پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

هنر یعنی خلق اثرمبتنی برتخیل آزاد؟
یادداشت/ حسین قنادیان

هنر یعنی خلق اثرمبتنی برتخیل آزاد؟

راهی را که شهید آوینی پیمود، دریچه ای از تحول عمیق معنایی و معنوی را در حوزۀ هنر پیش روی هنرمندان و هنر گشود. آیا همان طور که در تعاریف تکراری و وارداتی یا شبه وارداتی آمده هنر یعنی خلق اثرمبتنی برتخیل آزاد؟ آیا هر کسی که صرفاً قدرت تخیل و خیال پردازی قوی و منحصر بفردی داشته باشد هنرمند است؟
هفته‌های فیلم امری کاملاً حساب‌ شده برای عبور از خط قرمزها
فرهنگ سدید برگزاری هفته فیلم ایران و اروپا را بررسی می‌کند

هفته‌های فیلم امری کاملاً حساب‌ شده برای عبور از خط قرمزها

برگزاری هفته‌های فیلم امری کاملاً حساب‌شده و از قبل برنامه‌ریزی‌شده باشد که چند کشور اروپایی باهدف عادی‌سازی موضوعات فمینیستی، برداشتن مرزبندی‌ها و عبور از خط قرمزها، مسائل حقوق بشر با نگاه به خشونت علیه زنان و... در حال برگزاری است.
هالیوود و کوکِ ساعت «هوگو» در عصر «پرومتئوس»/ تصویر سازی صنعت سینمای آمریکا از خِرَدگرایی تا تجربه گرایی
تجربه ای چهل ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (۱۷)

هالیوود و کوکِ ساعت «هوگو» در عصر «پرومتئوس»/ تصویر سازی صنعت سینمای آمریکا از خِرَدگرایی تا تجربه گرایی

م. شاه حسینی/ صنعت سینمای غرب را می توان اصلی ترین مروج و مبلغ تجربه گرایی یا ساینتیسم در جهان معرفی نمود؛ مبلغی که با ایجاد چنین اعتقادی گسترده از برای مخاطبان خود سعی می نماید تا به صورتی واضح، توسعه ی حضور و تسلط آرمان های نظام تمدنی غرب در جهان هستی را موضوعیت بخشیده و نوع نگاه بَشر را به سمت و سوی نظام لیبرالیسم مدیریت نماید.
تقابل وحی با خرد در جنگ ستارگان هالیوود/ نسبی‌گرایی، آخرین سِکانس از عقل گرایی لیبرالیسم
تجربه ای چهل ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (۱۶)

تقابل وحی با خرد در جنگ ستارگان هالیوود/ نسبی‌گرایی، آخرین سِکانس از عقل گرایی لیبرالیسم

م. شاه حسینی/ ظهور و بروز خِرَدگرایی (Rationalism) در صنعت سینمای غرب را می بایست در انبوه آثاری مشاهده نمود که تاثیر بسزایی در فرهنگ عامه مردم داشته و بسیاری از ویژگی های اثر را وارد زندگی روزمره مردم می نماید و تصویر از تکامل را با تمام مختصات نظام داروینیسم، به یک فرهنگ متداول و شاخصه های اصلی در سبک زندگی آمریکایی (American Way of Life) و از برای عرضه ی به جوامع مختلف جهانی مبدل می سازد.
کریسمس هالیوودی و ماجرای تنها در خانه با دین لیبرال
تجربه ای چهل ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (۱۴)

کریسمس هالیوودی و ماجرای تنها در خانه با دین لیبرال

م. شاه حسینی/ اشراف بر مجموع تولیدات صنعت سینمای غرب به وضوح مؤید این امر است که سکولاریسم به روح صنعت سینمای آمریکا مبدل گردیده و از این جهت است که می بایست تمامی تولیدات سینمایی ایالات متحده را به نوعی در راستای حقنه ی مبانی تفکر سکولاریسم و ایجاد و غلبه چنین باوری بر مخاطبان سینمایی قلمداد نمود.
تجربه ای چهل ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (۱۵)

هالیوود و دهکده جهانی سکولارها/ از واقعیت پنهان «مرد عنکبوتی» تا جامعه ی آرمانی نظام لیبرالیسم

م. شاه حسینی/ نظام لیبرالیسم با محترم شمردن هر باور و اعتقادی در حوزه ی فردی، سعی می نماید تا دخالت تفکرات مختلف خدامحور و بالاخص دین حَق در روابط اجتماعی و در دو سطح شهروندی و مدنی را نامشروع جلوه دهد و از این جهت است که سینمای هالیوود بر بستر نظام رسانه ای غرب اقدام به خلق شخصیت هایی همچون مرد عنکبوتی می نماید.
دین بَشری؛ تعریف هالیوودی سکولاریسم در لیگ عدالت
تجربه ای چهل ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (۱۳)

دین بَشری؛ تعریف هالیوودی سکولاریسم در لیگ عدالت

م. شاه حسینی/ یکی از اصلی ترین کارکردهای صنعت سینمای غرب را می توان در ترسیم ماهیت عُرفی عقاید، اخلاق، قوانین و مقررات عالم هستی مشاهده نمود؛ اصلی که در عموم آثار هالیوود متجلی گردیده و در واضح ترین شکل خود به حذف خدا و نقش خالق بَشر از معادلات جهان و نقش دستورات الهی در تنظیم امور فردی و اجتماعی انسان‌ها و تأمین سعادت دنیا و آخرت ایشان می انجامد.
سینمای غرب و تقابل با ایمان به وجود الله/ رسالت داروینیسم رسانه ای در ترسیم دوران پساخداباوری
تجربه ای چهل ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (۱۲)

سینمای غرب و تقابل با ایمان به وجود الله/ رسالت داروینیسم رسانه ای در ترسیم دوران پساخداباوری

م. شاه حسینی/ تمامی رویکرد تقابلی و تهاجمی غرب در بسط ماده‌باوری و در دو صورت وضعیت کُلی بی‌خدایی صریح و بی‌خدایی ضمنی در حالی است که نظام تمدنی غرب با استفاده هوشمندانه از پتانسیل و توانمندی تفکرات مختلف خدامحور، سعی در ایجاد هم‌افزایی و تشکیل سینرژی (Synergy) به منظور هجمه و تقابل با ایمان به وجود الله نموده و آرایش تقابلی خویش را با هجمه ی مستقیم این تفکرات مختلف خدامحور به دین حق و تفکر خدامحور اصیل، موضوعیت می بخشد.
رسالت هالیوود در خلق واژه بلایای طبیعی/ ایمان به آیات مادی در تقابل با آیات الهی!
تجربه ای چهل ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (۱۱)

رسالت هالیوود در خلق واژه بلایای طبیعی/ ایمان به آیات مادی در تقابل با آیات الهی!

م. شاه حسینی/ اهتمام ویژه ی صنعت سینمای غرب به تولید آثاری نظیر زمین‌لرزه؛ شیوع؛ شهاب‌وار ؛ طوفان؛ گردباد؛ آتشفشان و صدها آثار دیگر این چُنین را می توان نمودی بارز از تصویر سازی مد نظر نظام تمدنی غرب به منظور حقنه ی ایمان به وجود آیات مادی معرفی نمود؛ آثاری که اولویت اصلی و ساختار روایی خود را بر پایه ی حذف خالق و وجود آفریدگار جهان از معادلات جهان و ساختار وجودی عالم هستی متمرکز ساخته و سعی می نمایند تا تمامی پدیده های موجود در عالم را نه به عنوان نشانه و آیتی از برای وجود خالق، بلکه به صورتی برآمده از فعل و انفعالات مادی تفسیر نمایند.
لژیون های هالیوود در مواجهه با ملائکه الهی/ از نگاه جنسی و مادی تا شیطان انگاری
تجربه ای چهل ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (۱۰)

لژیون های هالیوود در مواجهه با ملائکه الهی/ از نگاه جنسی و مادی تا شیطان انگاری

م. شاه حسینی/ غرب در فرازهایی از تاریخ مواجهه ی خود با رویکرد خدامحور سعی نمود تا به منظور زدودن ساحت قدسی و ملکوتی فرشتگان و ملائکه، وجاهتی جِنسی به ایشان ببخشد و پای او را به رختخواب های متداول در فیلم های هالیوودی بکشاند. نظام تمدنی غرب شان وجودی فرشتگان و ملائکه را نادیده انگاشته و وظایف و تکالیف مختص به این مخلوقات الهی را یا به طور کلی رَد می نماید و یا آنکه با زشتی و پلیدی بسیاری همراه می سازد.
۱
پربیننده ترین ها
آخرین عناوین