پایگاه تحلیلی سدید

فرهنگ و هنر - سینما و تلویزیون
نقطه‌ضعف «برای آزادی» چیست؟
در نشست «تماشای تاریخ انقلاب اسلامی در قاب مستند» با همراهی محمدتقی فهیم عنوان شد؛
آزادی به‌راحتی اتفاق نمی‌افتد و هزینه‌بر است. کارگردان به دنبال آن است که نشان دهد هزینه آزادی، شهادت است. در ابتدای نوشته فیلم، حسین ترابی ذکر می‌کند که اگر ملتی نخواهد شهید داشته باشد، آزاد نخواهد بود؛ بنابراین ملت ایران به پیشواز مرگ می‌روند و فیلم «برای آزادی» با نمایش پلان مرگ و قبرستان شروع می‌شود و با مرگ و قبرستان نیز به پایان می‌رسد. اما درعین‌حال، فیلمی ناامیدکننده نیست.
صداوسیما بدون قانون اداره می‌شود!
نگاهی به وضعیت تحول صداوسیما در گفتگو با محمدصادق نصراللهی؛
در صداوسیما، همه چیز به صورت دورهمی اداره می‌شود! دلیل آن هم این است که «قانون بر صداوسیما» نداریم! در سازمان این مقررات وجود دارد که خیلی از آن هم شفاف نیست. خیلی از این قانون‌ها قائم به اشخاص است و از بسیاری از آن‌ها اطلاعی نداریم. دلیل این هم یک داستان تاریخی است و آن هم این است که قانون صداوسیما توسط بازنگری‌های قانون اساسی منسوخ شده است؛ چون صداوسیما ۴ قانون دارد: اداره، خط‌مشی محتوایی، اساسنامه و نظارت.
تحول در حوزه صدا خیلی جدی گرفته نشد!
نگاهی به تحول در رسانه ملی در گفتگو با ابراهیم شمشیری؛
من به شخصه از منتقدان سازمان درباره حوزه «صدا» هستم. چون تحول در این حوزه آنقدری که باید دنبال و پیگیری نشده است. البته ما با سازمان خیلی بزرگی در حوزه صدا مواجه‌ایم؛ از شبکه‌های رادیویی برون مرزی تا صدای استان‌ها، به‌طور کلی ۵ مدل شبکه رادیویی داریم که هر کدام از آن‌ها ذیل یک بخش اداره می‌شوند و اینگونه نیست که همه آن‌ها زیرمجموعه معاونت صدا باشند. از همه شبکه‌های رادویی حدود یک چهارم شاید زیرمجموعه این معاونت باشند.
نمی‌شود این تغییرات را تحول نامید!
وضعیت سنجی تحول در صداوسیما در گفتگو با عباس معلمی؛
یکی از مسائل اساسی صداوسیما بحث مخاطب و محتوا است؛ یعنی ممکن است شما یک محتوای با کیفیتی را هم عرضه کنید، اما اگر مخاطب نداشته باشید، به اهداف موردنظر نرسیده‌اید. در برخی از رسانه‌های دنیا مخاطب حرف اول را در سیاست‌گذاری دارد و آن رسانه‌ها هر برنامه‌ای را که دارای جذابیت باشد، برای رضایت مخاطبانشان پخش می‌کنند و دیگر داشتن محتوا در آن برنامه اهمیت ندارد و عنوان این کار را «سرگرمی» می‌گذارند.
بدون «نظریه رسانه‌ای» تحول صداوسیما صرفاً ذوق و سلیقه مدیر است
نگاهی به برنامه تحولی رسانه ملی درگفتگو با اسماعیل صابر؛
بین مشکلات سازمان صداوسیما در برهه کنونی، دو موضوع اهمیت ویژه‌ای داشته و روی سایر مشکلات، اثر مستقیم دارد، نخست مسئله نظریه‌پردازی و تولید علوم انسانی مرتبط با رسانه؛ اینکه اساساً دانش علوم انسانی مربوط به مدیریت رسانه را نداریم و مشکل دوم، ماجرای رقابت صداوسیما با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است که گویا از این فضا عقب‌افتاده است.
نگاهی به جایگاه مخاطب در صداوسیما در گفتگو با محمود علیپور؛
در همه جای دنیا اولین مخاطب تخصصی که شبکه آن جدا می‌شود، کودک و نوجوان است؛ چرا؟ چون اساساً برنامه‌های این دو طیف کاملاً مجزاست و اصلاً یک اقتضائات خاص روانشناختی و موضوعی دارد، به‌شدت مخاطب حساسی دارد و نیازمند یک دقت ویژه در برنامه‌سازی برای آن‌ها هست. وقتی صحبت از شبکه تخصصی می‌شود، متر و معیار مشخصی دارد. شما وقتی برای مخاطب تخصصی خود که سن حساسی هم دارد حاضر به هزینه کرد نیستید، در آینده حتماً برای شما هزینه می‌تراشد.
کوچک‌سازی سازمان صداوسیما ملاک نیست، مسئله کارایی و تنوع است
نگاهی بر عملکرد تحولی صداوسیما در گفتگو با سیدمجتبی امامی؛
بزرگی و کوچکی ملاک مناسبی برای انتقاد نیست بلکه کارایی و خروجی آن سازمان باید موردبررسی قرار گیرد. شاید در ۲۰ سال گذشته برخی‌ها معتقد بودند که صداوسیما باید تنوع در برنامه‌ها و شبکه‌ها داشته باشد و این تنوع را در ازدیاد شبکه‌ها می‌دانستند، اما امروزه می‌توانیم صرفاً با استفاده از فضای غیر برودکست، این تنوع را ایجاد کنیم و دیگر لزومی به شبکه‌های فراوان نداشته باشیم. پس لزوماً شما باید ابتدا ارزش‌های موردنظر مخاطبانتان را احصا کنید و اگر تنوع یکی از آنهاست، طرح تحولی خود را به سمتی هدایت کنید که ساختار شما در عین کوچکی، تنوع لازم را داشته باشد.
تحول، برنامه‌سازی صداوسیما را متکثر کرده نه متنوع
مروری بر عملکرد تحولی رسانه ملی در گفتگو با محمدرضا اخضریان کاشانی؛
در ایران رسانه‌ها را متکثر کرده‌ایم نه متنوع؛ در تلویزیون ۲۰ شبکه راه اندازی کرده‌ایم که همه شبیه به هم هستند. درحالی که مهم این است که این شبکه‌ها بازخورد یک عده‌ای از ذینفعان شما باشند و آن‌ها بتوانند مخاطبان خودشان را جذب کنند و درمجموع ما یک رسانه ملی داشته باشیم که بتواند سلیقه همه مردم را دربر بگیرد؛ نه این رسانه و تلویزیون شما که فقط برای مثلا ۳۰ درصد مردم برنامه تولید و پخش می‌کند.
دیگرگونه‌هایی از حریم حرم رضوی
بررسی مستند-گزارش تلویزیونی«آستان جانان»؛
این مستند در چند بخش موضوعی با عناوین مختلف و متنوع از مرکزیت آستان قدس تا صنایع و موقوفات و متعلقات به بارگاه علی ابن موسی‌الرضا (ع) به گفتگو با عوامل مختلف آستان پرداخته و همچنین تلاش کرده تا از جنبه موضوعی شکل تازه و بدیعی از مستند‌های موضوعی را ارائه کند تا به جنبه‌هایی از مضجع و محضر و بارگاه حضرت رضا (ع) در سرزمین خراسان اشاره کند که کمتر به آن پرداخته‌شده است.
گریز بزهکاران در یک مستند!
نگاهی بر ابعاد جرم‌های موردی در قاب مستند تلویزیونی «کارآگاهان»؛
تحقیقات و پژوهش‌ها در مستند خوب بوده است؛ اما در پرداخت و روایت برای رسیدن به یک قالب مستند ضعیف عمل شده است؛ به‌طور مثال در بخش کلاهبرداری توسط شرکت‌های هرمی، روایت‌های تطبیقی دو زمان شامل دوران پانزی با دوران فعلی که جوانان در کشور جویای پول و ثروت و شغل هستند چندان هنرمندانه و ظریف شکل نگرفته است.

بحران ازدواج مهم‌تر از کاهش نرخ فرزندآوری!

مقاومت فرهنگی در مواجهه با جهانی‌سازی در سطح اقوام ما جاری است

قلمرو انسانی و جغرافیایی وسیع نوروز

تصویر ایران معاصر، تصویری منسجم است؟!

کار‌های زائدی که کمکی نمی‌کند را حذف کنید

به دنبال «حفظ حکمرانی مجازی بدون رقیب»

یک قدرت جدید و باورنکردنی

ایران؛ عرصه رقابت استعمارگران!

طنزپرداز یعنی نامه‌رسان اجتماعی

دوران بی خدایی انسان تمام شده است

چهارشنبه سوری نکوداشت پیروزی نور بر تاریکی

سرمایه‌داری برای خنثی‌کردن دیگران به خرده‌فرهنگ‌ها اجازه هویت‌یابی می‌دهد

اسلام و عید نوروز به روایت منابع

خنجر یمنی روی گلوی استعمار!

موانع جهانی‌شدن ادبیات دفاع مقدس

رویکرد نمایشی در سیستم «سنجش» نظام آموزشی کشور!

مسلمانان در این زمینه عقب‌نشینی نمی‌کنند

یهود، مشکل اروپا بود

بلای قرن جدید!

ترجمه چالش هویتی امروز ادبیات ماست

آپارتاید باید از بین برود

«آرون بوشنل» خود را برای «آزادی فلسطین» فدا کرد

سیاست‌گذاری مهاجرت، یک معضل جهانی است

فاجعه و بحران انسانی در قلب مسیحیت مترقی!

اسلام و ایران در تعامل با یکدیگر انسجام اجتماعی را رقم می‌زنند

بازگشت شما حق است، بدون تردید

بودن اسرائیل یعنی باید بقیه نباشند!

هدف ارزشیابی باید اصلاح باشد نه مچ‌گیری

مجموعه پوستر انقلاب

جوان‌های عزیز، عاشق شوید!