در گفتگو با خواننده و آهنگساز نماهنگ «اشک زلال» مطرح شد؛
نماهنگ «اشک زلال» روایتگر حال و هوای یک بیمار مبتلا به کرونا بود که در بیمارستان بستری بود و نمی‌توانست در هیأت‌های عزاداری امام حسین شرکت کند، اما لحظه‌ای چشمان خود را می‌بندد و خود را در هیأت تصور می‌کند.
به گزارش «سدید»؛ غلامرضا صنعتگر، خواننده پاپ، آهنگساز و نوازنده متولد آذر ۵۶ در بندرعباس است و براحتی می‌توان رد جنوبی بودنش را هم در صحبت با او و هم در آهنگ‌هایش دید. او نخستین آلبومش را با نام «برای تو» اوایل دهه ۸۰ روانه بازار کرد. از اسم کوچکش و شرایط زندگی‌اش می‌توان به علاقه زیاد او به امام هشتم پی برد و شاید به همین دلیل است که صنعتگر را بیشتر با کار‌های منتسب به امام رضا می‌شناسیم. به هر حال او مبتلا به یک بیماری جدی و خطرناک بود که بر اثر آن قدرت تکلمش را از دست داد و با عنایت خاص حضرت رضا علیه‌السلام قدرت تکلم او بازگشت.

با تمام این تعاریف، اما صنعتگر از سطح اول موسیقی ایران فاصله دارد؛ چیزی که ناشی از کم‌کاری او است که آن هم بر اثر بیماری و شرایط جسمی‌اش به وجود آمده است. به هر حال غلامرضا صنعتگر همچنان جزو خوانندگانی است که صدایی آشنا برای مخاطب عام به‌حساب می‌آید و با تمام فراز و فرود‌های حرفه‌ای‌اش محبوب است. یک خواننده پاپ که در آثارش می‌توان رگه‌های پررنگ مذهبی و آیینی حس کرد؛ چیزی که در کمتر خواننده‌ای در این سطح دیده می‌شود.
او نخستین خواننده‌ای هم بود که درست در روز شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی نخستین قطعه موسیقی برای شهادت سردار دل‌ها را با عنوان «قاسم هنوز زنده است» تولید و منتشر کرد؛ قطعه موسیقی‌ای که یکی از اتفاقات قابل اعتنای حوزه موسیقی درباره شهادت شهید سلیمانی است.
 
غلامرضا صنعتگر درباره این قطعه موسیقی گفت: ترانه این اثر از میلاد عرفان‌پور و موسیقی آن برعهده محمدرضا چراغعلی بود و بنده هم افتخار خواندن آن را داشتم. فرآیند ساخت آن هم از ساعت ۶ صبح روز ۱۳ دی شروع شد، یعنی درست در روز شهادت سردار. به بنده پیشنهاد شد قطعه‌ای را برای ایشان آماده کنیم، ساعت ۸ صبح شعر به دستم رسید و تا شب در استودیوی محمدرضا چراغعلی بی‌وقفه کار کردیم و این اثر مانا تولید شد. بدین طریق خواستم ارادت قلبی و دینم را به شهید حاج‌قاسم سلیمانی ادا کنم.

در محرم امسال هم نماهنگ «اشک زلال» با صدای غلامرضا صنعتگر و براساس شعری از علیرضا قزوه تولید شد که کورش زارعی نیز در آن بازی کرده بود. این نماهنگ که محصول حوزه هنری بود و در قالب پویش سوره اشک منتشر شد، روایتگر حال و هوای یک بیمار مبتلا به کرونا بود که در بیمارستان بستری بود و نمی‌توانست در هیأت‌های عزاداری امام حسین شرکت کند، اما لحظه‌ای چشمان خود را می‌بندد و خود را در هیأت تصور می‌کند. این نماهنگ علاوه بر پخش در رسانه ملی، در فضای مجازی نیز بازدید قابل توجهی به دست آورد. صنعتگر درباره این اثر گفت: اشک زلال با توجه به حال و هوای محرم امسال و عدم برگزاری هیأت‌ها و عزاداری‌ها ساخته شد و اینکه عاشقان و دلدادگان آقا امام حسین (ع) در هر شرایطی قلب‌شان برای ایشان و خادمی‌شان خالصانه می‌تپد، من هم از آن مستثنا نیستم و در این قالب همزاد‌پنداری کردم.

غلامرضا صنعتگر درباره رفتن سراغ کار‌های مذهبی و نترسیدن از قضاوت مخاطب گفت: من آثار متفاوتی دارم و کار‌های عاشقانه هم ساخته‌ام و حتی تعدادشان اگر بیشتر از آثار مذهبی و آیینی نباشد کمتر هم نیست، ولی اگر آثار مذهبی ساختم سعی کردم موسیقی آن را در سطح خیلی خوبی ارائه کنم تا به جان و دل مخاطبان بنشیند و در این راه بسیار مصمم هستم. بسیار به این جمله معتقدم که «هر سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند»، دلیلی هم بر ترس در کاری که می‌کنم نمی‌بینم، چون ترس و اندوه که موجب استرس و نگرانی می‌شود، به خاطر فاصله و دوری از خداست و خوشبختانه من خودم را به آغوش گرم خدا سپردم و دستان من در دست‌های خدای مهربان است و خدا را از این بابت بی‌نهایت شاکرم.

او درباره ترس سایر هنرمندان از کار‌های مذهبی و آیینی گفت: من نمی‌توانم درباره آن دسته هنرمندانی که از کار‌های مذهبی و آیینی می‌ترسند و ترس از قضاوت شدن دارند، قضاوت کنم، ولی من برای خودم یک مرزبندی و چارچوبی دارم و به ندای درونم پاسخ می‌گویم.

این خواننده پاپ البته از رونق و افزایش کیفی و کمی تولیدات هنری با مضمون عاشورایی دفاع کرد و ادامه داد: ببینید! هر قدمی که برای دستگاه آقا امام حسین (ع) برداشته می‌شود، اگر با خلوص نیت و نه برای مشهور شدن باشد، متبرک و ارزشمند است. اخیرا هم دیدم که دوستان حوزه هنری پویشی به نام «سوره اشک» راه‌اندازی کرده‌اند که تا آنجا که آثارش را دیده‌ام، پویش بجایی است و وظیفه ما است که به این قبیل کار‌ها بها بدهیم.

صنعتگر همچنین درباره اینکه چرا آلبوم‌های کمی دارد و بیشتر تک آهنگ منتشر کرده است، افزود: دلیل اینکه من آلبوم‌های کمتری نسبت به هم‌دوره‌ای‌های خودم دارم، طول درمان و بستری‌های مختلفم در محیط درمانی و بیمارستانی بوده است، البته به طور کلی در حال حاضر به دلایل عدیده‌ای که شرح آن از حوصله این مصاحبه خارج است، معتقدم در مجموع تولید تک آهنگ عقلانی‌تر از تولید آلبوم است. در حال حاضر مشغول کار روی ۲ آلبوم جدید هستم که مضامینی مذهبی، آیینی، عاشقانه و اجتماعی دارد و به امید خدا بعد از ماه صفر همزمان وارد بازار خواهد شد.

گفتنی است نماهنگ «اشک زلال» با صدای غلامرضا صنعتگر بر اساس شعری از علیرضا قزوه و با بازی کورش زارعی توسط حوزه هنری تولید شده و در روز‌های اخیر در رسانه ملی و فضای مجازی منتشر شد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha