سعی دارد دین خود را نسبت‌به موسیقی غرب کشور و مردمان لک، لر و کرد زبان به‌واسطه این قطعات ادا کند. چندی پیش نیز قطعه «گلبانو» با صدای وی منتشر شد.

تلاش برای تولید آلبومی با مضمون «انتظار»
یکی از تهیه‌کنندگان و ناشران حوزه موسیقی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود به آهنگسازی یک قطعه با موضوع
امام زمان؟ عج؟ و تولید یک آلبوم در فضایی عارفانه با محوریت ساز تنبور خبر داد.

کامران همت‌پور، تهیه‌کننده، ناشر و آهنگساز ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود بیان کرد: به‌تازگی موفق به تولید یک تک‌آهنگ با محوریت امام زمان؟ عج؟ و مفهوم انتظار شدم که در وقت زمان‌بندی‌شده پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: در این تک‌آهنگ که با آهنگسازی بنده صورت گرفته، مهدی استخر شاعر و مالک رستگاری به‌عنوان خواننده حضور دارند. این اثر در قالب یک کوارتت کلاسیک ایرانی در ژانر موسیقی ایرانی تولید می‌شود که به اعتقاد من، یکی از متفاوت‌ترین کار‌هایی است که در این حوزه انجام داده‌ام.

همت‌پور افزود: این در حالی است پیرو تولید این اثر که در وقت زمان‌بندی‌شده منتشر خواهد شد، تصمیم دارم در صورت فراهم آمدن امکانات آلبومی را تولید کنم که در حوزه‌های آیینی و دینی قرار خواهد گرفت. آنچه در این مجموعه روی آن تمرکز ویژه‌ای دارم تلاش برای تولید یک اثر فاخر و غیر تکراری است که اصلا دوست ندارم رنگ و بوی سفارش به خود بگیرد؛ زیرا در تولید چنین کار‌هایی باید مراقب احوالات درونی‌مان باشیم که تولید اثر به سمت‌وسوی سفارشی بودن و سفارشی شدن نرود حتی اگر مشمول حمایت شود.

این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تولید یک آلبوم دیگر در ژانر موسیقی اصیل ایرانی خبر داد و گفت: «کوی جانان» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌هایی است که به‌تازگی مجوز اشعار اثر را دریافت کردیم و به‌زودی با اشعاری از فیض کاشانی، عطار و وحشی بافقی و هنرمندی رضا کریمی در فضای عارفانه مبتنی بر تنبورنوازی در دسترس شنوندگان قرار می‌گیرد.

همت‌پور افزود: قطعه دیگری هم از من برای انتشار آماده شده که در حال‌وهوای عید سعید غدیر است. این اثر پیش از این ازسوی خوانندگانی، چون مهرداد کاظمی و چنگیز حبیبیان تولید شده بود و این‌بار تصمیم داریم در قالبی باز تنظیم‌شده آن را به مخاطبان ارائه بدهیم.

«مرا آواز دادی» با هشت قطعه منتشر می‌شود
آلبوم جدید محمدجواد ضرابیان با آواز اشکان کمانگری با نام «مرا آواز دادی» امروز شنبه ۹مردادماه ازسوی مرکز موسیقی حوزه هنری در حالی منتشر می‌شود که می‌توان آن را بازگشت مجدد این آهنگساز به عرصه انتشار اثر بعد از هفت سال دانست.

آلبوم «مرا آواز دادی» شامل قطعاتی، چون «بخت بلند» با شعری از خواجوی کرمانی، گروه‌نوازی به همراه ساز و آواز براساس شعری از میلاد عرفان‌پور، «زیبایی تو» با شعری از محمدمهدی سیار، «مرا آواز دادی» با شعری از هوشنگ ابتهاج و همچنین «سر پرواز» براساس شعری از حسین منزوی است. در این اثر همچنین چهار «ساز و آواز» براساس اشعاری از بیدل دهلوی خوانده شده است. یک قطعه تک‌نوازی تار، یک قطعه تک‌نوازی عود و گروه‌نوازی نیز ازجمله قطعات بی‌کلام این اثر است. در این آلبوم تعدادی از نوازندگان برجسته ازجمله اردشیر کامکار کمانچه، حسین بهروزی‌نیا بربط و سینا جهان‌آبادی کمانچه حضور دارند. از دیگر نوازندگان این اثر می‌توان به بهروز الوندی‌پور نوازنده نی، شهرام میرجلالی و میلاد محمدی نوازندگان تار و تارباس، مریم خدابخش نوازنده عود، فرهاد صفری نوازنده تمبک، زروان، کارنگ و باژنگ و شهریار نظری نوازنده دف اشاره کرد. محمدجواد ضرابیان نیز در این اثر به‌عنوان نوازنده سنتور فعالیت کرده است.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha