پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

جشنواره فجر انقلاب اسلامی با هنرنمایی شبه روشنفکران و سرمایه‌گذاری کشور‌های اروپایی!
گزارش تفصیلی «فرهنگ سدید» از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر:

جشنواره فجر انقلاب اسلامی با هنرنمایی شبه روشنفکران و سرمایه‌گذاری کشور‌های اروپایی!

جشنواره فیلم فجر در حالی سی و هفتمین دوره خود را پشت سر گذاشت که پیام ضمنی و خطرناکی، چون تضعیف هدفمند نیرو‌های قضایی، امنیتی و انتظامی کشور را دنبال کرد و حضور پررنگ سفارت‌خانه‌ها و بودجه‌های نامعلوم خارجی کاملا محسوس بود. در واقع جشنواره سی و هفتم فضایی برای به چالش کشیدن نظام با برجسته کردن تم‌هایی، چون خیانت، ناکارآمدی دستگاه قضا، جرم و جنایت، سقط جنین، ازدواج سفید و هم باشی‌های غیر شرعی، غیرت زدایی، اعتیاد، مهاجرت و فرار از کشور، به زیر سئوال بردن مذهب به مثابه سنت و خرافه، تقابل سنت و مدرنیته، القای خفقان، فمنیست بود!
سینما باید منعکس‌کننده حقیقت انقلاب اسلامی باشد/ خیال‌پردازی و رؤیاپردازی‌های سینمایی در تاریخ و زندگی انبیاء و اولیای الهی ممنوع! / سینما زبانی پرنفوذ برای تحقق تمدن نوین اسلامی است
آیت‌الله قائم‌مقامی در گفت‌وگو با «فرهنگ سدید»:

سینما باید منعکس‌کننده حقیقت انقلاب اسلامی باشد/ خیال‌پردازی و رؤیاپردازی‌های سینمایی در تاریخ و زندگی انبیاء و اولیای الهی ممنوع! / سینما زبانی پرنفوذ برای تحقق تمدن نوین اسلامی است

یک استاد حوزه گفت: سینما باید منعکس‌کننده حقیقت انقلاب اسلامی و همچنین منویات آن در محتوا، فرم، مضمون، ساختار و... باشد و در این زمینه باید با صراحت بیشتری وارد عرصه دین، اسلام، تشیع، سیر در تاریخ وزندگی انبیاء و اولیای الهی شویم.
معرکه نوکرمآبان غرب
دکتر حسین قنادیان

معرکه نوکرمآبان غرب

هر از چند گاهی یکی از آدمک‌هایی که گوش و هوششان بازیچه فرهنگ غرب است، به بهانه حضور در مراسمی، چشم‌ها را بسته و زبان را گشوده و هرآنچه ناخوبی است را، لقلقه زبان ناپاک خود می‌گردانند.
تنزل سلیقه از محتوا به لودگی در سینمای ایران؛ واقیعت یا ادعا؟ / غلبه رئالیسم نکبت‌نما با گونه درام اجتماعی/ وقتی ابتذالگرایی با ۳۵ میلیارد تومان در صدر می‌نشیند
«فرهنگ سدید» از اکران شش ماهه اول ۹۷ گزارش می‌دهد

تنزل سلیقه از محتوا به لودگی در سینمای ایران؛ واقیعت یا ادعا؟ / غلبه رئالیسم نکبت‌نما با گونه درام اجتماعی/ وقتی ابتذالگرایی با ۳۵ میلیارد تومان در صدر می‌نشیند

آنچه که در تحلیل فیلم‌های اکران شده در شش ماهه اول ۹۷ به‌عنوان زنگ خطر به گوش می‌رسد تنزل سلیقه مخاطب به خاطر تعریف غلطی است که این فیلم‌ها از قالب کمدی ارائه می‌دهند. فارغ از کیفیت فیلم‌های اجتماعی و ضعف فیلم‌سازان این حوزه در انتقال پیام، سیاه نمایی‌ها و تلخ کام‌کردن مخاطب بعد از دیدن این قبیل فیلم‌ها سبب شده این آثار در برقراری ارتباط با مخاطب ناموفق بوده و از این رقابت جا بمانند.
شکست‌های تلخ توکلی در فیلم‌های روشنفکری، سر از تنگه ابوغریب در آورد/ گمنامی قهرمانان دفاع مقدس در سایه جنگ و ماهیت ویرانگر آن
«فرهنگ سدید» به بهانه ورود تنگه ابو قریب به نمایش خانگی گزارش می‌دهد

شکست‌های تلخ توکلی در فیلم‌های روشنفکری، سر از تنگه ابوغریب در آورد/ گمنامی قهرمانان دفاع مقدس در سایه جنگ و ماهیت ویرانگر آن

«تنگه ابوقریب» هشتمین ساخته بهرام توکلی بعد از فیلم‌های «من دیه‌گو مارادونا هستم»، «بیگانه»، «آسمان زرد کم‌عمق»، «اینجا بدون من»، «پرسه در مه» و «پابرهنه در بهشت» است. او بعد از چند شکست تلخ در اکرانِ فیلم‌های شبه روشن‌فکرانه‌اش، سرانجام نام خود را با این فیلم دفاع‌مقدسی به زبان‌ها بازگرداند.
حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه، در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!
گزارش «فرهنگ سدید» از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

حاشیه هایی که پررنگ تر از متن بود/ شبی که ماه، در جشنواره فیلم فجر کامل شد/ جشنواره فیلم فجر یا شو لباس!

چیزی که در این جشنواره پررنگ‌تر از همه به چشم می‌آمد حواشی‌ای بود که بیشتر از متن خودنمایی می‌کرد. حاشیه‌هایی که از ابتدای جشنواره سی و هفتم تا انتهای آن، حرف اول را در این جشنواره ملی می‌زد.
نظر جالب یک روان‌شناس درباره لباس‌های غیرمتعارف بازیگران/ تفاوت جالب لباس مریلا زارعی با دیگران + عکس

نظر جالب یک روان‌شناس درباره لباس‌های غیرمتعارف بازیگران/ تفاوت جالب لباس مریلا زارعی با دیگران + عکس

با این حال، به نظر می‌رسد که عامل اصلی دیدن چنین پوشش‌هایی در جشنواره، شخصیت و منش بازیگران است که تعیین می‌کند چه انتخابی داشته باشند. قرار نیست شخصیت آن‌ها را قضاوت کنیم، اما لازم است بازیگرانی که در این جشنواره پوشش‌های غیر متعارف و پرحاشیه داشتند، به این سوال‌ها پاسخ بدهند
افتخار وزارت فرهنگ و ارشاد به عبور از خط قرمزها/ «خودسر»‌ی تبریزی پس از جسارت در «خیابان‌های آرام» آمد/ تنفس مصنوعی مارموز به اپوزیسیون مرده/ مصادره فیلم‌های داخلی با پشتوانه مالی و فکری خارجی
«فرهنگ سدید» به بهانه اکران عمومی فیلم مارموز گزارش می‌دهد

افتخار وزارت فرهنگ و ارشاد به عبور از خط قرمزها/ «خودسر»‌ی تبریزی پس از جسارت در «خیابان‌های آرام» آمد/ تنفس مصنوعی مارموز به اپوزیسیون مرده/ مصادره فیلم‌های داخلی با پشتوانه مالی و فکری خارجی

کمال تبریزی بعد از ساخت «خیابان‌های آرام» -که از فیلم‌های توقیفی حامی فتنه ۸۸ است- جرات و صراحت کلام بیشتری پیدا کرده است. فیلم اخیر تبریزی که حواشی فراوانی نیز در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر داشت در ابتدا «خودسر» نام داشت، اما بعداً به «مارموز» تغییر نام یافت تا به نوعی تداعی‌گر فیلم «مارمولک» باشد.
پیش درآمدی بر سی‌وهفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر/ داوران جشنواره سی‌وهفتم، ناموفق در سینما اما دوست با دولت/ سیمرغ ایرانی از دبی می‌آید!
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

پیش درآمدی بر سی‌وهفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر/ داوران جشنواره سی‌وهفتم، ناموفق در سینما اما دوست با دولت/ سیمرغ ایرانی از دبی می‌آید!

جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده از ۱۰ تا ۲۲ بهمن‌ماه ۹۷ برگزار خواهد شد. جشنواره فیلم فجر با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سیاست مدیران سینمایی جشنواره فیلم فجر را رو به نزول و افول جدی برد و آن‌ها با حذف بسیاری از بخش‌ها ازجمله بخش فیلم‌های خارج از مسابقه، نگاه نو و... این رویداد را به سمت کوچک و خنثی‌سازی سوق دادند.